Dartmoors

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Dartmoors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:53

Zelfs met mijn merries ben ik kieskeurig. En die wel goed genoeg zijn krijgen (lang) niet ieder jaar een veulen, is ook heel raar.

Mocht hier ooit een dartmoor pony komen (het blijft kriebelen ;) ) moet dat maar een jonge hengst of ruin worden. Kom ik niet in de verleiding er mee te gaan fokken O:).

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:56

Haha, zeg dat niet te hard. Een mooie hengst vind ik nog wel een aanwinst hier. Bij het Dartmoorstamboek vind ik de spoeling wel dun. Gandalf is een veelgeroemde hengst en hij zal ook zeker wel goed zijn, maar ik ben gewoon voorstander van een brede foklijn. Dan moeten er meer goede hengsten zijn. Er zijn al niet veel Dartmoors, dan kan je beter meer hengsten gebruiken op de merries die er zijn, zodat inteelt een kleiner percentage wordt/blijft.

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:23

colette_007 schreef:
Er is een verschil tussen fokken en fokken ;).
Het gros op bokt hier fokt een veulentje voor de leuk.... Dat is wat je uiteindelijk op mp treft omdat ze "lelijk" zijn niet correct of gewoonweg niet opgevoed.
Geloof mij dat de (seieuze) fokker selecteerd en dus regelmatig ook een lading weg doet voor de slacht.
Wij hebben ook vaak (nouja 3x) paard laten slachten ondat t bv exceem heeft oid.
En alles maar in leven houden tot hun 200 dat os slecht voor de fokkerij ;).
Paarden kopen vanwegen "de lieve oogjes" stimuleert het fokken zonder doel alleen maar (neem bv iemand die puur op kleur fokt alles door elkaar?! Ja je hebt wat "aparts" maar wat heb je erAan ;))

idefix4 schreef:
Bij het Dartmoorstamboek vind ik de spoeling wel dun. Gandalf is een veelgeroemde hengst en hij zal ook zeker wel goed zijn, maar ik ben gewoon voorstander van een brede foklijn. Dan moeten er meer goede hengsten zijn. Er zijn al niet veel Dartmoors, dan kan je beter meer hengsten gebruiken op de merries die er zijn, zodat inteelt een kleiner percentage wordt/blijft.

Mee eens colette _007 en idefix4!

idefix4 schreef:
Waar wordt de keuring meestal gehouden? Dan houd ik het in de gaten, zodat Sabrina een keer mee kan gaan kijken. Ik weet zeker dat ze zo iets leuk vindt.

Clau: Mbt fokkerij is er toch wel een tendens dit jaar dat er minder gedekt is. De verwachting is zeker bij het KWPN dat er volgend jaar aanzienlijk minder veulens geboren worden. Maar ja, dan heb je er altijd nog gokkers tussen, die dan denken, dat er door minder aanbod meer wordt gegeven voor zijn veulen. Die mensen blijf je houden. Mijn moeder doet erg veel voor een stamboek en die zag ook al minder dekbonnen dan vorig jaar. Dus ook daar worden minder paarden gefokt. Maar er wordt momenteel ook nog zat geïmporteerd. Vlak dat niet uit. ;)

idefix4, ieder jaar is de keuring ergens (ver weg!) in het oosten van het land. In de catalogus zag ik dat het overgrote deel van de fokkers op de keuring daar ergens vandaan kwamen. Of zou dat zijn omdat de fokkers in het westen het te ver vinden? Afgelopen september was het in Hengelo Gld.. voor mij was het 3 uur rijden, maar toch maar gedaan. De hengstenkeuring was al een paar keer in Lunteren, dat is een heel stuk centraler in het land.
Ik denk dat het óók een goed idee is om met Prince op de keuring eens te verschijnen voor bestgaande rijpony! Kan dat niet? Hij heeft toch gewoon stamboekpapieren? Of is hij niet opgenomen? Wie weet waar jouw Sabrina hem over een jaar niet heeft. Dat zou leuk zijn. Ik hoop volgend jaar of daarna een keer mee te doen voor bestgaande pony in het tuig. We winnen vast (nog) niks, maar het is goed voor de ervaring van Wonder. Ze loopt nog net niet in het tuig, maar ik verwacht tegen die tijd wel en hopelijk dan goed genoeg stuurbaar.

En dat klinkt goed dat er minder gedekt is dit jaar!! Blij te horen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:30

Keuring merries is altijd eerste zaterdag van sept in hengelo gld, al ruim 15j
Hengsten was in lunteren geen idee of het daar altijd is.
Tja tis net als bij het kwpn het plaatje" wijkt af van de gebruikspony....
Waar staat het om bekend.... Kindvriendelijke pony's en ik denk dat ze dat aan het verzieken zijn....

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:00

de afgelopen 2 jaar was de hengstenkeuring in Lunteren, daarvoor werd ie altijd gehouden bij stal De vlijt in Aalten. de merriekeuring is in hengelo gelderlandop terrein de Hietmaat.Al jarenzijn die data een beetje gelijk te houden dan is het beter te plannen voor iedereen. op zich komen de data altijd ter sprake tijdens de jaarvergadering, en je kan dan altijd een voorstel doen voor een andere locatie,

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:11

idefix4 schreef:
Haha, zeg dat niet te hard. Een mooie hengst vind ik nog wel een aanwinst hier.

Ach, als het een goede hengst is en hij kan goedgekeurd worden sluit ik niets uit. Maar ik word dan wel een lastige hengstenhouder die niet alle merries aan neemt ;).

Ik ben vorig jaar wel naar Lunteren geweest, is voor mij bijna 2 uur rijden. Dit jaar niet omdat ik vlak daarna nog eens moest (voor het nationaal kampioenschap met mijn ruin bij het NSPS) en het hele land steeds door scheuren niet echt mijn hobby is.
Merriekeuring was helaas afgelopen 2 jaar niet goed in te plannen voor mij, en is nog veel verder.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:08

colette_007 schreef:
Keuring merries is altijd eerste zaterdag van sept in hengelo gld, al ruim 15j
Hengsten was in lunteren geen idee of het daar altijd is.
Tja tis net als bij het kwpn het plaatje" wijkt af van de gebruikspony....
Waar staat het om bekend.... Kindvriendelijke pony's en ik denk dat ze dat aan het verzieken zijn....

Dat is iets waar ze inderdaad voor moeten oppassen. Iemand die een felle pony zoekt, neemt toch wel een welsh. Die zal een Dartmoor altijd te tam vinden. Volgens mij zijn ze toch al eens gestruikeld over dat issue? Er zat voorheen te veel welsh in gekruisd. Ik vind juist het grote pluspunt van de Dartmoor dat ze zo ongelooflijk kindvriendelijk zijn en van die mooie vlakke gangen hebben. Sabrina heeft echt leren galopperen op Prince. Die vriendelijke karaktereigenschap moeten ze koesteren en dat zou een groot pluspunt moeten zijn in de fokkerij. Mensen kunnen dan mooie pony's willen fokken. Als ze dan ook nog eens gebruiksvriendelijk zijn, stijgt hun marktwaarde wel. Ik vind dat het grote nadeel aan een shetlander. Het zijn echt vaak zeer eigengereide persoonlijkheden. Een Dartmoor is dat ook wel, maar hij is wel toegeeflijker dan de meeste shetties.

Bestgaande rijpony. Da's een idee. Ik weet zeker dat Sabrina dat een uitdaging zou vinden. Prince werd 'te lang' gevonden door de organisators van de promotiegroep. Maar door zijn wat langere rug, kan er wel een 16 inch zadel op. Ideaal! En zijn bewegingen zijn fijn vlak. Ik heb eens begrepen dat het een grote teleurstelling was dat Prince een blesje heeft. Zonder die bles had de fokker hem hengst gelaten. Hij is heel rastypisch verder. Maar ja, dan hadden wij er niet zo veel plezier van gehad als nu! :Y)

Hengelo is voor ons ook een eindje rijden. In Geffen zit toch ook een manege met alleen maar Dartmoortjes? De driesprong? Die is ook redelijk fanatiek met fokken. verder zit er nog een fokker in Kesteren. Dat zijn de enigen die ik hier in de buurt weet.

Wieringewerf is niet naast de deur Dennis! Ben je ook wel eens op de keuring in Ammerzoden geweest? Die schijnt ook erg goed aangeschreven te staan. :j Mijn eerste rijpony was overigens een shet. Een bruinbonte merrie. Een ongelooflijk lief beest. Wel eigenwijs, maar niet gemeen. Mijn record met haar is er 5x af gaan in 20 minuten. Meest via de glijbaan over haar hals. :P (hoofd tussen de benen en stoppen maar!) Ik schijn er geluk mee gehad te hebben, die ik in de les bij mijn dochtertje zie vind ik meestal niet zo heel leuk. :') Vandaar dat ik voor Sabrina geen shet wilde.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:21

manege de Driesprong is enorm aan het inkrimpen en heeft niet heel veel dartmoors meer. Nog wel wat jong spul, maar er is laatste tijd veel verkocht ik weet niet of er nu nog een advertentie op MP staat. Hun voorheen goedgekeurde dekhengst Sprinter is geruind al een paar jaar geleden. Voor zover ik heb begrepen zijn er weinig dartmoormerries gedekt en dat is de laatste paar jaar eigenlijk al zo.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:28

Alles is hier ver, ga komend jaar wel proberen beide dartmoor keuringen te bezoeken.

Ik heb 10 shetten lopen, allemaal even braaf en eerlijk. Wel slim en ondeugend ;). En ach, ZZ dressuur is niet het eerste wat in je op komt als je een shet zie lopen, maar die van mij red het! (en 1 Z startgerechtigd, rest nog jong, en 2 niet geschikt voor de sport door suffe ongelukjes)

Zelf heb ik graag een pony die je heet moet rijden, en het dus niet altijd is. Gewoon op zondag een relext buitenritje kan maken, maar de volgende zondag gewoon kunnen knallen op wedstrijd. En dat lukt in de basis sport echt wel met een minder felle pony. Welshjes zou ik gestoord van worden.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:33

Ik ken diverse welshes. Het zijn leuke pony's bij een ander. :D En een shet z dressuur? Hoe doet ie dat? Je mag met een A en B pony toch maar tot de M? Dat is mij een keer zo uitgelegd. Ik wil ze ook niet over één kam scheren, de shetties, maar ik vond het risico te groot om een onwillig exemplaartje te treffen. Sabrina is geen held, dus ik heb gekozen voor iets meer zekerheid. Prince is echt het schoolvoorbeeld van een lieve kinderpony. En dat zijn niet mijn woorden, maar die van de instructeur waar sabrina les van heeft met hem. Ik vind het wel heel knap van jouw shet! Daar doe ik mijn hoed voor af.
Jammer dat de driesprong afbouwt! Ik heb er idd een paar op MP zien staan. Ach, de roddel ging hier door het dorp dat we een manege gingen beginnen. _O- Ik zie hier een kans! Zowiezo, de wachtlijst hier voor de maneges is enorm!

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:26

esje01 schreef:
manege de Driesprong is enorm aan het inkrimpen en heeft niet heel veel dartmoors meer. Nog wel wat jong spul, maar er is laatste tijd veel verkocht ik weet niet of er nu nog een advertentie op MP staat. Hun voorheen goedgekeurde dekhengst Sprinter is geruind al een paar jaar geleden. Voor zover ik heb begrepen zijn er weinig dartmoormerries gedekt en dat is de laatste paar jaar eigenlijk al zo.

Klopt, vorig jaar zijn er 2 veulentjes geboren. En dat waren voorlopig de laatste. Sprinter is ook al weg. En tegenwoordig staan er geloof ik nog een paar merries te koop ? Maar nu zijn er echt nog maar weinig dartmoortjes.

elisedeborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:24

Ik heb een dartmoor merrie, genaamd Stapelbroek's Lody. Ik denk dat ik de enige Dartmoor getroffen heb die geen kinderpony is...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:16

elisedeborah schreef:
Ik heb een dartmoor merrie, genaamd Stapelbroek's Lody. Ik denk dat ik de enige Dartmoor getroffen heb die geen kinderpony is...

Ik kende er nog 1. Een kind moet ook leren met een pony om te gaan? Mss is ze verpest?