Noordzweden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:11

Een goede jury zal niet naar het ras kijken maar naar hoe een paard gereden wordt en loopt........... Ik denk wel dat veel mensen zullen denken "wat komt die hier nu doen" :D. Hahaha maar daar trekken Humpie en ik ons niets van hoor.
De bedoeling is om eerst volgend jaar met een koudbloedwedstrijd mee te gaan doen, leuk om alletwee ervaring mee op te doen en en een jury die koudbloedjes kan waarderen ;).

En wedstrijden is absoluut geen doel op zich maar meer een beetje voor de lol en lekker bezig te zijn ook eens op ander terrein.
Kan ook zomaar zijn dat ik er na 1 keer al gelijk klaar mee ben, maar het is wel leuk om naar iets toe te werken....

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:17

Judith_ schreef:
Hier ook een groot fan dus meld me maar al vast. Hoe wel een noordzweeds paard aanschaffen vooral een heel lang termijn plan is.

Heb momenteel een draver, studereer en heb weinig tijd. Ik ben natuurlijk helemaal gek op mijn draver maar heb heel hard staan twijfelen of ik op horse event Töa niet mee terug zou nemen.. Twee (toen drie) paarden is nu even teveel maar zodra er tijd en ruimte is komt hier ook eentje. Daar ben ik van overtuigd! :D

hey, wat leuk! Toa was (is) ook echt een schatje....ben benieuwd hoe het met haar is. Wat leuk dat je ooit van plan bent een Noordzweed te nemen, hoe ben jij bij dit ras terecht gekomen?

Anoniem

Re: Noordzweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:29

Ik heb volgens mij na afloop van het horse event nog gekeken of Toa verkocht was, volgens mij wel maar wist niet waar heen.

Ik ben op horse event twee jaar terug (?) voor het eerst de noordzweed tegen gekomen en op slag fan.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:39

Mijn Noordzweed Hummer (toen Goliat) is samen met Toa naar Nederland gekomen, toen ik bij Hummer ging kijken en rijden liep Toa er ook, erg mooie merrie.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:34

Wat leuk nog een NZP fan :D

Ben eigenlijk ook wel benieuwt waar de rest van de paarden heen is gegaan :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 07:00

Hummer heb ik nog gezien via de site, was een erg mooi paard om te zien. Nog steeds zie ik in je profiel :D

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:37

Judith_ schreef:
Hummer heb ik nog gezien via de site, was een erg mooi paard om te zien. Nog steeds zie ik in je profiel :D

Ik vind Hummer ook een knappe Zweed :j

Hummer lijkt mij trouwens best wel 'smal' / ligt gebouwd voor een Zweed.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:00

Hij is inmiddels wel wat volwassener en uitgezwaard maar Hummer is inderdaad wat lichter gebouwd. dat stond ook in zijn advertentie. dit maakt dat hij ook best wel leuk dressuurmatig gereden kan worden. Ik moet zeggen dat mij dat toen in zijn advertentie ook erg aansprak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:17

Ik moet zeggen dat ik later best een 'hummer' wil hebben, leuk kleurtje en wat smaller. Vind ik een hele mooie combinatie. <3

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:19

Ik vind hummer ook mooi, maar heb ook wel wat met de robuuste NZ. Is, denk ik, ook afhankelijk van je doel.
Paperboy, ik vind je beweegreden om voor de wat smallere hummer te kiezen heel goed,
Hoe zwaarder gebouwd, hoe meer ze op de voorhand vallen. Logisch, want ze zijn van oorsprong vooral gefokt voor het slepen van zware lasten en dan is die neiging om sterk op de voorhand te vallen vanzelfsprekend. In hun werk levert dat alleen voordelen op,
Maar niet in de dressuur,.
Hoe zwaarder hoe meer je moet gaan sleutelen en daar ben ik niet per definitie een voorstander van
''
Judith, misschien is de nordsvensk travare meer iets voor jou,
Per definitie zijn de koudbloeddravers toch al meer geschikt voor dressuur (maar niet alle, uiteraard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:51

Mijn voorkeur gaat ook zeker uit naar een nordsvensk travare. Had ik stiekem al naar zitten kijken. O:)

Zijn zij wat betreft karakter te vergelijken met de 'gewone' dravers? Qwa bouw niet immers.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:29

Judith_ schreef:
Mijn voorkeur gaat ook zeker uit naar een nordsvensk travare. Had ik stiekem al naar zitten kijken. O:)

Zijn zij wat betreft karakter te vergelijken met de 'gewone' dravers? Qwa bouw niet immers.

Ze hebben het zelfverzekerde coole karakter van de NZ-bruks gecombineerd met wat meer temperament en de bij voorkeur de mentaliteit om te winnen :D

90% van de NV dravers die hier te koop staan, worden niet aanbevolen als beginnerspaarden. Er zit een fikse portie karakter in.
Maar... de ervaringen zijn over het algemeen wel zo... dat als je deze paarden juist behandelt, met het respect wat ze verdienen en begrip voor hun sterke karakter (en dus weet dat het geen marjonettes worden) heb je een paard wat voor je door het vuur gaat. En dat meen ik.

Helaas ontbreekt het vooral nogal eens aan begrip, waardoor er hier ook een behoorlijk aantal NZ dravers rondwandelen die flink verknald zijn.
Daarentegen is er ook een groep die supergoed presteert in allerlei takken van de sport.
Alles hangt en staat met kennis en kunde van de trainer.

Om bij ons eigen voorbeeld te blijven. Ik heb er echt lang over gedaan om Silja te begrijpen. Heb behoorlijk wat keren mijn in de grond gestampte ego moeten opgraven en achter mijn oren moeten krabben.
Maar het is nu gewoon een geweldig en heel speciaal paard, wat altijd hinnikt als ze je ziet; naar je toekomt; aanhankelijker is dan een schoothond en een heel eigen (leuke) persoonlijkheid heeft, vol ijver.
Ze 'praat' ook altijd als je met haar werkt. Bij alles wat je zegt krijg je hoofdbewegingen en gemurmel terug.
Buiten is ze zeer betrouwbaar. Mijn man, waarvan ze eigenlijk is, is geen ervaren ruiter, maar ook niet bang, eigenwijs, en heel erg eerlijk naar haar toe. Ze heeft nooit gekke of gevaarlijke dingen uitgehaald, zelfs niet als ze bang was.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:39

Hoi hoi, over het starten... Ik ben van plan een startkaart aan te gaan vragen. We kunnen nog steeds niet galopperen in de bak (op een normale manier) maar ik merk aan mezelf dat ik ook niet oefen. Nu heb ik mezelf als doel gesteld om in januari te gaan starten en daar naartoe te gaan werken. Ik moet bekennen dat ik ineens veel meer met Lukas doe haha. Normaal reed ik 1x per week en dan lekker een rondje buiten en afgelopen week heb ik er al 2 keer gereden (1x in de bak en de andere keer losse teugel buiten) en ook gelongeerd haha. Ik had al veel meer willen doen maar moet het ook rustig opbouwen en heb over 10 dagen tentamens. Wat ook wel meespeelt is dat ik besloten heb voorlopig vrijgezel te blijven en dat Lukas mijn liefde is hahahaha. Ik heb dus veeeeeel meer tijd voor mijn lieve grote vriend nu. Ik ben van plan 2x per week in de bak te gaan rijden wat volgens mij ruim voldoende is voor mijn lieve meewerkende paard om in januari een B-proef te kunnen rijden.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:41

Hoi Elise, wat leuk dat je gaat starten! Kun jij ons mooi vertellen wat ze vinden van een NZ in de dressuur ring :D .

Hahaha de galop is wel herkenbaar hoor, ik heb hem nu denk ik eindelijk redelijk voor elkaar en kan ik netjes op een volte links en rechtsom :o.
En nagevelijkheid is ook nog niet voor elkaar, daarvoor loopt hij toch nog wat teveel op de voorhand.....

Ik ben heel benieuwd, wel filmen he op wedstrijd!
Enne hoe bevalt je zadel?

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:00

Wat leuk dat je gaat starten, ben benieuwt :D
Niet vergeten dan foto's te maken, daar zijn we gek op <<)

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:44

Liljebo, Hoe is het eigenlijk met dat ene paard afgelopen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:30

Nordsvensk schreef:
Liljebo, Hoe is het eigenlijk met dat ene paard afgelopen?

Ben je ff kwijt?
Of bedoel je die van 3000 sek. Niets meer op gehoord. Zal wel verkocht zijn.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:07

Ja die bedoel ik, dus niks meer van gehoord.

Er zijn sowiso 21 Zweden in Nederland, Niet er veel dus :o

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:11

21 dat is inderdaad niet zoveel.

Hummer begint inmiddels een echt beer te worden, haha die voelt zich alleen maar prettiger als het kouder wordt.
Hij staat met een aardige groep in de wei waar hij leider van is. Nu is daar een driejarige die heel speels is. Het is zo mooi om te zien dat hummer met zijn 4 dit jonkie onder zijn hoede neemt. Er wordt gespeeld tot hummer bepaald dat het klaar is, en hummer laat hem de lekkere plantjes zien die je ook kan eten. Aan zijn ene zijde dat jonkie en aan zijn andere zijde zijn vrouw :D
Zo leuk om gewoon eens een poosje bij de weide te zitten en te kijken :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:38

Mooi he, hoe ze een eigen indeling maken en de rollen verdelen. En hummer zal idd geen problemen hebben met kou... Van oorsprong kan hij heel wat hebben....
In Noordzweden wordt het tot -40 (of nog wat kouder)

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:40

Leuk zeg mijn vader woont in Zweden en heeft nu twee nord svensks

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:41

liljebo schreef:
Mooi he, hoe ze een eigen indeling maken en de rollen verdelen. En hummer zal idd geen problemen hebben met kou... Van oorsprong kan hij heel wat hebben....
In Noordzweden wordt het tot -40 (of nog wat kouder)

:brr:

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:42

Stephanie100 schreef:
Leuk zeg mijn vader woont in Zweden en heeft nu twee nord svensks

Wat leuk heb je foto's?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:18

Hebben jullie het nieuwe bit nummer gezien, Castelein heeft er een heel stuk over de noordzweed in gezet.
Erg leuk om te lezen!

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:54

Paperboy schreef:
Hebben jullie het nieuwe bit nummer gezien, Castelein heeft er een heel stuk over de noordzweed in gezet.
Erg leuk om te lezen!

Die van deze maand? Dan ga ik hem ook lezen ;) Ze heeft volgens mij weleens eerder in Vrijruiter (en Landleven?) gestaan. Maar dat is alweer een tijdje geleden.
Laatst bijgewerkt door Nordsvensk op 21-10-11 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt