Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 19:08

Dankjewel! :D

Sintara

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 20:28

Oja, en hoe sluit jij dingen dan uit zonder iets te proberen?

Sully <3

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 07:17

Wacht, wat? Je gaat me toch niet serieus vertellen dat jij dingen uitsluit door gewoon heel random wat te proberen?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 08:27

Hoezo is het ‘random’ als mensen het aanbevelen als iets dat kan helpen? Zoals in dit soort topics?

Je doet nu wel een beetje neerbuigend hoor, alsof anderen geen keuzes kunnen maken in wat te proberen. Baat het niet, dan schaadt het niet. :D

Ik heb gisteren voor het eerst sinds overlijden van Nobli weer paardje gehobbeld. Geen EV, maar wel leuk.
Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 08:30

Het is random omdat er geen logica of plan achter zit.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 08:38

Het is ‘willekeurig’ (geloof dat je dat bedoelt) wanneer iemand de winkel in loopt en een ‘random’ product uit de schappen pakt in de hoop dat dit zal helpen.

Als iemand al van bijvoorbeeld fora zoals dit of een blog of whatever heeft gelezen dat er positieve werkingen zijn, is dat al helemaal zo ‘willekeurig’ niet meer, hoor.

Iets dat wetenschappelijk onderbouwd is en kan worden, is natuurlijk altijd een betere oplossing.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 08:58

AlwaysH schreef:
Het is ‘willekeurig’ (geloof dat je dat bedoelt) wanneer iemand de winkel in loopt en een ‘random’ product uit de schappen pakt in de hoop dat dit zal helpen.

Als iemand al van bijvoorbeeld fora zoals dit of een blog of whatever heeft gelezen dat er positieve werkingen zijn, is dat al helemaal zo ‘willekeurig’ niet meer, hoor.

Iets dat wetenschappelijk onderbouwd is en kan worden, is natuurlijk altijd een betere oplossing.

Mensen raden soms ook dingen aan, zo van: dit zou weleens kunnen helpen.
Wat ik snap.

Maar elk symptoom heeft een oorzaak. Een symptoom is bijvoorbeeld stress. Dan kun je zeggen: hey, dit middel heeft bij mij voor stress geholpen. Dat kan, omdat het de onderliggende oorzaak aanpakt. Maar een symptoom kan heel verschillende oorzaken hebben, en stel dat de oorzaak hormonaal is, en niet in de spieren zit, gaat magnesium niets doen.

Een teveel daarvan wordt gewoon uitgeplast en je paard gaat aan de diarree (wat natuurlijk dan wel weer gevolgen heeft voor electrolyten in het lichaam en de vochtbalans). Met een beetje pech heb je dan een gestrest paard aan de diarree, en daar wordt het niet beter van. (je kunt overigens behoorlijk wat magnesium in een paard stoppen voor het echt problemen gaat geven, maar je gooit wel de calcium - fosfor - magnesium verhouding uit balans)

Symptoombestrijding is geen probleemoplossing.

AlwaysH schreef:
. Baat het niet, dan schaadt het niet.

En dat werkt dus niet zo. Iets wat een werking heeft, baat óf schaadt. Die dingen hebben altijd een effect, wat ook de reden is dat artsen vrij voorzichtig zijn met dingen voorschrijven.

Mensen hebben de neiging om maar van alles te smeren, allerlei supplementen te gaan geven, zonder van te voren te weten of het werkt en hoe het werkt. Daar kun je wel degelijk schade mee doen.

Dat mag je neerbuigend vinden, ik heb een paard bevangen zien worden van alle supplementen die de eigenaar erin stopte. Paard vond het superlekker, maar het schaadde dus wel degelijk. En omdat het paard van nature al best platvoeten had, en niet de snelste is, viel het in eerste instantie ook niet op.

En helaas heb ik al vrij wat problemen gezien van mensen die gewoon maar wat dingen probeerden. Ik probeer online vooral ook mensen te helpen om die ellende te voorkomen.
Ik snap ook niet dat dat zo persoonlijk opgepakt wordt, ik heb redelijk wat ervaring, en ik geef gewoon mijn mening, om te helpen een probleem op te lossen, en te helpen het iig niet erger te maken. Mijn intentie is absoluut niet om iemand te beledigen, maar ik denk dat je zonder achtergrondinformatie geen dingen moet gaan aanraden.

Overigens raad ik ook aan om uit te vinden wat de oorzaak is (en daar desnoods een DA bij in te schakelen) omdat ik dat zelf ook niet durf. En ik heb helaas al teveel ellende gezien van "gewoon een supplementje" om nog te kunnen geloven dat die onschuldig zijn.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 10:10

Dierenarts voor Mel of gaat dit nu over een ander?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 10:28

@Avalanche Elk symptoom heeft een oorzaak... Maar dat wil nog helemaal niet zeggen dat de wetenschap daarvan leid tot een oplossing. Iedereen denkt na en maakt afwegingen. Dat kunnen heel verschillende afwegingen zijn, waar het om gaat is; Zorgen we goed, doen we niet niks, doen we het voor het paard en niet voor onszelf
We zijn allemaal verschillend, de een neemt besluiten gebaseerd op ratio, deductie of wetenschap, de ander is meer een gevoelsmens. De benadering is anders en respect daarvoor is op zijn plaats.
Ik doe het misschien anders dan jij, maar dat betekent nog niet dat ik van jou een lijstje moet krijgen over hoe ik het zou moeten doen. Althans dat gevoel krijg ik van jouw post. Als ik dat zeg ben ik niet onvriendelijk, ik geef mijn gevoel weer. Ik vind zeker niet dat je stomme adviezen geeft, maar respect voor mijn manier an aansluiting daarbij is ook nodig.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:12

Avalanche schreef:
Wacht, wat? Je gaat me toch niet serieus vertellen dat jij dingen uitsluit door gewoon heel random wat te proberen?

Nee, wat ik bedoel is hoe ga jij dingen uitsluiten zonder dingen te proberen? Dat kan helemaal niet.

Ik zeg helemaal niet dat ik zomaar random dingen uitprobeer. Ik bedoel dat, om uit te zoeken waar een probleem vandaan komt je wel dingen moet proberen.

Edit: en daarmee bedoel ik niet perse kruiden of medicijnen

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:31

mrie schreef:
@Avalanche Elk symptoom heeft een oorzaak... Maar dat wil nog helemaal niet zeggen dat de wetenschap daarvan leid tot een oplossing. Iedereen denkt na en maakt afwegingen. Dat kunnen heel verschillende afwegingen zijn, waar het om gaat is; Zorgen we goed, doen we niet niks, doen we het voor het paard en niet voor onszelf
We zijn allemaal verschillend, de een neemt besluiten gebaseerd op ratio, deductie of wetenschap, de ander is meer een gevoelsmens. De benadering is anders en respect daarvoor is op zijn plaats.
Ik doe het misschien anders dan jij, maar dat betekent nog niet dat ik van jou een lijstje moet krijgen over hoe ik het zou moeten doen. Althans dat gevoel krijg ik van jouw post. Als ik dat zeg ben ik niet onvriendelijk, ik geef mijn gevoel weer. Ik vind zeker niet dat je stomme adviezen geeft, maar respect voor mijn manier an aansluiting daarbij is ook nodig.

Zo was het alleszins niet bedoeld, alsof je het zo móet doen.
Ik reageerde vooral op de reactie van Sintara die suggereert zo random monnikspeper te suggereren. Dát vind ik random.

Op het moment dat je heel erg in touch bent met je gevoel, denk ik dat je prima kunt aanvoelen in welke hoek je moet zoeken.

Tegelijk zijn er teveel mensen die denken dat ze weten wat ze doen, maar dat helemaal niet weten, en grote problemen krijgen op die manier.

Sintara schreef:
Avalanche schreef:

Nee, wat ik bedoel is hoe ga jij dingen uitsluiten zonder dingen te proberen? Dat kan helemaal niet.

Ik zeg helemaal niet dat ik zomaar random dingen uitprobeer. Ik bedoel dat, om uit te zoeken waar een probleem vandaan komt je wel dingen moet proberen.

Wat ikzelf doe, is eerst een analyse maken van het probleem (bij mij meestal gedrag). En dat bestaat uit vooral observeren, en loggen, kijken of er bijzonderheden zijn die opvallen.
Ook kijken naar hoe, wanneer, wat zie ik, wanneer zie ik dat. Wat zie ik in de omgang bij de eigenaar of de mensen die met het paard omgaan. Soms leer je zelf ook je paard dingen aan (en niemand is heilig he, iedereen maakt fouten daarin, ik ook).

Anamnese: wat weet ik van het verleden van het paard, is het een nieuw probleem of al wat ouder.

Daarmee kan ik soms al een en ander uitsluiten.

Dan voeding, zitten daar tekorten in? Het eerste wat ik dan probeer is tekorten aanvullen, maar ook kijken of paard wel genoeg gewoon kan scharrelen, de hele dag door te knabbelen heeft.

Derde is de manier van houden, leefomstandigheden. Kijken wat je daar kunt optimaliseren. Daar kun je best al veel mee oplossen.

Veearts is bij mij meestal standaard, bloedje prikken om te kijken of er tekorten of afwijkingen zijn, klinische keuring, als ik iets afwijkends vermoed, foto's laten maken. Lichamelijke problemen kunnen heel veel ellende veroorzaken op gedragsgebied, en daar kun je de wereld aan training tegenaan gooien, wat dan niets oplost.

Ik ben niet van de osteopaten, maar een fysiotherapeut kan soms al echt een heel eind helpen met lichamelijke klachten.

En dan heb ik nog steeds niet een middeltje geprobeerd, maar ik weet dat bij sommige paarden medicatie heel veel verlichting heeft gegeven, dus ik sluit het zeker niet uit.

De smid! Ook standaard.

En dan nog, zoiets als wat Nobli had, mis je daar in eerste instantie mee, want bij een jong paard laat ik niet meteen foto's van de hoeven maken.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:45

Zo heel random is het anders niet. Als ik mrie zo hoor, zou het stalgedrag ook best een vorm van verlatingsangst kunnen zijn (kan, ik weet het niet!). Hormonaal? Misschien minder logisch bij een ruin, maar onmogelijk denk ik niet.. Ik ken haar paard niet, zij kan zelf veel beter inschatten of haar situatie resoneert met de mijne dan jij of ik.

Daarbij heb ik er zelf ook een twijfel bij gezet. Ik heb niet gezegd dat ze het zeker moest doen ofzoiets
Laatst bijgewerkt door Sintara op 08-07-22 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:49

Sintara schreef:
Zo heel random is het anders niet. Als ik mrie zo hoor, zou het stalgedrag ook best een vorm van verlatingsangst kunnen zijn (kan, ik weet het niet!). Ik ken haar paard niet, zij kan zelf veel beter inschatten of haar situatie resoneert met de mijne dan jij of ik.

Daarbij heb ik er zelf ook een twijfel bij gezet. Ik heb niet gezegd dat ze het zeker moest doen ofzoiets

Ah ok, dan heb ik je verkeerd begrepen.

Het doet mij idd ook denken aan verlatingsangst :j

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:50

Mijn Edit was alleen nog de toevoeging over hormonaal btw :Y)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:52

Dank u voor de verduidelijking :j helps a lot :j

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 12:05

Wat voor het ene paard werkt, heeft niet persé hetzelfde effect op het andere paard.
En er zijn paarden die een godsgruwelijke grafhekel aan stallen hebben, eender welke stal, op eender welke manier.
Ik heb er ooit zo 1 gekend en dat was vrij impressionnant. Heel lief,mak, tikkie lui paard. Tot je hem op stal zette. Binnen de 2 minuten stond daar een compleet over de rooie, paard zeiknat in het zweet, rondjes draaien, met de mond open krampachtig rondkijken, schrapen. Je zou zo denken dat hij een toeval kreeg. En dat was een ruime, open stal met paarden naast hem. Paard er uit en hij begon gelijk weer te ademen. Was een gepensioneerd wedstrijdpaard en zijn 'claustrofobie' was 1 van de redenen dat hij uit de sport werd gehaald.
Die stress zal vast wel een reden gehad hebben maar dat paard was al beyond proberen oorzaak te achterhalen en proberen wat wel werkte. Paard 24/7 buiten en er was geen enkel probleem. Eigenaar ging dus ook niet verder zoeken, de oplossing had ze toch al.

Soms is het ook wat ze gewend waren en duurt het even voor ze veranderingen verteerd hebben. De weidegenoot van mijn merrie bvb (ook een volbloed): die heeft 14 jaar op een manege hoofdzakelijk op stal gestaan. Is nu op pensioen en op de weide gezet. Paard heeft 3 weken in z'n schuilstal gestaan omdat hij niet wist wat hij met die ruimte moest. En hij is pas gras beginnen eten toen mijn merrie erbij kwam en hij zag dat die gekke muts dat groen spul op de grond at en niet het hooi uit de ruif. Die moest echt even omschakelen. Hij blijft helaas wel graatmager. Vermoeden maagzweren maar eigenaar wil (nog) niet scopie en is ook niet zo van de supplementen. Ze zal wel iets moeten ondernemen voor de winter vrees ik, in deze staat komt hij daar niet door. In diezelfde weide, met zelfde rantsoen (nee, de ruin krijgt meer krachtvoer, m'n merrie enkel een handje om jaloezie tijdens het eten te vermijden) staat mijn merrie moddervet te wezen.
Het ene paard is het andere niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 00:29

AlwaysH schreef:
Wat knap van jullie Euridicey!!! Ze is ook wel echt leuk. Binnenkort kom ik jullie eens bezoeken hoor. <3

Welkom Desireeee! Wat een knapperd!

Mocht iemand over een tijdje een grote volbloed ruin zien staan, die braaf is allround, hoor ik het graag. Niet per sé op zoek naar een EV, maar ze worden zeker niet uitgesloten.
Tis alleen wat lastig zoeken omdat ik echt wel een grote ruin wil, haha!

Take your pick, zou ik zeggen. :+

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 15:48

Haha, nee dankje niet zo vanaf de baan. :+

Er zijn vast wel volbloeden die niet gestart zijn, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 16:14

AlwaysH schreef:
Haha, nee dankje niet zo vanaf de baan. :+

Er zijn vast wel volbloeden die niet gestart zijn, toch?
Dit was niet op de baan, maar op de veiling, haha.

Unraced zijn er best wel wat te vinden, maar die hebben dan wel in training gestaan. Wil je echt onbeleerd, dan zijn Stores (jumps paarden die nog niet zijn beleerd - meestal zijn ze zo'n 2-4 jaar oud) je beste optie, of je moet een jaarling voor de flat kopen.

Omdat hoogte voor jou wel van belang is, zou ik eventueel uitkijken naar een Store als je graag een onbeschreven tableau wilt. Die zijn natuurlijk al wat ouder, dus heb je al een beter idee van hoe groot ze worden en jumps paarden zijn vaak wat groter dan paarden voor de flat. En je kunt er wat sneller mee aan de slag. :P

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 16:27

Hoogte mwah, paard moet groot ogen.
Maar ik vind het wel leuk als ze groot zijn. _O-

Hoezo kan je er sneller mee aan de slag als ze voor jumps gefokt/traint zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 17:20

Niet vanaf geboorte, maar als je een Store koopt van 3 of 4 jaar oud, kun je er natuurlijk sneller op dan wanneer je een jaarling koopt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 17:38

Klein feestje, Moene was in feb 480 kilo, in april 519 kilo en nu vandaag.....TADAAAAAAA 560 kilo,
We gaan over op een onderhoudsprogramma. *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 17:55

Whoohoo *\o/* foto bewijs?

Ik heb vandaag in mn uppie een stap buitenritje gemaakt op bbp 8-) Mel is de allerknapste

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 17:56

-O- Vergeten te maken.... Komt nog wel

Alleen buiten rijden is het allerfijnste

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 19:11

@Mkango wij hebben er eentje gepickt(raar woord zo haha).
Nummer 479 van trainer Richard Fahy.
En vind jij wel leuk een Iffraaj.

Lekker bezig Mrie!

En wat fijn Sintara!