met welk ras heb jij niks?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StaceyyKingg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:27

Haflingers vindt ik niet zo leuk.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:29

gelderlanders en dan een bepaald soort niet allemaal, ze hebben vaak ook een typische lucht

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 08:32

Eastpak schreef:
Fjorden, miniatuurpaarden, boerenpaarden, appalooza's, dravers

Gewoon een fries :)

Een Fries is ook een boerenpaard :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 08:33

franka75 schreef:
gelderlanders en dan een bepaald soort niet allemaal, ze hebben vaak ook een typische lucht

Gelderlanders bestaan niet :D
(Je bedoeld waarschijnlijk een Gelders Type)

Typische lucht :') Die ken ik nog niet :D

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 08:57

NatasjavE schreef:
Typische lucht :') Die ken ik nog niet :D

haha ik heb het eens eerder gelezen hier op bokt dat ze anders zouden ruiken/stinken :D maar misschien was dat bericht ook door franka75?
Heb zelf geen idee hoor, zie niet zo vaak een gelserse van dichtbij. De gelderse merries die ik gekend hebben waren wel allemaal enorme haaibaaien. Geen fijne paarden in omgang met andere paarden. Ruinen wel erg lief.
(kleine kanttekening; ik zie niet altijd het verschil tussen een gelder en tuiger :P )

Maureen95

Re: met welk ras heb jij niks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:00

ik heb helemaal niets met shetlanders. ik vind ze echt te klein en te ondeugend en soms bijten ze. (maar er zullen vast hele lieverds tussen zitten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:17

Ireen_ schreef:
haha ik heb het eens eerder gelezen hier op bokt dat ze anders zouden ruiken/stinken :D maar misschien was dat bericht ook door franka75?
Heb zelf geen idee hoor, zie niet zo vaak een gelserse van dichtbij. De gelderse merries die ik gekend hebben waren wel allemaal enorme haaibaaien. Geen fijne paarden in omgang met andere paarden. Ruinen wel erg lief.
(kleine kanttekening; ik zie niet altijd het verschil tussen een gelder en tuiger :P )

Geloof mij maar ze stinken gewoon naar paard :D

Gelders kan soms wat op een Tuiger lijken maar soms ook juist op een rijpaard.
Er zijn ook veel mensen die een Tuiger hebben en het Gelders noemen. Misschien dat dat het wat verwarrend maakt soms.

Ken overigens erg veel Gelderse paarden (voor sommige hier misschien een verrassing :') ) maar die verschillen cht niet qua gedrag naar andere(paarden) in vergelijking met andere paarden. Er zitten rotbokken tussen maar de meeste gedragen zich normaal. Iets minder gecompliceerd vaak qua karakter juist.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 22-10-12 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:20

NatasjavE schreef:
tinkermina schreef:
Ik houd van robuust, groot en bont..

Wij hebben niet dezelfde smaak :D

dat kan..... :j

Mini_Miesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:25

Ik heb zelf niks met de KWPN en de Arabier.

Ik hou zelf van koudbloeden!
Ik hou gewoon van een stevig/lomp paard! (Heb zelf een drumhorse)

Karlijnxs16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:45

Ik heb niet zo veel met tinkers. ik heb geen idee waarom, het ligt me gewoon niet.
Terwijl ik ijslanders,fjorden en haflingers heel leuk vind

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:45

ik heb niks met ijslanders

lisenpip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:41

af en toe krijg ik te lezen lompe paarden zoals fjorden haflingers maar zijn die tegen woordig nog loopt volgens mij loopt er zelf haflingers en fjorden in de Z.

Ik ben zelf meer van de koudbloeden, Friezen haflingers en SHETLANDERS enz. tinker wat minder vind ik persoonlijk niet zo mooi ofzo. wel mooi maar niet mooit voor mij haha
Ik heb niks met arabieren, komt misschien nooit een ararbier gehad waar ik lekker ontspannen mee kon rijden.
Mag best een paard met een kop er op hebben, maar geen paard dat de hele tijd getrest is en alles eng vind. arabieren zijn zo ja nooit relex voor mij gevoel. maar goed is ook al 1- jaar geleden dat ik op een arabier zat haha

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 23:02

Arabieren :\ En zo'n andere smalle dingetjes heb liever wat zwaarder!

lisenpip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 23:03

Elly_Nabor schreef:

ja ik ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:31

Ik heb echt niks met sportpaarden zoals KWPN'ers etc. Al die rassen zijn voor mij hetzelfde trouwens. KWPN, Hannoveraan, BWP, etc. etc. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, er zitten wel echt hele aparte exemplaren bij die me dan weer wel aanspreken.

Geef mij maar een lekkere tank, love it! :D <3

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:17

Tjaaa ik ben een echte koudbloedfan, ik heb een haflinger gehad door ontbrekende vertrouwen heb ik deze helaas moet verkopen. Nu heb ik een KWPN'er, deze knappe zwarte jongen moet mij alles weer leren, vertrouwen terug brengen en ik wil alles met hem doen voordat ik weer overstap naar een koudbloed. Black is al wat ouder, over een paar jaar mag hij met pensioen maar dan komt er absoluut weer een haflinger, fjord, tinker of een andere koudbloedcreatie terug. Ik vind ze qua karakter onwijs leuk, opgewekt, vrolijk, open en dat mis ik heel erg bij Black ook al ik wil hem voor geen miljoen kwijt, begrijp me goed maar de koudbloed heeft gewoon een speciaal plekje in mijn hart.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:19

Warm bloed paarden heb ik totaal niks mee :) Ik vind ze wel lief enz maar als ik nu de keuze kreeg voor een 2de paard erbij te kopen zou het alles behalve een warm/volbloed zijn

het liefste heb ik echt de koud bloed paarden zoals haflingers, friezen, tinkers en fjorden. Ook dart en exmoor pony's vind ik erg leuk maar als ik eerlijk ben weet ik niet waar dat ras onder valt :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:37

Friezen horen bij de warmbloeden niet bij de koudbloeden.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:41

Ik kijk naar karakter , uitstraling en bouw.
Ik heb niet per definitie een ras wat ik niks vind.

Ik hou bijvoorbeeld niet van zwaar gebouwde haflingers maar van luxere types hetzelfde bij fjorden.
Maar om nou te zeggen dat ik er niks mee heb? Dat kan ik pas zeggen als ze zo lomp zijn dat er geen beweging in zit.

Hoewel ik sommige 'zwaar' gebouwde tinkers wel weer enorm gaaf vind!

Elly_Nabor schreef:

Daar heb je wel een punt ze lijken wel steeds smaller te worden, net porselein helemaal als men ze opmaakt. :=

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:10

Ik heb niet zo veel met dravers arabieren en fjorden Gewoon omdat ik ze monsterlijk lelijk vind :D ( de grote arabieren volbloeden vind ik dan wel weer gaaf!

Trekpaarden vond ik voorheen altijd vreselijk. Moet zeggen dat ik ze toch best leuk ben gaan vinden :D

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:12

horen friezen echt bij de warmbloeden ? nooit van gehoord. Kan iemand mij vertellen waarom ze onder warm bloeden vallen?

het is niet alsof ze bepaald smal en dun gebouwd zijn?

lisenpip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:18

M_hartje_M schreef:
horen friezen echt bij de warmbloeden ? nooit van gehoord. Kan iemand mij vertellen waarom ze onder warm bloeden vallen?

tegen woordig wel hoor de nieuwe type frieze zijn onweis slank gebouwd!

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:21

M_hartje_M schreef:

Het Friese paard: koudbloed of warmbloed?

Is het Friese paard een warmbloed of een koudbloed? Dit is een zeer vaak gestelde vraag waarbij bijna even dikwijls geen klaar antwoord op volgt, ofwel een nietszeggende ontwijking dat de Fries een warmbloed onder de koudbloeden is, wat de verwarring van de vraagsteller nog vergroot.
Om een duidelijke bepaling te kunnen geven moeten we noodgedwongen terug gaan in de geschiedenis van het paard.
Het huidige moderne paard stamt af van de Eophius. Die was 4-5 tenig en slechts 30 a 40 cm groot.
Het was een bladeter met een daaraan aangepast gebit. Ongeveer 22-25 miljoen jaar geleden (de Mioceen tijd) was de grasontwikkeling aanzienlijk en alle grasetende dieren ondergingen drastische veranderingen.
De belangrijkste verandering, die voor de verdere evolutie bepalend is geweest, was dat de ledematen langer werden en dat er alleen nog op de middelste teen gesteund werd. De twee buitenste tenen werden herleid (geatrofieerd) tot rudimentaire overblijfselen waar we nu nog de restanten van zien, namelijk de 2 griffelbeentjes aan de achterzijde van de pijp en de sesambeentjes. Uit deze soort ontstaan 8 andere soorten Equus waarvan alleen de Equus Ferus het overleeft. De anderen sterven uit tijdens de karige voedselvoorziening in het ijstijdperk. Survival of the fittest! Deze Equus Ferus is het eerste paard, lees
“bijna paard”, dat door de mens wordt gebruikt, in het begin slechts als vleesdier.
Geleidelijk aan begint de mens meer vertrouwd te geraken met dit dier waardoor de evolutie nu veel sneller gaat: door alleen met de grootste en meest gespierde exemplar en te fokken.
Het enige doel was toen de meerproduktie van vlees. Tot 4000 jaar voor Christus werden alleen runderen geschikt geacht als trekdier, maar nu bleek dat het paard twee maal sneller was.
Dat was het signaal om paarden te domesticeren, niet alleen als vleesdier maar ook als lastdier.
De eerste grote domesticatiehaard bevond zich in Zuid-Oekraïne, om zich te verspreiden naar Zuid-Oost Europa.
Rond 2000 v. Chr. verschenen de eerste bereden paarden en vanaf dan splitste het paard zich in twee grote groepen. Een groep in Centraal en klein Azië, de kleine pony-achtigen die afkomstig zijn van de Tarpan en van het Przewalskipaard. Zij zijn de voorlopers van de huidge volbloeden.
Een tweede groep ontwikkelde zich in Zuid-Oost Europa tot het hoogbenige lymfatische bospaard.
Hieruit groeiden de zware ruiterij- en wagenpaarden van de Romeinen en zo ook de meer recente trekpaarden.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:22

lisenpip schreef:
M_hartje_M schreef:

tegen woordig wel hoor de nieuwe type frieze zijn onweis slank gebouwd!

maar als ik nu een fries van 20 jaar heb die dus nog echt een ouderwets gefokte is valt hij toch duidelijk niet meer onder een warm bloed paard of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:24

Ik heb echt een ontiegelijke hekel aan haflingers, ik vind ze gewoon ontzettend lelijk.... -O-