wie heeft er nog meer een ezel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:58

Erg leuk die verhalen :D
@Jasper: Bedankt voor de link!

Iemandiemand

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:55

Hahahaha een ezel die op zijn kont verder glijdt _O- Wij hebben wel eens een ezel die in de trailer moest en niet wou zo over het ijs gedrukt lag hij daar en wij drukken hij gleed zo verder tot aan de trailer :')

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 02:23

Dit leek me een geschikte plaats om een aantal vragen te stellen :)

Een vriendin heeft mij ingeschakeld om samen met haar op zoek te gaan naar een ezel (nouja, waarschijnlijk 2, ook ezels hebben een vriendje nodig ;) ) als verrassing voor haar ouders. Nu heb ik echter totaaaal geen idee waarop je hoort te letten bij de aankoop van een ezeltje.

* is het eventueel een optie om een ander dier (geitje, schaap, ...) als gezelschap te nemen voor een ezel?
* wat zijn vaak voorkomende 'afwijkingen' bij ezeltjes?
* ik heb opgemerkt dat ezels in verschillende prijsklasses worden aangeboden. Kan ik het vertrouwen als ik een ezel voor 150 euro vind, of is daar bijna gegarandeerd wat mis mee?
* hoeveel plaats hebben ze nodig? Hiermee bedoel ik de oppervlakte van de weide/paddock
* wat zijn de gebruikelijke afmetingen voor een schuilstal?
* ik las in het topic dat de vacht van ezels niet waterdicht is zoals bij paarden. Gaan ze uit zichzelf binnen staan als het regent, of kan je ze beter binnenhouden bij slecht weer?
* gelden voor smid en ontworming dezelfde termijnen als bij paarden, of zijn deze verschillend? Kan trouwens elke smid een ezel kappen?
* is het hengst-zijn bij ezels te vergelijken met paarden?

Ezel hoeft trouwens enkel lief te zijn en geknuffel/geborstel te verdragen, er zijn geen plannen om hem/haar in te spannen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:36

Leuk guanacotje :) maar weet je wel zeker dat haar ouders er blij mee zijn en goed voor kunnen zorgen? Ik ben nooit zo van het idee dat mensen dieren cadeau geven. ;)

Maar om even antwoord te geven op je vragen:
*een ander dier als gezelschap is geen goede optie. Het kan wel tijdelijk, maar natuurlijk is een ezel pas echt gelukkig als hij een maatje van zijn eigen soort heeft. Ezels zijn heel speels en dat kan er soms best hard aan toe gaan, geitjes en andere dieren kunnen dit niet aan. Als je een ezeltje koopt moet je dus altijd voor een gelijkwaardig vriendje zorgen. Ezels en pony's gaan wel goed samen (ook niet altijd), maar een ezelmaatje blijft natuurlijk het allerbeste. Ook ezels en pony's zijn niet dezelfde dieren.
*obesitas komt veel voor, met de vette weides in Nederland. Hieruit kan hoefbevangenheid voortkomen. Natuurlijk zijn er wel meer ziektes of afwijkingen, maar dat zie je bij elke diersoort.
*ezels hoeven niet heel duur te zijn. Zo was onze Jason, toen 2 jarige hengst, goedkoper dan zijn castratie. Natuurlijk moet je hem wel goed na laten kijken/laten keuren. Ik denk dat je het beste voor twee ruintjes kunt gaan, die zijn over het algemeen het rustigst in de omgang en dat gaat ook goed samen.
*pfoeh... ik weet niet zo 123 wat de minimale ruimte is. Ik denk even veel als een paard nodig heeft, het is immers ook niet zo dat een Shetlander minder ruimte nodig heeft dan een grote KWPN. Ze moeten genoeg beweging kunnen krijgen. Het is fijn als ze gewoon los kunnen lopen met een schuilstalletje erbij.
*je schuilstalgrootte ligt natuurlijk ook aan de grootte van je ezel. Wij hebben gewoon paardenboxen (drie stuks). Ze gaan vaak met zijn tweeën in één box staan, dat vinden ze gezelliger.
*ezels zijn inderdaad niet waterdicht, maar ze kunnen wel wat druppels of sneeuw hebben hoor. Die van ons gaan bij een plensbui zelf naar binnen, maar als het miezert dan blijven ze vaak gewoon buiten staan.
*ja, alhoewel wij alleen ontwormen als dat nodig is, want we laten mestonderzoeken doen. En een gewone paardensmid kan niet zomaar een ezel bekappen. Ezels hebben totaal andere hoeven, als deze op paardenwijze bekapt worden gaat het meestal niet goed. Je ziet vaak ezels die veel te hoog op de hoeven staan, ontzettend stijl, dat is absoluut niet goed voor de gewrichten. De bouw van de hoef is heel anders, de vorm ook. Paarden hebben een vrij ronde hoef, ezels hebben een U-vorm. Wij bekappen zelf (dus het gebeurt ook vaker, af en toe wat bijraspen) maar vroeger werden onze ezels verzorgt door de veearts van Artis (die daar de ezels, kamelen ed. deed).
*ligt aan het dier in kwestie, Jason was een hele rustige hengst en Gijs (inmiddels ruin) springt nog steeds overal op. Ik raad je geen hengst aan. Zeker niet als je van plan was het dier eerst alleen of met een geitje te houden, vaak raken ze gefrustreerd, gaan spelen met de kleinere dieren (die het met verwondingen of de dood moeten bekopen) of vallen mensen aan. Zeker als je begint met ezels kun je beter een ruin of merrie nemen. Zoals ik al zei denk ik dat je het beste twee ruintjes kunt nemen. Je zou ook bij een ezelopvang kunnen kijken, die kunnen je goed advies geven en weten vaak ook wel welke ezeltjes het samen goed doen. En daarbij help je ze natuurlijk ook, door die ezeltjes een goed plekje te geven!

Ik zou me eerst nog even goed verdiepen in ezels als ik jou was. Je kan even op internet kijken of het Nederlandse Ezelboek kopen, daar staat ook veel informatie in over ezels houden. Vergeet niet dat ezels oud kunnen worden (soms wel meer dan 40 jaar), dus het is niet zomaar even een dier dat je aanschaft. Het zijn hele intelligente dieren en geweldige maatjes als je ze eenmaal hebt. :)

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:04

Alhoewel ik de vragen niet gesteld heb, hier heb ik ook wat aan.
Ik dacht trouwens dat de meeste hoefsmeden wel ezels konden kappen, ze weten wel dat ezels een andere vorm hebben en dus ook anders bekapt moeten worden. Zel leren dit niet op de opleiding, wat wel jammer is.
Ik doe ook mijn paarden zelf kappen, kun je ze vaker wat bijvijlen, is het niet zoveel werk.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:27

Ben het eens met Fiffill. Wij hebben onze ezelmerie's laten dekken door een heel erg rustige hengst totaal niet dominant, heel lief gewoon. Maar hij maakte wel heel erg veel herrie meer als de(normale)ruinen. Ik zou voor 2 ruinen gaan merrie en ruin die gaan waarschijnlijk vozen met elkaar en daar komt ook aardig wat herrie bij kijken...

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:29

Nee, de meest normale hoefsmit wilt niet eens ezels bekappen bij ons... Reken maar niet dat ezels zomaar voor iedereen even hun hoef optillen. De meesten hupsa die pakken die hoef niet zeuren beest en ja... Dat vinden onze ezels niet leuk en werken ze heel fijn tegen _O-

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:46

Ook niet alle paarden werken zo braaf mee bij de hoefsmid. Dus dan vind ik het raar dat een hoefsmid een ezel niet zou willen kappen, die hoefsmeden wat ik ken en die van mezelf kappen wel ezels. Maken er ook geen probleem van. Eentje doet zelfs de geit altijd even de hoefjes bijknippen. :D

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:50

Oke, zal wel per regio verschillen dan... Word altijd een beetje moe van die hoefsmeden die dan de hoef op willen tillen en die niet eerst een aai heeft gegeven ofzo... Dan doet die van mij het niet _O- Hij wil eerst even horen hoe geweldig hij is :')

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 15:53

ik ben erg benieuwd hoe het zaterdag met Nono en mijn hoefsmid gaat..... bij mij geeft Nono wel voetjes, maar zodra ik met een hoevenkrabber of vijl aan kom zetten, is meneertje niet thuis....

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:56

Ze leggen bijzonder snel een link met iets hoor.... Rommy heeft iets tegen de wip omdat ik er mee aan het spelen was en hij dacht dat ik dood ging ofzo als ik omklapte, en dus maar heel hard rondjes om die wip aan het rennen ging en mij boos aankijken ja hallo!! Maf wijf je doet dat toch niet! Dat is heel gevaarlijk! Heb hem er wel over gekregen :D Hij vond het echt heeeeel spannend

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:02

Maarja, mag wel meer dingen niet van hem zoals: met andere ezels wandelen of oefenen, dan komt hij er aan en gaat bovenop die andere ezel liggen :roll: Dan zeg ik NIET DOEN GA VAN DIE EZEL AF!!! En dan gaat hij weg stressen en krijgt kohliek >;) Ik mag ook niet met een andere man(menselijk iets) Ja, halloooo doe is normaal MIJN VROUWJTE MAFKEES! Dat doet hij nu niet meer zo heel erg, maar hij kan het niet hebben als ik met andere ezels iets doe..... _O- Hebben jullie ook iets in die richting met jullie ezel?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:09

Als ik de ene aai gaat de ander ertussen staan want die wil ook aandacht. En toen Gijs jonger was moest ik met hem lopen want als een ander hem vast had trok hij zich los en rende naar mij. :+

Ik zeg niet dat geen enkele hoefsmid ze kan bekappen maar dat het niet op de paardenmanier kan en niet alle smeden weten hoe ze het dan moeten doen.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:19

Oke, ik ben bezig alle extreme dingen van Rommy op te schrijven en ga dan verschillende dingen proberen of ik het op de 1 of andere manier kan verminderen... Hij moest zaterdag opgesloten in zijn stalletje worden omdat we gingen wandelen met een groep meiden die niets groter dan een hamster kenden.... Dan kan hij dus niet mee en ook niet los in de weide lopen... hij werd helemaal gek heeft het stukje boven zijn oog opengehaalt en kon niet echt meer ademhalen dus ging hij piepen :roll: Het valt me op dat hij alles heel extreem doet... Jou ezel drukt die ander weg, hij gaat er bovenop liggen...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:47

Ik zou niet zo blij zijn als een ezel me zo "claimt", dan krijg ik meer het idee dat hij je niet als z'n baasje ziet maar meer als zijn eigendom. Het is behoorlijk extreem idd.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 18:30

als hij vermoed dat ik iets lekkers in m'n zak heb, kleedt ij me zowat uit.... maar zodra mijn paard aan komt, gaat ie bokkend en piepend weg. Paard is hoger in rang en dat respecteert ie (wel peipend en bokkend, maar toch) :+

De rangorde tussen m'n pony en de ezel is nog (na een maand) niet duidelijk bepaald. Ze spelen heel ruig: benen bijten, duwen, in de hals bijten en de ezel heeft de meeste wondjes, dus ik denk dat de pony de baas is, die is nog redelijk heel.

Verder staat ie met wandelen nog wel es stil en gaat er een hele trukendoos open,maar als ie geen succes heeft bij me (= ik word niet boos) dan is de lol er snel af....

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:35

Rommy heeft overal redenen voor... Maar dominant is hij niet richting mij, hij weet waar hij aan toe is. Het is denk ik gewoon angst om zijn stabiele factor kwijt te raken(ik) Want Rommy voelt zich niet lekker Nanette komt, Rommy is boos Nanette komt per direct... Hij heeft denk ik ook gewoon verlatingsangst op een heel eigenaardige manier.... Hij weet wat dat wij 2 bij elkaar horen en dat moet zo blijven daar kan niet iemand tussen komen. Mijn gevoel zegt dat dit het probleem is.... Maar ik probeer elke keer weer een stukje verder bij hem door te dringen en door te vragen, maar hij kapt heel snel af, ja wat moet je als je 5 jaar hebt gehoort Rommy is een vervelende ezel, onhandelbaar kom er maar niet bij in hij valt je aan. Stond hij aan het hek te jammeren maar ik vind aandacht wel leuk!!! Het is eigenlijk een beetje zielig...

Hihi, Rommy is gewoon de leider in de groep PUNT. Maar zodra ik de groep binnenkom geeft hij het leiderschap metteen aan mij over... Hij accepteert mijn persoonlijke ruimte dus hij kleed me niet uit... Deed hij ooit wel :')

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 20:01

een maand geleden vochten ze elkaar de tent uit en nu is het net een Siamese tweeling :+

Afbeelding

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 10:24

Ik vind ezeltjes altijd zoooo lief <3 <3
Jammergenoeg, nogsteeds gee plaats voor paardje/ezel ;(

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 15:43

Nono is bekapt, de smid had de nodige ervaring met ezels en met het razendsnel uit kunnen halen van de achterbenen......hij liet niet los en toen was het zo klaar met verzetten.

Hij had eerst m'n paard bekapt en in de koffiepauze hebben we Nono vast op het terras gelaten, zodat ie kennis kon maken met de smid, dat werkte wel goed. Nono is dus gewoon dol op mannen...... lekker dan, komt er volgende week speciaal een vrouwelijke tandarts... is meneer gek op mannen 8)7

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:57

Morrie: leuk stel!

Ik heb volgende week ook weer de hoefsmid, met Black en Derk geen probleem maar ben benieuwd hoe het met Kobus zal gaan. Hij is hier nu bijna 2 weken en al een totaal andere ezel! Hij was zo bang en schuchter en nu komt ie al naar je toe voor een knuffeltje, zo lief. Met de 2 ezels samen gaat het ook prima, waren van de week voor het eerst samen aan het spelen en crossen :D . Paard stond er echt zo bij van: zucht die jeugd ook... :+

Afbeelding

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 12:02

wat leuk, een grote koudbloed en 2 ezeltjes <3
Mijn Welshje gaat zich op z'n oude dag helemaal als ezel gedragen: begint ook te duwen als ie erlangs wil :D

de watjes staan altijd in hun schuilstal,maar gelukkig mesten ze er niet, daarvoor lopen ze even de paddock in, Nono loopt helemaal naar de mesthoop en mest er dan precies NAAST :+

Nono heeft toch iets met mannen; de kleinzoon van de buurvrouw was er gisteren (jaartje of 20 hoor, geen kind meer) en hij ging zowaar voor de 2e x op 1 dag balken!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 19:39

ik heb Nono net nogmaals uitgelegd dat ie NIET waterdicht is en dus NIET in de regen moet gaan lopen spelen,maar onder z'n afdak in de schuilstal moet gaan staan, bij de pony..... ik heb gedreigd met vreselijke ziektes als schurft en rainrot, watn zo staat het in de boeken....... maar het hielp niets, hij bleef vrolijk in de regen rondrennen.......

Als ik hem droog wil houden,zal ik hem moeten opsluiten in een box,maar dat is wel heel erg tegen mijn principes.....

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:15

Oohw... Rommy staat ook gewoon in een flinke bui hoor... Hij is al 6 dus dood zullen ze niet snel gaan(even afkloppen)Heb rommy nu op bach bloessem, hij doet het echt supper... Ik heb voor dat hij niet openstaat voor samenwerking het is 1 richting bij hem, en dat hij geen liefde kan ontvangen en dat hij eigenlijk ongelukkig is.... maarja... Dat deed best pijn... Hij ongelukkig doe zo mijn best... Maarja, dat moet tijd hebben natuurlijk.. ENN heb druppels voor dat hij zo mega jaloers is... Doe van deze 4 potjes elk 4 druppels op een broodje en dat eet hij dan 3 keer op een dag... Merk al wel verschil, hij kan nu langer dan 5 min oefenen _O- Dan is hij zijn concentratie kwijt, maar dat gaat nu beter... Hij heeft me dinsdag nog wel heel hard gebeten en toen zei ik auwwww en toen greep de hond is mechelse herder kruising nog zo'n ras... Die greep naar rommy's neus en toen wist rommy niet hoe snel die achteruit moest :+ Best raar die hond doet dat normaal nooit....

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:17

Suusje wat een leuke ezels!! (en ook een heel leuk paard!!)