voor en nadelen tinkers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 10:25

Overigens, de eigenaresse van Chakotay heeft ook een zwart twenter hengstje staan nu. Ik kreeg een proefdekking aangeboden voor Chubby, maar vind haar nog veel te jong (ondanks dat het een vreemde maand is voor een wild paard, gaan we ervan uit dat ze van september '99 is)...

Wat vinden jullie een "ideale" leeftijd voor een eerste veulen?

Groetjes,
Jacqueline

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 10:27

dat twenterhengstje is echter alweer verkocht Lachen
de ideale leeftijd vind ik persoonlijk een jaar nadat je tinker is ingereden Lachen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 10:42

Ja, ik hoorde het. Het schijnt ook niet zo'n schatje te zijn naar de andere hengsten?

Waarom vind je dat de ideale leeftijd?

Groetjes!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 12:19

snowdon schreef:
Tss ben ik een paar dagen weg, mis ik een van de interessantste discussies! *zonder ruzie e.d.!*

Daar zeg je me wat. Je kunt Bokt ook nooit eens een paar dagen niet bezoeken Knipoog

Tja, om even op de allereerste vraag terug te komen: mijn ideale Tinker is natuurlijk mijn eigen Tinker Haha! (verbazing alom Tong uitsteken). Maar ik kan me heel goed voorstellen dat de meesten hier haar niet mooi vinden. Dat ze haar veel te rijtypisch vinden met veel te weinig behang. Ondanks dat is ze vorig jaar wel in het registerveulenboek van het NTS opgenomen met een 1e premie. Om eerlijk te zijn had ze van mij ook wel ietsje steviger mogen zijn en met name aan d´r benen meer behang mogen hebben. Ik heb nog hoop dat die stevigheid met training en met het uitgroeien nog komt (ze is immers net 3 jaar oud) maar ja.... Verward En dat meer behang kan ik wel vergeten Verdrietig
Verder ben ik gewoon een sucker voor de iets meer rijtypische Tinkers, en dan met name de Grai´s. Van die echte stevigerds (denk aan o.a. O´Malley en meer van die hengsten van Henk Jansen) houdt ik gewoon niet. Ik vind dat niks maar dat is dus mijn eigen smaak.
Een hengst die ik op mijn lijstje heb staan voor Fayette is Shakespeare. Ook richting rijtypisch maar net iets zwaarder/steviger dan Fayette.

Andere vraag: deken. Fayette krijgt deze winter een deken op. Vorig jaar heeft ze zonder gelopen maar ik vond die wintervacht van haar toch te dik. Afgelopen winter reed ik nog niet met haar maar aankomende winter dus wel en ik heb idd ook geen zin om uren mijn paard uit te stappen omdat ze kletsnat van het zweet is.

3e vraag: ideale leeftijd om te laten dekken. Een jaar of 5-6 maar ik moet bekennen dat ik voor Fayette naar een jaar of 4 begin te neigen Bloos! Ben gewoon zo verdomd nieuwsgierig wat voor een veulentje er dan uitkomt. Maar goed, dat plan gaat alleen door als ik haar dan aan huis heb staan en we ruimte genoeg hebben om 2 Tinkers in een weiland te gooien zonder dat ze het helemaal kaal vreten.

Ben ik nog meer vragen vergeten?? Haha!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:00

Ik vind wel dat er een verschil zit tussen proefdekken en dekken met een niet goedgekeurde hengst. Proefdekkingen zijn er om een hengst klaar te maken voor de uiteindelijke keuring. Ik heb het meer over een hengst die nooit goedgekeurd zal worden of een poging ertoe doet. Want dan ben je dus bezig nakomelingen te fokken die nooit papieren gaan krijgen.

Ingrid, mocht de moeder van je andere veulen alsnog NTS gekeurd worden dan kan je via DNA alsnog een papier bij je stamboekveulen krijgen. Word wel een heel gedoe, maar goed het kán.

Ik heb ook iets gezegd over het Friese Stamboek geloof ik. Ik vind zeker niet dat wij hetzelfde zijn maar zei wel dat ik hoop dat het NTS uiteindelijk ook een zo'n serieus stamboek zal worden. Het Friesenstamboek bestaat al heel lang ja, maar wat denk je van het NTS over 100 jaar? Haha!

En volgens mij gaan de prijzen eerst nog omhoog zodra het stamboek sluit en blijven ze daarna redelijk stabiel. Dan krijg je ook prijsverschillen tussen nakomelingen van bep. hengsten. Tinkers zonder papieren worden dan veel minder waard, maar dat zal nog wel een paar jaar duren hoor voordat dit echt zo is.

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:06

Oke dan is het goed wahhhhhhhhahahah
voelde me toch lichterlijk ietsjes aan gevallen,blééééé
maar als onze hengst niet geod gekeurd wordt is het meteen afgelopen met dekken!!!!! daar staan wij ook niet achter..
Dan wordt het een leuk ruintje..
Maar we hopen dus van niet, want er zijn zoveel leuke kleine merrie's die onze hengst van dienst kan zijn.
En dat zouden we erg leuk vinden.
We willen geen groot hengsten houder worden het is voor ons ook een leuke hobby.

Ik hoorde net dat er een kruising tinker haflinger komt..
Niet door kapi hoor..
maar dat vink nou net iets anders dan een tinkerfjord

Monique

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:07

ps: zijn die hengsten er dan? die afgekeurd zijn om te mogen dekken maar die wel dek dienst doen??
Die ken ik niet of wel?

of kennen we ze wel?

ps 2: ik heb net de foto's gemaakt Esme, je weet wel waar we het gisteren over hadden..zijn leuk geworden..
Zie je vanavond wel ff op de msn

Monique
Laatst bijgewerkt door FotoDesign op 28-07-03 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:08

tinker x haflinger komt heel vaak voor! Kijk maar naar Candy, die bij Sweety in de wei staat van Quinzy. Ook op the sandy road ranch is er nu een haflinger drachtig van Braveheart en volgens mij had Baggio ook n haflinger gedekt ( ? )

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:13

Hey,

ik snap dat niet helemaal hoor. De Tinkers zijn al niet zo rastypisch op dit moment en dan ga je daar nu bewust dit soort rassen doorheen gooien. Waarom?! Verward

Als je zoiets doet om het ras te verbeteren, ja oke. Maar wat geven die Hafjes, Fjordjes en ezels nu (op dit moment) voor verbeteringen? Niet banketstaaf bedoeld voor die rassen hoor, niks mis mee, maar wat is de meerwaarde? Verward

Zou je niet beter nu eerst een ras kunnen neerzetten en dan later, als alles goed in kaart is gebracht, eventuele tekortkomingen aanvullen door andere rassen in te kruisen...?

Groetjes,
Jacqueline en Chubby

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:15

Vaak zijn het uitprobeersels of als proefdekking van de hengst... Ook zijn er veel paardenmelkerijen met haflingers en in Belgie bijvoorbeeld heeft men daar nu tinkers bijgenomen en ook een tinkerhengst. Hun maakt t niet uit wat er uitkomt als het maar voor melk zorgt Tong uitsteken

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:21

tinkernikky schreef:
ps: zijn die hengsten er dan? die afgekeurd zijn om te mogen dekken maar die wel dek dienst doen??
Die ken ik niet of wel?

hoop niet dat ik teveel stof doe opwaaien door dit berichtje, anders verwijder ik het weer.

Hengsten die zijn afgekeurd bij het NTS en daarna goedgekeurd voor ICS

(uit m'n hoofd)
Ryon Ó Malley
Cochise

maar volgens mij zijn het er veel meer..

Hengsten die dekken zonder goedkeuring van het stamboek:
McCloud Vegilin van Claerbergen

en dan natuurlijk een hoop hengsten die proefdekken, maar dus wel voor keuring voorgebracht gaan worden bij het NTS. (Kapanda, Baggio, Gypsy King e.d)Ik hoop dat er geen eigenaren van afgekeurde hengsten op spermakwaliteit overstappen naar de ICS. Zo krijg je dus "slecht" fokmateriaal wat gewoon mag fokken...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:22

Gypsy King was toch afgekeurd?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:24

Ja maar die gaat wel degelijk weer naar de spermakeuring. Hij was afgekeurd maar had op dat moment een longontsteking achter de rug. Iets wat wel degelijk kan uit maken zoals we gezien hebben bij Matcho van 't Prinsenhof, die later ook alsnog is goedgekeurd.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:25

ah weer wat nieuws vernomen Lachen

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:34

Het is alleen wel jammer dat de veulens van bijv. Gypsy King nu nog allen register worden opgenomen. Zijn veulen Nirvana was dit jaar reserve dagkampioen. Hopelijk kan daar alsnog een vol papier bij gegeven worden zodra Gypsy King word goedgekeurd. Zal wel via DNA moeten.

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 15:20

Esme_27"]
[quote="tinkernikky schreef:
Die ken ik niet of wel?

hoop niet dat ik teveel stof doe opwaaien door dit berichtje, anders verwijder ik het weer.

Hengsten die zijn afgekeurd bij het NTS en daarna goedgekeurd voor ICS

(uit m'n hoofd)
Ryon Ó Malley
Cochise

maar volgens mij zijn het er veel meer..

Hengsten die dekken zonder goedkeuring van het stamboek:
McCloud Vegilin van Claerbergen

en dan natuurlijk een hoop hengsten die proefdekken, maar dus wel voor keuring voorgebracht gaan worden bij het NTS. (Kapanda, Baggio, Gypsy King e.d)Ik hoop dat er geen eigenaren van afgekeurde hengsten op spermakwaliteit overstappen naar de ICS. Zo krijg je dus "slecht" fokmateriaal wat gewoon mag fokken...
[/quote]

Goh heey dat wist ik niet eens..bedankt voor de info

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 15:46

Ja ik wist dat er een paar hengsten zijn die bij de nts zijn afgekeurd (klinisch! en op sperma kwaliteiten) en bij de ICS voor de dekdienst zijn goedgekeurd.

Esmee, Dat meisje vind het te veel gedoe om haar paard te laten keuren. Stom want voor een stamboekveulen kan je veel meer vragen. maar ja ik heb al een gesprek hierover gehad en laat het hierbij. Het word een registerveulen zonder papier en tegen de tijd dat hij drie is kan ik dna laten doen. Net zoals Glenn King Hill krijg je dat als uitslag dat de vader voor 99,9% zeker King Rocky is. Haha!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 15:47

wat zijn eigenlijk de afkortingen ICS en NTS en wat is het evrschil, enz, ik snap er namelijk niks van, ben zowieso al niet zo'n stamboektype, haha

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 15:53

ICS = Irisch Cob Society
NTS = Nederlands Tinker Stamboek

?? Nu dan? Heeft bij mij ook even geduurd voordat ik wist van hoe en wat

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 15:57

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 16:03

Goed idee. Niet eens aan gedacht dom dom Haha!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 22:53

vraagje; hoe kan het NTS nu zijn deuren over een paar jaar gaan sluiten als er altijd nog Engels of Iers materiaal (lees Tinkers) wordt geïmporteerd?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:26

Nou Snowdon, je bent niet de enige die het topic erg laat ziet.
Even op Baggio terugkomende, hij heeft dit jaar 3 tinkers (waaronder de mijne) en een fries sowieso drachtig. tevens is er een draver gedekt, maar een eventueel veulen blijft ook waar het nu is. Voor de rest heeft Baggio vorig jaar een haf gedekt, maar daar is niks uitgerold. Kan gebeuren, hij was pas een jaar.

Even terug naar het topic, nadelen/voordelen tinker. Wat ik een groot voordeel vind is de eenkennigheid. Zodra ze je kennen én vertrouwen gaan ze door het vuur voor je, en dat is ideaal. Voor de rest kunnen ze soms inderdaad erg sterk en koppig zijn, maar met mijn 182 kan ik dat nog wel te baas.

De ideale tinker, moeilijke vraag. Ik ben hem nog niet tegengekomen. Baggio vind ik super que bouw en karakter, alleen had hij wel wat meer behang mogen hebben. Van de winter zal dit aanzienlijk meer zijn, maar hij is echt luxe. Wel heeft hij veel maan en staart, maar sokken zouden meer kunnen zijn. Dewi is nog wat te lang en te smal, maar dit zijn we aan het trainen, ze is nu 7 en er is niks mee gebeurt, wel een uitdaging als we volgend jaar voor een graadverhoging willen. Ook ik wil dan hun nakomeling meenemen naar de hengstenshow, mits het er goed uitziet. Maar van Dewi weet ik dat ze mooi fokt, van Baggio natuurlijk niet.
Als Baggio niet goedgekeurd wordt bij het NTS, dan ga ik niet naar het ICS. Wordt hij wel goedgekeurd, dan ga ik wel kijken of ik hem daar ook goedgekeurd krijg. Maar denk niet dat ik hem zomaar laat castreren als hij niet goedgekeurd wordt, vind dat hengstenkarakter toch wel erg gaaf alhoewel ik hem af en toe wel met zijn kop de blub in kan duwen.

Inkspots, Baggio heeft er een paar meegekregen van KR, die zitten tussen zijn voorbenen. Dewi heeft er onwijs veel en daarom hoop ik dan ook op een bont veulen volgend jaar!!

Goed, was ie weer...... En trouwens, Annick, Damian lijkt wel op Baggio, alleen niet de Baggio van nu, maar de Baggio van vorig jaar!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:52

Pellie schreef:
vraagje; hoe kan het NTS nu zijn deuren over een paar jaar gaan sluiten als er altijd nog Engels of Iers materiaal (lees Tinkers) wordt geïmporteerd?

Je moet ergens een lijn trekken lijkt me..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 10:03

Hey,

misschien dat ze een "onderstamboek" aan kunnen maken voor de nieuwe import. Verward

Hoe wordt dat trouwens precies gedaan met dat DNA, worden de goedgekeurde hengsten in kaart gebracht, of de merries ook? Blond

Groetjes,
Jacqueline en Chubby