Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ghashira

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:04

Aan alle konikliefhebbers, ik heb contact gehad met een grote fokkerij in duitsland: konik und huzule .. van walter en ingrid hanke. Ik heb hun gevraagd hoe zij hun koniks kweken en opvoeden. Ingrid antwoordde oa het volgende (k ga niet de ganse mail vertalen, enkel wat ik vind dat van belang kan zijn voor ons allen met een konik in opvoeding): hun koniks blijven tot 6 maand bij de moeder om te zogen. Nadien gaan ze in een veulengroep met open stal en veel loopruimte en graasruimte. Vanaf dan wordt er wel menselijk contact gemaakt en ermee "gewerkt". Wat vooral van veel belang is volgens ingrid:"Beim Anreiten und bei der
Erziehung muß man bestimmt und wenn ich so sagen darf dominant auftreten, aber nicht ungerechtfertigt strafen" maw: bij het inrijden en bij de opvoeding, is het van erg groot belang om DOMINANT op te treden, maar niet ongerechtvaardigd te straffen..
maw, als je straft, mag het behoorlijk streng zijn, maar met rede.
Verder schrijft ze nog: "Sie dürfen eines nicht vergessen: Koniks vergessen einmal gelerntes fast
nicht mehr, sei es im positiven oder negativen. Wir haben schon Tiere die 2 Jahre nicht gefahren wurden vor die poedersuiker gespannt und sie haben es akzeptiert wie beim regelmäßigen Training"
Koniks onthouden dus alles zeeeeer goed, zowel negatieve als positieve ervaringen. Dus oppassen om geen fouten te maken in hun opvoeding/inrijden, want dat onthouden ze als geen ander. Vind dat een beetje vergeljikbaar met de ervaring met onze arabieren.
Ingrid schrijft verder dat ze blij is dat er ook in nederland en belgie liefhebbers van het ras zijn. Elk jaar eind augustus is er een koniktreffen in Sierakow, ik veronderstel dat dat in polen is. Maar ook bij hun in bayern is iedereen van harte welkom om met de koniks te komen rijden, onder zadel of in koets, of gewoon om alles een keer te bekijken......mm, ik heb er wel zin in, ga het eens bekijken of het er niet in zit dit jaar.....

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:32

ghashira: op de zorgboerdrij was ik ook de enigen die hem kon en mog verzorgen en nu hij hier is ben ik nog steets de baas/leider.
maar ik dat dat het meer aan mij lag dat hij zo dee.
het licht ook gediltelijk aan mij maar ook aan zijn leeftijd als ik dat goed lees uit de reaxi's.
ik zou ook wel zin hebben in een koniktreffer maar ik dat wegens een beperking kanik dat op dit moment niet jammer ( ik hem autisme )
maar wel handigen info die je hebt gegeven

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:33

ik heb juist altijd geleerd dat flessenveulens moeilijker zijn. Inderdaad erg dominant en weinig respect naar de mens toe.

een treffen lijkt me leuk maar dat gaat niet lukken op korte termijn, teveel centjes uitgegeven de laatste tijd :=

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:56

Van schreef:
ik heb juist altijd geleerd dat flessenveulens moeilijker zijn. Inderdaad erg dominant en weinig respect naar de mens toe.

een treffen lijkt me leuk maar dat gaat niet lukken op korte termijn, teveel centjes uitgegeven de laatste tijd :=

nou, dat zou kunnen, zeker als je mirko in beschouwing neemt..
dat treffen in duitsland zal voor mij ook eerder volgend jaar zijn vrees ik, heb dit jaar al heel wat op het programma.
als ik ooit ga, horen jullie het zeker wel en kan ik mss wel n mobilhome regelen en kunnen we eventueel wel afspreken om met n paar tesamen te gaan...
pinkelotje: niks aantrekken van je "beperking" joh, ik begrijp je berichten altijd prima ! en als je dan toch mee zou willen, zou dat dan niet lukken met een camper???dan heb je toch lekker een "toevluchtsoord" om je even terug te trekken he. we zien wel...

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:24

ghashira: oke dankje

LoveWodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:28

Heb een paar jaar op een merrie gereden, heb nooit precies geweten wat voor ras het is, maar ik dacht wel een beetje aan een Konik, maar heb het nooit zeker geweten.

in ieder geval prachtige beestjes, heb ze altijd al speciaal gevonden. :)

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:32

Van schreef:

Zoals die van mij... :')

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:57

Van schreef:

Hoeft niet, ligt vooral aan hoe je zo'n flessenveulen behandelt en opvoedt. Raya staat bij een vriendin op stal die een KWPN-er heeft die flessenveulen was. Da's gewoon een normaal paard in z'n gedrag en benadering. Maar die vriendin, die hem dus zelf gefokt heeft, heeft hem als veulen totaal niet vertroeteld en zo min mogelijk 'gehandelt'. Echt op het niveau dat andere mensen haar maar 'hard' vonden. Niet knuffen, melk bijna direct vanuit een teiltje en niet uit de fles en dan in de stal zetten en direct weer weg lopen zodat hij haar zo min mogelijk met 'eten' koppelde enz. Zelfs de dierenarts die in eerste instantie van mening was dat het project gedoemd was om te mislukken omdat 't 'ook nog een hengst was' heeft een paar jaar later z'n woorden in moeten slikken en toegegeven dat ze't goed gedaan had.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:03

ik heb er ook geen ervaring mee maar dat is wat ik vaak hoor/lees
en dat is ook niet zo gek als je hoort hoe er met zo'n vaak diertje omgegaan word. De manier van je vriendin zal ook meer mijn manier zijn.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:12

KLopt hoor, gemiddeld worden het rampenpaarden, maar dat komt dus niet per definitie door het 'flessenveulen zijn' maar meer door de omgang van de eigenaar. Lekker knuffen en 'aggossie'... Tja, dan leert hij de mens dus echt als z'n gelijke te zien en dan krijg je problemen. Heb zelfs al es foto's gezien van mensen die hun veulentje op schoot namen en hem leerde de voorbenen in hun nek te leggen... Gewoon niet nadenken over dat 't een stuk minder schattig is als hij 500+ kilo weegt, maar hi jdat als puberend paard wel zal gaan willen afdwingen nog steeds te doen.

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:34

ik heb de laatste paar dagen wat meer met hem gedaan en echt mijn grenzen gelecht.
en het gaat gelukig al een stuk beter.
maar op de zorgboerdrij kreeg ik te horen dat ze tot hun zesde blijven pubberen dat motiveert echt maar we zien wel.
als het zo door gaat als het nu is dus de goede kant op denk ik dat het wel goed komt.

toen hij nog een veulen was is er inderdaat veel mee geknuffelt geworden en daar houd hij ook erg van.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:07

dat soort fouten maakt men niet alleen met flessenveulens, er word mij tegenwoordig veel te veel met lieve woordjes gewerkt. Dat werkt niet bij een dier die een leider nodig heeft.

super pinkelotje, als hij je eenmaal echt geaccepteerd heeft als leider zal het allemaal een stuk makkelijker gaan en kun je ook weer wat meer toestaan.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:36

Het is een illusie om te denken dat een dier een mens ooit als 'leider' gaat zien. Een mens is geen paard en dat wéét een paard ook. Net als een hond weet dat een mens geen hond is. Er is nóóit sprake van een hiërarchie tussen twee verschillende diersoorten. Ze kunnen elkaar accepteren en bepaald gedrag van elkaar accepteren of niet, maar dat is nooit het zelfde als het leiderschap wat binnen een kudde of roedel aanwezig is. Dat is een grote fout die veel mensen en zelfs bekende trainers maken.
En wat 'lieve woordjes' betreft, ik weet niet in hoeverre je dat bedoelt maar ik ben er van overtuigd dat je meer bereikt, bij ELK paard, met een paardvriendelijke benadering dan met dwingend of zelfs agressief gedrag, zeker als je het over lange termijn resultaten hebt. Dat je consequent en duidelijk moet zijn is logisch maar dat kan ook op een rustige vriendelijke manier.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:16

Mee eens Francis :j

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:18

dan verschillen wij daarin van mening, natuurlijk ziet een paard ons niet als paard en ben je niet een leider zoals een paard in een roedel dat zou zijn. Misschien zou je beter kunnen zeggen 'baas over'.

Met lieve woordjes bedoel ik onderandere als je iets "engs" tegenkomt en het paard daar al sussend bij langs probeert te krijgen en paardvriendelijk is ook maar net hoe je er tegenaan kijkt, rustig en duidelijk ben ik altijd maar als we iets "engs" tegenkomen ben ik wel dwingend en ook niet bepaald vriendelijk maar dat betekend niet dat ik het paard er maar langs mep

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:02

à van: ik zie in je "informatie" dat je nog student bent en veronderstel dus dat je nog vrij jong bent. Ik vind dat je desondanks een erg verstandige kijk hebt op het opvoeden van paarden en ben er van overtuigd dat je zeker paardvriendelijk werkt, maar gewoon consequent en heel duidelijk bent tg je paard.
à Francis: idem voor jou, het is alleen gewoon heel moeilijk te verwoorden denk ik, hoe je alles bedoelt maar ik denk dat jullie grotendeels wel op dezelfde golflengte zitten hoor.
à Pinkelotje: super, ben heel tevreden voor je dat het beter gaat. En idd, mijn ervaring is ook dat de echte moeilijke periode (van testen, dingen die altijd goed gingen, gaan anders doen om ons te testen) komt meestal pas rond 4 jaar en duurt dan idd soms wel 2 jaar...hangt er ook van af hoe je dat zelf aanpakt. Direct van in het begin het "anderszijn" en tegenstribbelen correct afstraffen denk ik.
daar is het ook destijds met mijn fjord misgegaan: op 3 jaar onder zadel gebracht, was n doetje en ging allemaal heel goed. Tegen zijn 5 jaar was hij een beer van 155 cm met een enorme nek en borst en idem kracht..hij merkte dat hij dingen door die kracht anders kon doen, of niet doen, ik had de kennis en kracht niet om het te corrigeren en de beer werd een reus en nadien een gevaarlijke terminator...
Ik heb mijn lesje toen wel geleerd, ben intussen veel wijzer, gelukkig maar.

Updateje on Juul: komende dinsdag is ie 4 weken bij ons. hij liep toen zo goed als niet mee aan een touw, bleef altijd staan en trok dan terug,...verder dan zijn kop kon ik hem niet aanraken.
Nu: gisteren voor het eerst met hem buiten de weide gaan wandelen, wel op de veldweg gebleven. Hij volgde me keurig, keek heel geinteresseerd rond, maar niet getrokken, gesprongen of wat dan ook...
ik stop, Juul stopt, ik spreid de armen, Juul doet een stap achteruit. hij is nageeflijk op halsterdruk en doet dat echt super goed. Hij kan vastgebonden staan, zeker een kwartier. Hij durft zijn stal ingaan en is daar heel rustig. Ik kan een koord rond zijn benen zwaaien, onder zijn buik, boven zijn hoofd en over zijn hals laten neerkomen of zelfs op de rug. En kan hem intussen strelen tot net niet op zijn billen. Gisteren ook voor het eerst mogen borstelen: borst, hals, hoofd en schouders...en wat n verschil!!!!!! en wat n pak haar er los zat en afgekomen is, jeetje, ik leek zelf op een sneeuwpop met al dat witte haar dat op me waaide en bleef plakken.... Juul ziet er ineens ook veel keuriger uit, tenminste vooraan toch al. Oja, in ons "schriktraining" vergeet ik nog het plastiek frommelzakje, dat had ik aan een koord gebonden rond zijn hoop hooi, dus had hij de keuze: eten met het zakje dat waaierde in de wind of niet eten... elke konik eigenaar hier, kan al raden waarvoor hij koos.....

Als ik de volgende maand weer zoveel vooruitgang kan boeken, zal ik zeer tevreden zijn. Cruciaal moment zal zijn om hem van die weide naar huis te stappen, is ongeveer kleine 10 minuutjes , om hem hier in de round pen te kunnen werken... maar dan moeten we dus wel een klein stukje over onze straat en hier passeert dus al het zware landbouwverkeer, bussen etc aan soms bangelijke snelheden... nou, voor ik dat huzarenstuk plan, spreek ik toch af met het meisje dat hier op mijn witte arabier rijdt , voor assistentie hoor......

Meligbootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:27

Ben helemaal gek op Koniks, mijn droom is om er zelf 1 te hebben, maar ze zijn best moeilijk te krijgen...

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:44

ik ben 22 en geen student meer hoor :D
super dat Juul zo goed gaat met Wolf gaat het grondwerken ook super, ben ook begonnen met wat vrijheidsdressuur en dat pakt ze ook super op.

@Meligbootje, zo nu en dan staat er 1 op marktplaats/speurders. Ze staan niet altijd onder konik trouwens, ze worden bijvoorbeeld ook wel koningspaardjes genoemd.
In duitsland worden ze meer gehouden dan in NL dus daar zou je ook kunnen kijken, daar zitten ook fokkers onder andere deze: http://www.konik-huzulenpferde.de/index.html

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:47

ik zie net dat ze ook een nieuwe foto van 1 van hun hengsten op de startpagina hebben, gave foto :D

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:04

ghashira: ik denk als hij alles al zo snel en goed op pakt dat de weg met veel landbouwvoertuigen ook makkelijk doet.

ik woon zelf tegenover een industrieterrein dus met veel vrachtwagens, ik heb hem gewoon uit de wei geplukt en ben er lang de weg gaan lopen en het wes dan ook een drama (wat hij is opgegroeit in the middle of nowhere ) maar de dag daarna heb ik hem weer gepakt en toen wes hij gewoon rustig en keer nergen van op dus ik denk dat het bij jou (ghashira) wat makkelijker gaat.
en ik doe af en toe wat parelli en dat gaat ook heel goed

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:46

pinkelotje16 schreef:
ghashira: ik denk als hij alles al zo snel en goed op pakt dat de weg met veel landbouwvoertuigen ook makkelijk doet.

ik woon zelf tegenover een industrieterrein dus met veel vrachtwagens, ik heb hem gewoon uit de wei geplukt en ben er lang de weg gaan lopen en het wes dan ook een drama (wat hij is opgegroeit in the middle of nowhere ) maar de dag daarna heb ik hem weer gepakt en toen wes hij gewoon rustig en keer nergen van op dus ik denk dat het bij jou (ghashira) wat makkelijker gaat.
en ik doe af en toe wat parelli en dat gaat ook heel goed

nou, ik denk dat jouw konik toch al meer gezien had dan de mijne? De jouwe is toch opgevoed door mensen ? Juul hier heeft nooit iets anders gezien dat duinen en wind en zee, tot hij 2,5 was.... waar ik het meest schrik voor heb, is dat ik bv over straat loop en er een vrachtwagen erg snel en met veel lawaai komt aangedenderd en Juul gaat panikeren en trekken en ik hem uiteindelijk moet lossen?! Ik weet als ik met ghashira over de baan ga, zij steigert als er zo'n lawaaierig voertuig aankomt, en dan moet je zien dat je haar benen niet tegen j ehoofd krijgt of zo, en als paarden panikeren zijn ze ook erg sterk, dus als ze echt weg willen rennen, hou je ze gewoon niet tegen...dààr heb ik schrik voor. De mensen hier zijn ook niet bepaald "paard minded". Zelfs als ze zien dat je in problemen zit met je paard, zullen ze toch nog snel voorbijsjeezen en hup weg ermee... Ik kreeg ooit de opmerking dat als mijn paard niet bomproof was, ik er beter niet mee op de baan kwam..tja, hoe moet je ze het dan leren? Mensen hebben zo weinig begrip en zijn steeds maar gehaast ..

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:45

ghashira schreef:
nou, ik denk dat jouw konik toch al meer gezien had dan de mijne? De jouwe is toch opgevoed door mensen ? Juul hier heeft nooit iets anders gezien dat duinen en wind en zee, tot hij 2,5 was.... waar ik het meest schrik voor heb, is dat ik bv over straat loop en er een vrachtwagen erg snel en met veel lawaai komt aangedenderd en Juul gaat panikeren en trekken en ik hem uiteindelijk moet lossen?! Ik weet als ik met ghashira over de baan ga, zij steigert als er zo'n lawaaierig voertuig aankomt, en dan moet je zien dat je haar benen niet tegen j ehoofd krijgt of zo, en als paarden panikeren zijn ze ook erg sterk, dus als ze echt weg willen rennen, hou je ze gewoon niet tegen...dààr heb ik schrik voor. De mensen hier zijn ook niet bepaald "paard minded". Zelfs als ze zien dat je in problemen zit met je paard, zullen ze toch nog snel voorbijsjeezen en hup weg ermee... Ik kreeg ooit de opmerking dat als mijn paard niet bomproof was, ik er beter niet mee op de baan kwam..tja, hoe moet je ze het dan leren? Mensen hebben zo weinig begrip en zijn steeds maar gehaast ..

ja ik weet dat mensen steets minder begrip voor paarden hebben.
maar als je eerst een flink stuk van de weg gaat staan en er dan een kwartiertje gaat staan je houd hem bezig met een worten of iets dat hij lekker vind en laat hem gewoon van een afstand kijken.
ten eerste is het geluid dan minder hard en het voertuig is verder weg.
ik weet net of het bij jou werkt maar het heeft ook gewerkt bij een paard die ik kende die is tot zijn 2 niet in de hand geweest want hij was echt panish voor mensen en op zijn 2,5 zijn we zo begonnen me een weg.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:29

in mijn ervaring vinden de meeste paarden, rijdend verkeer minder eng dan stilstaand.
Ik heb liever dat ze gewoon doorrijden dan dat ze heel langzaam achter je aan gaan rijden of je langzaam voorbij rijden en dan opeens weer op trekken :roll:

Wolf vandaag, het grondwerken gaat echt super, ze loopt/draaft heel braaf met me mee en staat stil als ik het vraag, ook achterwaarts allemaal op lichaamstaal en stemcommando :D
Afbeelding

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:16

Wat een koppie <3 Leuk setje ook die touwhalster en teugels, staat erg mooi.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:49

halster en teugels waren nog van mijn paard en zijn Wolf een beetje te ruim
ik wil haar wel met een soortgelijke optoming inrijden maar moet nog even een goed passende hebben en ik zit nog te twijfelen tussen een crossropebridle of een touwhalster met mecate
en vooral welke kleur? :P