Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon87

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:45

Knappe Boots!

Klopt Van, na een paar rondjes schuift het teveel naar voren. Probleem is zijn bolle buikje, daardoor schuift iedere singel naar zijn oksels. Hoezo is een touwhalster duidelijker dan een sidepull? Zal t eens proberen!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:52

Wolf heeft hetzelfde probleem. Je moet een zadel hebben waarbij de singelstoten zo ver mogelijk naar voren zitten(een V systeem maakt het nog stabieler)

hier(bij effect teugelplaatsing) is het verschil tussen de plaatsing van de teugels beschreven, wel met een gewoon halster maar geld ook gewoon voor het touwhalster
http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm
Citaat:
Veel ruiters (en ontwerpers van optomingen) kiezen intu�ief voor een ontwerp waarbij de teugels aan de zijkant zijn bevestigd. Waarschijnlijk lijkt dit beter te zijn omdat we dit gewend zijn bij optomingen met bit. (Is dit wellicht weer een Natte-Apen-Kwestie?)
Uit de test zien we echter duidelijk een ander patroon: Hoe lager de teugels aan de optoming worden bevestigd, des te beter wordt de discriminerende werking. Lateral flexion commando's (Stuursignalen) onderscheiden zich dan veel beter van de vertical flexion commando's (remsignalen), omdat ze minder op de neus inwerken maar meer tegen de onderkaak duwen.
We kunnen dit goed waarnemen bij de test teugelplaatsing, en in feite zien we hetzelfde terug bij de diverse andere geteste hoofdstellen

uit mijn ervaring vinden veel paarden de directe druk op de neus ook niet heel prettig(slaan met het hoofd)
Laatst bijgewerkt door Van op 27-04-14 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:53

Ik denk dat het per paard ook nog eens verschilt mbt de optoming. De ene reageert beter op de ene optooiing dan de andere. Is wel de moeite waard om te proberen. Een touwhalster kan hierin net wat duidelijker zijn dan een sidepull. Waar ik niet echt weg van ben zijn de kaakgekruisten optomingen, ik heb hier wat mindere goede ervaringen mee mbt de release.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:59

verschilt inderdaad per paard maar de meeste lopen prima op een touwhalster, ik blijf het ook het fijnste vinden. Het is alleen niet geschikt om met constant contact mee te rijden.

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:01

Helemaal eens met je Van. Ik rijdt zelf graag met een touwhalster maar dan lekker los en lang.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:12

Zal idd ook per paard verschillen, de komende tijd zal het uitproberen zijn. Ik zal morgen eens een touwhalster proberen. Kun je dat dan gewoon sturen? Want de neckreining zit er dus nog niet helemaal in

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:16

Gebruik vooral ook je lichaam, kijk als het ware met je lijf mee waar je heen wilt, gebruik jouw energie. Gebruik evt je been om hem te begrenzen als je de andere kant op wilt. Normaal doe ik later echt niks met meer met mijn been. Het is maar net wat jij en je paard prettig vindt en jouw paard wilt leren.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:20

ja hoor ik heb Wolf ook gewoon ingereden met touwhalster, als hij net zo meedenkend is als Wolf zit de neckreining er zo in
het sturen is dus juist duidelijker dan bij een sidepull :)

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:25

wat mij wel opvalt is dat de koniks niet zo lange manen hebben? /3

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:30

klopt :Y) ze zitten er wel tussen hoor maar heel weinig maar lange manen is ook helemaal niet handig in de natuur

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:47

Op zit doet hij eigenlijk heel goed, af en toe wat wiebelig, maar hij heeft ook nog totaal geen balans. ik ga het eens proberen :)

Niet extreem lang, maar de meeste hebben wel een lekkere dikke bos. Thor heeft nu al veel meer manen en staart dan Loki

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:50

Van Wolf heeft anders wel best wat hangen hoor! :Y)

avalon ja het lijkt meer alsof de manen de brede ingaan ipv de lengte bij de meesten koniks :')

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 22:02

op de foto in mijn profiel waren ze langer dan dat ze nu zijn volgens mij heeft de 3 jarige er aan lopen vreten :+
maar echt lang zullen ze nooit worden

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 22:10

Loki heeft dat beetje dat hij had er ook nog afgeschuurd deze winter.. Waarschijnlijk vanwege de warmte :(

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 23:02

Avalon wat balen zeg van dat schuren, vervelend.
Hoe zit het trouwens met koniks en exzeem. Is jullie daar wat bekend over ? Ik kan er niet wat over vinden. Lijkt mij dat deze paardjes daar minder last van krijgen. Kan me wel indenken dat ze giga wintervacht aanmaken en dan met een warme winter als deze last krijgen.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 23:07

volgens mij komt het niet veel voor, ik heb er iig nog niet van gehoord.
Wolf schuurt wel tijdens het verharen maar alleen haar hals

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 08:14

Goede morgen. :D vanmiddag weer bij the boys kijken. :9 hoop dat het droog blijft. }>

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 08:17

Van schreef:
volgens mij komt het niet veel voor, ik heb er iig nog niet van gehoord.
Wolf schuurt wel tijdens het verharen maar alleen haar hals

Ik denk het ook niet. Maar weet wel dat als je deze sobere paardjes ineens gaat voeren met van alles en wat dat je zeker solliciteerd naar een probleem. Hier krijgen ze nu gras. En na het seizoen onbeperkt ruw.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 08:33

hee nu is er toevallig een goed onderwerp, welke bitloze optoming gebruiken jullie het meeste en waarom?
vroeger reed ik mijn haflinger met een goed aansluitend halster, en buiten met n hacmore maar toen had je nog niet van die mooie bitlozeoptomingen( ohh voel me nu best oud worden).
want mijn kanjer vind echt haar bit niets, nu begrijp ik het wel want dat is te smal dus dat zit ook niet fijn!
dus ja als er dan toch iets nieuws moet komen... dan ook iets vriendelijks en de kindjes hier sturen toch zelf niet omdat ik er naast loop.
En ook van zadel hoor ik ook iets interssants zijn er hier "betere" zadels bekend die wel goed zittenof de "die moet je echt niet kopen zadels"? want ook het meegeleverde zadel past nu niet goed ivm dracht maar er zat ook n uitstekende spijker in de holte tussende kussens....

en idd het schuren heeft nu met de warmte te maken, de shet boent wat af...

KimIndah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:23

Ik zou heel graag de Rambo Micklem multi bridle *struikelt over eigen woorden :') * willen hebben. Ik vind bitloos wel echt top, maar verder nog helemaal geen ervaring mee. Dus dan lijkt dit voor mij de beste oplossing. En ik vind hem mooi :o

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:49

Kwita. Niets is persoonlijker dan een bitloze optoming. Ik rij liefst met een bosal of een natural hackamore. En natuurlijk met touwhalster, vaak rijdt ik de jonge paarden met touwhalster in. Wat ik niet fijn vindt zijn de kaakgekruiste modellen. Hier had ik minder goede ervaringen mee mbt de release.
Kimindah de RMB is een ideale tussenstap!

KimIndah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:20

BootsScoot, Kun je me alvast een aantal tips geven omtrent parelli? Eerste stap zou zijn dat hij mijn aanraking overal accepteerd. En later overgaan op aanraking met een voorwerp. Ik voorzie eigenlijk weinig/geen problemen met de aanraking, maar meer met het stilstaan :') Hebben jullie hier tips voor? Indah is nogal nieuwsgierig en wil altijd bij je staan en dan het liefst nog tegen je aan :')

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:21

Kimindah, ken je de 7 games? Dat is denk ik een goede stap om mee te beginnen. Staat veel voorbeeldmateriaal op internet.

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:22

KimIndah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:23

Ja die 7 games heb ik inderdaad net doorgelezen. Maar op al die voorbeelden staat het paard al mooi stil en Indah heeft hier echt het geduld nog helemaal niet voor :')