Hij loopt best goed voor een... (fjord, tink, haf etc.)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hij loopt best goed voor een (vul zelf maar in, fjord, haf..)

Ik ben het er wel mee eens, de gemiddelde .... (<een van de genoemde rassen) loopt over het algemeen niet echt goed.
1 (14%)
Ik vind het een kortzichtige opmerking, maar het is ook niet gek dat sommige mensen een heel ander beeld hebben van dit soort paarden omdat je ze vaak niet zo vraai ziet lopen.
6 (85%)

Totaal aantal stemmen: 7

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:36

aartlover schreef:
hoezo galoppeerd hij goed VOOR EEN COB. als hij goed voor een cob loopt wordie ook niet eerste want dat is dan anders en minder goed

sommige mensen voelen zich gewoon te snel aangesproken
chill!

Idje verteld toch dat zij juist graag dat soort paarden in de ring ziet?
sommige mensen lijken wel op zoek te zijn naar iets wat negatief bedoeld zou kunnen zijn,zodat ze dan weer lekker kunnen mekkeren.

xx_Merle

Re: Hij loopt best goed voor een... (fjord, tink, haf etc.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:38

Ach joh die mensen die dat zeggen.. LAat ze lekker
Ik vind fjordjes/hafjes/tinkies echt super beestjes.! super karakter eNzo Dat is toch ook wat waard
Maaaaar i kvind het idd toch wel n beetje kortzichtig dat ''ze'' dat zeggen
mrjaa k ga me er niet druk om maken
I(L)Myn fjordiieebeest

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:57

Waarom zou ik ook negatief zijn over mijn eigen pony .
Ik vind het heerlijk om Fjorden, Haflingers, Friezen en noem maar op in de ring te zien en ik geniet er van als ze goed presteren.
(maar ik kan net zo hard van een goede proef van een warmbloed genieten hoor)
Ik begrijp alleen de lange tenen zo links en rechts niet.
Zoals ik al zei, geniet van je paard maar blijf objectief.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:57

Citaat:
sommige mensen lijken wel op zoek te zijn naar iets wat negatief bedoeld zou kunnen zijn,zodat ze dan weer lekker kunnen mekkeren

Dat gevoel heb ik dus ook!

Sommige zien overal spoken en dat zegt nogal wat over zichzelf!

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:50

Af en toe denk ik wel eens: Het had een hoop gezeurd gescheeld als ik gewoon een saaie bruine kwpner had. ook al zou hij voor geen meter kunnen lopen.

Wel jammer dat het in de dressuurwereld er zo aan toe gaat.

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:52

Maar mensen laten we vooral niet vergeten dat ook tussen de warmbloedpaardenruiters onderling een hoop venijn en jaloezie speelt, waar wij niets van weten omdat we er gelukkig niet bij horen.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:54

christel1857 schreef:
Af en toe denk ik wel eens: Het had een hoop gezeurd gescheeld als ik gewoon een saaie bruine kwpner had. ook al zou hij voor geen meter kunnen lopen.

over vooroordelen gesproken

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:58

superwoman schreef:
christel1857 schreef:

over vooroordelen gesproken

Dat is geen vooroordeel dat is een mening. Net als dat er hier al regelmatig word gezegd dat fjorden lomp zijn. En daarbij, heeft mijn vader een vos kwpn ruin, omdat hij dat graag wilde. Maar ik blijf het een alledaags beestje vinden.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:16

Toch keer jij je af naar kwpn-"volk" als ik dat zo lees....... bijvoorbeeld dor deze zin
Citaat:
waar wij niets van weten omdat we er gelukkig niet bij horen.

Als je respect wil krijgen, moet je ook respect geven.
Niet elke dressuurruiter met een mooie kwpn-er denkt negatief over koudbloeden en is jaloers op andere etc.....

Wat idje zegt, ben ik het mee eens!

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:23

christel1857 schreef:
Dat is geen vooroordeel dat is een mening. Net als dat er hier al regelmatig word gezegd dat fjorden lomp zijn. En daarbij, heeft mijn vader een vos kwpn ruin, omdat hij dat graag wilde. Maar ik blijf het een alledaags beestje vinden.

En zo denk ik nou over Fjorden en Haflingers.
Ik vind die beesten helemaal niks aan. Ze lijken allemaal op elkaar. Alle Fjorden hebben dezelfde soortkleur en dezelfde manen en alle Haflingers hebben dezelfde kleur en dezelfde kleur manen. Natuurlijk zit er wel een beetje verschil in de kleur, maar niet héél veel.
Dat vind ik pas saai.

Geef mij maar een KWPN-er met een paar leuke aftekeningen (niks maakt ook niets uit), daar vermaak ik me beter mee.

Saika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:21

Sizz schreef:
christel1857 schreef:

En zo denk ik nou over Fjorden en Haflingers.
Ik vind die beesten helemaal niks aan. Ze lijken allemaal op elkaar. Alle Fjorden hebben dezelfde soortkleur en dezelfde manen en alle Haflingers hebben dezelfde kleur en dezelfde kleur manen. Natuurlijk zit er wel een beetje verschil in de kleur, maar niet héél veel.
Dat vind ik pas saai.

Geef mij maar een KWPN-er met een paar leuke aftekeningen (niks maakt ook niets uit), daar vermaak ik me beter mee.

Misschien moet je dan eens de moeite nemen om naar een fjord of een haflinger te KIJKEN, dan zie je heel veel verschillen in de paardjes onderling. Netzoveel verschillen als er bij de warmbloedpaarden zijn. En dat gaat niet om een paar witte benen of een bles

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:24

sythaa, iemand die niks met haflingers heeft gaat er dus ook niet naar kijken.
KWPNners zijn voor mij ook allemaal maar simpel bruin/zwart/vos

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:25

Sythaa schreef:

Misschien moet je dan eens de moeite nemen om naar een fjord of een haflinger te KIJKEN, dan zie je heel veel verschillen in de paardjes onderling. Netzoveel verschillen als er bij de warmbloedpaarden zijn. En dat gaat niet om een paar witte benen of een bles

Ik heb vaak zat naar ze gekeken.

En ik moet zeggen: Bij KWPN-ers zie ik meer verschil dan bij Fjorden of Haflingers.

Opie1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:27

Sythaa schreef:
Het geeft aan dat mensen in principe niks verwachten van het ras en dat alles wat het paardje laat zien mooi meegenomen is. Ik vind het erg kortzichtig en jammer. Kreeg dit ook veel te horen in de les van mijn vorige rijvereniging, daar ben ik dus ook met lessen gestopt.

HAHA komt me bekend voor. Heb dit ook al een aantal keer meegemaakt met mijn fjord.

Saika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:32

Sizz schreef:
Sythaa schreef:

Ik heb vaak zat naar ze gekeken.

En ik moet zeggen: Bij KWPN-ers zie ik meer verschil dan bij Fjorden of Haflingers.

Ja daar hoef je ook niet voor te kijken, dat kan je ook weten, met een Gelderse richting en dresuur gefokt en spring gefokt heb je zowieso al veel onderscheid

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:48

Sythaa schreef:
Ja daar hoef je ook niet voor te kijken, dat kan je ook weten, met een Gelderse richting en dresuur gefokt en spring gefokt heb je zowieso al veel onderscheid

Sythaa schreef:
Netzoveel verschillen als er bij de warmbloedpaarden zijn.

Zijn het er nou minder, even veel of meer?

Ik blijf bij mijn standpunt dat KWPN-ers minder hetzelfde zijn dan Fjorden en Haflingers. Een KWPN-er kan immers meer kleuren en aftekeningen hebben. Verschillen in het exterieur en karakter van een paard hou je toch altijd, dat geldt ook voor Fjorden en Haflingers.

Saika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:56

Sizz schreef:
Sythaa schreef:

Sythaa schreef:
Netzoveel verschillen als er bij de warmbloedpaarden zijn.

Zijn het er nou minder, even veel of meer?

Ik blijf bij mijn standpunt dat KWPN-ers minder hetzelfde zijn dan Fjorden en Haflingers. Een KWPN-er kan immers meer kleuren en aftekeningen hebben. Verschillen in het exterieur en karakter van een paard hou je toch altijd, dat geldt ook voor Fjorden en Haflingers.

Ze zijn ook minder hetzelfde, dat komt namelijk omdat het KWPN geen ras is, maar een FOKRICHTING. Een ras, als een fjord, of een halfinger, of een fries, enz. heeft raskenmerken en dus overeenkomsten...!!! Dat is gewoon logisch....
Het KWPN, een verzameling paarden ingeschreven bij 1 stamboek met veel fokinvloeden vanuit bv volbloed, basispaard, tuigpaard, buitenlandse paarden heeft dat logischerwijs niet

Trouwens, weet je dat fjorden er in 5 kleuren zijn? En heb je wel eens van zebrastrepen gehoord? Naja, nu iig wel

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:58

Ik geef toe ik ben niet zo heel erg thuis in fjorden of haflingers maar zelfs ik als leek zie nog verschillen er in.
Zo ook bij tinkers.
Kwpn en alle andere rassen.
Kwestie van je ogen open doen........

Ik persoonlijk vind elke ras/stamboek zijn eigen charmes hebben.

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 07:00

de één houdt van een KWPN,de ander van een Fjord.
nou én?
ik vind fjorden zelf erg leuk,maar ik kijk net zo graag naar een mooie KWPN-er.
voor mij maakt het ras niet uit,het karakter is voor mij belangrijker.

maar hey,het is ook maar mijn mening

tante_trien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 07:13

Snoevie schreef:

voor mij maakt het ras niet uit,het karakter is voor mij belangrijker.

Vind ik ook, het maakt niet uit hoe de pony/het paard er uit ziet klein dik dun mooi lelijk, maakt mij niet uit, zolang het maar klikt.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 08:04

Citaat:
Het geeft aan dat mensen in principe niks verwachten van het ras en dat alles wat het paardje laat zien mooi meegenomen is.

Citaat:
Ze zijn ook minder hetzelfde, dat komt namelijk omdat het KWPN geen ras is, maar een FOKRICHTING.

kwpn-ers worden gefokt voor de dressuur of springsport.
Dan is het toch logisch dat een anders ras lichamelijke beperkingen kan hebben voor die sport.
De kwpn-ers zijn door de jaren heen ontzettend veranderd (vooral qua beweging) om beter te kunnen presteren in de sport.

Dat gebeurt ook wel met andere rassen, maar de raskenmerken moeten goed zichtbaar blijven, dus zal dat langzamer gaan.
Van hafligers en friezen bijv zie je er nu ook meer die lichter gebouwd zijn en de bewegingen veel ruimer zijn. Daarvan komen er ook steeds meer hoger in de dressuursport.

Amulet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:30

superwoman schreef:

Van hafligers en friezen bijv zie je er nu ook meer die lichter gebouwd zijn en de bewegingen veel ruimer zijn. Daarvan komen er ook steeds meer hoger in de dressuursport.

Njaa, de meningen zijn enigszins verdeeld over de mate van bewegingsvooruitgang van de moderne haflinger, maar dat terzijde

Maar ik vind het creatief dat de discussie die begonnen is over het al dan niet terecht zijn van een opmerking als 'Ach, voor een haflinger/fjord....etc. loopt hij best goed' overloopt in de discussie of er meer verschillen in KWPN'ers onderling zitten of in haflingers/fjorden

Ik zie trouwens beide graag, zolang ze goed gereden worden en er rekening gehouden wordt met de beperkingen van het paard.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:23

Citaat:
Njaa, de meningen zijn enigszins verdeeld over de mate van bewegingsvooruitgang van de moderne haflinger, maar dat terzijde

Das bij de kwpn ook zo

Over de discussie gesproken, zitten we volgens mij nog aardig on-topic hoor!
Iemand die zelf een haflinger of what-ever heeft zal "nooit" zeggen:
"Hij loopt best goed voor een... (fjord, tink, haf etc.)"
Men gaat er soms vanuit dat wanneer je een kwpn-er hebt, je anders aankijkt tegenover een fjord, tink, haf etc

SummerRemedy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:34

Snoevie schreef:
sommige mensen lijken wel op zoek te zijn naar iets wat negatief bedoeld zou kunnen zijn,zodat ze dan weer lekker kunnen mekkeren.

Mee eens, ik kom veel mensen tegen met Fjorden/Haflingers e.d. die meteen in de verdediging vliegen als je maar naar hun paard kijkt. Ik vind het trouwens geen rare opmerking, want veel mensen hebben bij bijvoorbeeld een fjord nog het ouderwetse type voor ogen. Ik heb zelf trouwens 2 Welshjes.

Saika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:58

superwoman schreef:
Citaat:

Das bij de kwpn ook zo

Over de discussie gesproken, zitten we volgens mij nog aardig on-topic hoor!
Iemand die zelf een haflinger of what-ever heeft zal "nooit" zeggen:
"Hij loopt best goed voor een... (fjord, tink, haf etc.)"
Men gaat er soms vanuit dat wanneer je een kwpn-er hebt, je anders aankijkt tegenover een fjord, tink, haf etc

Dan kan ik je geen gelijk geven...! Als fjordeneigenaar zie ik wel degelijk verschil in de fjorden onderling en ook in hun kwaliteiten voor de sport. Niet iedere fjord loopt goed, netzomin als bij andere rassen. ALs ik een fjordje in mn eigen klasse zie starten, of M of hoger, ben ik altijd blij, weer een fjord in de sport erbij, maar ik realiseer me wel degelijk dat dat voor het gros van de fjorden niet per definitie is weggelegd!

Ik denk dat er ook zat mensen zijn met een fjord/haf/tinker die anders aankijken tegen een warmbloed of er helemaal niet van houden

Als ik mijn eerlijke mening geef: ik hou er ook niet van. Ze kunnen me niet bekoren. Een enkele keer zie ik op een concours een warmbloed die wat ronder/voller gebouwd is en een aansprekend hoofd heeft, dan zeg ik ook "kijk die is leuk ... voor een warmbloedpaard".....
Maar met een "standaard rijpaard" (en dan in bruin met zwarte manen en staart) zou je mij geen plezier doen.