Mkango schreef:Noblesse: Net als in de rijpaardenwereld heb je mensen die paarden de vernieling in trainen en mensen die paarden tot op late leeftijd zonder problemen kunnen laten koersen, waarna ze sound met pensioen gaan en nog lang meegaan als rijpaard. In mijn ervaring zijn de Britten over het algemeen wel wat zuiniger op hun paarden dan wat ik in Frankrijk, België of de jumps scene Ierland zie, maar ook in de UK heb je trainers die teveel te vroeg willen of ze te hard werken in de training.
Wil je een volbloed kopen, probeer dan niet alleen wat informatie in te winnen over het paard zelf, maar ook van en over verschillende trainers. Er zijn zo al namen waarvan ik nooit een paard zou overnemen, en al helemaal niet zonder gedegen keuring, maar ook stallen waarvan ik weet dat je ze zo kunt opladen en de kans dat er dan wat zit, nihil is.
Dank voor dit bericht Mkango. De manier waarop sommige trainers werken heeft dus een grote invloed op bepaalde blessures etc. Interessant.
Ik weet overigens best dat er in de ‘gewone’ rijpaardenwereld ook heel veel kapotte (gereden) paarden zijn! Dat ga ik ook nooit ontkennen haha.
Echter is mijn persoonlijke ervaring dat ik in verhouding meer kapotte jonge volbloeden tegengekomen ben dan kapotte jonge warmbloeden. Vandaar mijn vraag in dit topic
.
Deze vraag speelt trouwens al veel langer bij mij… Toen ik het verschrikkelijke nieuw van AlwaysH las popte de vraag weer op in mn hoofd. Omdat ik vind dat zij gewoon netjes rijdt etc, en mij daarbij weer bedacht ‘he wat jammer, weer een jonge volbloed met een blessure, zou dit iets met training voor de renbaan oid te maken kunnen hebben?’. Geen verwijten dus naar niemand, gewoon iets wat ik me oprecht afvraag. Omdat het me in m’n eigen zoektocht ook vaak voorgevallen is.