Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 21:03

Scoot boots, intressant. Heb net de website bekeken, maar ik vind het nog niet simpel om ze te bestellen. Morgen bekappen, meten en foto's dan is dat vast gedaan

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 21:51

Ik heb iemand laten komen met een aantal schoenen en maten. Moest inderdaad foto's met liniaal sturen zodat zij alvast wat specifiekere maten mee kon nemen. Vond het wel fijn!

Sintara

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:07

Fotos met liniaal en goede standfotos van de hoeven sturen idd. Dan kunnen ze al vrij goed inschatten wat voor schoenen het beste bij je paard passen. Je kunt de foto's ook sturen naar hoofwear. com, volgens mij toch wel een van de betere experts in hoefschoenen :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:06

Oja, in mijn zoektocht naar het meest ideale tuig ever voor mel x mij heb ik de sidepull overboord gegooid. Of ze moet er nog erg aan wennen, of ze vind het gewoon niet zo prettig. Ik was eerst van plan haar eraan te laten wennen, maarja waarom zou dat eigenlijk moeten he..

Maar ik heb nu een nog dunnere dupe van de myler level 1 watertrens gevonden dus die mag ze nu gaan proberen. De harry's horse roll r is 14mm doorsnee en past net. De echte myler bestaat wel in 12mm maar is moeilijk te vinden. En 2mm verschil voor 100 euro vind ik niet veel :o. Mijn nieuwste aanwinst 10mm

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:15

Ik ben benieuwd hoe mel daar op loopt sintara! Ik heb ook de myler level 1 gehad, maar sullie vond dat echt niet fijn, teveel druk op de tong. Hij ging daardoor steeds zijn tong over het bit gooien. Wij rijden met een simpel dubbelgebroken bustrens nu.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:26

Oja, ja bij de handelaar liep ze met een gewoon dubbelgebroken bit, de eerste keer nog een bus en de tweede keer watertrens maar ze hield de hele tijd haar mond ietsjes open. Ook zonder contactteugel. Nu met het huidige bit niet, alleen als ze even tegen de hand komt. En als ze geconcentreerd is piept er altijd een klein stukje vd zijkant van de tong naar buiten, grappig genoeg bij bitloos ook xd Maar ze heeft amper plek voor een bit dus ik denk dat dunner dan altijd fijner is. We zullen het wel merken

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:17

Ik heb eigenlijk nooit een bitje gevonden waar ze blij van wordt. Dubbelgebroken dun knevel-of d-trensje werkt nog het beste.
Bitloos is ze ook geen fan van. Een touwhalstertje wil nog wel voor de lol in de bak maar hackamore of sidepull begrijpt ze niets van en gaat in de staak.

Enniwee. Ze had (weer) een ijzer afgetrapt en de smid is vanmorgen langs geweest. Kwam mooi uit, goed kreupel linksachter, inclusief dik been. Geen wondjes te bespeuren, smid vond ook geen hoefzweer. Maar wat ontstekingsremmer er in. En moet dringend nieuwe klei gaan halen.
Paarden zijn altijd leuk -O- .

Zondag verhuist ze naar een andere stal, hoop dat we dan weer op de goede weg komen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:06

Oh balen hee.. Lekker dik in de klei dan maar en een beetje rust?
Hopelijk is het snel over :(:)

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:55

Och, vervelend Thioro. Hopelijk snel beter!

Wat een mooie foto's Mkango!

Oh nee, wat rot dat Sullie onverwachts zo moeilijk te laden was. Dan sta je daar mooi op wedstrijd en moet je toch kalm zien te blijven...

Hier is het noodgedwongen kalmpjes. Na het afbouwen van de medicatie is Willy hervallen en hij heeft nu weer een stevige hoest :( en er zijn nog steeds nieuwe paarden op stal die het te pakken krijgen dus we zijn er nog niet vanaf. Echt balen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:12

Dan idd maar rustig aan doen.. Hoesten is zo naar :(

Ik heb vandaag lekker gereden, lekker gewerkt aan zijwaarts, afentoe volte openen en sluiten, dan weer gewone leg yield en dat deed ze netjes.
Ze waren in het weiland aan de andere kant van de heg bezig met bijenkasten ofzo? Keihard gekletter en de paarden van de buren waren flink onrustig. Gelukkig heeft mel daar niet zo'n last van :)ddd. Zo blij mee, hoe onverschrokken ze is met dat soort dingen. En in dr vrije tijd heeft ze ook goed dr best gedaan, ze is al best bruin!
Afbeelding
(ze is altijd in de wintervacht zo goed als zwart en gewoon bruin in zomervacht :P)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:01

Dat heeft Emily ook.

Monster is gewoon altijd zwart. Soms grijs maar dat kan je eraf poetsen :')

Mel ziet er goed uit!! Nu nog wat spiertjes maar dat komt best goed :j

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:02

@purple: Vandaag dus de smid, meetlatje telefoon alles in de aanslag. Blijkt mijn smid leverancier van scootboots te zijn... Kwam dat even goed uit. Dus nu lopen we op een paar uitprobeerschoenen. Moene is helemaal gelukkig. En ik vroeg me af wat ik in hemelsnaam aan het doen was zonder. Hij loopt ineens 3X zo snel mee over het erf.
Laatst bijgewerkt door mrie op 26-04-22 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:07

Haha tof :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:14

Kijk dat is nog eens handig :D

Thnx ava, er komen steeds iets meer spiertjes bij, maar ik ben natuurlijk maar een recreatieve ruiter. Echt hard werken doet ze niet :P en sowieso kan ze nooit normaal op een foto staan, het is of een zielig toetje omdat ze moet wachten, of ze kijkt dus zoals bovenstaand van 'wat doe je NOU dan' :')

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 18:56

Nou vandaag de zadelpasser gehad, echt fijn mens en nu is mevrouw een wintec rijker :D

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 20:59

Welke type Wintec is het geworden Sintara.

Hier ook een Myler geprobeerd, maar jeetje Gentle ging echt in de staak. Hoofd zo hoog al een giraf, omhoogkomen. Ik heb ook vanalles geprobeerd maar zij doet het het best op een dubbelgebroken watertrens. Maar ze blijft ook altijd druk met haar mond, ook al heeft ze lange teugel... zit ook in aard van beestje denk ik...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 17:02

Hoi, ik heb vraag over racen in UK. Een rode stempel in paspoort met “Permanently Retired - All Racing” waar duid dit op? Is dit gewoon wat alle paarden die van de baan komen krijgen?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 17:55

Dat is om er voor te zorgen dat het paard nergens ter wereld meer in de koers mag lopen. Dat wordt vaak gedaan bij verkoop van renpaarden.
Je ziet ook wel eens een kruis in het paspoort bijv.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 20:12

Afbeelding
Wat een werelddieren zijn die volbloeds toch ook

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 20:14

@ mrie, wat fijn dat het zo makkelijk ging! En super fijn dat je zo snel resultaat ervan ziet :)

Hier echt een k*utdag...
Vorige week hele fijne les gehad, had aangegeven dat ik aan ontspanning (bij ons alletwee) wilde werken en Moos lang en laag wilde rijden.
Mijn lesjuf had net les gehad op Joker van Tessa Roos over houding en zit. Tijdens mijn les heb ik bijna de hele tijd in de "verlichte" zit gereden en Moos ging heerlijk lopen, ruim, voorwaarts en zijn hals ook echt lang en laag.
Dag erna ook weer gereden, iets korter, maar ook weer fijn.

Zaterdag ook gereden, de man van het huis/stal was aan het klussen dus dat was wel spannend. Maar al met al fijn kunnen afsluiten. Zondag was hij vrij en gister dubbele longe, ook lekker ontspannen gewerkt.

Vandaag echter een heel ander verhaal. Ik zat er net een half rondje op, toen begon hij te dribbelen dus in hield hem wat tegen en "ho". Daarop deed hij zn hoofd tussen zn benen, begon te rennen en mega te bokken. Lange zijde uit kunnen zitten, maar ben er toch keihard voorover af gevallen. Vol op mijn hoofd/nek en door geklapt op mijn rug. Had op de een of andere manier ook het hoofdstel af, Moos ging nog een rondje door met bokken.
Heb 5 minuten op de grond gezeten, Moos gevangen (want hij wilde gaan rollen), hoofdstel weer om en er toch weer op. Maar na 2 rondjes stappen en draven ging hij toch weer met zn hoofd omlaag en dribbelen en reageerde heftig op druk op het bit. Toen na een ontspannen volte eraf gegaan. Heb hem daarna nog 20 minuten laten lopen aan de longe, toen was hij wel moe, maar nog steeds erg prikkelbaar. Uiteindelijk wel in ontspanning kunnen afsluiten en goed gedrag beloond gedurende het rijden en longeren. Ben ook echt niet boos op hem geworden en ben er weer op gegaan alsof er niets gebeurt was.

Maar ik baal zo onwijs, ik had echt het gevoel dat we hier een beetje doorheen waren. En dat ik zijn uitspattingen aan kon, het enige dat hij deed was rennen en dat kan ik hebben. Maar nu dat bokken erbij maakt het wel dat ik het weer eng vind ;(
Het is wel zo dat ik nu na 5x rijden met kaptoom nu weer met bit had gereden (Myler). Ik weet niet of hij daar zo heftig op zou reageren, want hiervoor deed hij niet zo extreem. Maar ik weet niet of ik er morgen alweer op durf met kaptoom.

Dit heeft me wel weer aan het twijfelen gezet of dit echt ik wat ik wil en aan kan. Ik merk gewoon dat ik angstig wordt van zijn onvoorspelbare gedrag en nu met dat bokken erbij wordt dat wel erger. Maar het idee om hem op marktplaats oid te zetten vind ik heel naar... :(:)
Ik weet het gewoon even niet meer |(

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 20:31

ik vind een myler ook best heftig eigenlijk.
Werken toch aardig in over het algemeen.

Grootste probleem is denk ik het niet voorwaarts oplossen. Hij gaat dribbelen want heeft spanning/adrenaline. En jij zet hem op de ho. Dan krijg je dus ontploffing. Gaan ze hier dribbelen dan hup aan het werk. Voorwaarts en focus op jou. Voltes, slangenvoltes, achtjes, volte openen en sluiten. Je ene oefening is amper klaar en je begint aan de volgende. Is de spanning/druk afgevloeid DAN ga je over naar bijv. stap onderdelen.
Dat geldt overigens niet alleen voor volbloeden, maar ook voor het gemiddelde sportpaard/pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 21:19

Ik zie je natuurlijk niet rijden, maar ben je niet wat teveel bezig met "ontspanning"? Dat klinkt een beetje raar, maar wat kyrkelover al zegt: een volbloed die gespannen is, help je doorgaans niet door hem terug te rijden en die ontspanning in zekere zin af te dwingen, maar door ze inderdaad vooruit te rijden. Willen ze gaan dribbelen, prima, draaf je lekker aan.

Een jig-jogger laten stappen is op zich mogelijk, maar je moet dan zelf zo verduvelde snel zijn om ze op exact het juiste moment terug te nemen en ook weer los te laten dat door laten draven een makkelijkere optie is. En 9/10 keer als je ze terug hebt genomen naar stap, beginnen ze na een paar passen toch weer te dribbelen. :)) Het zijn nou eenmaal paarden met veel "go," daar worden ze immers op gefokt, en een volbloed tegenhouden die naar voren wil, levert meestal een error op in die walnoot tussen hun oren, met alle gevolgen van dien.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 21:25

Balen purple, ik denk dat bij iedereen de pret zo wel vergaat :knuffel: .

Wat kyrkelover zegt is juist, voorwaarts oplossen en veel oefeningen doen (ik denk dan altijd maar dat we good old snake spelen, richtingsveranderingen tot je er bij neervalt :+ ). Maar ik begrijp je gevoel dat het best spannend is om voorwaarts te gaan als ze gaan dribbelen.

Mijn merrie is net verhuisd en heb haar vandaag in de bak gereden. De eerste keer/keren op een nieuwe stal vind ze altijd spannend (kip is 12 jaar maar onverbeterlijk).
Reden van de dag vandaag om te spoken: de veulens in de weide er naast. Veulens zijn doodeng :+ .
Dus mevrouw heeft voltes, slangenvoltes en zijgangen (uitstekend middel om haar concentratie bij mij te houden) gevreten tot veulens eigenlijk toch niet meer zo eng waren. Nog best fijn kunnen rijden verder, eenmaal we de 'nee ik vind alles eng en ben dus boos op been, hand, whatever interfiering met mijn dramaqueenmomentje' fase door waren.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 21:44

Jee Purple, wat een smak heb je gemaakt. Dapper hoor dat je daarna toch weer jezelf herpakt. Ik snap je gevoel dat je er wel eens een keer klaar mee bent. Daarom heb ik mijn vorige paard verkocht.
Ik vind opvallend dat Moene precies dezelfde streken uithaalde van de week, maar dan zonder fullblown boksessie. Getracht voouit op te lossen, rondjes rijden ect. Maar daar trapte hij niet in. Ik heb hem drie keer weten te kalmeren en heb toen maar gezegd dattie braaf was en dat we klaar waren. Hup de wei in jij.
Doordat hij nu meer (jong) gras eet is hij zenuwachtiger en laat het sneller zien als hij ergens een ander idee over heeft. Zou dit bij Moos ook een rol kunnen spelen?
Soms zijn onze beesten echt puzzels, zeer vermoeiend maar ook leuk.
Ben je wel nog heel verder purple?

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 22:26

Gentle vindt een Myler ook helemaal niets. Ik had het geprobeerd, omdat het een mooi dun bit is, maar kreeg zoveel verzet, omhoogkomen, oren boos naar achter, dat ik er weer snel een dubbel gebroken watertrens in heb gehangen..
Het vervelende is dat ik haar vertrouwen heb geschaad, door met dit bit te rijden en nu weer stap terug heb moeten doen. Met buitenrijden, ben ik nu zo ver dat ik haar rustig laat galopperen, maar is ook lastig, ze wil zo graag hard, maar ben zo band dat ik haar niet meer terug kan nemen. Het is nu al lastig, ze komt dan ook half omhoog, maar ik begin eerst echt met een zachte hulp en stem, ze dendert daar dan door heen en dan is het echt ho is ho en dat reageert de dramaqueen alsof ze wordt vermoord... wat een portretten die EV.
Verder is zo zo lief en ze rijdt zo lekker, als ze dan ook netjes ontspannen is, kan ze super wijken, heerlijk verzameld draven en galopperen..
En ze is natuurlijk knap en grappig ...

Gave foto Kyrkelover, is je pony al bevallen?

Purple iig goed dat je hebt doorgezet en er weer op bent gegaan! Geef hem nog een kans.. er staan zoveel zielige magere onbegrepen Volbloeden op MP... ben benieuwd of die nog een fijn huis vinden ;(