Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
JoSav schreef:De beperkte weidegang rondom Amsterdam deed me besluiten haar in Friesland in de opfok te doen, ook omdat de overgang van de grote taboenes (kuddes) in Rusland naar hier anders helemaal gigantisch zou zijn.
Riep ook op m'n 9e: Ik wil later een zwarte arabische hengst! (Dat het uiteindelijk een witte is geworden vind ik wel heel grappig
) 

Top!
Wat dat betreft ben ik het dus zeker met je eens. 
ElCamino schreef:Natuurlijk laat ik ze in hun waarde !!! Elk paard heeft zijn eigen waarde en voor de eigenaren en liefhebbers nog veel meer.
We hadden er vroeger eentje op stal waar ik werkte, heb de merrie een tijdje gereden, ondanks dat ze lelijk was qua kleur, aftekeningen en bouw, was het een heerlijk lief dier wat prima te rijden was.
Bij mij gaat het altijd om lol met je knol !!!

En nooit een ras bij voorbaat afwijzen want oh van elk ras lopen zulke leukerds rond... en je weet dan dus nooit waarmee je thuiskomt, dat blijkt dan wel weer. 
Ik zal dan ook weer even de Iraanse AT meepikken. 
En de duurder geprijsde exemplaren niet pertinent degelijk, goed of bijzonder. 

De Nederlandse benaming is Akhal-Teke. Minder gangbaar is Achal-Teke of Achal-Teké: deze schrijfwijze komt van de Duitse benaming Achal-Tekkiner en refereert naar de uitspraak van de naam. De Russische 'kh' is een 'ch' klank, vandaar. Het zijn over het algemeen inderdaad geen paarden voor beginners, maar ik zou eerder zeggen dat ze gewoon 'niet voor iedereen' zijn. Mijn vriend kan uitstekend overweg met onze Teke merrie en voor hij mij leerde kennen had hij helemaal niks met paarden. Er zijn diverse ervaren (grand prix) ruiters die echt niet met een Teke uit de voeten konden en er geen fatsoenlijke pirouette uitgereden kregen terwijl ze onder een andere ruiter de sterren van de hemel liepen. Tekes gaan graag een vriendschap aan en verwachten gelijkwaardigheid. Onzin zou menigeen misschien zeggen, maar je merkt echt dat veel Tekes een hekel hebben aan 'ge-moet' en ge(d)ram en dat ook echt linken aan bepaalde mensen. Hoe vaak ik al niet gehoord heb over onhandelbare Tekes die in wezen (of met de juiste benadering) kipmak waren en met plezier werkten onder de juiste hand...

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst!
Eraf gegooid worden door het paard zelf is natuurlijk ook wat anders, hihi.
De reden voor het zadelmakmaken mag je per PB wel aan me vragen als je het echt wilt weten.
, Maar uiteindelijk is het toch erg leuk.