[FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:17

Ik denk zelfs dat de vorige eigenaar hem óók had laten testen met dezelfde resultaten.. Ofwel zal hij pas laat gaan schimmelen, ofwel doet gray in combinatie met champagne inderdaad echt wel rare dingen. Heb zelfs ergens gelezen dat sommige gray+champagnes nooit helemaal wit worden, maar dat zal de tijd moeten uitwijzen zeker?

Wat onze hengst betreft hij is Ee Aa nCr getest, dun is inderdaad (nog) niet te testen. Maar ik heb zijn moeder ontmoet, die ook dunskin is. En ik ken uit dezelfde vader ook een bay dun merrie (uit een gewone bay moeder overigens) Deze merrie had dit jaar ook een red dun veulen.
Verder heeft hijzelf dit jaar een red dun en dunskin veulen gekregen. Dus ik ben redelijk overtuigd van zijn dun-zijn :) Hij staat overigens ook geregistreerd als dun bij de AQHA (hoewel dat niet veelzeggend is :) )

Op zijn benen zie je zebrastrepen amper, maar hij heeft dan ook heel hoge zwarte benen die ze verstoppen.. Hij heeft wel een aalstreep en veel zwarte schaduwen. Hij verkleurd ieder seizoen heel fel van kleur en heeft een lichter hoofd dan lijf.
Zal eens zoeken naar enkele foto's waar je zijn streep en shoulder-markings wat beter op ziet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:37

wauw.....mooi <3

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:27

Moragh schreef:
Tinniie schreef:
Saskia heeft hem laten testen ee aa Gg nCh en cream nn (ook hypp herda gbed en pssm1 allemaal nn) .
Hij is dus ook interessant om classic champagnes te fokken uit (homozygoot) zwarte merries aangezien hij aa is.

Ik vind ook dat jij er eerder als een amber uitziet...
Zouden de testen wel echt correct zijn? Want als hij echt Gg is dan komt de schimmel er toch uit...

En Inniie, weet je zeker dat jullie (overigens prachtige) hengst dunskin is?
Is hij getest ook? (weet dat op dun testen niet kan), mar ik zie op deze foto nog niet zo heel veel dun kenmerken...
Ik zou zeggen valk met sooty...

voor mij lijkt het ook een valk met sooty,zie geen dun op deze hengst.verder is hij wel prachtig

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 15:22

Toch wel raar dan dat er in zijn stamboom enkel dun's voorkomen en geen sooty's..
Nu ja vanaf er een test bestaat zullen zijn haren direct opgestuurd worden :D
En verder zullen zijn volgende veulens hopelijk ook weer wat uitsluitsel geven he :)
Hij heeft verder toch veel van de kenmerken (aalstreep, eartips, schouderstreep & schaduw, masker, mottling,frosting toen hij jonger was..) Enkel de zebrastrepen op zijn benen niet heel duidelijk. Maar ik heb al ondervonden dat het bij veel van de duns die agouti dragen (en dan voornamelijk de gewone A, met hoge zwarte benen, niet het At of A+ type) moeilijk of niet zichtbaar is.
Hier nog een foto van toen hij wat jonger was.

Afbeelding

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 16:04

Duidelijke foto. Geen dun, wel valk en die sooty is gewoon zo'n waas van zwart, countershading in dit geval.

Overigens worden lang niet alle paarden correct qua kleur geregistreerd, dus daar ga je al snel de out mee in...

Dit wordt overigens gezegd over schimmel bij champagne
Citaat:
Gray on a champagne horse often produces darker colors in both coat and skin.

Dus dat zou wel kunnen kloppen met de amberachtige kleur...
en dit ook:
Citaat:
When grey and champagne combine, the genes are considered co-dominant so the horse never completely greys out. At a distance, grey champagnes’ coats appear white or very light cream with a metallic sheen (sometimes accompanied by a brown-tinted mane and tail), but upon closer inspection you see a large amount of champagne-colored fleabites. They also tend to have very heavy, almost black, mottling or freckling on their pink skin.

een een plaatje:
Afbeelding

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 16:20

Tinniie schreef:
Toch wel raar dan dat er in zijn stamboom enkel dun's voorkomen en geen sooty's..
Nu ja vanaf er een test bestaat zullen zijn haren direct opgestuurd worden :D
En verder zullen zijn volgende veulens hopelijk ook weer wat uitsluitsel geven he :)
Hij heeft verder toch veel van de kenmerken (aalstreep, eartips, schouderstreep & schaduw, masker, mottling,frosting toen hij jonger was..) Enkel de zebrastrepen op zijn benen niet heel duidelijk. Maar ik heb al ondervonden dat het bij veel van de duns die agouti dragen (en dan voornamelijk de gewone A, met hoge zwarte benen, niet het At of A+ type) moeilijk of niet zichtbaar is.
Hier nog een foto van toen hij wat jonger was.

[ Afbeelding ]

Als veulen zie je wel de 2kleurige manen maar nu heeft hij dat ook niet meer.ik vind het nog steeds een valk zonder dun,ook vind ik hem best donker voor creme met dun.en zou hij toch dun zijn lijkt hij me meer bruin met dun,maar dit kan niet want hij zou creme hebben uit de kleur test toch.want onze dunskin is vele malen ligter

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 16:23

Wat een gave en bijzondere kleuren komen er voorbij zeg! :j

Ik post ook even een foto van Frits :)
Frits is op de manege altijd zwart geweest. Ik ken hem al 10 jaar en heb hem altijd zwart gezien.
Nu hij een half jaartje van mij is en meer buiten staat begint hij helemaal te verkleuren :)

Ik heb het idee dat hij smokey black is, maar weet het niet zeker want allebei zijn ouders zijn onbekend.

Afbeelding

Afbeelding

Dit was zijn kleur op de manege:
http://img152.imageshack.us/img152/6271 ... 708291.jpg

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 16:24

Wat ikzelf altijd wel een heel duidelijk kenmerk vind van duns is dat het koppie donkerder is dan de rest van het lijf. Dat met hele duidelijke scherpe aalstreep is wel het herkenbaarste.

Overigens had ikzelf het tegenovergestelde. Ik was er van overtuigd dat ik een dunskin mini had, maar na testen bleek ze "gewoon" baydun (wildkleur bruin) maar dus heel erg licht, zonder strepen op benen of schouders.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 16:25

Hij zal zo gekleurd zijn door de zon,hier ook zwartjes die niet zwart blijven
NiKip schreef:
Wat een gave en bijzondere kleuren komen er voorbij zeg! :j

Ik post ook even een foto van Frits :)
Frits is op de manege altijd zwart geweest. Ik ken hem al 10 jaar en heb hem altijd zwart gezien.
Nu hij een half jaartje van mij is en meer buiten staat begint hij helemaal te verkleuren :)

Ik heb het idee dat hij smokey black is, maar weet het niet zeker want allebei zijn ouders zijn onbekend.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dit was zijn kleur op de manege:
http://img152.imageshack.us/img152/6271 ... 708291.jpg

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 16:27

Bij zwarte paarden kan je wel door invloed van weer en licht die bruinige gloed krijgen hoor, maar smokey is meestal slecht te zien dus zou ook smokey kunnen zijn (al wordt dat toch meestal ietsje lichter nog...)

NiKip

Re: [FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 16:32

Ik dacht ook aan de zon ja, ik vind het erg mooi in ieder geval :P

Ben erg benieuwd hoe hij volgende zomer gaat kleuren. Aangezien ik hem nog niet zo heel lang heb.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:28

Moragh schreef:
Bij zwarte paarden kan je wel door invloed van weer en licht die bruinige gloed krijgen hoor, maar smokey is meestal slecht te zien dus zou ook smokey kunnen zijn (al wordt dat toch meestal ietsje lichter nog...)

ze worden niet altijd lichter hoor, mijn joanna is gitzwart en wél smokeyblack
Afbeelding

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:31

jolandje schreef:
Moragh schreef:

ze worden niet altijd lichter hoor, mijn joanna is gitzwart en wél smokeyblack
[ Afbeelding ]

ja inderdaad smokey is er ook in verschillende tinten.net zo als bruin en vos en alle andere kleuren

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:38

Bruin met mearly ook bijzonder? :D

Afbeelding

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:06

Wat een leuke kleurtjes komen voorbij!
Ik heb ook een bijzonder kleurtje, alleen geen idee hoe ik het moet noemen iemand suggesties? :).

Afbeelding
Edit: hij heeft zwarte benen en zwarte manen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:13

Nog een van de palomino panterbonte :) , meneer zat naar zijn merries te luisteren en kon niet stilstaan :') . Maar hij is zo leuk <3

Afbeelding

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:39

Ilsaaaa schreef:
Ik heb ook een bijzonder kleurtje, alleen geen idee hoe ik het moet noemen iemand suggesties? :).

[ Afbeelding ]

Lijkt me een valk....

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:02

Ilsaaaa schreef:

[ Afbeelding ]

ik denk ezel kleur :+
nee ik denk ook wel iets van valk

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:21

wauw wat een mooie kleurtjes zitten hier tussen zeg.
zou willen dat ik ook zo een had :j
mijne is zo saai bruin :')

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 01:01

Special <3 3 jarige valk welsh hengst

Afbeelding

Afbeelding

En daarvoor een palomino gehad (zie profiel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 01:04

Leuke nieuwe heb je, Nicole! Ben erg benieuwd hoe hij uit gaat groeien. :D

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:56

Ik stuitte toevallig op dit topic. Ik ben wel benieuwd of iemand weet hoe je deze kleur precies noemt.
Lotje is een shetlander van 8 jaar oud. Ze is geboren als een vos en wordt iedere zomer iets witter. In de winter lijkt ze weer meer voskleurig te worden. Haar moeder is zwart, haar vader is onbekend.

Hier 2,5 jaar oud:
Afbeelding

Afgelopen zomer:
Afbeelding

Moeder Froukje:
Afbeelding

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:00

Lotje lijkt me vos schimmel, ik heb zelf een vos schimmelbonte , die toen ik haar kocht( 10 maand oud) vosbont was en nu ( 4,5 jaar) is ze zomers spierwit en 's winters wit met donkere vlekken

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:05

appaloosa maar vraag me niet welk patroon (varnis roan misschien :=)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:17

Mijn zwarte shet is ooit zowat vos geweest, zo erg was ze verkleurd.

Betreft schimmel quarters: zijn er wel meer hoor, neem bijv nakomelingen van Taris skeeto. (Hebben we zelf ook een veulen van gehad, is nu van bokker mikkee)