Irish Draught in Nederland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knuffeldier

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 00:17

Ik heb deze knapperd op Marktplaats gevonden. Ik zag z'n foto en dacht: dat is het paard dat ik zoek. Lange 'sollicitatie' gestuurd met waarom ik dat dacht... afgewacht omdat er andere kijkers waren, met wie het gelukkig totaal niet klikte. Toen mocht ik komen en was het meteen goed eigenlijk. Maar... op Marktplaats (en sowieso in NL) kom je ze volgens mij weinig tegen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:42

Er zijn er ook niet zoveel.

Leuk dier, maar ik vraag me wel af (en helemaal niet als kritiek bedoeld hoor, gewoon nieuwsgierig), hoe weet je dat je paard een ID is, als er geen afstamming bekend is?

Mijn merrie gaat goed, we hebben lang stilgestaan en zijn nog langer aan het revalideren na een pittig ongeluk, met steeds 3 stappen vooruit en dan weer 2 terug, maar het gaat eindelijk weer op iets lijken! <3

Afbeelding

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:37

lies schreef:
Er zijn er ook niet zoveel.

Leuk dier, maar ik vraag me wel af (en helemaal niet als kritiek bedoeld hoor, gewoon nieuwsgierig), hoe weet je dat je paard een ID is, als er geen afstamming bekend is?

Dat weten we niet 100% zeker. Wat we wel zeker weten is dat hij import uit Ierland is, en aan alle raskenmerken voldoet. Theoretisch zou hij een kruising kunnen zijn, maar daar vind ik hem te zwaar voor.

(En als ik AI laat zoeken op welk ras de foto van mijn paard is, komt hij ook op ID _O-

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:31

Zou je het niet leuk vinden om het zeker te weten, dmv een dna test (ik wel, maar ben dan ook erg nieuwsgierig aangelegd :D )?

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:29

Hoe zou dat werken? Ik zou het geweldig vinden zijn achtergrond te weten te komen, maar zijn paspoort is later aangevraagd (alles onbekend, via Tinker stamboek)

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:08

Ik heb de Irish Draught Horse Society eens gemaild. Ze doen kennelijk best veel met DNA tests in dat stamboek. Wie weet!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:42

Leuk! Ben benieuwd wat er uit komt.

Ik heb aan de hand van jouw verhaal over AI de mijne ook aan chatgpt laten zien. Die gokte op een Spaans paard (PRE, lusitano). Terwijl ze toch echt een RID is :)) Vond het wel grappig. Er zijn overigens veel mensen die me vragen of ze een PRE is. Hebben meer mensen daar 'last' van? Meeste mensen kennen het ras natuurlijk ook helemaal niet.

Sille55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 07:53

Komt dan misschien vooral door de kleur dat er bij die van jou aan een PRE gedacht wordt? Bij mij is die vergelijking nog nooit gemaakt in ieder geval. Vind de ID ook totaal niet op een PRE lijken, totaal andere uiterlijke eigenschappen (en karakter) :+

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:08

Ik snap de verwarring wel in sommige gevallen. Net zoals dat sommige smallere kleinere friezen ook wel PRE lookalike kunnen zijn. Maar dan niet de ID's die mega veel bot hebben :+

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 11:49

Het zijn beide geen ranke KWPN-ers.
Heb ook een aantal mensen gehad die het bij mijn schimmel vroegen. Maar de meesten vragen wat het is.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:35

Helaas, ID stamboek kan weinig als er niks bekend is.

Yep, mijne wordt ook weleens voor Spaans aangezien. Is ook wit, heeft grote ogen. Maar als mensen dan in tweede oogopslag zien wat een zwaar beenwerk en enorme billen hij heeft, en korte koudbloednekkie, dan zien ze het wel.

Maar veel mensen hebben echt geen idee.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:31

Sille55 schreef:
Komt dan misschien vooral door de kleur dat er bij die van jou aan een PRE gedacht wordt? Bij mij is die vergelijking nog nooit gemaakt in ieder geval. Vind de ID ook totaal niet op een PRE lijken, totaal andere uiterlijke eigenschappen (en karakter) :+

Ik weet niets van PRE's of Lusitano's, dus geen idee. Misschien die mensen ook niet, haha.

Jammer Knuffeldier, dat ze niets voor je kunnen doen. En zelf een test doen? Kwam deze tegen
https://www.combibreed.com/dna-profile-horse/

Enneh, een ID is geen koudbloed he :D

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:33

lies schreef:
Enneh, een ID is geen koudbloed he :D

Nee tuurlijk, maar zit er natuurlijk wel in :)

Die DNA test heeft niet zoveel zin als ik het goed begrijp: "This DNA profile serves the purpose of parentage verification, involving a comparison of the genetic information present in an offspring with that of the potential parents."

Als ouders onbekend zijn, valt er niks te vergelijken. Echt balen, want het lijkt me geweldig meer te weten!

Zo leuk om paarden te bekijken. Zie hier heel wat paarden die enorm op de mijne lijken!

https://idhsgb.org.uk/horses/stallions/

rebel18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 21:19

Hoi Bokkers, het is enorm lang geleden dat ik voor het laatst wat in dit topic geplaatst heb (volgensmij rond 3 jaar geleden) ik heb mijn irish draught afgelopen oktober helaas moeten laten inslapen. Maar ik ben eigenlijk altijd wel niewusgierig geweest naar zijn leven in Ierland. Zoals hem als veulen, of gewoon wat hij daar gedaan heeft. Heeft iemand toevallig ervaring met het erachter komen van de "geschiedenis" van zijn/ haar eigen paard? hoe hebben jullie dat toen gedaan, of heeft iemand tips? ik hoor het graag

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 21:44

Ik heb de vorige eigenaresse uiteindelijk op FB gevonden en daar een bericht gestuurd. Zij heeft ons toen altijd via socials gevolgd en dat was wel leuk om te horen waarom ie toen in NL terecht was gekomen.
Dus beetje FBI uithangen op internet brengt je soms wel ergens :P

rebel18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 21:53

paljaslaura schreef:
Ik heb de vorige eigenaresse uiteindelijk op FB gevonden en daar een bericht gestuurd. Zij heeft ons toen altijd via socials gevolgd en dat was wel leuk om te horen waarom ie toen in NL terecht was gekomen.

Ja in zijn paspoort staan twee namen, en van die namen kan ik niks op vinden, en dan andere naam kom ik op een facebook groep uit van Ierse jachten. Misschien hun inderdaad maar een keer vragen.

Zou het wel enorm leuk vinden om wat over zijn verleden te weten te komen

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:13

Ik heb de fokker van mijn paard gevonden via haar paspoort.
Over hem was alleen niets te vinden op internet. Uiteindelijk, op het adres geloof ik, gevonden dat het ook een B&B was. Daarheen gemaild. Bleek haar zoon de fokker te zijn. Zo foto’s gekregen van moeder en halfzus. Een bevriende handelaar heeft haar voor hem verkocht. Maar hoe ze vervolgens in nl terecht is gekomen is onduidelijk. In Nl is ze volgens mij direct bij de handelaar gekomen waar ik haar gekocht heb.
De fokker heeft nu ook facebook waar we elkaar volgen.
Mijn andere heb ik op de Ierse marktplaats gekocht en met die verkoper heb ik nog app contact.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 12:49

Ik ben ook via het paspoort met een naam aan het googlen gegaan. Bleek degene te zijn die haar via een veiling naar Nederland had verkocht. Zij had contactgegevens van de fokster. Beiden volgen ons nu via FB. Via fokster nog in contact gekomen met eigenaresse van de halfbroer van mijn paard. En ik heb de fokster nog kunnen helpen hier in NL een ander fokproduct goed te verkopen.

In NL wist ik de herkomst. Ik heb haar van vrienden gekocht. En zij weer van de handelaar die haar geïmporteerd had.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:24

Leuk om zo wat geschiedenis op te kunnen halen! :D Ik heb er eentje rechtstreeks bij de fokker gekocht, maar bij mijn vosje helaas nooit ergens achter kunnen komen.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 15:52

In het paspoort van Thorwald is alles onbekend (fokker/afstamming). Het enige wat ik heb zijn foto's van een jong dier (ik denk 2-3 jaar oud) voor een grote transporttruck.

Tips over of er nog iets uit te zoeken zou kunnen zijn, zijn welkom! (Al met stamboek gemaild of er via DNA iets zou kunnen, maar dat kan alleen bij een bekende afstamming)

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 16:26

rebel18 schreef:
paljaslaura schreef:

Ja in zijn paspoort staan twee namen, en van die namen kan ik niks op vinden, en dan andere naam kom ik op een facebook groep uit van Ierse jachten. Misschien hun inderdaad maar een keer vragen.

Zou het wel enorm leuk vinden om wat over zijn verleden te weten te komen

Plus die van mij was ook op wedstrijden uitgebracht. Dus met zijn stamboeknaam heb ik de naam van zijn vorige eigenaresse kunnen vinden. Dat scheelde wel. De naam van de fokker bracht mij nergens. Zeker omdat je daar veel huis tuin en keuken exemplaren hebt :+

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 17:49

Irish horse register al geprobeerd rebel?

rebel18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:49

kamsel schreef:
Irish horse register al geprobeerd rebel?

nee nog niet geprobeerd, staat er ook informatie op die site over vorige eigenaren of iets dergelijke?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 15:56

Nee, maar als ze 2 namen heeft kun je wel zien hoe ze in het stamboek geregistreerd staat en vandaar uit misschien verder zoeken.

Mijn jonkie heeft gister haar eerste oefencross gelopen en dat deed ze super, helemaal blij..

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 16:31

Op die site staan ze alleen met een ISH paspoort? Of ook andere. Mijn halve ID staat er niet in.

Mijn vriendinnetje heeft gisteren super goed rond gesprongen! We waren een van de weinigen met een 8 voor ‘happy athlete’
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding