Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:59

Ik denk dat Bar hier wel een antwoordop heeft. Anders kan je ook altijd even bellen naar het stamboek. Mooie pony, wat zijn je plannen met haar?

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:02

Leuke pony girlyggirl!

Jack heeft een week vakantie gehad want ik had voedselvergiftiging..

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:25

@saams, wat vervelend dat Bjuut weer niet helemaal rad is. Ik moet zeggen dat het me toch wel doet denken aan wat wij met Cézanne hebben gehad. Die was weliswaar niet onregelmatig maar toch vaak verzet tonen met rijden, staken als het te moeilijk werd etc. Chiropractor er weer bij, paardenmassage, zadel nakijken, noem alles maar op.
De chiropractor (die ook DA is) vond op gegeven moment dat ze wel erg vaak moest komen. Ze adviseerde toch om Cézanne eens goed te laten nakijken want zij vermoedde een probleem in het SI-gewricht.
We zijn naar de kliniek in Emmeloord gegaan (die staat goed bekend en is me ook goed bevallen) en daar is Cezanne helemaal door de mallemolen geweest (auwww in de portemonnee maar goed). Eerst klinisch onderzoek, hele rug nagevoeld. rug op de foto, allemaal in orde. Toen de hele rug op de echo, uiteindelijk dus een inwendige echo om het SI-gewricht in beeld te krijgen en daar zat idd een probleem met een klein beetje artrose. Gelukkig niet heel ernstig.
Gewricht is ingespoten en Cézanne is daar enorm van opgeknapt. Toont geen verzet meer en staakt ook niet meer.
De behandeling in combinatie met heel fijne dressuurles heeft enorme vooruitgang opgeleverd.

@tribunals, bah voedselvergiftiging, wat zul jij je beroerd hebben gevoeld :(:)

@girlygirl, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Zonde dat er geen papier bij zit. Staan er gegevens van de fokker in het paspoort? Wellicht dat de fokker wel een idee heeft van de afstamming ook al is er geen papier aangevraagd. In dat geval is DNA-onderzoek zeker mogelijk.
Ook als je er niet via de fokker achter kunt komen is DNA-onderzoek wellicht mogelijk maar daar weet Punz iets meer van dan ik denk ik. Zij heeft ook wat meer contacten in Ierland.
Het enige dat ik aan de hand heb gehad was DNA-onderzoek bij 2 veulens die 2 mogelijke vaders konden hebben.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:04

Saams wat vervelend, hoop dat je snel de oorzaak kunt achtrhalen. Geen werveltje scheef in de rug?

tribunals, hopelijk ben je weer wat opgeknapt, vervelend hoor, bah. En natuurlijk gefeliciteerd en fijne verjaardag vandaag!

Girlygirl, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, lief koppie.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 21:35

Saams, het word een pony voor mijn dochter en mij samen♡ lekker alround, van alles wat.

Tribunal, bedankt we zijn er ook heel erg blij mee! Wat een fijn dier nu al.

Bar,ik plaats even een foto want word er niet zo wijs uit. Is die Ned Farrell nou de fokker of wat anders want er staat ook breeder unknown :(

Afbeelding

Edit: TinekeVD bedankt :)

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 21:39

Wat een pracht koppie . Nou met papier of zonder papier tis ne echte Connie hoor. Het straalt ervan af.
Saams wat vervelend met bjuut. Maar ik denk dat er toch ook wat meer aan de hand is. Kan zo maar zijn dat ze in haar lendegebied zich vast zet omdat ergens anders weer compenseert. Vooral belangrijk dat je kunt achterhalen waarom dat gebeurd.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 21:41

Zoals op het paspoort staat is de fokker onbekend/niet aangegeven op het paspoort.

Saaams, je hebt er ook wel pech mee.. :(

Mijn pony heeft zondag superfijne rondjes in het M en Z gesprongen. :D Helaas moet ik binnenkort afscheid nemen van mijn vriendje. :(

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 21:56

Ik denk zelf dat het probleem gewoon zit in het verzuren. Ze heeft 1,5 jaar niks anders gedaan dan haar manege rondjes. Nu word ze al 10 maanden getraind. Alle spieren zijn opgerekt van te kort naar op lengte (te korte rugspier oa). Ik denk dat ze te snel verzuurd onder het anders belasten van de spieren. Ik heb zelf geen gevoel dat er artrose of kissing spines zit. Maar we zullen er donderdag naar kijken bij de dierenarts. Er komt sowieso een algemeen bloedonderzoek. Kreupelheidsonderzoek is dus eerder al eens gedaan met nog geen 1 op een schaal van 5, ze is niet kreupel loopt alleen niet in tact vanuit achter.

Ik las het change! Balen zeg.. wat voor baasje word het?

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 21:57

Change3x schreef:
Zoals op het paspoort staat is de fokker onbekend/niet aangegeven op het paspoort.

Saaams, je hebt er ook wel pech mee.. :(

Mijn pony heeft zondag superfijne rondjes in het M en Z gesprongen. :D Helaas moet ik binnenkort afscheid nemen van mijn vriendje. :(

Kun je dan ook even de rest uitleggen? :)

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 21:59

kitobeer schreef:
Wat een pracht koppie . Nou met papier of zonder papier tis ne echte Connie hoor. Het straalt ervan af.
Saams wat vervelend met bjuut. Maar ik denk dat er toch ook wat meer aan de hand is. Kan zo maar zijn dat ze in haar lendegebied zich vast zet omdat ergens anders weer compenseert. Vooral belangrijk dat je kunt achterhalen waarom dat gebeurd.

Haha bedankt, dat heb ik inmiddels vaker gehoord♡

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:32

Bosco verzuurde ook ontzettend snel (uitslag bloedonderzoek), wij gaven hem hiervoor Neutradex na aanraden van de DA. Deed wonderen. Geven dat onze paarden nu steeds nadat ze hard gewerkt hebben.

Hij gaat naar een meisje van 13 die met heel heel rust rijdt en helemaal verliefd is op Larry. :j Het doet me echt ontzettend veel pijn, maar hij gaat het er heel goed krijgen en hij is er nog eventjes gelukkig!

girlyggirl, je zou kunnen proberen om je pony in de Ierse Database te kunnen opzoeken. Kleine kans dat je er iets vind wegens een niet geregistreerde fokker en onbekende ouders, maar wie weet, misschien vind je er iets. :)
https://cpbs.ie

Verder kan Bar je denk ik het meest vertellen over dit soort dingetjes!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:36

Precies Change. Mijn gevoel zegt eerst dit en dan kan ze later altijd nog op de foto. Want verder is ze lenig genoeg. Komt nooit in protest, bokt nooit. Alleen bij pijn.

Wat fijn, wil dat meisje ermee de sport in? Ik vind het knap van je. Ik zou het echt niet kunnen. Heb je nu nog wel een springpaard staan of alleen de 3 jarige pup en je veulen?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:05

Stap voor stap Saaams! Met een beetje geluk is het 'maar' verzuring.

Ik kan het ook niet want het verscheurt mijn hart echt, maar dat hoort bij het leven.. Y;(
Ik denk dat zij er uiteindelijk wel wedstrijden mee wil gaan rijden!

Ik heb straks de 3 jarige te rijden en als ik zin heb kan ik het dressuurpaard ook weer oppakken, daar moet ik nog even over nadenken. :)

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:16

@girlygirl, de naam Ned Farrell zegt mij niets. Geen idee of dat dan de fokker zou kunnen zijn of alleen degene die het paspoort heeft aangevraagd.
In de Ierse database staat deze pony zeker niet omdat ze niet in het Ierse Connemara stamboek is ingeschreven maar bij Horse Sport Ireland.
Punz, heb jij nog een goed advies?

@change. Fijn dat je een goede match voor Larry hebt gevonden ook al zal het afscheid moeilijk zijn.

@saams, Cezanne was/is ook nooit kreupel maar dus toch sprake van enige artrose uiteindelijk. Zij protesteerde ook alleen bij pijn dus als je een beetje haar grenzen opzocht om een stap verder te komen dan blokkeerde ze, ging in de staak of juist bokken/trappen naar het been.
Maar kwam dus wel fluitend door het kreupelheidsonderzoek. Ik ben blij dat ik d'r helemaal binnenstebuiten heb gekeerd. We weten waar we aan toe zijn en mocht de klacht terug komen weten we ook dat ze weer ingespoten zou moeten worden.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:29

Bedankt voor de felicitatie Tineke :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:45

Even heel kort:
Je zou bij het van Haeringeninstituut hier in Nederland een soort "rasonderzoek" kunnen doen. Je stuurt dan wat haren op, en dan kunnen ze je zeggen of het waarschijnlijk een Connemara(kruising) is.
Hoe het precies werkt moet je even bekijken op het van Haeringen instituut. Met een bewijs dat je pony een connemara (kruising) is kun je in ieder geval naar het ONCK ( Open Nederlands Connemara Kampioenschap). Maar zonder bekende ouders kun je er niet mee naar de keuring.
Papier wat je hebt lijkt zo op de foto een Noord Iers papier, niet het papier van het ICPS.

Zoals ik het lees is het paspoort afgegeven aan Ned Farell, dat is dus de paspoort aanvrager ( paspoort zal in ieder geval nodig zijn voor verkoop), maar niet de fokker. Je zou kunnen kijken of je die Ned Farell kunt achterhalen, maar omdat het zoals het lijkt een Noord Ier is, zal dat mogelijk lastiger gaan. ( kan dan niet via het Ierse stamboek) En als je hem al vind dan is het maar zeer de vraag of hij zich uberhaupt nog herinnerd over welke pony je het hebt, laat staan dat hij de ouders nog weet. Fokken gaat in Ierland iets anders als hier, zéker degenen die papierloos/ stamboom loos fokken.

Verder:
Welkom in dit topic natuurlijk!! Hoop dat je heel veel plezier gaat hebben van je pony!!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:46

LOL

Het heel kort is toch niet zo heel kort geworden :')

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 08:12

Ontzettend bedankt voor jullie meedenken! Wel jammer, vind keuringen echt leuk maar al jaaaaaren ruinen dus vond t niet interessant. Ik ga eens kijken naar dat instituut. Nogmaals bedankt

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:22

Zo....wat een leesvoer hier! Gezellig! :Y)

Change wat fijn dat je een lief baasje hebt gevonden voor Larry. Al begrijp ik dat het niet voelt als een feestje... slik... Blijft hij een beetje in de buurt? Zodat je hem nog kunt blijven volgen?

Girly, gefeliciteerd met je knappe Connie! Hoe heet ze? Wat leuk dat je haar samen met je dochter gaat rijden! Hoe oud is je dochter als ik vragen mag?

Saams...wat een getob met Bjuut zeg. Die onzekerheid is echt niet fijn. Ik hoop voor je dat er snel duidelijkheid komt en dat jullie Bjuut kunnen helpen zich weer beter te voelen. Gelukkig zie ik ook steeds hele grappige foto's van verkleedpartijen voorbij komen hier op bokt, dus lol maken doen jullie genoeg samen! Dat is ook belangrijk!

Marlon is afgelopen zondag voor het eerst met Clooney naar de Connemara Demo Team training geweest. Wel een beetje spannend, mede omdat ze er woensdag pas weer voor het eerst op zat na de osteopaat behandeling, en we daarvoor ook steeds vanalles hadden waardoor we niet lekker door konden trainen. Maar het ging best lekker zondag. Marlon vond het in ieder geval heel leuk! :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gister is Clooney dan eindelijk geschoren. Ik moest meteen aan jou denken Elly; wij hebben nu dus ook een beschimmelde pinda. _O- Maar Marlon vindt haar geweldig mooi. <3 Ik moet er even aan wennen aan dit kleurtje, ik zou haar niet eens herkent hebben als ik er niet bij was geweest met scheren. Ons wollige wasbeertje vond ik ook wel erg schattig en knuffelbaar. Maar je ziet nu wel weer meer pony en ik dacht dat ze aan de zware kant was (zie foto's demo-team), maar nu haar haar eraf is vind ik haar eerder wat schraal dan zwaar. Dus meteen ook wat meer voeren. Bizar hoeveel haar er op die pony zat....

Afbeelding

Nog lekker suf van de verdoving...
Afbeelding

Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:35

Hij is mooi geschoren Marieke, stoer hartje haha.

Wat leuk dat ze bij het demoteam zit!

Punz, ik vroeg me af of JouJou eigenlijk kan springen of dat iemand er wel eens mee springt? Want ik zie altijd alleen maar toffe dressuurfotos en filmpjes :')

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:52

Marieke33 bedankt we zijn ook elke dag wat meer verliefd ♡ ze had niet echt een naam, ja schimmeltje haha dus we hebben haar Kasey genoemd wat dapper betekent in t iers <3 mijn dochter is 12 en rijd nu nog op haar b-pony :)

EK19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:59

Saaams schreef:
Hij is mooi geschoren Marieke, stoer hartje haha.

Wat leuk dat ze bij het demoteam zit!

Punz, ik vroeg me af of JouJou eigenlijk kan springen of dat iemand er wel eens mee springt? Want ik zie altijd alleen maar toffe dressuurfotos en filmpjes :')

*breekt even in*
Als je in het profiel van Punz kijkt, zie je de springfoto's!
Ik ben geen springer van nature en Punz eigenlijk ook niet. Ik heb vroeger wel pony's opgeleid in het springen maar helaas door Ben bang geworden en ga absoluut de hoogte niet meer in. Jou moet goed begeleid worden en moet je helpen met de afstanden. Dus ik houd het af en toe bij een mini sprongentje en heel af en toe balkjes draven.

Maar iedereen heeft andere voorkeuren en springen ligt voor ons 3en niet direct op plaats 1 ;)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:22

Dat kan natuurlijk EK! Gelukkig blinkt hij enorm uit in de dressuur. Ponys worden zo ondergewaardeerd in de sport tussen de paarden dat Jou even bewijst dat hij daar ook thuis hoort.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:00

Saams:
Jou is echt braaf met het springen......maar een talent is het niet vrees ik. Hij heeft bijzonder weinig oog voor de sprong, net zoals zijn amazones... Dus verder dan af en toe een huppeltje waarbij het niet uitmaakt of de afstand past of niet omdat het altijd wel kan gaat het niet worden met hem.

Hij wordt er overigens ook niet bijster enthousiast van . Hij doet het braaf, maar zich zelf helemaal geven zoals hij dat in de dressuur wel doet.... nou ... neuhhhh

Marieke: leuke foto's van zondag!

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:50

Bedankt voor het compliment saams, we gaan zo naar stal, ben benieuwd hoe haar nieuwe velletje met rijden bevalt. ;)

Wat leuk Girly! :) Mijn dochter is net 11 geworden en heeft in september haar B-pony over moeten dragen aan een ander ruitertje omdat ze te groot was geworden. Fino hier heeft ook een dochter in dezelfde leeftijd met een connemara. Leuk om te volgen vind ik! *\o/*