paarden met niet standaard kleuren.. Foto's als links aub!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lise81

Re: paarden met niet standaard kleuren.. Foto's als links aub!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:57

Ja, hij heeft wel een iets te fijn hoofdje voor een SF. Maar hij heeft dus een heel uitzonderlijke kleur voor een haflinger, zijn ze daar bij het stamboek wel blij mee?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:21

Ie, die vind ik dan weer niet mooi.
maar zo kun je wel heel goed het verschil zien tussen een sf en een haf. Zet mijn vz paard er maar es naast (profiel of hierboven)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:32

Het schijnt dat Liz Steiermark 2 a 3 tinten donkerder dan de merrie ong vererfd, tenminste dat hoorde ik ergens.
Dus er zullen niet zulke donkere veulens uitkomen en dan zal het stamboek het niet zo erg vinden.

Ik vind dit dus echt 1 van de mooiste Haflingers..

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 00:31

Hij heeft idd een mooi afstekend kleur zeker de contrast met zijn manen en staart. Het blijft toch een vos, hetzij een "zwart-vos", met flaxen ... zoals alle puur ras haflingers. Wel frapant is dat heel veel van zijn nakomelingen niet wit manen en staart hebben maar meer een licht gele verkleuring. Zilver bestaat niet in haflingers en zoals al eerder vermeld toont alleen op zwart of bruin.

Hier is nog een foto van een 'black-chestnut', een morgan hengst 'MERWIN ALL A BREEZE' . Deze is genetisch vos, maar ziet eruit als een zwarte, hij heeft enkele! vos gekleurde haartjes op zijn kogel.
http://colormorgans.tripod.com/merwinsallabreeze.jpg

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:43

Kennissen van mij hebben zo'n kleur Arabier. Hij is vos, maar zier eruit als een zwarte. Heel apart!

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:35

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 00:08

mijnelmo schreef:
dit is mijn paardje vos met witte manen en staart.
http://i136.photobucket.com/albums/q197 ... lmo6-1.jpg

Is dat toevallig een quarter? Wel leuk beestje om te zien hoor!

Edit: Inderdaad een Quarter, ik heb even in je profiel gespiekt

Ook erg apart die vossen in een zwart jasje. Vind dat die Morgan hengst er wel héél apart bij staat trouwens... hij staat achter zowat op zijn tenen. Maargoed, dat is weer een ander verhaal.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:27

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:01

er staat ook een paardje vanvoor op zijn borst Lachen

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:06

_Bonte_ schreef:
er staat ook een paardje vanvoor op zijn borst Lachen

Hhaa was me niet opgevallen..

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:08

Mijn minihengstje is net dna getest en is tovero een combinatie van het overo en tobiano gen, hij is in engeland getest waar dit hun 2de tovero was die ze tegen kwamen meestal hebben paarden namelijk maar 1 van beiden gennen.
Mijn hengstje Outlaw dus :
http://www.letsdunit.nl/images/paarden/blackertor.jpg

Reny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:34

Laatst bijgewerkt door Neonlight op 15-01-08 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in links veranderd, zie titel!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:37

Das geen shet maar een appaloosa. Knipoog

Reny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:59

ow nou in zijn paspoort staat ook shet.. maar heb wel eens vaker gehoord dat het wel eens een appaloosa kon zijn Clown nou ja maakt ook niet uit.. leuk is ie wel OK dan!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:38

Reny schreef:
ow nou in zijn paspoort staat ook shet.. maar heb wel eens vaker gehoord dat het wel eens een appaloosa kon zijn Clown nou ja maakt ook niet uit.. leuk is ie wel OK dan!

het is ook een shetje ,appaloosa is een kleur.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:40

Shetten zijn nooit appaloosa dus het is een kruising appaloosa, omdat hij dus appaloosa gekleurd is is hij geen echte shet. Knipoog

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:42

Meavey schreef:
Shetten zijn nooit appaloosa dus het is een kruising appaloosa, omdat hij dus appaloosa gekleurd is is hij geen echte shet. Knipoog

als het een echte shet was geweest had hij wel papieren gehad denk ik.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:54

Zat zuivere shetjes zonder papier...maar ze zijn iig nooit gestippeld (of andere appaloosa-aftekening).
Vind de appy wel erg mooi! (Kan je vast papier bij krijgen bij het NAS).

Vorstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:39

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 00:03

Kwijl wauw...een mooi exemplaar!!
Ze gaat dus uit van een bruine met zilver gen, wat voor kleur waren zijn ouders?
Laat je ons weten wat er uit de test komt?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 00:07

inderdaad een plaatje!!!!!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 00:33

Ik denk silver buckskin Ja

Deze:
http://www.barockgestuet-heinz.com/asse ... silver.jpg
http://www.barockgestuet-heinz.com/html ... e_gen.html

is bruin + creme + dun + silver (= silver dunskin)

Welke kleur zijn zijn ouders?

Supertje schreef:
Ik ken een paard met vlekken waar ook niks anders van te maken is dan mismarks, maar deze heeft hij niet vanaf de geboorte, volgens zijn vorige eigenaar zijn de vlekken echter pas rond zijn 5e ontstaan. Hij heeft een aantal vlekken op zijn achterhand en 1 aan de zijkant van zijn buik.
Het aparte is dat onder de vlekken op zijn achterhand een roze huid zit, op zijn buik is de huid zwart. De vlekken op zijn kont hebben wat weg van een lacing-patroon, maar zitten op de verkeerde plaats (niet langs de ruggegraat) en zijn niet met elkaar verbonden.
Zijn moeder is een kruising appaloosa, maar zonder spots. Partout zelf heeft ook appaloosa kenmerken, zoals gevlekte geslachtsdelen, wit sclera en gestreepte hoeven, maar geen spots en aangezien zijn moeder ook geen pattern heeft kan het niet veroorzaakt worden door appaloosa. Vader is Juventus, bruin dus zonder noemenswaardige extra factoren.

Ik heb zelf het idee dat het toch mismarks zijn, waarschijnlijk versterkt door sabino (ik heb nog nooit sabino alleen zo en op die plaats, m.n. de achterhand, in zien werken).

Is hij al getest op vitiligo en dergelijke? Want het doet mij denken aan een pigmentie stoornis/ziekte, huid wordt niet zomaar roze. Komt toch best vaak voor bij paarden en hoeft niet altijd rond de ogen en neus te beginnen.

De shet van shetlandfan doet mij wel denken aan een aantal andere paarden die ik heb gezien met geconcentreerde plekken roaning. Maar die waren ziet zo heel erg groot en niet op die plek. Ene paard had het op zijn kont en andere een vlek op zijn schouder/hals.
Mijn pony is helemaal stekelharig en heeft momenteel een vlek op zijn rug vanaf de ruggegraat uitlopend in een punt naar beneden waar meer wit haar zit dan de rest van zijn lichaam. Maar hij is pas 2,5 en tot nu toe elk seizoen veranderd qua hoeveelheid wit in zijn vacht, vorig jaar winter had hij weer meer witte haren op zijn kont, maar niet zo'n duidelijk vlek als die op zijn rug. Ben benieuwd of je die met de volgende verharing nog (beter) ziet of dat de rest van zijn vacht ook meer witte haren heeft.
Maar zijn overgens wel alle 3 vos met 2 of 4 witte benen en een bles (sabino).

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:40

Miwsshcien heb ik het verkeerd, maar zou het kunnen dat het paard wat Vorstin laat zien het zelfde paard is als wat Ice Princess laat zien? Aangezien de blessen vrijwel identiek zijn, en de kleuren dus ook...

Vorstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:45

IcePrincess schreef:
Ik denk silver buckskin Ja

Deze:
http://www.barockgestuet-heinz.com/asse ... silver.jpg
http://www.barockgestuet-heinz.com/html ... e_gen.html

is bruin + creme + dun + silver (= silver dunskin)

Welke kleur zijn zijn ouders?

Goed speurwerk IcePrincess! Haha! Het is dezelfde hengst. Helaas geen pure PRE, maar een zonder papieren, maar de eigenaresse gaat inderdaad uit van bay+dun+silver........maaaaarrrrrrrrr........ik heb een goede relatie met Morganfokkers in Amerika en die hebben zijn foto's gezien en zijn overtuigd dat het NIET om een silver gaat maar een sooty palomino. De test zal het zeggen...

Iemand ooit gehoord van chocolate palomino's? Hebben die dan Silver?

En....ik zoek me wezenloos naar een barokke hengst of een tuiger met Silver voor de kleurfokkerij maar ben nu na een jaar NOG niet verder....Pffffff. Verdrietig

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:51

IcePrincess schreef:
Is hij al getest op vitiligo en dergelijke? Want het doet mij denken aan een pigmentie stoornis/ziekte, huid wordt niet zomaar roze. Komt toch best vaak voor bij paarden en hoeft niet altijd rond de ogen en neus te beginnen.

Hij is daar niet op getest, maar een pigmentatiestoornis is waarschijnlijk wel de oorzaak. Mismarks zijn overigens vrijwel altijd pigmentatiestoornissen in verschillende vormen, soms idd virtiligo o.i.d., en soms om onbekende reden een deel wat geen pigment in de haren produceert zonder dat er een witpatroon aanwezig is.
Zijn vlekken breidden zich nauwelijks uit en zijn vrij snel ontstaan trouwens. Maar ik denk ook dat Sabino er bij hem wel zijn aandeel in heeft en het versterkt, niet de gehele huid onder vlekken is roze en de vlekken hebben erg veel roaning er omheen.

Wat betreft die hengst die Vorstin en IcePrincess plaatsten, het viel mij ook al op dat het dezelfde was Haha! Ik denk ook niet dat hij zilverappelbruin is, maar inderdaad sooty palomino. Voor een zilverappelbruine is hij wel erg licht qua vacht, aangezien zilver bij een bruine basis het rode pigment niet beinvloedt. Ook zie ik op zijn benen geen tekenen van zwarte points, maar puur vos. Bij een zilverappelbruine is het zwart op de benen wel verdund en wordt het een chocoladebruine, vaak grauwe, kleur, maar er is wel duidelijk te zien dat het om verdund zwart gaat.
Een silver dunskin (dus waar de eigenaresse vanuit gaat, bruin + dun + creme + zilver), kan wel heel erg licht zijn qua vacht, zelfs echt palominokleur, maar daarbij zullen de donkere onderbenen nog duidelijker zijn als bij alleen bruin + zilver, aangezien de vacht op het lichaam door zowel dun als creme verdund wordt, en de benen daardoor niet beinvloed worden. De benen zullen dan alleen door zilver beinvloed worden, en die verdunning is niet extreem waardoor het verschil tussen onderbenen en de rest nog duidelijker zal zijn dan bij alleen bruin + zilver.
Sooty palomino kan ook de aalstreep verklaren, sooty kan namelijk heel goed voor 'countershading' zorgen, een soort nep-aalstreep die meestal breder en wat vager is dan een echte aalstreep. Hij zou nog sooty dunalino kunnen zijn (vos + creme + dun), aangezien zijn onderbenen hoewel ze duidelijk vos zijn, wel een donkere voskleur hebben, aalstreep is helaas niet te zien op de foto's.

Wat ik trouwens apart vind is dat zijn eigenaresse hem laat testen op agouti en zilver, ik zou eerder testen op zwart/vos i.p.v. agouti. Met alleen een agouti-test weet je namelijk nog niet of hij als basis bruin is, aangezien een vos ook agouti kan dragen.
Vorstin schreef:
Iemand ooit gehoord van chocolate palomino's? Hebben die dan Silver?

Ligt eraan. Soms worden inderdaad zilverappels omschreven als chocolate palomino's, zeker bij bepaalde rassen (bij tinkers bijvoorbeeld wordt zilverappel, dus zilver op zwart, chocolate palomino genoemd).
Maar meestal wordt met chocolate palomino een extreem donkere palomino bedoeld, en die kunnen soms heel moeilijk van zilverappels te onderscheiden zijn. Palomino's kunnen is heel veel verschillende tinten voorkomen, er zijn zelfs paarden die positief testen op palomino die je qua fenitype absoluut geen palomino's lijken. Deze hengst bijvoorbeeld, Berkhof's Higleddy Pigleddy, een New Forest hengst, kun je heel makkelijk voor iets anders aanzien, bijvoorbeeld zilverappelbruin, maar is 100% palomino:
http://www.kantjes-newforest.com/BHP%20standfoto.jpg
Een van zijn zoons, Kantje's Vinello, kun je zelfs voor een zilverappel (zwart + zilver) aanzien:
http://www.kantjes-newforest.com/Kantje ... Oberon.jpg
Een andere nakomeling van hem, Kantje's Vianey, is weer een gewone palomino:
http://www.kantjes-newforest.com/Kantje ... hk2005.jpg

Kantje's Vinello is zo'n beetje de donkerste tint palomino die je tegen zult komen, hij heeft nog wel (prachtige) lichte manen, veel donkere palomino's hebben grijzige manen.