Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
willemieke schreef:Een engelse hunter is niet zeldzaam, dat is een type paard/pony die zelfs vanuit nederland naar Engeland en Amerika verkocht wordt.
Verder loopt bij een vereniging in de buurt hier een tweespan Freibergers.
En een Schotse Highland pony komt hier volgens mij ook nog niet zoveel voor.
Faline schreef:Wat geen ras is, maar een kleur; brindle. Kun je helaas niet op fokken, voor zover ik weet ontstaat die kleur spontaan door een mutatie in de genen. Er zijn er iig niet veel te vinden met die kleur.
tamary schreef:Faline schreef:Wat geen ras is, maar een kleur; brindle. Kun je helaas niet op fokken, voor zover ik weet ontstaat die kleur spontaan door een mutatie in de genen. Er zijn er iig niet veel te vinden met die kleur.
Klopt, maar ik heb ook al het vermoeden gelezen dat het (in een aantal gevallen) gaat om een versmolten 2-ling. Er zijn gevallen bekent van paarden met 2 verschillende DNA profielen. Meestal was DNA via bloed bepaling anders dan via pluk manen, maar het komt ook wel voor dat bv bij 2 kleurige manen het DNA per kleur verschillend is. Het maakt het fokken van deze kleur ronduit lastig en het kan soms zelfs puzzelen zijn om met DNA onderzoek aan te tonen wie de vader van een veulen is.
Citaat:En ik weet niet of ze heel zeldzaam zijn, maar ik kom ze niet vaak (eigenlijk nog nooit) tegen; de Shagya Arabier.
MandyR schreef:Ik weet dat er op bokt een paar te vinden zijn maar, weet verder niet hoeveel er in nederland rondlopen. Ik heb in ieder geval een Deens Warmbloed.
En wat je hier ook nog regelmatig ziet (en volgens mij niet zo vaak op bokt of in nl), is een *uhh, zoekt nederlandse benaming* een Jutlander.