Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 12:36

Agossie, heeft ze bij jou geen persoonlijke graas assistent beschikbaar :(:)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 13:09

Nee, ik ben keihard in die dingen, dat weet je toch?

Ik ga het even aankijken voor een week of wat en als het dan nog niet leuk is ga ik ze aan de hand grazen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 19:14

Nou zal toch haast wel.. Welk gekke paard houdt nou niet van gras :')

Mel haar eigen biothaan hoofdstel is binnen *\o/* ze vind alleen het geklepper van haar bit ringen tegen het ding van het halster irritant, dat had ik kunnen zien aankomen haha. Ff denken wat ik ertegen kan doen.
Het staat haar wel heel stoer :o
Afbeelding

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 19:47

Ja en er zijn er ook veel die het niet fijn vinden dat het bit zo los zit door de clipjes.
In de endurance gebruiken daarom voortaan veel een halster en dan een bakstuk/kopstuk uit 1 geheel.
Dit klik je dan samen bij de frontriem. Dan ligt het bit stabieler.
Staat heel mooi je hoofdstel trouwens, lekker blits

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 17:03

Dit topic gaat hard zeg!

Avalanche, wat een gek paard heb jij :') Misschien vind ze het gewoon gezelliger om met jou aan de hand te grazen!

Sintara leuk hoofdstel, staat haar goed! En een correctie is nooit leuk, maar op het moment dat ze zo vast zitten in dat panische gedrag is het soms wel even nodig om ze er weer even bij te krijgen "hallo, ik ben er ook nog".

Kyrkelover lijkt me erg leuk om zo af en toe "jouw" paarden nog eens voorbij te zien komen! Roi ziet er prachtig uit <3

Mrie die is fijn aan het bijkomen! En LMJK is ook mijn doel :D

Ook even een update van ons.
Moos staat steeds beter in de groep, hij zet de pony's en de baby soms al op hun plek en hangt erg aan de dominante ruin. Merk ook dat het met eten beter gaat, alleen nu ze overdag op het land staan, eten ze bijna geen hooi meer als ze op de paddock staan -O-

Qua werken/rijden gaat het af en aan. Ik heb na de verhuizing les van iemand die echt van de klassieke dressuur is, maar merk dat dat gewoon niet zo bij ons past. Bij mijn vorige instructrice moest ik Moos zijn aandacht erbij houden door hem actief te houden en vooral actiever maken als hij iets eng vond (hem zo overtuigen dat het niet eng is en we er gewoon langs kunnen) en dat werkte echt fijn, we gingen echt de goede kant op. Maar deze dame wil dat doen door allerlei oefeningen toe te passen, waar we voor mijn gevoel nog helemaal niet aan toe zijn. Bij de vorige les moest ik voltes verkleinen in draf en galop, maar voor mijn gevoel moest ik Moos echt rechtop houden omdat hij het balans gewoon miste. Later moest ik 8-jes rijden in galop en op de diagonaal terug naar draf en dan weer aanspringen. Ik gaf aan dat ik dat nog te moeilijk vond en hem liever meer lang en laag wilde rijden. Dus dat gedaan, voelde fijn, maar toen wilde ze dat ik in deze houding een gebroken lijn in galop ging rijden.
Moos deed het allemaal braaf, maar het voelde gewoon niet goed. Ik wil gewoon lekker ontspannen rijden en tijdens een les ook een soort logica hebben, niet een opeenstapeling van allemaal ingewikkelde oefeningen uitvoeren zonder rode draad.
Komende week heb ik weer les, dan ga ik dit ook wel aangeven en als het dan nogsteeds niet goed voelt, ga ik stoppen bij haar. Maar hier in de buurt is het nog niet zo makkelijk een fijne instructeur te vinden...

Verder had ik vorige week de hoefsmid laten komen, Moos is een maand van de ijzers voor af en zijn voorvoeten begonnen er heel rommelig uit te zien. Ook vond ik zijn zolen toch wat zacht voelen en hij struikelde tijdens het longeren. Dus ik ging er vanuit dat Moos weer ijzers nodig had. Dat vond de smid niet en Moos staat nu nog rondom op schoenen.
Deze beste man heeft mij verder wel volledig de grond in getrapt:
- Paard is bang voor het bit, daarom struikelt hij -> ik longeer bijna altijd met touwhalster of kaptoom :+
- Ik zit het paard in de weg met rijden, dat kon hij zien aan mijn houding terwijl ik ernaast stond
- Paard heeft last van zijn lijf, reageert heftig op aanraken -> paard is bang voor mannen, ik kan hem zonder problemen aanraken
- Paard is te mager, hele lading aan voeradvies -> klopt, zijn we al mee bezig en alles wat hij vertelde voer ik al
Ik ben al een beetje een overbezorgde en onzekere paardenbaas, dus dit maakt me dan nog meer onzeker.

Van de week heb ik gereden met kaptoom ipv hoofdstel met bit, omdat ik vind dat je "goed" (bedoeld) advies niet zomaar in de wind moet slaan. Ik merkte wel dat Moos meer het contact opzocht met mijn hand. Zijn onderlip hing er losjes bij, terwijl hij (ook bitloos) soms wel gekke bekken kan trekken als hij spanning heeft. Ik had niet het idee dat ik minder te vertellen had, maar sturen vond ik wel wat moeilijker.
Maar al met al voelde het best oké (bedankt meneer de hoefsmid). En wil ik dit wel vaker gaan doen, misschien eens opzoek naar een pitloze optoming waarbij het sturen wat minder lomp voelt.
Op 12 mei komt een osteopaat en masseur (Jack Meagher methode) bij Moos. Zij geeft ook les, dus misschien dat ik haar ga vragen om ons verder te begeleiden!

Uit welke regio komen jullie allemaal?
Wij wonen nu tussen in de buurt van Hoorn. Dus mocht iemand een fijne instructeur (en hoefsmid bekend met EV hoefjes van suiker) in die regio weten, hoor ik het graag :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 17:39

purple schreef:
Avalanche, wat een gek paard heb jij Misschien vind ze het gewoon gezelliger om met jou aan de hand te grazen!

Nah, mijn paard komt van een dressuurstal waar ze zelden buiten kwam, en zeker niet met andere paarden los in de wei. Ze snapt het gewoon niet goed :(:)

maar ze vindt een Persoonlijke Graas Assistent ook erg gezellig idd :j

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 17:47

purple schreef:
Qua werken/rijden gaat het af en aan. Ik heb na de verhuizing les van iemand die echt van de klassieke dressuur is, maar merk dat dat gewoon niet zo bij ons past. Bij mijn vorige instructrice moest ik Moos zijn aandacht erbij houden door hem actief te houden en vooral actiever maken als hij iets eng vond (hem zo overtuigen dat het niet eng is en we er gewoon langs kunnen) en dat werkte echt fijn, we gingen echt de goede kant op. Maar deze dame wil dat doen door allerlei oefeningen toe te passen, waar we voor mijn gevoel nog helemaal niet aan toe zijn. Bij de vorige les moest ik voltes verkleinen in draf en galop, maar voor mijn gevoel moest ik Moos echt rechtop houden omdat hij het balans gewoon miste. Later moest ik 8-jes rijden in galop en op de diagonaal terug naar draf en dan weer aanspringen. Ik gaf aan dat ik dat nog te moeilijk vond en hem liever meer lang en laag wilde rijden. Dus dat gedaan, voelde fijn, maar toen wilde ze dat ik in deze houding een gebroken lijn in galop ging rijden.
Moos deed het allemaal braaf, maar het voelde gewoon niet goed. Ik wil gewoon lekker ontspannen rijden en tijdens een les ook een soort logica hebben, niet een opeenstapeling van allemaal ingewikkelde oefeningen uitvoeren zonder rode draad.
Komende week heb ik weer les, dan ga ik dit ook wel aangeven en als het dan nogsteeds niet goed voelt, ga ik stoppen bij haar. Maar hier in de buurt is het nog niet zo makkelijk een fijne instructeur te vinden...

Hmmmm dat is niet mijn stijl van lesgeven. Sowieso interesseren figuren mij niet zoveel. Ik wil eerst dat ruiter goed zit, paard in balans brengen, dus paard nageeflijk en over de rug, en dan focus ik eerst op de kwaliteit van de gangen en overgangen, waardoor het paard ook weer beter in balans komt op beide kanten, meer over de rug komt en meer gaat swingen.
Als ik daar tevreden over ben, gaan we richting wijken, wendingen, en dan interesseert de kwaliteit van de wending mij veel meer dan de figuren zelf.

Ik weet namelijk uit ervaring dat als de kwaliteit van de wending beter wordt, de figuren automatisch netter worden.

Als dat voor elkaar is pakken we schouder voor mee, schouder binnen en ga je richting de appuyementen werken, maar pas als die netjes zijn, contragalop. Maar contra heeft geen nut als je galop niet in de eerste plaats goed voor elkaar en in balans hebt.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 17:56

Jij omschrijft precies de stappen die ik zou willen doorlopen!
Ik wil eerst gewoon een fijne basis, een ontspannen en los paard en zelf ook ontspannen. Ik merk ook dat ik door die ingewikkelde oefeningen mijn eigen houding weer beroerder laat worden, terwijl dat nou juist zo belangrijk is...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:13

Dat is idd wat ik doe met mijn leerlingen. Eerst de basis, dan pas naar ingewikkelder oefeningen, maar die oefeningen hebben geen nut als je niet weet hoe je dat moet rijden, of als je nog niet voldoende in balans bent samen. Dan gaat het tegen je werken omdat je dingen gaat oplossen met je binnenbeen of je binnenhand en breng je jezelf en je paard weer uit balans.

Ik merk ook aan de paarden dat mijn stijl werkt, altijd hele blije paarden, die lekker in hun vel zitten.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 19:35

Sommige instructeurs kunnen dat gewoon weg niet. Die willen dingen doen anders voelen ze zich geen goede instructeur. Maar minder is soms heus meer, kleinere stappen, anders aanvliegen.
Wat betreft die hoefsmid purple, wie er ook bij je paard komen, praat alleen over zijn of haar vakgebied. Dat scheelt al. Van mij zou hij niet meer hoeven komen wegens te weinig respect voor visie eigenaar, maar dan moet je wel een andere hebben die zijn vak verstaat.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 21:52

Purple, als je paard net van de ijzers is, is elke maand de smid erbij heel normaal. De hoeven zijn het gevolg uit het lichaam en het duurt echt wel een tijdje voordat het gewend is aan blote voeten. Dus de eerste maanden blijven ze hetzelfde aangroeien als toen met ijzers en dat moet je een beetje bij blijven sturen

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 16:47

Ik had net een penny momentje met Willy <3 hij stond lekker te zonnen op de paddock en ik ging erbij staan en beetje krabben aan zijn schoft. En hij begon echt tegen m'n hand te leunen en allemaal gekke bekken te trekken alsof hij ook aan het kroelen was. Dat had hij nog nooit gedaan ondanks dat ik het wel vaker probeer. Dus dat vond ik wel leuk :D

Hier nog een fotootje van de zonneklopper

Afbeelding

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 17:52

Ah lief hé als ze zo "terug kriebelen"

Ik ben tijdens de les ook vooral bezig met de basis, loslaten van de rug, ontspanning, overgangen. Ik moet vooral heel duidelijk zijn, Gentle wil het heel graag zelf bepalen, gaat steeds harder lopen, overgang terug is altijd eerst verzet, ik probeer het eerst op stem en zit, maar moet toch echt ophouding maken want ze dendert maar door.. steekt dan vervolgens haar hoofd weer in de lucht... Is de overgang gemaakt, ontspant ze weer...
Ze is heel drammerig, ik denk ook heel dominant, in de onze kudde is ze de baas, ze snuffelt ieders mest uit elkaar plast erover heen.. als andere merrie heeft geplast wordt dat ook uitgebreid onderzocht, gaat ze flamen en eroverheen plassen... ze lijkt wel een hengst ipv een merrie...

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 20:36

Wat lief van willy <3

Gentle klinkt wel een beetje hormonaal. Is ze hengstig?

Mel had een echte off day. Normaal kan er op haar eigen terrein een bom ontploffen en kijkt ze nergens van op. Alleen van het terrein af is ze onzeker.

Nou, vandaag was het anders :\ al op de hoek van dr paddock vroeg ze of ze terug mocht.
Nouja, toen dacht ik - naar buiten gaan onder het zadel heeft met zo'n bui geen zin dus dan maar echt van 0 beginnen. Dus eerst dat op het terrein gedaan en toen dat wel weer ging afgestapt en aan de hand eens gekeken.
Nou ze wou het terrein eigenlijk niet af, maar toen ik het vroeg wou ze om mij een lol te doen wel in de hek opening gaan staan (en daar schoot meteen de handrem erop). Dus ook dat vanaf 0 weer gedaan, elke keer weer terug naar het terrein.

Uiteindelijk toch nog de normale wandeling kunnen maken die we sinds een week kunnen.

Zo zie je maar dat terug bij 0 beginnen toch redelijk snel weer door kan schieten naar je normaal :j

Het kost me wel moeite hoor om zo geduldig te doen. Uiteindelijk is het het gelukkig waard geweest omdat ze uiteindelijk alles weer ontspannen kon

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:18

Vandaag op een bommetje gereden. Achteruit het erf af, achteruit de stal in, achteruit de poetsplaats op. Hij reageert nogal op het gras geloof ik. Gelukkig moest hij van de osteopaat veel achteruit lopen

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:24

mrie schreef:
Vandaag op een bommetje gereden. Achteruit het erf af, achteruit de stal in, achteruit de poetsplaats op. Hij reageert nogal op het gras geloof ik. Gelukkig moest hij van de osteopaat veel achteruit lopen

Oei :+ nou het achteruit lopen lukt dus iig.. Ging het uiteindelijk beter?

Ik heb trouwens het nieuwe hoofdstel probleem opgelost met een gaatje bijprikken en een plakbandje. Tuttel was trots op me _O-

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:33

Sintara, nee ze is zelf niet hengstig op dit moment. Vervelend dat je terug naar 0 moest, maar wel fijn dat je dan toch verder kan... hopelijk is het de volgende keer niet nodig.

Jeetje mrie, dat is een heel stuk achteruit, die heeft spierpijn morgen..

Gentle was drammerig in de bak, maar daarna nog stukje naar buiten ging prima, lang teugeltje lekker doorstappen.. ik kan ook zo het erf af, ook al hinniken haar "onderdanen" naar haar..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 23:10

mrie schreef:

_O-

Als je er maar komt, toch? :')

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 09:41

Het gaat beter met het van schrik achteruit lopen. Ik voel het beter aankomen en heb hem ook wel een keer echt op zijn kop gegeven. Maar het achteruit de stal in en poetsplaats op dat vond hij dan weer niet zo leuk, helaas voor hem dan.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 14:26

Katyatje, wat kun je blij worden van zulke momentjes he, en wat een heerlijk blij hoofd.

Moos heeft ook een periode van in paniek achteruit lopen, zelfs zo hard dat ik bang was dat we achterover zouden vallen :=

Ik weet niet meer wie er om vroeg, maar hier een foto van dunne EV beentjes met Scootboots. Ik was er eerst een beetje sceptisch over, die schoenen zijn zo simpel dat het eigenlijk niets voorstelt. Maar juist daarom zijn ze fijn, makkelijk aan en uit doen, wegen niks en als er iets stuk is, is dat makkelijk te vervangen. Er is ook weinig contact met de huid, dus ook minder kans op schuurplekjes.
Moos liep op deze ook meteen goed weg, terwijl hij met van die "standaard" hoefschoenen zo'n maf loopje kreeg.
Zie hier Moos met zijn tapdanse-schoentjes :')
Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 17:24

Ah ja volgens mij is gekke pasjes gewoon een teken dat ze het paard niet lekker zitten.
Toen mel haar schoenen voor het eerst aan had liep ze er ook zo op weg en wou ze ze niet meer uit :P

Maar toen had ze ook nog zere hoeven door de nattigheid (retracted sole).
Tegenwoordig vindt ze ze ook wel fijn, maar wilt ze ze ook wel weer uit als ze de paddock in gaat.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 18:48

Met hoefschoenen hier geen ervaring omdat het niet past bij wat ik met de paarden doe. Gekke passen zou overigens nooit moeten inderdaad.

Ik was een weekendje naar Frankrijk dus de verzorgster had dikke pret met Roi. Dan krijg je dus zulke fotos.
Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 18:59

Lekker ding is het toch <3

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 19:40

Wauw gaat hard hier. Leuk om alles van iedereen te lezen!

Sullie en ik hebben zaterdag weer wedstrijd gehad en we hebben weer een winstpunt. Had het niet verwacht want het was echt dikke drama. Trailerladen ging ineens niet meer, terwijl ik m normaal altijd alleen kan laden. Hij en zn vriendje (die had ook wedstrijd) bleven maar schreeuwen naar elkaar, 1 bonk spanning terwijl hij normaal altijd zo chill is. Maargoed, weer een ervaring rijker haha.

Aanstaande zondag hebben we het crossterrein in Markelo bij snorrewind gehuurd. Gaan we daar lekker trainen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 20:36

Jullie gaan inderdaad hard - we kunnen niet eens even een weekendje rustig naar Frankrijk. _O-

Tussen de endurance door ook nog wat andere paarden voor de lens gehad in Compiègne, waaronder de mooie Kenor van Anneke Hendriks:
Afbeelding

Afbeelding

Balen van je spanning op wedstrijd, Lauss_, maar zondag lekker crossen is iig een leuk vooruitzicht! :D