Taxatie kruising *lees eerst de regels goed door!*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 02:18

@ XxStellaxX Ohw op die manier, het ging mij eigenlijk om de waarde van enkeld de merrie :) Het veulen is om zo te zeggen toch voor eigen gebruik :D

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 02:21

@XxStellaxX: Niet alleen een niet verkoopbaar veulen.
Wat mij ook weerhoud is het gedrag van de merrie. Vaak laten ze een pismerrie dekken zodat ze "liever" overkomt ;).
Dus een objectieve mening van het gedrag en karakter van een merrie kan je moeilijk inschatten.
En buiten dat, wie zegt dat ze de bevalling zou overleven? Of het veulen?

Het verwonderd mij altijd dat er een merrie te koop staat "met eventuele dekking van ****".
Maar goed, dat is ook persoonlijke mening, aan de andere kant denken veel mensen "dan heb je 2 ponies voor de prijs van 1" :').
Nu ik een eigen veulen heb weet ik hoeveel (tijd) het kost :').
De verzorging van de eerste 6 maanden haal je er écht niet uit! :)

Succubi

Re: Taxatie kruising *lees eerst de regels goed door!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 02:23

@steffyentom: Stel dat de bevalling goed gaat en ze een hele goede moeder zou zijn (en er een pracht veulen uitkomt) kan het de waarde wel weer wat laten stijgen.
Want áls je haar dan als fok merrie wilt gebruiken weet je dat ze daar geschikt voor zou zijn :).

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 02:28

@Succubi

Ikzelf ben ook enorm benieuwd wat eruit komt want het blijft toch altijd een gok. Soms heb je 2 prachtige ouder dieren van hetzelfde ras en komt er iets uit wat totaal het omgekeerde is. Wie weet is het hier ook het geval al is bijna al het klein grut wel leuk. Maar wie weet word het wel een enorm leuke combi. Tel de dagen al af haha. :D één ding is zeker het word bont!

Verder met beleren ben ik van de rustige lange weg liever alles op het gemakkie ( daarbij komt ze is bij de vorige eigenaar niet goed behandeld, geen aandacht, slecht voer waardoor ze enorm overgewicht had, tot haar knieen in de drek ingegroeid halster noem maar op) Vandaar dat ik met haar extra voorzichtig ben zodat ze alles in haar koppie goed houd. Ik heb haar uit medelijden gekocht met het idee ik zie wel of we het samen kunnen vinden. En op dit moment is ze eigenlijk bijna helemaal zichzelf weer en vertrouwd ze mij ook steeds meer. Dit is ook de reden dat ze nog niet geheel door is gereden. Liever stapje voor stapje dan net een stapje te ver en dat het mis gaat. En op deze weg heeft zij er lol in en ik ook en ben ik erg benieuwd hoe ver we samen gaan komen. Zolang we het allebei leuk vinden is het goed :) :o

Ik zal haar zeker later nog eens plaatsen :)

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 02:31

Klopt, word vaak gedaan om de merrie braver te maken. Hier was het meer een kwestie dat ik altijd al ééns een veulentje wou dus vandaar en wat is leuker dan van je eigen merrie. Een veulen kost zeker veel geld, pak alleen de dekking al transport van de merrie etc, dierenarts kosten. Ik zou ook niet snel gaan fokken voor het geld dan moet je wel met zulke goede paarden en bloedlijnen zitten wil je dat eruit halen. Nee hoor dit is gewoon een eenmalig iets. Met als grootste wens dat het een gezond veulentje is en dat de moeder de bevalling goed doorkomt maar daar gaan we maar gewoon van uit :)

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 02:36

Ik schat de laatste andakruising in op ongeveer 1100 euro, op het moment. Ook omdat ze drachtig is (en je nu nog niet weet wat eruit komt en haar niet kunt 'gebruiken'.

In het algemeen, over de lagere prijzen... het is per periode afhankelijk. Tegen de lente gaan de prijzen weer iets omhoog. En het is toch 'crisis', momenteel. Een paar jaar geleden kostte een leuke D-pony kruising ok al snel 2000 euro. En dan was het niets speciaals, niets bewezens in de sport.
Simpelweg omdat er veel vraag was naar die maat en de markt in Zweden ook veel geld bood. Je moest als nederlander dus ook in die prijzen gaan zitten om kans te maken. Er was een soort schaarste tegelijk met veel vraag. Dan kijken mensen sneller buiten papieren, omdat een New-Forest of Connemara of NRPS al snel 3000 kostte, amper aangereden.

Nu is het winter, mensen zijn voorzichtiger met aanschaffen en er is heel wat los spul 'gefokt' in de tijden van relatieve schaarste. Daar heeft op het moment niemand veel geld voor over, want crisis en geen schaarste en winter.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 02:54

Ik heb zelf wel een merrie gekocht die al drachtig is en niet ingereden en zeer schuw! ik heb haar sinds augustus en het gaat super met haar ze pakte alles zo snel op dat we er in oktober al opzaten. en ze al op buitenrit mee gaat en dat je dan eigenlijk het gevoel hebt alsof ze al jaren bij de weg loopt.

Voor mij is het ook een verassing wat er uit komt al weet ik wel wie de vader is. Maar ik zou nooit veel geld geven voor een merrie met veulen er in. Wat succubi al zei: En buiten dat, wie zegt dat ze de bevalling zou overleven? Of het veulen?

Ik heb gewoon echt mazzel gehad met de aankoop van mijn merrie want ik heb echt weinig gegeven. maar ik zou nooit een rijpaard voormezelf kopen met veulen er in, vind het te riskant. Ben wel heel erg benieuwd hoe ze er uit zou komen te zien als ze lekker doorgereden is! Want ik vind het best een mooie merrie om te zien.

SanneHeidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 09:00

Ik zal vandaag foto's maken als mijn dame aan het lopen is. Mag ik haar daarna nog een keer laten taxeren?

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:41

@Kukkie, vind jou taxatie wel heel laag en ook niet al te reeel maargoed ieder zijn ding. Denk niet dat je veel paardjes drachtig vind, verder qua rijden al zover dat het alleen nog doorgereden hoeft te worden en in de omgang superbraaf voor 1100 euro. En uiteraard zit er veel andalusier bloed in wat altijd meer waard is als een normale kruising om het zo even te zeggen.
Maargoed ieder zijn taxatie.. (:)

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:31

Dat snap ik SteffyenTom, en ik heb ook uitgelegd waarom. Ben met je eens dat et laag is. Maargoed, ik en geen pro en zie nogal wat dingen aan haar die ik zelf niet als positief ervaar. Jij gelukkig wel!
Het ligt dus ook net aan wie je het vraagt. Mijn merrie wordt ook laag getaxeerd. Terwijl iemand die al tijden op zoek is naar zo'n braverd, bom en bomproof, en lekker gezellig, misschien wel veel meer geld voor haar over zou hebben.
Iemand die gek is op schimmels met andalusiërbloed zou misschien meer geven vor jouw merrie.

MarexVictor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:56

Ik zou de schimmelmerrie op een 2300 taxeren,
ik vind het een mooi paardje en ze is drachtig
(& ik denk nu wel dat er een leuke kruising uitkomt hoor, misschien zowat een bonte andalusiër :D )
Ik vind dat ze echt zeer veel van de andalusiër weg heeft, en een andalusiër is ook niet echt het goedkoopste ras he ;)
Maar bewegingsfoto's daar kan je nog wel beter op taxeren, nu taxeer je op het uiterlijk meer.
Ik ben benieuwd hoe het veulentje der gaat uitzien!!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:01

steffyentom: Wauw prachtig dier! Vind het persoonlijk ook wat zonde dat ze door een tinker is gedekt en niet door een andalusier, maar in mijn ogen daalt de prijs verder niet.
Zou er toch wel tussen de 2500,- en 3000,- voor neertellen.
Jammer dat je geen bewegingsfoto's hebt.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:48

@Kukkie, helemaal jou mening ben ik het mee eens zij alleen dat hij niet erg reeel is.

@MarexVictor dankje, ben zelf ook erg benieuwd meer foto's kan je zien in mijn profiel ;) Ook van de hengst en bewegingsfoto's

@NTlie_ Dankje, klopt het blijft een uitdaging deze combi! Bewegingsfoto's staan in mijn profiel.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:33

Hallo

Ben eigenlijk eens heel benieuwd wat jullie van mijn Falke vinden, hoeveel jullie haar zouden taxeren

Om de regels te volgen heb ik eerst 3 andere paarden getaxeerd
West Virginia: 1250 euro, en dan vooral om het feit dat ze nog onbeleerd is.
Aicha: 2000 euro, heel leuk paard om te zien dat toch al de basisbeginselen kent
Mellaers Marengo: 2500 euro omdat ze blijkbaar al goed beleerd is en wedstrijdervaring heeft

Zo dan is nu mijn Falke aan de beurt (het zijn wel niet de meest charmerende foto's maar ik heb momenteel niets beter)
Leeftijd: 1,5 jaar
Schofthoogte: ongeveer 1m38
Kleur: grullo
Door haar leeftijd is ze uiteraard onbeleerd, wel kent ze meelopen aan het halster en de hoefsmid, ook haar jaarlijkse inentingen vormen geen probleem voor haar (waarmee ik bedoel dat ze superbraaf is als deze gegeven worden). Kortom wat een veulen moet kennen.

Afbeelding

Afbeelding

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:46

Falke: 500 euro, ik weet niet wat de prijzen voor jaarlingen zijn hoor ;) Maar vooral voor mensen die het met een pensionstal moeten doen, is het redelijk een investering. Nog 2 jaar stalgeld of opfokgeld betalen voordat je ermee kunt beginnen, met uitzondering van knuffelen en wandelen natuurlijk.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 01:36

Sjintoo, weet je wat voor boed erin zit? Kan ze tölten, bijvoorbeeld? Dat maakt qua taxatie wel wat verschil.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:17

papa is een ics sterhengst Bootz en de moeder is mijn fjordje Mieke

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:21

In dat geval schat ik haar ook tussen de 500 en 600 euro, op het moment.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:25

Niet dat ik haar direct ga verkopen, maar was gewoon eens benieuwd. Jullie prijs ligt ongeveer gelijk met wat ik in gedachten had.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 15:52

Falke €650 Leuk beestje en nog niet uitgegroeid denk dat er wel wat leuks van gaat komen als die straks volgroeid is!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 15:57

Falke zou ik ook tussen de 600 en 700 euro schatten :)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:15

@Sjintoo: Leuk kleurtje! Ik taxeer 500,- maar als karakter en gangen etc leuk zijn zou het mij niet verbazen als er iemand 750,- voor zou willen geven :)

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:44

Ik ga ook maar een poging doen haha.
B Brevet €1800 leuk paardje
Mellars Merengo €2000
West Virginia €800, vooral omdat je er nog niet zoveel mee kan

Zou het leuk vinden te kijken op wat voor een waarde jullie mijn pony schatten.

Naam: Apache
Leeftijd: 6 jaar oud
Niveau: b niveau
Schofthoogte: 1.47
Geslacht: Ruin
Ras: Appaloossa x new forrest
Zijn combinatie stokmaat en aftekeningen komen nauwelijks voor.
Apats is zeer braaf in de omgang, wel lekker eigenwijs.
Kan een nette b proef lopen en een aardig sprongetje maken.
Zeer verkeersmak.
Echt een allround pony die ook zeker geschikt zou zijn voor de endurance.

Afbeelding

Afbeelding

http://nl.tinypic.com/r/200wsbt/6
http://nl.tinypic.com/r/b3uf7p/6

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:49

Apache: 2000 euro en als hij wat hoger loopt zie ik de waarde ong. 3500 euro
wel zonde dat hij geen western loopt, dan denk ik dat hij meer waard geweest zou zijn

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:50

@Didoo: Leuke pony! (je zadel ligt alleen iets te ver naar voren :o)
Ik taxeer hem op 1500,- :)

@tessyke: Ik weet niet of hij in de western meer oplevert. Hij duikt al wat op de voorhand en zijn achterhand is niet actief genoeg om te kunnen joggen.