Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7522
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 22:42

Soms hebben ze ook gewoon een bui, het is niet altijd td verklaren waarom ze nu precies iets doen. Hopelijk ben je nog wel heel en komt het vertrouwen snel terug :(:) heel naar zo'n tegenslag opeens!

Mel gaat weer heel goed, we zijn hele einden aan het wandelen en vanavond met een ander paard erbij aan de andere kant van de snelweg gaan rijden. Het viaduct daarover gaat echt goed, én mel heeft het andere paard langs de witte koe geholpen _O- Daar ben ik echt trots op hahaah, dat beest lag weer tegen het hek aan en het andere paard bevroor (de weg is er vrij smal dus je moet er vlak langs). Mel ging er eerst ff naast staan om te kijken en dacht toen ach, dat ken ik nu wel dus hop er zo voorbij. Held

purple

Berichten: 2139
Geregistreerd: 17-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:07

Hiervoor heb ik nooit (deze) problemen gehad met het Myler bit. Maar misschien dat daar ook al de voorgaande spanning vandaan kwam, wat zich niet zo erg uitte als nu.
Ze staan inderdaad ook sinds een week op het gras en sinds dit weekend 24/7.
En over het "ontspannen" rijden, ik bedoel daar niet mee een sukkeldrafje of sloffen. Maar meer dat Moos laag en lang loopt en los in zijn lijf. Hij moet wel actief lopen en eerder middendraf/galop dan daaronder qua tempo.
Het terugrijden of inhouden is inderdaad wel mijn probleem, het is een reflex wat ik moeilijk kan loslaten. het is al wel beter geworden dat wanneer hij schrikt ik hem juist wat actiever maak. Maar gister was dat niet het geval, ik zette hem ook niet echt op de rem, het was meer zo van "ho joh, niet zo miepen". Maar die kwam niet helemaal goed aan -O-

Wat jij schrijft herken ik ook echt hoor Desi, dat dramequeen gedrag en 2 seconden later is de spanning eraf en heerlijk relaxed en soepel kunnen rijden.

@ mrie, ik heb vandaag knallende hoofdpijn, kan mijn nek bijna niet bewegen, schaafplek op mijn rechter schouderblad en voorkant rechter heup (hoe dan?) en mijn ribben doen pijn #)

Desi_2409

Berichten: 904
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:15

Ik twijfel of ik Gentle een maand in training zet bij een eventing ruiter. Ik zou graag wat meer met haar willen doen, maar omdat we beiden geen ervaring hebben met cross hindernissen, lijkt het me handiger dat iemand haar dat aanleert. Ze kan goed springen, maar nog ongecontroleerd en meestal erg groot. Zelfs over klein kruisje, ik raak dan uit balans, waar zij dan weer van "schrikt" hoofd in de lucht en ik ben de controle weer kwijt..

Jeetje Purple goed zeer gedaan dan gisteren, lekker een goede spierontspanner erin en heet bad nemen.
Goed herstel gewenst

Sintara

Berichten: 7522
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:16

Snap ik hoor purple, ik denk dat heel veel mensen die reflex hebben.

Knallende koppijn en last van je nek vind ik wel een gevaarlijke combinatie na een val, eigenlijk zou je je even moeten laten checken op een hersenschudding bij de huisarts. Hopelijk is het snel over!

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 15:22

Myler lvl 1 hier juist favoriet.

Ik ben een beetje op de achtergrond hoor. Om nou dag in en dag uit te praten over zijn blessure. :=
Morgen komt de dierenarts en kijken we verder.
Twee weken volledig op boxrust maar staat nu op een klein stukje weide. Ging niet meer anders.

Afbeelding

En beiden voetjes nieuwe zooltjes. Hij loopt er fijn op.
Wel het een en ander laten aanpassen want hij stond nu juist scheef, maar goed.

Afbeelding

Sintara

Berichten: 7522
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:35

Ik heb nu hipponeiro barrel bit 10mm,te koop bij dc ruitersport. Soort myler level 1 maar dunner.

Wel fijn dat nobli nu op de wei komt, ik zal morgen voor je duimen iig!

Desi_2409

Berichten: 904
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 16:22

De Myler wordt een stang en scherp wanneer je er een ophouding mee maakt, dat vond Gentle verschikkelijk, ze wilde er niet op ontspannen.

Always, hij ziet er wel prachtig uit. Hopelijk heeft de da morgen goed nieuws :j

Dat Hipponeiro bit lijkt wel heel erg op de Myler, wordt het ook een stang wanneer je beide teugels tegelijk aanneemt?

Sintara

Berichten: 7522
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 16:39

Ja dat klopt wel zo ongeveer, hij kan niet dubbelklappen zoals een enkel of normaal dubbelgebroken bit kan. Maar het wordt dan wel een vrij ronde stang, en klikt niet vast ofzoiets

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:11

Veel beter hoor, buiten is goed voor ze. Ik vond box rust echt vreselijk, ze werd er zo vreselijk ongelukkig van ;(

Desi: een bit wat niet dubbelklapt wordt geen stang maar een ongebroken trens en is beslist niet scherper dan een gebroken bit.
Paarden reageren veel feller op de notenkraker werking van een gebroken bit, en zeker bij een enkelgebroken trens die in het gehemelte kan prikken. Bij mensen is het gehemelte niet erg gevoelig, bij paarden kan dat echt heel pijnlijk zijn.

Sintara

Berichten: 7522
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 20:18

Officieel heb je gelijk ava :D een stang is ongebroken en heeft hefboom. Alleen gebruiken heel veel mensen het woord stang voor een ongebroken bit..

Ik denk trouwens alsnog dat er best veel verschil is tussen paarden wat ze fijn vinden en wat niet, en ook de ruiter maakt veel uit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 22:17

purple schreef:
Hiervoor heb ik nooit (deze) problemen gehad met het Myler bit. Maar misschien dat daar ook al de voorgaande spanning vandaan kwam, wat zich niet zo erg uitte als nu.
Ze staan inderdaad ook sinds een week op het gras en sinds dit weekend 24/7.
En over het "ontspannen" rijden, ik bedoel daar niet mee een sukkeldrafje of sloffen. Maar meer dat Moos laag en lang loopt en los in zijn lijf. Hij moet wel actief lopen en eerder middendraf/galop dan daaronder qua tempo.
Het terugrijden of inhouden is inderdaad wel mijn probleem, het is een reflex wat ik moeilijk kan loslaten. het is al wel beter geworden dat wanneer hij schrikt ik hem juist wat actiever maak. Maar gister was dat niet het geval, ik zette hem ook niet echt op de rem, het was meer zo van "ho joh, niet zo miepen". Maar die kwam niet helemaal goed aan -O-

Wat jij schrijft herken ik ook echt hoor Desi, dat dramequeen gedrag en 2 seconden later is de spanning eraf en heerlijk relaxed en soepel kunnen rijden.

@ mrie, ik heb vandaag knallende hoofdpijn, kan mijn nek bijna niet bewegen, schaafplek op mijn rechter schouderblad en voorkant rechter heup (hoe dan?) en mijn ribben doen pijn #)
Snap ik, ik vond het ook wat lastig verwoorden. Wat ik meer bedoelde is even de gewenste houding loslaten en gewoon naar voren rijden. Dan loopt 'ie maar even met z'n kop in de lucht, als de ergste gekte eruit is, zakken ze vanzelf weer. Hoofd naar beneden is immers een teken van ontspanning, maar als een paard niet ontspannen is, werkt dat al niet dus heeft het geen zin om daarop te focussen. Dat is een beetje meer wat ik bedoelde. :P

Hopelijk knap je snel op van de pijn na je val! :(:)

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 18:26

Sintara schreef:
Officieel heb je gelijk ava :D een stang is ongebroken en heeft hefboom. Alleen gebruiken heel veel mensen het woord stang voor een ongebroken bit..

Ik denk trouwens alsnog dat er best veel verschil is tussen paarden wat ze fijn vinden en wat niet, en ook de ruiter maakt veel uit..

De verschillen in wat paarden vinden blijken vrij constant gerelateerd aan de anatomie van de mond.

Paarden met een dikke tong vinden tongruimte fijn, paarden met een klein mondje en dikke tong en laag gehemelte vinden gebroken bitten vaak niet fijn maar ongebroken wel.

Jonge paarden hebben vaak nog weinig balans en houden dus van een bit dat stil ligt in de mond omdat het duidelijker voor ze is.
Het is niet zo arbitrair als het lijkt op het eerste gezicht, en bitfitters weten dat.

Wat betreft de ruiter: hoe stabieler de ruiter de aanleuning kan maken, hoe fijner het is voor het paard, maar het verandert weinig aan de anatomie van het paard. Je kunt dan wel iets meer varieren tussen ongebroken en gebroken, en dan nog zou ik altijd voor de vriendelijkste versie vanuit het paard gezien kiezen.

Sintara

Berichten: 7522
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:21

Ja ik vind het altijd wel grappig, maar sommige mensen hebben zelf echt een voorkeur. Die rijden alle paarden met een enkel gebroken en maken maar een enkele uitzondering. Of die merken altijd dat ze het fijnste op sidepull rijden.

Volgens mij ligt dat toch echt aan de mensen zelf :o

Maar goed, ikzelf ben heus niet beter hoor ik heb ook zo mn voorkeuren in dingen

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:29

Die mensen zijn maar heel zeldzaam, de meeste mensen passen zich aan naar wat het beste past bij het paard. Dat geeft namelijk de fijnste aanleuning.

Sintara

Berichten: 7522
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:31

Ik hou nu al zolang ik mel heb stallingen in de gaten die in de buurt zijn (de huidige plek is immers bijna een half uur rijden). Maar poeh, je zou bijna denken dat ik een moeilijk paard heb qua eten. Terwijl ze eigenlijk heel makkelijk kan zijn, ze eet toch niet teveel dus je zou een complete baal ergens neer kunnen zetten en daar zou ze gewoon lang genoeg mee doen. Kan onbeperkt gras.
Maar hier in de buurt doen ze veel aan dieet houden, dat ze eigenlijk alleen maar eten hebben als er net is gegeven. Daar kan ze echt niet mee omgaan :n. Zo balen, verder zien die plekken er vaak prachtig uit

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 17:14

:(:)

Raar eigenlijk he. We zouden toch beter moeten weten.

Sintara

Berichten: 7522
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 19:41

Ja, ik zie mel nooit langer dan tien minuten achter elkaar eten en meestal is dat ook sprietje hier, zuring eruit trekken en weer uitspugen, nog eens een spriet eten, kortom eten als een prinsesje _O-
Die zie ik gewoon echt niet in 1x een eigen portie in een uur naar binnen proppen, daarbij de andere paarden afhouden en dan een heel aantal uren niks. Eerlijk, zelfs als ze het kan doe ik het liever niet. Ik vind het eten als een prinsesje eigenlijk perfect gedrag voor een paard..

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 15:17

Vandaag was de arts er weer. Nobli heeft ontstekingsremmer in zijn voet gekregen. Van de week kon dat niet, dus op hun kosten vandaag. Dat zou de boel wat moeten kalmeren en het herstel bevorderen.

We hebben dan ook een super positieve prognose en we mogen ohz gaan stappen en na 10 dagen zelfs draf gaan opbouwen (op het zachte).
Nu zullen we wel rustig aan doen hoor, maar het idee dat we groen licht hebben, wat een mega opluchting.
De verwachting is dat hij met 6 weken weer op oude niveau moet zijn.

Nobli staat lekker op een stuk land en nu een nieuw stukje met lekker veel gras zodat hij rustig blijft. Hij voelt zich heerlijk en ziet er nog super uit.
Binnenkort als alles goed gaat het grote land op met een nieuw vriendje (ze kennen elkaar gelukkig al).

Dus het gaat eigenlijk echt de goede kant op. *\%/* <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sintara

Berichten: 7522
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 16:10

Yaaay, wat een goed nieuws! *\o/*

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 22:20

Sintara schreef:
Yaaay, wat een goed nieuws! *\o/*


Echt hoor! Ik dacht ook dat ik het had 'losgelaten', maar ik voel me nu zoveel beter. Zat er dus echt nog wel mee.
Kregen ook weer complimenten dat hij er zo goed uit zag. Is ook vrijwel geen gewicht kwijt. Ik merk alleen dat die bovenlijn wat strakker staat. Maar daar kunnen we met stappen natuurlijk weer aan werken. :j

Euridicey

Berichten: 703
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 00:13

Nou na een maand en bijna 10 pagina's in de meeleesstoel gezeten te hebben, kan ik nu eindelijk wat nieuws delen. Afgelopen maand hebben wij veel met Foxie gewandeld en haar veel aandacht en liefde gegeven die ze verdiende (nog steeds trouwens). Hieronder een gesloopte Fox in de zon. Echt diepe diepe slaap daar in de paddock.

Afbeelding

Twee weken geleden kreeg ik een berichtje van de verkoper dat hij mogelijk een paard voor me had. Twee dagen later kreeg ik een video: een mooi gebouwde bruine merrie van vijf jaar oud, mooie gangen en een prachtige galop. Kon de lengte moeilijk inschatten maar leek even hoog als Foxie. Ik vond haar benen zo mooi, de kleur en de soepele beweging. Ik wilde graag even kijken.

Afgelopen dinsdag (vorige week) ben ik langs gegaan met een vriendin. Mijn lieve, maar zeer skeptische vriendin was absoluut geen fan van dat ik opnieuw een paard van deze verkoper wilde kopen. Tot mijn grote verbazing was zij ook enthousiast voor dit beestje. Paard werd voorgereden en liep nog steeds even mooi. Toen werd het mijn beurt. Na twee a drie(?) maanden niet meer in een zadel gezeten te hebben was het toch even spannend. Ik moest namelijk wel even goed voelen of het "goed voelde". Het begin was stroef. Paard liep ernstig achter de teugel met de kin op de borst, teugel geven werkte niet. Na een aantal actievere drafrondjes liep ze mooi, nog steeds niet veel teugel in handen, maar genoeg om mee te werken. Koppie was ig weer voor de loodlijn. Ze buigde wat moeilijker rechtsom, maar het voelde zeer goed. Ze reageerde op mijn been en mijn lichte teugelhulpen. Ik was enthousiast!! Mijn vriendin erop gezet en ook zij was enthousiast. Ze heeft voor een volbloed echt een keurig drafje. Misschien dat ik verder op deze week nog de ballen heb om de rijfilmpjes hier te posten, maar daar moet ik nog even over nadenken :p Maar hier wat foto's van Paard

Afbeelding
Ik heb nu al een aantal keer "Paard" gezegd als naam. Deze mooie dame had namelijk nog geen naam! Ze heeft nog nooit gekoerst. Ze heeft een mooi leeg vlak in haar paspoort. Verkoper beweerde dat ze al zichtbaar te traag was voordat ze ooit hebben gekoerst. Nou lekker dan, we hebben weer een loser :') Afstamming voor de liefhebbers: Conduit x Killultagh Lady

Maar goed. Na het rijden komt de volgende stap: keuren. Dit keer alles klinisch en röngenologisch en als die man dan toch bezig is, doe dan de rug en hals ook maar gewoon. Dierenarts was lang bezig, met de hele keuring, maar er kwam niks uit. Er was werkelijk niks te vinden. Geen kissing spines, geen gekke botjes of dingetjes bij haar benen, ze is haast perfect! Want de enige bemerking die ze heeft is dat ze aan kribbebijten doet.. en dat is wel even balen. Na lang wikke en wegen besloten het wel te doen. Ik zoek een paard met een "laag" budget, dit paard is echt meer dan perfect en het enige wat ze doet is wat hangen aan de voerbak? Daar kan ik overheen kijken, op het land/paddock doet ze het niet.
Gaan we het echt doen? Ja, we gaan dit doen. Dit wordt het volgende avontuur. :)

Maar dan de realisatie. Dit is het einde van avontuur Foxie.. Afgelopen zondag is het dan gebeurd. De meest emotionele paardendag zo. Het beestje dat mij vertrouwt heb ik ingeladen in een enge trailer, hetgeen overigens super ging. Ik heb haar vervolgens achter gelaten in een stal.. Tranen, ik ga er niet omheen draaien. Dit deed pijn, ondanks dat we niet veel werkten samen, hadden we een hele goede band. Ik ga haar missen.
Tijd om te rouwen kwam later.. Met een knoop in mijn maag en rode bolle ogen liep ik naar het einde van de gang waar het nieuwe avontuur stond te wachten. In de trailer geladen en de autorit onderweg naar de stal half lachend en half huilend doorbracht.

Afbeelding

Hier is ze dan met mijn lieve vriend (toestemming voor het plaatsen gekregen :D ). We hebben haar gedoopt tot Eleionomae met als roepnaam Elei. Ze is nog mega bang en schrikkerig, het dichtslaan van staldeuren, openmaken van zakken en gelach van mensen zijn nog redenen voor haar om om te draaien of even te trillen. Voor nu loopt ze zwiepend met haar staart en met grote ogen de paddock door. In stal is ze amper te houden, zo onrustig. Maar voor het brengen naar stal even te wandelen of longeren doet wonderen. Ze begint steeds meer te relaxen gelukkig. Hoop dat ze snel haar plekje vindt.

Dat was het dan. Wat een pleuris lang verhaal joh, echt gevalletje lief dagboek dit, maar ik heb ook al een tijdje niks gezegd :p moet even inhalen. Ik hoop dat ik het allemaal een beetje leesbaar heb geschreven. Ben benieuwd wat jullie van Elei vinden :)

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 00:26

Welkom, knappe merrie! <3

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9353
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 02:20

Leuk dier en ik hoop dat jullie samen ontzettend veel plezier hebben en vele avonturen mogen beleven!
Het is je van harte gegund.
Op naar een mooie toekomst!

Desi_2409

Berichten: 904
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 18:15

Veel succes en geluk met Elei, Euridicey!

En wat fijn zulk positief nieuws AlwaysH, op naar de laatste loodjes.

Jammer dat het vinden van de perfect plek voor Mel zo lastig is. Jammer dat je niet bij mij in de buurt woont, ik heb nog een stal vrij, en bij mij krijgen ze onbeperkt, hooi/voordroog/kuil en kunnen ze de hele dag op het land staan. Gentle staat er nu vaak alleen, omdat de anderen er moddervet van worden..

Sintara

Berichten: 7522
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 19:59

Ja opzich staat ze best goed hoor nu! Drenthe is helaas niet dichterbij nee hahaah. Maar wel een lief aanbod :D