paarden met niet standaard kleuren.. Foto's als links aub!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: paarden met niet standaard kleuren.. Foto's als links aub!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:16

Door Vitens, die is vos.
Zeg trouwens maar valk, ze is 1.74...

HaileysComet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:19

Ik ben ook wel benieuwd wat er uit komt. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:21

Ik vermoed een veulen Clown , maar verder erg veel variatie in kleur (en natuurlijk hengst of merrie) wat er kan komen, wel spannend.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:45

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:24

Zeker, wat een leuk ding!

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 23:05

Misschien dat jullie deze kleur al héél vaak voorbij hebben zien komen, maar met de zoekfunctie kom ik niet verder Clown .

http://i32.tinypic.com/znq61g.jpg

http://i26.tinypic.com/2n08wzq.jpg
(door het licht lijken ze hier wel wit, maar ze zijn dus echt grijs)

http://i32.tinypic.com/9kuvwy.jpg

Ik wil iig erg graag weten wát voor vos mijn merrie nou is.
Ze heeft namelijk grijze manen en staart, en in haar staart ook heel veel zwart (trek het uit elkaar en het is echt pikzwart, met ervoor de grijze haren die ook in de manen voorkomen).

Wat is dit dan voor vos? Iemand zei namelijk zweetvos, maar volgens weer een dierenarts zou een zweetvos zich moeten uiten in gele manen of witte, en niet in grijs. Ik kan me wel een beetje vinden in de kleuren, maar wat het nou precies is weet ik echt niet. Ik ga gewoon voor een normaal vosje denk ik Clown.
Iemand?

Edit: Een "aalstreep" heeft ze ook, alhoewel haar benen wel weer gewoon lichtgekleurd zijn, zoals een gewone vos Ja.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:34

Ik plaats deze foto even voor iemand anders, met de vraag of jullie misschien in kunnen schatten wat voor kleur dit veulen wordt. Het is dus een 100% trekpaard.
Ik vind hem nu soort koffievos, maar heb nog nooit een trekpaard in die kleur gezien! Bij voskleurige trekpaarden zijn de manen, staart en benen altijd afwijkend van kleur, lichter.
Papa is Baron van 't Zeegat en mama de merrie die ernaast loopt.
De benen van het veulen zijn iets donkerder en hij heeft dus 1 maanoog.
http://img398.imageshack.us/img398/9048/dsc2659iu1.jpg

Bedankt voor de reacties!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:22

de foto van de vader kan ik niet zien, maar het veilen is wel apart ja. zou zo niet kunnen zeggen wat voor een kleur het si

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:28

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:44

Jaan81 schreef:
Ik plaats deze foto even voor iemand anders, met de vraag of jullie misschien in kunnen schatten wat voor kleur dit veulen wordt. Het is dus een 100% trekpaard.
Ik vind hem nu soort koffievos, maar heb nog nooit een trekpaard in die kleur gezien! Bij voskleurige trekpaarden zijn de manen, staart en benen altijd afwijkend van kleur, lichter.

Wow, die is zeker apart. Ik heb nog nooit een trekpaard gezien zo, uberhaupt al nooit een met een maanoog, maar die kleur is ook erg bijzonder.
Een vos is het 100% zeker weten niet, deze heeft zwart als basis, maar het lijkt wel of hij een verdunning heeft meegekregen, iets wat ik echt nooit heb gezien bij trekpaarden. Ik dacht dat trekpaarden alleen vos, zwart en bruin waren, en de roan-varianten daarvan. Deze lijkt geen 'normaal' kleurtje te hebben.

Dat maanoog zou veroorzaakt moeten worden door Splash, in een minimale vorm. Maar wat is de kleur van zijn andere oog? Echt een normale kleur of is het groenig blauw of amberkleurig? Gezien zijn kleur zou ik denken aan een Pearl verdunning o.i.d., al heb ik nog nooit van verdunningen gehoord bij trekpaarden.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:17

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:18

heb je misschien nog meer foto's?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:19

Wow wat een leuk veulen! Zou je aan de eigenaar willen vragen of die af en toe een update van het veulen neerzet? Ben hartstikke benieuwd wat dat wordt. Haha!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:27

ik ook!

het lijkt wel een beetje een chocolaatje Nagelbijten / Gniffelen

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 18:43

Ik kreeg dit van degene die de foto geplaatst had:
Beide ogen zijn lichtblauw, maanogen. Ik heb er nog niet bij heb gezegd dat zijn oogleden, de mond, het poepgat, de tepeltjes en de binnenkant van de oren rose zijn. De snoet en de oogleden zijn al bijgekleurd en dus donkerder geworden. Maar het rose is nog goed zichtbaar. Hij heeft dus een hele lichte huid.
Bij Haflingerveulens bijv. zie je het wel vaker dat vlak na de geboorte oogleden etc. rose zijn, dat kleurt dan later wel weer bij. Of dat bij deze ook gebeurt, ik weet het niet.
Het is zeker geen vos, want zijn onderbenen (hoefjes niet, die zijn wit!!!) en benen zijn al donkerder, tegen zwart aan.
Een bruine denk ik ook niet, dan blijft over een zwarte. Maar zijn huid is licht!?? Bruin, zwart en vos, meer kleuren zijn er bij trekpaarden niet. Ook heb ik al gelezen over een verdunningsfactor. Dat zou het kunnen zijn maar of dat bij trekpaarden voorkomt. Toch een speling, een foutje, misschien van de natuur.

Benieuwd of jullie ideeen nu anders zijn....

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:00

heeft hij een aalstreep dan? bij je verdunning komt dat voor.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:50

Jaan81 schreef:
Ik kreeg dit van degene die de foto geplaatst had:
Beide ogen zijn lichtblauw, maanogen. Ik heb er nog niet bij heb gezegd dat zijn oogleden, de mond, het poepgat, de tepeltjes en de binnenkant van de oren rose zijn. De snoet en de oogleden zijn al bijgekleurd en dus donkerder geworden. Maar het rose is nog goed zichtbaar. Hij heeft dus een hele lichte huid.
Bij Haflingerveulens bijv. zie je het wel vaker dat vlak na de geboorte oogleden etc. rose zijn, dat kleurt dan later wel weer bij. Of dat bij deze ook gebeurt, ik weet het niet.
Het is zeker geen vos, want zijn onderbenen (hoefjes niet, die zijn wit!!!) en benen zijn al donkerder, tegen zwart aan.
Een bruine denk ik ook niet, dan blijft over een zwarte. Maar zijn huid is licht!?? Bruin, zwart en vos, meer kleuren zijn er bij trekpaarden niet. Ook heb ik al gelezen over een verdunningsfactor. Dat zou het kunnen zijn maar of dat bij trekpaarden voorkomt. Toch een speling, een foutje, misschien van de natuur.

Benieuwd of jullie ideeen nu anders zijn....

Dat klinkt toch echt als een Pearl verdunning. De roze huid (die verkleurt naar leverkleurig) is daarvoor heel typisch, en dat beide ogen blauw zijn versterkt alleen mijn vermoeden maar. Pearls worden namelijk geboren met lichtblauwe ogen, die later groen of amberkleurig worden. In dat geval zijn zijn blauwe ogen niet veroorzaakt door een witpatroon (splash), maar puur door de Pearl verdunning.
Zijn kleurtje is echt heel typisch voor Pearl. Pearl lijkt qua kleurtoon een beetje op champagne verdunning, zeker op zwart.
Pearl is een recessief, creme-geactiveerd gen. Recessief betekent dat 1 kopie van het gen geen invloed heeft op de kleur, 2 kopieen hebben dat wel, dat krijg je dus een verdunde kleur. Maar creme-geactiveerd betekent dat Pearl zich ook uit als er 1 kopie van het creme-gen aanwezig is, dus 1 kopie Pearl en 1 kopie creme. Dat krijg je een kleur die lijkt op een dubbele creme-verdunning.
Maar dat laatste kan alleen als 1 van de ouders een palomino, valk of smoky zwarte is, en naar mijn weten komen die kleuren niet voor bij trekpaarden. Vader is 100% zeker geen valk, en moeder lijkt me ook geen valk. Dan zou hij dus 2 kopieen voor Pearl moeten hebben, wat mogelijk is, omdat als beide ouders er maar 1 dragen het bij hen niet te zien is.
Als ik de eigenaar was zou ik hem laten testen op Pearl (en eventueel op creme), die testen zijn niet duur, en als het een Pearl is dan is het waarschijnlijk het enige Pearl trekpaard ter wereld.......

Dit is overigens een volwassen Pearl (zwart + 2x Pearl):
http://www.newdilutions.com/pearl/images/carin2a.jpg

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:05

een soort van donkere perlino zeg maar?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:13

Supertje echt een aparte kleur dat pearl.

Ben nu wel nieuwsgierig hoe het veulen er over een aantal jaar uit ziet!!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:16

Supertje schreef:
Jaan81 schreef:

Wow, die is zeker apart. Ik heb nog nooit een trekpaard gezien zo, uberhaupt al nooit een met een maanoog, maar die kleur is ook erg bijzonder.
Een vos is het 100% zeker weten niet, deze heeft zwart als basis, maar het lijkt wel of hij een verdunning heeft meegekregen, iets wat ik echt nooit heb gezien bij trekpaarden. Ik dacht dat trekpaarden alleen vos, zwart en bruin waren, en de roan-varianten daarvan. Deze lijkt geen 'normaal' kleurtje te hebben.

Dat maanoog zou veroorzaakt moeten worden door Splash, in een minimale vorm. Maar wat is de kleur van zijn andere oog? Echt een normale kleur of is het groenig blauw of amberkleurig? Gezien zijn kleur zou ik denken aan een Pearl verdunning o.i.d., al heb ik nog nooit van verdunningen gehoord bij trekpaarden.

Heel apart dier. Ik heb de foto`s doorgelinkt naar een emailgroup newdilutions waar ik lid van ben. Misschien kunnen zij meer zeggen over de kleur. (dit is de groep die o.a. het pearlgen ontdekt hebben)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:20

houd ons op de hoogte!!

MoonLight01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:23

Laatst bijgewerkt door Neonlight op 22-05-08 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link veranderd, zie topictitel

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:36

Moonlight01, dat lijkt me geen cremello maar eerder een perlino of een smoky cream.
Cremello is de dubbele verdunning van vos, perlino die van bruin en smoky cream die van zwart. Voor een cremello is hij eigenlijk te donker, daar heeft hij nog teveel kleur voor.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:36

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 23:16

Eerste waar ik aan dacht bij het trekpaardveulen was idd ook pearl. Zou hem daar ook zeker op laten testen, het zou het onderzoek naar de herkomst ervan wel in een andere richting sturen ineens.
Bij quarters, paints en tinkers was het terug te halen naar de spaanse paarden waar deze kleur vaker voorkomt. Maar hoe het bij een trekpaard terecht komt, zonder ooit eerder vertoont te zijn...?

Hij is in ieder geval heel erg gaaf! Ben benieuwd hoe hij eruit ziet helemaal volwassen.