paarden met niet standaard kleuren.. Foto's als links aub!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Re: paarden met niet standaard kleuren.. Foto's als links aub!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 00:30

Ongetwijfeld zullen er ook iberische paarden ingekruisd zijn bij het Belgisch/Nederlands trekpaard, met name bij de Belgen.
In de 18e eeuw werd Belgie bestuurd door de Oostenrijkse Habsburgers. In die tijd was het in Belgie rustig qua oorlog, maar de Oostenrijkers waren wel bij oorlogen betrokken. Ergens in de 18e eeuw is er toen bemoeienis van de overheid geweest met de fokkerij, er is zelfs een korte periode geweest dat trekpaardmerries alleen met hengsten van 'staatsstoeterijen gedekt mochten worden, en dat waren veelal geimporteerde warmbloedhengsten, om lichtere paarden te fokken als cavaleriepaarden. Iberische paarden werden toendertijd veel gebruikt voor dat soort doelen. Door protesten is die verordening echter heel snel terug gedraaid, maar er zullen best wat paarden rondlopen die heel ver terug een miniem deel Iberisch bloed voeren.
In het midden van de 19e eeuw kan het gen ook terecht gekomen zijn bij de Belgische trekpaarden, toen is gekruisd met Percherons en Boulonnais, beide zijn rassen die een klein deel spaans bloed voeren.
Er is echter maar heel weinig ingekruisd bij de trekpaarden, omdat fokkers er nogal op tegen waren, als er Pearl voorkomt zal dat dan ook heeeeeeel erg zeldzaam zijn. Creme komt niet voor zover ik weet (als ik het fout heb, graag correctie!), en het veulen zou dan homozygoot Pearl moeten zijn. Dat zou echt een unicum zijn, 2 trekpaarden die toevallig beiden Pearl dragen bij elkaar zetten, en dan is de kans op een Pearl uit die combinatie nog maar 1 op 4. Alles bij elkaar een belachelijk kleine kans dus, en het zou dan ook echt heel erg bijzonder zijn als dit veulen daadwerkelijk Pearl is.
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk NIKS anders kan verzinnen dan Pearl wat deze kleur ineens vanuit het 'niks' zou kunnen veroorzaken.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 01:01

Dat wist ik niet, ik dacht dat dit een van de weinige rassen was die nog 'puur' waren.
Dus het zou wel goed kunnen dat het gewoon van de spanjaarden afkomt.

Creme komt idd niet voor. Ik vraag me af of dit veulen met deze kleur in het stamboek wel wordt opgenomen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 07:38

Nou heb al een PB naar Jaan81 gestuurd. De newdilution-group wil graag haren, en gratis (op kosten van 1 van de leden) testen op o.a. pearl...
Wel tof dat ze dit willen doen, ben heel benieuwd wat er uit komt. Zij hadden trouwens het idee dat de hengst wat lichte ogen heeft.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:40

OK dan! Dat zou helemaal geweldig zijn.
Trouwens, ik had ook al het idee dat de hengst wat lichte ogen heeft, overigens alleen te zien op de 1e foto van hem die geplaatst is, ik heb nog gegoogled op andere foto's van hem, en het is verder nergens te zien. Zijn ogen lijken op de 1e foto lichtbruin / amber, zo'n kleur:
http://www.zillertalfriesians.com/mysti ... -19-03.jpg

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:39

Wat tof Mariska! Ik ben heel benieuwd! Gaat Ton er op in Jaan? Om het veulen te laten testen? Wat zou dan de kans zijn dat deze merrie en Baron nog een zelfde gekleurd veulen produceren?

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:10

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 14:57

@mariska: Ik heb het doorgemaild en wacht nu op antwoord. Wel heel gaaf dat het zo bijzonder is en dat dat bedrijf dat wilt doen!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:37

Jahoeoeoeoe, er komt een onderzoek bij het mooie trekpaardenveulen!!!

(en er is al vanuit meerdere landen interesse! Zuid-Afrika, Duitsland, Australie.....Hahahaha! Geweldig zeg!)

Denken jullie dat dit veulen goedgekeurd zal worden door het stamboek?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:54

Heb je een pb-tje terug gestuurd. Zal leuk zijn als er iets aparts qua genetica uitkomt...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:07

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:43

Zou leuk zijn als het idd een Pearl veulen zou worden.
Zou iemand mij meer over deze kleur kunnen vertellen, heb wiki artikel al gelezen (zou ook via PB mogen) maar ben nu toch wel heel nieuwschierig over hoe dit zich vererft etc. Knipoog

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:39

Nog even over het trekpaard veulen...als je goed kijkt, zitten er witte haren door de vacht....denken jullie nog steeds aan pearl?

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 07:53

Ik ben benieuwd! Heel mooi veulen trouwens.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 10:09

izzy1985 schreef:
Nog even over het trekpaard veulen...als je goed kijkt, zitten er witte haren door de vacht....denken jullie nog steeds aan pearl?

Trekpaarden hebben natuurlijk veel roan, dus grote kans dat het veulen dan "iets"-roan is. Knipoog

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 17:40

Ik heb nog een vraagje voor de kleurkenners onder jullie Knipoog.
Bij ons op de manege is een veulen geboren moeder haflinger, vader kruising fries x haflinger. Het veulen is als vos geboren, maar met een zwarte staart en lichte (vos) manen. Nu is het veulen iets meer als een maand oud. En de haren die op het hoofdje onder de eerste veulenvacht (?) tevoorschijn komen zijn erg donker, evenals al een klein deel verhaarde kont. Ook zie je nu dat de eerste zegmaar halve cm van de manen ook erg donker zijn. Zou het kunnen zijn dat dit veueln zwart word?
Hier een foto van het veulen net geboren helaas staart niet zichtbaar: http://www.reelaer.nl/foto/20080418desiemerrieveulen/desiemerrieveulen.jpg

Er is nog een veulen geboren van dezelfde hengst en ook een haflinger als moeder. Dit is een grijs/zwart veulen (word helemaal zwart denk ik ??). http://www.reelaer.nl/foto/Actueel/veulens/a200805tijgeroog1.jpg

Edit: De vader van de veulens is zwart (v. Fries, m. Haflinger)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:16

als je kijkt naar de kleuren van de ouders zou het veulen inderdaad gewoon zwart zijn/worden.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:54

ktink schreef:
Ik heb nog een vraagje voor de kleurkenners onder jullie Knipoog.
Bij ons op de manege is een veulen geboren moeder haflinger, vader kruising fries x haflinger. Het veulen is als vos geboren, maar met een zwarte staart en lichte (vos) manen. Nu is het veulen iets meer als een maand oud. En de haren die op het hoofdje onder de eerste veulenvacht (?) tevoorschijn komen zijn erg donker, evenals al een klein deel verhaarde kont. Ook zie je nu dat de eerste zegmaar halve cm van de manen ook erg donker zijn. Zou het kunnen zijn dat dit veueln zwart word?
Hier een foto van het veulen net geboren helaas staart niet zichtbaar: http://www.reelaer.nl/foto/20080418desiemerrieveulen/desiemerrieveulen.jpg

Er is nog een veulen geboren van dezelfde hengst en ook een haflinger als moeder. Dit is een grijs/zwart veulen (word helemaal zwart denk ik ??). http://www.reelaer.nl/foto/Actueel/veulens/a200805tijgeroog1.jpg

Edit: De vader van de veulens is zwart (v. Fries, m. Haflinger)

Dat eerste veulen wordt niet zwart, zo te zien is hij bruin.
Het tweede veulen is inderdaad hartstikke zwart.
Wel apart trouwens dat zowel de hengst als het laatste veulen dat je geplaatst hebt zwart zijn uit Haflinger-moeders. Verreweg de meeste Haflingers zijn namelijk homozygoot voor agouti, en als ze dat zijn geven ze dat ook altijd door. Agouti is het gen wat van zwart bruin maakt, en toont dus niet op vos (Haflingers), maar ze dragen het bijna altijd.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:12

Meavey schreef:
izzy1985 schreef:

Trekpaarden hebben natuurlijk veel roan, dus grote kans dat het veulen dan "iets"-roan is. Knipoog

Roans worden vaak effen geboren met wat witte haren erdoorheen. Nadat de eerste veulenharen weg zijn zie je het echte roan pas verschijnen (ik heb zelf een roan veulen Haha! , was eerst gewoon vos met wat witte haartjes en is daarna echt koffievos roan geworden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:12

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:24

Dat eerste haflinger veulen is imo gewoon een vos hoor. Knipoog
Vosjes verharen bijna altijd eerst heel donker word later weer lichter.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:25

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 10:54

Meavey schreef:
Dat eerste haflinger veulen is imo gewoon een vos hoor. Knipoog
Vosjes verharen bijna altijd eerst heel donker word later weer lichter.

Maar hoe kan het dan dat ze een zwarte staart heeft, en dat de manen nu ook zwart worden??
We hebben echt al meerdere haflingerveulens gehad, maar die werden echt niet zo donker...

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:07

Staart is meestal gemixed en manen iets zwart kan ook door wat gemixde haren komen.
Als je een nieuwe foto hebt kan je het misschien zien maar hierop lijkt het een normale haf. Knipoog

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:17

een vos kan geen zwarte haren hebben toch? Anders is het nl geen vos....

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:30

izzy1985 schreef:
een vos kan geen zwarte haren hebben toch? Anders is het nl geen vos....

Die van mij heeft het wel (zie reactie aantal pagina's terug Nagelbijten / Gniffelen ).
Wat voor kleur is het dan?