met welk ras heb jij niks?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:05

NatasjavE schreef:
Friezen zijn altijd warmbloed geweest. Ze stammen van dezelfde paarden af als onze "gewone"warmbloedpaarden en niet van de koudbloedpaarden. Laat je niet misleiden door die sokken die er aan hangen.

Nou, dat hangt maar net van je definitie af. Vaak worden onder warmbloedpaarden alleen die rassen verstaan die aanwijsbaar (met stamboek en zo) van een volbloed en een koudbloed afstammen. Friezen zijn barokpaarden, en die rassen zijn opgekomen vóórdat het begrip 'volbloed' in Engeland ontstond. Wel stammen alle barokpaarden af van Spaanse paarden waar duidelijk Arabisch bloed inzit. Zodoende hebben ze veel gemeen met de eigenlijke warmbloeden.

Natasja's laatste opmerking is natuurlijk helemaal juist. Friezen zijn zeker geen koudbloeden, al zien ze er met hun behang best wel "boers" uit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:09

musiqolog schreef:
NatasjavE schreef:
Friezen zijn altijd warmbloed geweest. Ze stammen van dezelfde paarden af als onze "gewone"warmbloedpaarden en niet van de koudbloedpaarden. Laat je niet misleiden door die sokken die er aan hangen.

Nou, dat hangt maar net van je definitie af. Vaak worden onder warmbloedpaarden alleen die rassen verstaan die aanwijsbaar (met stamboek en zo) van een volbloed en een koudbloed afstammen. Friezen zijn barokpaarden, en die rassen zijn opgekomen vóórdat het begrip 'volbloed' in Engeland ontstond. Wel stammen alle barokpaarden af van Spaanse paarden waar duidelijk Arabisch bloed inzit. Zodoende hebben ze veel gemeen met de eigenlijke warmbloeden.

Natasja's laatste opmerking is natuurlijk helemaal juist. Friezen zijn zeker geen koudbloeden, al zien ze er met hun behang best wel "boers" uit.

De spaanse paarden zijn ook warmbloeds. Het zijn alleen geen speciaal voor de sport gefokte warmbloeds.
Mijn paard is een Gelderse. Is niet barock en er zit geen(nauwelijks) volbloed in. Stamt er iig niet vanaf.
Net als de Friezen stammen de Gelderse af de spaanse paarden. Daarna zijn er Engelse koetspaarden gebruikt om ze sneller te maken. Ook in het Friese paard zit er Arabisch bloed.

Warmbloedpaarden stammen vrijwel allemaal af van de spaanse paarden, zijn met engelse koetspaarden verbeterd en daarna gekruist met volbloed.en niet van koubloedpaarden met volbloed.

Je hebt de volbloedrassen, de koudbloedrassen en de warmbloedrassen. Meer is er niet.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:13

Tinkers vind ik niet mooi en een arabier is voor mij te iel dus die twee rassen zou ik niet kopen.

Kyarahh

Re: met welk ras heb jij niks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:15

Tinkers en dravers zijn niet mijn soort paarden.

Lukka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:15

Ik heb niks met Arabieren, Friezen en Tinkers.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:16

Friezen en tinkers en fjorden heb ik niks mee. Friezen vanwege de weke ruggen en slappe achterhanden (die je toch heel veel ziet).

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:18

Ik zou nooit, nooit nooit een arabier kopen. Daarnaast houd ik ook niet van tinkers, fjorden, friezen, appaloosa, barockpinto en arabofriezen. Bij deze rassen vind ik de bouw meestal niet mooi net als het gangwerk. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Ik ken ook friezen en fjorden die ik wel leuk vind :)
PS: Waar je mij ook niet blij mee zou maken zijn van die rillerige slanke dressuurprikkers, doe mij maar een stevige alrounder die niet op satéprikkertjes rondhuppelt maar goede degelijke benen.

demireus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:18

Haflingers en fjorden.

Storm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:21

Kijkend naar het beste van het ras, de goedgekeurde hengsten (anders vind ik vele KWPN'ers ook niets. En opmerkingen zoals de dikke tank model haflingers vind ik daarom ook misplaatst als je rassen wilt vergelijken.)
dan heb ik toch niets met trekpaarden, tinkers en dravers. :(:)

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:55

S_uus schreef:
Friso_lover schreef:
Ik denk toch echt haflingers. Je zou mij nooit met een haflinger zien lopen, tenzij ik iemand help met vasthouden terwijl die gene opstapt ofzo xD
Ze zijn gewoon té veelzijdig. Nergens echt goed in. Dusja.

Zegt iemand met een Fries die ook veelzijdig is _O-

Ik denk dat het ligt aan wat voor haflinger/fries/fjord je hebt.
Die van mij (Haflinger) kan ik niet 'chill mee op buitenrit' .
Mn instructrice is zelfs begonnen met een haf en geëindigd in Z2, en ze is nog aardig bekend ook, ja ik ben eerlijk was er verbaast over toen ze dit zei.
Had dat echt niet van haar verwacht :D maar wel super tof.

Dus dat nergens goed in , vind ik nergens op slaan.
Gelukkig ieder zijn/haar mening.

'Vroeger' toen ik mijn springpaard nog had, wou ik ook nooit een haf/fjord en dus ook geen fries.
Nu wil ik nog steeds geen fjord, maar ben wel erg gelukkig met mijn stuiterbal Asra.

Ik heb geen veelzijdige fries, ik kan niet met hem springen, dressuur doet hij omdat ik dat doe.
Hij is echt goed in het karre-paard zijn. Maargoed, daar vind ik weer niks aan dus dat laat ik aan mn pake over.

Misschien had ik in het bericht moeten vermelden "Mijn ervaring met haflingers zijn dat ze nergens echt goed in zijn." Ik weet natuurlijk ook wel dat er uitzonderingen zijn. Maargoed, dit is gewoon mijn mening, ik heb nog nooit iets met een haflinger gehad of een haflinger gezien waarvan ik denk "WAUW!" Dusja.

Storm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:08

Friso_lover schreef:
Misschien had ik in het bericht moeten vermelden "Mijn ervaring met haflingers zijn dat ze nergens echt goed in zijn." Ik weet natuurlijk ook wel dat er uitzonderingen zijn. Maargoed, dit is gewoon mijn mening, ik heb nog nooit iets met een haflinger gehad of een haflinger gezien waarvan ik denk "WAUW!" Dusja.
Laatst bijgewerkt door Muurp op 09-11-12 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht op verzoek gewijzigd

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:10

fjorden friezen tinkers haflingers tuigers

lisenpip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:37

Friso_lover schreef:
Ik denk toch echt haflingers. Je zou mij nooit met een haflinger zien lopen, tenzij ik iemand help met vasthouden terwijl die gene opstapt ofzo xD

Nergens echt in goed
Mijn haf liep m dressuur en kende ook Z oefeningen en l springen maar sprong los van de wedstrijd ook veel hoger. Kon ook super voor de kar. En VD als de beste..

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:50

Friso_lover schreef:
Ik heb geen veelzijdige fries, ik kan niet met hem springen, dressuur doet hij omdat ik dat doe.
Hij is echt goed in het karre-paard zijn. Maargoed, daar vind ik weer niks aan dus dat laat ik aan mn pake over.

Ik heb altijd gesprongen, en moet eerlijk zeggen dat ik dacht :"Met een haf springen neh".

Maar Asra kan wel degelijk springen goede techniek ook wel.

Ik vind mennen ook niks, heb het idee dat er minder controle is en heb al eens een fries uit de sloot kunnen trekken omdat die er vandoor ging met de kar. Overleden.

Wat is pake? :Y) pa?vader?

Ik heb ook met lang niet allemaal iets, alleen luxere sporttypes zoals As.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:52

Storm_ schreef:
Friso_lover schreef:

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 3736_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 1141_o.jpg
Ben totaal niet bevooroordeeld hoor O:)

Haha ik wou er ook al een link onder hangen maar niet gedaan :Y)

Is dit de jouwe storm ? :D

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:53

Het is gewoon mijn mening, iedereen kan er commentaar op hebben maar het blijft zo.
Maar je zult nooit een haflinger de grand prix zien rijden of iets in die trant, en dat bedoel ik daarmee. Ze zijn niet speciaal ergens voor gefokt. Had ik al gezegd dat er uitzonderingen zijn? Zo niet, er zijn natuurlijk wél uitzonderingen.

Oh, en pake is opa in het fries. Sorry, was vergeten dat niet iedereen dat kan weten :Y)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:53

lisenpip schreef:
Friso_lover schreef:

Nergens echt in goed
Mijn haf liep m dressuur en kende ook Z oefeningen en l springen maar sprong los van de wedstrijd ook veel hoger. Kon ook super voor de kar. En VD als de beste..

Precies :j mijn instructrice heeft Z2 met haar haf gereden.
Had ik van haar niet verwacht, het is niet zomaar ff iemand dus vond het onwijs tof toen ze dat zei :D

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:55

Friso_lover schreef:
Het is gewoon mijn mening, iedereen kan er commentaar op hebben maar het blijft zo.
Maar je zult nooit een haflinger de grand prix zien rijden of iets in die trant, en dat bedoel ik daarmee. Ze zijn niet speciaal ergens voor gefokt. Had ik al gezegd dat er uitzonderingen zijn? Zo niet, er zijn natuurlijk wél uitzonderingen.

Oh, en pake is opa in het fries. Sorry, was vergeten dat niet iedereen dat kan weten :Y)

Haha weer wat geleerd.

Oh nee is toch ook niet erg ! Ieder zijn/haar mening hoewel ik ook geen fries heb gezien in GP .
Friezen zijn ook niet speciaal ergens voor gefokt i.m.o .

Ben wel blij dat we deze 'discussie' normaal kunnen voeren zonder op elkaars tenen te trappen.

lisenpip

Re: met welk ras heb jij niks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:02

Ja zo hoort het toch ook eerder zijn mening haha. Maar wel aardig blijven en elkaars meing accepteren

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:03

S_uus schreef:
Friso_lover schreef:

Haha weer wat geleerd.

Oh nee is toch ook niet erg ! Ieder zijn/haar mening hoewel ik ook geen fries heb gezien in GP .
Friezen zijn ook niet speciaal ergens voor gefokt i.m.o .

Ben wel blij dat we deze 'discussie' normaal kunnen voeren zonder op elkaars tenen te trappen.

Nee idd, ik zal ook toegeven dat een fries ook niet dressuurmatig de top zal/kan bereiken.
Friezen zijn gefokt voor het werk van vroeger, tegenwoordig zijn ze het meest populair om voor de kar te showen.
Maargoed, wil niemand de grond in boren ofzo als ze een haflinger hebben. Want juist doordat ze zo veelzijdig zijn, zijn ze wel heel populair en vooral erg kindvriendelijk, tenminste in mijn ervaring.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:10

lisenpip schreef:
Ja zo hoort het toch ook eerder zijn mening haha. Maar wel aardig blijven en elkaars meing accepteren

Is ook , maar veel bokkers vliegen soms zo erg in de verdediging .
Ben meer van deze manier :D

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:12

Friso_lover schreef:

maar haflingers mogen volgensmij ook geen GP lopen omdat ze n stokmaat van minimaal zoveel moeten hebben :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:13

Ik had niet zoveel met haflingers. Nog steeds niet eigenlijk. Behalve met die van mij dan :D
Maar ik ben puur op zijn karakter gevallen en niet op het ras.
Waar ik ook niets mee heb zijn fjorden en tinkers. Alhoewel er bij de tinkers ook wel weer uitzonderingen zijn. De barokkere types vind ik dan wel weer aansprekend.

Tuigpaarden vind ik schitterend in het tuig. Maar voor onder het zadel zou ik er niet voor kiezen.
En verder de chiquere types paarden, warmbloeden. Niet zo mijn ding. Qua karakter wel, maar qua bouw ben ik toch meer van de stevigere types :D

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:16

Friso_lover schreef:
Nee idd, ik zal ook toegeven dat een fries ook niet dressuurmatig de top zal/kan bereiken.
Friezen zijn gefokt voor het werk van vroeger, tegenwoordig zijn ze het meest populair om voor de kar te showen.
Maargoed, wil niemand de grond in boren ofzo als ze een haflinger hebben. Want juist doordat ze zo veelzijdig zijn, zijn ze wel heel populair en vooral erg kindvriendelijk, tenminste in mijn ervaring.

Ja Haflingers komen ook van vroeger uit, en die worden nu op allerlei manieren uitgebracht net als Friezen maar dan meer voor de kar indd.
Zo rijd een vriendin van me haar Friese hengst maar staat ie ook regelmatig voor de kar.

Vind ik overigens wel een leuk en mooi dier.

Die van mij is niet zo kindvriendelijk _O- ook niet altijd Suus vriendelijk haha kan niet eens fatsoenlijk een buitenrit met hem rijden
Afbeelding

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:18

Amanda schreef:
Ik had niet zoveel met haflingers. Nog steeds niet eigenlijk. Behalve met die van mij dan :D
Maar ik ben puur op zijn karakter gevallen en niet op het ras.

Waar ik ook niets mee heb zijn fjorden en tinkers. Alhoewel er bij de tinkers ook wel weer uitzonderingen zijn. De barokkere types vind ik dan wel weer aansprekend.

Tuigpaarden vind ik schitterend in het tuig. Maar voor onder het zadel zou ik er niet voor kiezen.
En verder de chiquere types paarden, warmbloeden. Niet zo mijn ding. Qua karakter wel, maar qua bouw ben ik toch meer van de stevigere types :D

:j
En sommige andere luxe types , zoals Allacher vind ik ook mooi in bouw.