Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 16:04

Quote hem even naar hier, want hier lees en klets ik toch het meeste. Ga er vanuit dat jullie wel op mijn verder uitleg willen wachten, maar aangezien er een datum vaststaat, wilde ik het toch even delen. Stilhouden vind ik nog vervelender…

AlwaysH schreef:
Nou goed, ben ik weer. En dat met een update die ik pas over een jaar of 15 had willen plaatsen. ;(

Ik weet niet hoe ik aan deze post ga beginnen, maar wil wel even zeggen; verdere info waar men wellicht alsnog nieuwsgierig naar is zal ik later delen. Nu deel ik alleen deze hele moeilijk info omdat ik dag toch graag even wil doen. Hoe of wat volgt nog wel… Uiteraard komt deze beslissing voort uit zijn hoefproblemen. HKO gradatie 4 en botsplinters in dezelfde voet, vul zelf maar in. :(

Volgende week woensdag komt onze avontuur op een eind. Er is niks meer wat we nu nog kunnen doen voor onze knappe kerel. Of in ieder geval niet iets dat ons zekerheid gaat geven dat hij weer rad gaat lopen en dit ook voor langere tijd zal zijn. Volgende week woensdagavond zal Nobli worden ingeslapen. |( |( |(

Begin volgende week komt RW fotografie langs voor mooie afscheidfoto’s. Tot die tijd zullen we hem lekker verwennen en vertroetelen.
Hij staat nu met wat extra pijnstillers met zijn vriendje op de weide en mag nog een weekje extra genieten. Hij lijkt erg tevreden en is ook een stuk rustiger nu. Dus we maken er maar het beste van.

:knuffel:
Afbeelding

Euridicey

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 16:08

Au.. Pijn.. heel veel pijn en tranen. Het nieuws dat je nooit wil delen en lezen. Heel veel sterkte.. Ik hoop dat je/jullie het een plekje kunnen geven en de rust er in kunnen vinden. Geniet van de laatste week samen, dat hij maar bijzonder mooi mag zijn <3

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:00

Verdomme always..... Wat vreselijk oneerlijk....

Goede beslissing gemaakt maar damn....

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:20

Oh nee Always, dat een vreselijk en onverwachts nieuws. Als ik me niet vergis las ik onlangs nog een positieve update in het Anky dekjes topic. Wat een omslag :( ik wens je heel veel sterkte! :knuffel:

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:30

Wat verschrikkelijk always… heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:46

Bah, wat klote, meid. :\ Heel veel sterkte! :(:)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 17:48

Dank jullie wel allemaal. Doet me goed

Katyatje, het ging ook goed, maar na een gekke bui op de weide weer terug bij af. Dat is geen doen natuurlijk, arme Nobli ;(

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 18:01

Ik ben een stille meelezer maar hier schrik ik wel van -O- . Heel veel sterkte AlwaysH! :knuffel: .

Ik heb naar aanleiding van dit nieuws wel een vraag, maar misschien dat kyrkelover of iemand anders dit via pb wil toelichten? Ik wil het topic niet kapen namelijk.

Ik vind volbloeden geweldige paarden, hun karakter, werkwilligheid, maar toch gevoelig,…
Als je zélf vertrouwen hebt en vertrouwen geeft stap je er zo mee weg het verkeer in etc.
Ik heb er zelf twee gehad. De eerste had steeplechase gelopen. Op 4,5-jarige leeftijd gekocht. Geweldig paard, maar bleek na 6 maanden rugproblemen te hebben en oude peesblessures. Staat nu ergens als grasmaaier.
Tweede was wél gezond, gekocht op 2,5 jarige leeftijd maar bleef helaas toch te klein voor me. Verkocht en doet het nu goed met een tienermeisje.

In mijn zoektocht daarna heb ik nog veel EV’s bekeken die van de baan kwamen, maar allemaal hadden ze problemen. Meestal de pezen en/of de hoeven. Soms op het oog zichtbaar, soms pas tijdens de keuring.
Ken wat mensen in de eventing die wel eens jonge volbloeden zoeken, maar ook daar héél veel afkeur op jonge leeftijd door pezen, hoefkatrol etc.
Dit zowel in de goedkopere categorie bij de handelaar als de duurdere professionelen in het omscholen.
Is dit iets typisch voor de EV? Heeft het ermee te maken dat ze op de baan gelopen hebben? -O-
Die eerste van mij bleek ook geblisterd te zijn op zn voorbenen nav blessures.

Nogmaals, ik vind het gewéldige paarden maar dit viel me wel heel hard op. Ik leer heel graag bij, dus vandaar m’n vraag. Bedoel t zeker niet slecht.

Ik ben uiteindelijk geslaagd met een volledig springgefokte, dus het is geen EV meer geworden haha. Mis het karakter wel heel hard!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 18:38

Ah sht AlwaysH Y;( second opinion wees dus hetzelfde uit.. Wel fijn dat alle da's op een lijn zitten, geeft dan toch dat beetje rust en geruststelling dat je echt echt alles eraan hebt gedaan.

Jullie hebben in elk geval een toptijd gehad samen, zo'n leuk trio met jou en je moeder! Ik heb altijd genoten van jouw updates.

Geef hem nog alle knuffels en grasjes <3 :knuffel:

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 18:40

Hier wordt eigenlijk heel veel zowel klinisch als röntgen goedgekeurd.
Slechte voorvoeten hebben ze overigens zou bijna willen zeggen allemaal. Degene die daarmee gaan rommelen zoals stijler willen zetten of van de ijzers af ed komen allemaal van een koude kermis thuis en/of in problemen.
Bovendien vind ik het geen paarden voor de gemiddelde ruiter en veel mensen zeker in Nederland hebben helemaal niet voldoende kennis en kunde. Dan komt er nog bij dat we de laatste jaren een run op volbloeden hebben gehad omdat ze lekker goedkoop waren en over het algemeen simpeler dan rijpaarden voor de gemiddelde ruiter. Voor handelaren was dit dus ideaal. Er is een partij rommel deze kant op gekomen om nog maar te zwijgen over wat die handelaren er mee deden.
Met de stallen waarmee ik samen werk is het veelal simpel. Hebben de paarden iets worden ze niet verkocht en gaan ze voor de slacht. Waarom.. wij willen ze een leven bij een amateur besparen. Meeste paarden die hier staan, staan hier al wat langere tijd dus we kunnen precies alle ins en outs vertellen en ook hoe eventuele kleinigheden benaderd moeten worden. Zo is longbloeden voor een renpaard funest, maar als rijpaard geen enkel probleem. Immers je komt nooit aan die druk bij andere sporten. We hebben er ook eentje staan die een gebroken been heeft gehad(weide ongeluk). Deze koerst daar ook nog mee. Een keuring door komen gaat hij niet want dat been is krom dus een harde kleine volte gaat hem niet worden. Tja ik denk dat er voor zo'n paard na de koerscarriere geen eigenaar te vinden is. Nogal dure grasmaaiers natuurlijk en niemans die dat als hobby paard aan durft. Kortom het valt en staat ook heel veel met eerlijke en duidelijke communicatie vanuit renstal.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 18:43

Sintara schreef:
Ah sht AlwaysH Y;( second opinion wees dus hetzelfde uit.. Wel fijn dat alle da's op een lijn zitten, geeft dan toch dat beetje rust en geruststelling dat je echt echt alles eraan hebt gedaan.

Jullie hebben in elk geval een toptijd gehad samen, zo'n leuk trio met jou en je moeder! Ik heb altijd genoten van jouw updates.

Geef hem nog alle knuffels en grasjes <3 :knuffel:

<3 :+:
Dankjewel!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 18:58

Wat een rotnieuws AlwaysH. Ik dacht ook dat het net weer goed ging. En dan toch die terugval. Veel sterkte Y;( .

Of hko veel voorkomt bij volbloeden weet ik niet. Gevoelige voeten is wel een dingetje. Ze hebben nu eenmaal ook kleine platte voetjes.

Mijn merrie houdt het al 2-3 jaar vol met enkel voor ijzers maar kan nu ook niet zeggen dat ze zwaar in het werk staat. Voeten zijn momenteel wel barslecht op het oog gezien.
Maar ze loopt er geen pas kreupel op. Nooit serieus kreupel gelopen trouwens, behalve die ene keer dat ze eigenhandig haar griffelbeentje aangetikt had. Dat is helemaal goed gekomen met rust en shockwave.
Qua gezondheid heb ik niet te klagen, ze heeft zelden of nooit iets. Behalve de ocasionele lakschade dan, met hun dun velletje heb je dat nu eenmaal.

Heb haar net terug gehaald van het hengstenstation. Binnen 2 weken echo om te kijken of het geslaagd is.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 19:04

kyrkelover schreef:
Bovendien vind ik het geen paarden voor de gemiddelde ruiter en veel mensen zeker in Nederland hebben helemaal niet voldoende kennis en kunde. Dan komt er nog bij dat we de laatste jaren een run op volbloeden hebben gehad omdat ze lekker goedkoop waren en over het algemeen simpeler dan rijpaarden voor de gemiddelde ruiter. Voor handelaren was dit dus ideaal. Er is een partij rommel deze kant op gekomen om nog maar te zwijgen over wat die handelaren er mee deden.

Even alle respect, ik weet dat jij alles eraan doet om in jouw ogen alles goed te laten verlopen in de sport. Maar het lijkt hier bijna alsof je AlwaysH de schuld geeft van de problemen bij Nobli. Een "sterkte" is ergens wel een beetje op zijn plaats.. Een paard verliezen is niet leuk, zeker niet op deze jonge leeftijd. (Misschien makkelijker als je er vaker mee te maken hebt.) Misschien lees ik je bericht niet goed hoor zou kunnen, maar dit komt echt zó bot over. Een partij rommel is voor de één een speld in een hooiberg en voor iemand anders.. rommel

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 19:25

Ohh wat vreselijk verdrietig AlwaysH

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 19:27

Euridicey, ik lees de reactie van Kyrkelover meer als algemeen en niet persoonlijk bedoeld.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 19:28

Desi_2409 schreef:
Euridicey, ik lees de reactie van Kyrkelover meer als algemeen en niet persoonlijk bedoeld.

Het is meer de ongelukkige timing van het bericht dan denk ik

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 19:37

Dank voor je antwoord kyrkelover. Ik ben het er mee eens dat er vaak volbloeden terecht komen bij mensen zonder de kunde, omdat ze lekker goedkoop zijn.
Overigens helemaal niet het geval bij AlwaysH vind ik, ik vind jullie oprecht een hele leuke combinatie.

Echter spreek ik hier wel over paarden die recht van de renbaan komen, niet eerst de handel in gegaan zijn of bij verkeerde ruiters terecht zijn gekomen. En toch hadden er héél veel reeds peesblessures of hko etc.
Ook geen import etc. Spreek nu over paarden van een bekende van me in het wereldje, die af en toe zijn paarden verkoopt die niet goed genoeg meer zijn voor de rensport. Ook altijd netjes op ijzers met respect voor de stand van de voet.

Ken er overigens ook genoeg die gewoonweg kapotgereden zijn door onkundige ruiters ja :( .

Dat ze gevoelige voeten hebben en over het algemeen ijzers nodig hebben is me wel bekend. Maar komen de vele blessures en hko gevallen dan puur door gevoelige voeten? Ik vind het zeer interessant.

Als ik het topic verpest moet je maar schreeuwen trouwens :o . Heb zelf geen volbloeden meer maar blijf dit gewoon zeer leuke dieren vinden.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:10

Euridicey schreef:
kyrkelover schreef:

Even alle respect, ik weet dat jij alles eraan doet om in jouw ogen alles goed te laten verlopen in de sport. Maar het lijkt hier bijna alsof je AlwaysH de schuld geeft van de problemen bij Nobli. Een "sterkte" is ergens wel een beetje op zijn plaats.. Een paard verliezen is niet leuk, zeker niet op deze jonge leeftijd. (Misschien makkelijker als je er vaker mee te maken hebt.) Misschien lees ik je bericht niet goed hoor zou kunnen, maar dit komt echt zó bot over. Een partij rommel is voor de één een speld in een hooiberg en voor iemand anders.. rommel

Uh ik zie de berichten van Always geheel niet en ik reageerde op de vraag van een andere bokker Noblesse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:14

Noblesse: Net als in de rijpaardenwereld heb je mensen die paarden de vernieling in trainen en mensen die paarden tot op late leeftijd zonder problemen kunnen laten koersen, waarna ze sound met pensioen gaan en nog lang meegaan als rijpaard. In mijn ervaring zijn de Britten over het algemeen wel wat zuiniger op hun paarden dan wat ik in Frankrijk, België of de jumps scene Ierland zie, maar ook in de UK heb je trainers die teveel te vroeg willen of ze te hard werken in de training.

Wil je een volbloed kopen, probeer dan niet alleen wat informatie in te winnen over het paard zelf, maar ook van en over verschillende trainers. Er zijn zo al namen waarvan ik nooit een paard zou overnemen, en al helemaal niet zonder gedegen keuring, maar ook stallen waarvan ik weet dat je ze zo kunt opladen en de kans dat er dan wat zit, nihil is.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:17

kyrkelover schreef:
Uh ik zie de berichten van Always geheel niet en ik reageerde op de vraag van een andere bokker Noblesse.

Er zal vast wel een reden zijn.
Maar iemand (AlwasH dus) meld net dat het paard ingeslapen zal worden. Dus dan kan ik euridicy wel begrijpen dat een bericht over de gemiddelde onkunde van ruiters dan net even verkeerd getimed is.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:24

Mkango schreef:
Noblesse: Net als in de rijpaardenwereld heb je mensen die paarden de vernieling in trainen en mensen die paarden tot op late leeftijd zonder problemen kunnen laten koersen, waarna ze sound met pensioen gaan en nog lang meegaan als rijpaard. In mijn ervaring zijn de Britten over het algemeen wel wat zuiniger op hun paarden dan wat ik in Frankrijk, België of de jumps scene Ierland zie, maar ook in de UK heb je trainers die teveel te vroeg willen of ze te hard werken in de training.

Wil je een volbloed kopen, probeer dan niet alleen wat informatie in te winnen over het paard zelf, maar ook van en over verschillende trainers. Er zijn zo al namen waarvan ik nooit een paard zou overnemen, en al helemaal niet zonder gedegen keuring, maar ook stallen waarvan ik weet dat je ze zo kunt opladen en de kans dat er dan wat zit, nihil is.

Dank voor dit bericht Mkango. De manier waarop sommige trainers werken heeft dus een grote invloed op bepaalde blessures etc. Interessant.
Ik weet overigens best dat er in de ‘gewone’ rijpaardenwereld ook heel veel kapotte (gereden) paarden zijn! Dat ga ik ook nooit ontkennen haha.
Echter is mijn persoonlijke ervaring dat ik in verhouding meer kapotte jonge volbloeden tegengekomen ben dan kapotte jonge warmbloeden. Vandaar mijn vraag in dit topic :D .

Deze vraag speelt trouwens al veel langer bij mij… Toen ik het verschrikkelijke nieuw van AlwaysH las popte de vraag weer op in mn hoofd. Omdat ik vind dat zij gewoon netjes rijdt etc, en mij daarbij weer bedacht ‘he wat jammer, weer een jonge volbloed met een blessure, zou dit iets met training voor de renbaan oid te maken kunnen hebben?’. Geen verwijten dus naar niemand, gewoon iets wat ik me oprecht afvraag. Omdat het me in m’n eigen zoektocht ook vaak voorgevallen is. :o

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:32

Als antwoord op Noblesse voordat er narigheid ontstaat..
Daar ben ik inderdaad 100% mee eens Mkango. Peesproblemen vind ik vrij stal gebonden. Ik weet stallen die ongeveer ieder paard naar de klote kregen en stallen die zelden tot nooit iets hebben. Vaak gaat dit samen met voldoende weidegang en trainen op verschillende bodem en met verstand. HKO vind ik trouwens een dubbel iets. Dierenartsen keuren daar zeer wisselend op. Bij de ene is iedere extra lollipop een gradatie omhoog en bij de andere weer niet. Ook is het verband tussen een slecht straalbeen en kreupelheid nooit bewezen. Vele halen HKO en een slecht straalbeen dan ook door elkaar en zien het als 1 pot nat. Eigenlijk is hko een verzamelnaam van problemen in het hoefkatrol gebied. Een slecht straalbeen wat KAN lijden tot hko zie ik bijv wel geregeld bij volbloeds(de meerdere lollipops versie dan) zonder dat ze daar ooit last van hebben. Dit is dus weer anders bij een hko diagnose door artrose vorming of bothaakjes en splinters in dat gebied. Dat is echt een no go en nog weinig tot vrijwel niets aan te doen. Al met al is het wel een feit dat zeker het hoefgebied van de voorbenen bij volbloeden nogal vergeten is in de fokkerij de laatste jaren. Zeer jammer en schadelijk naar mijn idee. Nu is dat niet anders dan in andere fokkerijen waar je weer andere problemen ziet. Uiteindelijk gaat hardheid het wel weer winnen naar mijn idee, maar daar gaat tijd overheen. En daar waar de ene ruiter en paard met een kapot paard jaren weg komt is dat bij een andere combinatie niet zo. Alles is zo relatief en afhankelijk. In mijn 7 jaren op de kliniek kwam ik bijvoorbeeld vrachtwagens vol rijpaarden tegen die al op de ok lagen voor er ooit wat mee gedaan was buiten in de wei lopen. Daar zienje bijv weer veel problemen als chips en ocd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:40

Noblesse_ schreef:
Dank voor dit bericht Mkango. De manier waarop sommige trainers werken heeft dus een grote invloed op bepaalde blessures etc. Interessant.
Ik weet overigens best dat er in de ‘gewone’ rijpaardenwereld ook heel veel kapotte (gereden) paarden zijn! Dat ga ik ook nooit ontkennen haha.
Echter is mijn persoonlijke ervaring dat ik in verhouding meer kapotte jonge volbloeden tegengekomen ben dan kapotte jonge warmbloeden. Vandaar mijn vraag in dit topic :D .

Deze vraag speelt trouwens al veel langer bij mij… Toen ik het verschrikkelijke nieuw van AlwaysH las popte de vraag weer op in mn hoofd. Omdat ik vind dat zij gewoon netjes rijdt etc, en mij daarbij weer bedacht ‘he wat jammer, weer een jonge volbloed met een blessure, zou dit iets met training voor de renbaan oid te maken kunnen hebben?’. Geen verwijten dus naar niemand, gewoon iets wat ik me oprecht afvraag. Omdat het me in m’n eigen zoektocht ook vaak voorgevallen is. :o
Kijkend naar de geschiedenis van Nobli, denk ik dat AlwaysH gewoon echt botte pech gehad heeft. Hij komt bij een kleine trainer vandaan die veel paarden overneemt van grotere trainers en ze dan nog koerst op hun 7de of 8ste, de paarden niet overracet of overwerkt (misschien eerder het tegenovergestelde kijkend naar de resultaten :+ ), en Nobli is pas laat in het seizoen gestart als 3-jarige, dus ze hebben wel de tijd genomen met hem.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:45

Misschien gewoon pech?

Buiten het feit dat ze gewoon domweg fijnere pootjes hebben, heb ik die ervaring niet eigenlijk.

Misschien heb ik gewoon geluk met de mijne. Heb wel altijd het idee gehad dat ze met beleid en respect getraind is geweest.
Maar van alle stalgenoten/kennissen met volbloeden die ik ken/gekend heb, heeft er geen enkele noemenswaardige problemen. Lakschade en ijzerissues maar verder niets.
Eentje is vroegtijdig op pensioen gezet maar dat was een karakterding. Die kwam inderdaad van een minder nauw kijkende handelaar. Met droge ogen een 4 jarige volbloed recht van de baan als recreatiepaard verkopen aan een 16 jarig meisje, haar eerste eigen paard. Bij die merrie kon het karakter in een oogwenk volledig omslagen. Merrie is nu 16 en eigenaar heeft haar nog steeds maar ze staat gewoon achter het huis weidedecoratie te wezen en dat bevalt eigenaar en paard prima.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:46

Dank, nette reactie kyrkelover. Het is dus een beetje een combinatie van trainingsmethode, en geen aandacht besteden aan het (voor)beenwerk bij het fokken. Met hier en daar een slechte ruiter erbij.

Dat er bij de rij/sportpaarden dan weer veel chips en ocd voorkomt kan ik inderdaad beamen.
Zo lijkt elk ras of type wel iets te hebben.

En zoals Mkango zegt… soms is het gewoon dikke vette pech -O- . Zijn ze correct getraind etc etc en krijgen ze toch problemen.

Bedankt voor de verduidelijking! Ik kruip weer onder mijn meeleessteen :') .

Nogmaals heel veel sterkte AlwaysH.