wie heeft er nog meer een ezel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iemandiemand

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:42

Jaa, het kan ook, ik bedoel er komt een muildier uit. Maar ik vind het gewoon niet geweldig... Die 2 energieen zijn gewoon totaal anders..... Heel appart maar zo ervaar ik het.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:35

Toch zijn de Poitou kruisingen, de muildieren wat eruit kwamen ook gebruikt om op te rijden, dus vind het dan raar dat er dan een muildier uit zou komen met een zwakke rug, die muildieren zijn gebruikt voor diverse doeleinde, ook als lastdier, denk als ze allemaal zwakke rug hadden, dat er niet verder mee gegaan was en toch zijn ze jaren als ingezet voor alles en nog wat.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:36

Dan heb je het ook over het kruisen van een Poitou met een (over het algemeen zwaar trek)paard. ;) Niet over het dekken van een andere ezel.
Of wacht, was je misschien van plan een muildier te fokken? Dat kan natuurlijk ook. :P

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 08:14

Dat kan natuurlijk ook ;)
Nee, ik wil gewoon weten of er in Nederland of Belgie ook mensen grote ezels hebben en er ook mee fokken, vandaar mijn vraag. Heb een tijdje terug contact gehad met de Ancraa in Spanje van de grote Andalusische ezel. Er schijnen in Nederland er wel een aantal te staan, alleen niet te vinden dus :(
Had graag eens een bezoekje willen brengen, om meer erover te weten te komen, met name over grote ezels dus. In Duitsland staan wel veel meer grote ezels en zijn er ook veel meer muildieren, daar is hier geen vraag/interesse na, erg jammer.
Ik vroeg dus naar grote ezel hengsten om te kijken als je een grote ezel merrie hebt, wat de kans is dat je een leuke dekhengst kan vinden, maar die is dus erg klein.
Puur uit interesse deze vraag:
Over die Poitou, dus als je een paardenmerrie zou laten dekken door een Poitouhengst, even vanuit gaan geen trekpaard, heb je dan kans dat je een muildier met een zwakke rug krijgt?
(ik heb er geen verstand van, vandaar deze vraag)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 08:55

De Poitou heeft over het algemeen een zwakkere rug dan andere ezels en wordt ook niet gebruikt om op te rijden... nu krijgt het veulen eigenschappen van beide ouders mee, als je een paard met een zwakke rug hebt heb je natuurlijk meer kans hebt dat het veulen ook een zwakke rug heeft. Ik weet dat ze vooral veel met zwaardere (trek)paarden fokten in Frankrijk (er is zelfs een speciaal paardenras dat gekruist werd met de Poitou, de Trait Poitevin, ook wel bekend als Trait Mulassier) dus kennelijk kunnen er toch sterke dieren uitkomen. Dit zijn wel behoorlijk flinke zware paarden. Ik heb er verder ook niet zoveel verstand van hoor, ik weet alleen dat de Poitou niet zo geschikt is om op te rijden, en om die reden zou ik voor een ander ras gaan. En het hangt dus ook af van het moederdier lijkt me.

Wil je per se grote ezelhengsten bezoeken of mogen het ook ruinen zijn? Jasper (heeft ook gereageerd in dit topic) heeft namelijk twee grote ezelruinen.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:47

Ja, ik ben eigenlijk meer opzoek naar fokkerijen met grote ezels.
Ik heb er eentje in Duitsland gevonden, zij hebben een Mammoth Jackstock van 1m45.
Waarschijnlijk ga ik daar eens kijken, moet eerst even contact leggen.
Maarja, waarom ver zoeken als het ook kortbij is, vandaar dat ik het vroeg, maar wist eigenlijk al dat er in Nederland bijna geen grote ezels zijn, ook weinig muildieren, ook in Belgie 'leeft' dit niet zo, terwijl in Duitsland er meerdere verenigingen zijn voor ezels, groot en klein en ook voor muildieren.
Jammer, ik vind ze harstikke leuk.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:16

Het is inderdaad erg jammer, want het zijn geweldige dieren. Ik zou in de toekomst ook wel een stel grote ezels willen, maar ze zijn inderdaad vrij lastig te krijgen... ach wie weet, ooit. :)

Er stond laatst op Bokt een muildier te koop overigens, grote maat ook.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:26

Longeren gaat trouwens heel goed met rommy zelfs in draf gaat hij zo _O-

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:36

Die van ons vinden dat maar niks, die denken ook zoek 't zelf maar uit, ben geen dom beest dat rondjes om je heen gaat lopen. :+
Als je zelf meeloopt vinden ze het niet erg. Ze doen het wel hoor, maar je merkt gewoon aan ze dat ze het niet leuk vinden. En ik ga ze ook niet staan opjagen.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:38

Hahaha, rommy gaat gewoon een rondje lopen die zal wel denken die gekke 2voeter verzint steeds iets nieuws laat ik maar mee doen _O-

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 18:45

ik ben Parellier dus longeren is voor mij toch al not done: geestdodend voor paard (of ezel).
Ik ben bezig met wijken voor druk en dat doet ie goed; hij staat nl ALTIJD precies in de weg, dus ik kan dat vaak oefenen :+

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:51

Ik doe alles met Rommy wat Rommy wil en kan _O- Longeren vind hij wel boeiend als dit niet zo was stond hij stil :')

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 19:08

Nono wil het liefst in mijn broekzak kruipen en mijn kleren stuk scheuren op zoek naar iets lekkers, maar dat mag hij toch echt niet .... evenals volle kruiwagens omgooien, onder draden door kruipen en hooinetten verscheuren... ik vond 2 totaal versnipperde hooinetten.... en 3 x raden wie de 1e verdachte is.... die dingen hangen al tijden, de paarden slopen ze echt niet! Dus nu krijgen ze weer hooi in badkuipen (die vol regenen)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 19:08

maar... het woordje NEE kent ie inmiddels... en dat in 3 weken! :+ 8-)

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:23

Ik neem aan dat jullie allemaal zowel paarden als ezels hebben?
Maar wat vinden jullie het grootste verschil ertussen? Waarom net dan voor een ezel kiezen en niet voor een paard?

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:09

Ik vind het grootste verschil dat die 2 een geheel verschillenden energie om hun lichaam hebben. Die van de ezel(vind ik)is veel zorgzamer, rustiger, gevoeliger, begrijpen je beter en sneller. Maar het fijne vind ik het zorgzame. Ik ben dol op mijn ezel omdat hij dus zo zorgzaam is en heeeeel gevoelig. Als je mijn ezel ziet denk je sjeeee wat een lompe... Maar hij is eigenlijk heel klein en iel. Ook houden ezels zich heel groot. Paarden hebben dit minder... Dit is mijn reden waarom ik Rommy geweldig vind :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:15

Ezels zijn veel meer gericht op mensen, ze zijn intelligenter dan paarden, als ze eenmaal je vertrouwen hebben gaan ze voor je door het vuur en ze zijn veel harder, wat ook een nadeel kan zijn want pijn laten ze dus niet snel zien.

Rustiger hoeft echt niet zo te zijn, wij hebben een stel turbo-ezels hier. Als je een rijdier wilt dat alles zo voor je doet moet je een paard nemen, geen ezel. Ezels doen iets voor jou als je hun vertrouwen hebt, niet omdat ze zo slaafs zijn. Het zijn ook geen vluchtdieren zoals paarden waardoor ze ook al verschillend in gedrag zijn natuurlijk. Het kan zo maar voorkomen dat je een halfuur stilstaat omdat ze ergens geen zin in hebben of iets spannend vinden. En ze dwingen werkt dan ook echt niet, dat zou misschien nog bij een paard lukken maar bij een ezel krijg je dat niet voor elkaar. Daar werkt een aanpak op basis van vertrouwen en geduld veel beter. Dat is natuurlijk ook zo bij paarden, maar niet iedereen doet dat (simpelweg omdat 'ie er ook wel langsgaat als je hard genoeg drijft, bijvoorbeeld).

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 20:23

Citaat:
Het kan zo maar voorkomen dat je een halfuur stilstaat omdat ze ergens geen zin in hebben of iets spannend vinden.
inderdaad, hou maar op.... ze vragen het uiterste van je emotional fitness....

Ik heb nog niet zo lang een ezel,maar vind hem stukken slimmer en vlotter van begrip dan mijn paard&pony: 1 x iets uitleggen en hij weet het. Hij maakt ook maar 1 x een fout ('een ezel stoot zich in 't gemeen geen 2 maal aan dezelfde steen' is zeker waar! ): hij loopt 1 x de mesthoop op en zakt tot z'n buik in de mest weg, hij stoot 1 x z'n harses tegen iets en geen 10 x, heeft 1 x de spiegel van m'n auto gestoten en niet, zoals m'n paard 3 x per week al maandenlang......

Hij is speelser en onderzoekender, meer op mij gericht en minder op eten (de liefde van mijn paard&pony gaat hoofdzakelijk door de maag :Y) )

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:25

Mijn dier en de andere 17 zijn rustiger dan de paarden :D Dat heeft ook te maken met je eigen gevoel jij druk dier druk. Rommy is soms Bommy maar dat heeft met zijn karakter en energie te maken. Als hij zich niet kan uitten wordt hij een beetje tippellig en bijterig... Hij geeft wel veel duidelijker aan waar zijn grens ligt dan Delano.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:27

Wat ze in de wei doen heeft niks met mijn gevoel te maken hoor :D over het algemeen zijn de meeste ezels inderdaad vrij rustig, maar wij hebben toevallig net een stel raketjes staan. ;)

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:29

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:30

_O- Rommy racet ook wel door de weide heen enzo.. Dit is zijn manier om zich te uiten :') Of hij gaat spelen met een andere ezel of mij met de autoband... Net een hond _O-

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 21:00

Nono is nog jong (3) en speelt veel met m'n pony (ver in de 20 en dampig) de pony daagt hem ook uit.
Ik ben al ver over de 50 en niet meer zo speels ;) en druk, cool,calm & collected is mijn motto

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 21:01

ik vind het wel enorm grappig als ze naar voren komen galopperen, ben altijd bang dat Nono de grond in boort:komt ie met die stijve pootjes keihard op de voorhand galopperend aanscheuren :D :D maar hij blijft altijd netjes op de been, vergeet alleen wel es te remmen voor het schrikdraad |o

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:05

Jason deed dat een keer in de winter alleen toen was het glad, schoof hij zo op zijn kont een paar meter vooruit. :')