Hij loopt best goed voor een... (fjord, tink, haf etc.)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hij loopt best goed voor een (vul zelf maar in, fjord, haf..)

Ik ben het er wel mee eens, de gemiddelde .... (<een van de genoemde rassen) loopt over het algemeen niet echt goed.
1 (14%)
Ik vind het een kortzichtige opmerking, maar het is ook niet gek dat sommige mensen een heel ander beeld hebben van dit soort paarden omdat je ze vaak niet zo vraai ziet lopen.
6 (85%)

Totaal aantal stemmen: 7

MarvanTom

Re: Hij loopt best goed voor een... (fjord, tink, haf etc.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:25

Hai!

Je kan het ook zo zien: het gros vd mensen hebben een KWPN/NRPS waarmee ze wedstrijden rijden en het gehalte aan koudbloeden, gelet op het eerste, is relatief gezien laag.

Dat zal ook vast regio-gebonden zijn, maar koudbloeden worden sneller afgedaan alszijnde geen concurrentie tov KWPN/NRPS.

Neem nou ff een Andalusier/ Paso Fino bv. als vergelijking met KWPN/NRPS.
Die zijn eigenlijk ook helemaal niet gefokt om dressuur te doen!
Toch wordt daar dan anders tegenaan gekeken....

Omdat ze mooier zijn/ eruit zien???
Tja, ligt toch aan ieders smaak zelf, denk ik zo!

Laat ik nou gewoon lekker blij zijn met m'n Fjordje: als mijn dochter Kim met 'dit Fjordje' weer eens vette wp's hebben en prijzen, dan haal ik mijn schouders op naar die KWPN/NRPS- mensjes, die schreeuwen dat ze het er niet mee eens zijn!

Zegt meer over hun, dan over ons!
En ja: zoals het nu gaat, ging het vroeger niet en daar ben ik alleen maar trots op!
Iedereen moet zijn/haar best doen en ieder paardje is anders: koudbloed of niet!

Phillipa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 22:16

miek140 schreef:
xMarit schreef:
Aan de ene kant een compliment omdat koudbloeden vaak sterker zijn, en je dus echt goed rijd, want je kan ze niet "naar beneden trekken" .. Ik ken van die mensen die alleen op van die kleine ponytjes kunnen rijden; ff zagen, flink been en tadaa: hij loopt! Die mensen kunnen dan niet op een haf rijden bv.

Aan de andere kant ook wel een belediging: waarom zouden ze dat niet kunnen? Tja ach, laat ze lekker kletsen, ze weten duidelijk niet waar ze het over hebben!

mensen fokken. ze hebben de chiwawa zo gefokt dat deze hond geen puppy's kan krijgen zonder keizersnede, ze hebben een fjord zo gefokt dat hij geschikt is voor werken op het land. Daar proberen mensen wel verandering in te brengen, maar het ontstaan van een ras heeft zo lang geduurt dat het ook nog wel even gaat duren voordat je met fjorden een superdressuurproef neer kan gaan zetten.

Ja das ook idd waar. Zoals bv. bij de fjorden heb je "oude" en "nieuwe" types Maar .. ik moet wel eerlijk zeggen dat ik vind dat ook uit stevige types veel te halen is! (meer dan sommigen denken )

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 23:33

stef schreef:
wat ik bedoel aan te geven is dat de meeste die hier de "koudbloeden""ophemelen" ook koudbloed eigenaren zijn.
Natuurlijk zijn er kwpnners die voor geen meter kunnen strekken, maar de MEESTE kwpnners kunnen beter strekken dan een fjord/haf/tink, en met alleen strekken red je het niet hoor....
Kijk nou bijv eens met aan de teugel rijden, als ik even naar mijn eigen knollebeest (ja, een haf) kijk... De B en de L zou ze mee kunnen draaien, in de M vragen ze al wat meer oprichting... Dat red ze gewoon niet met dat korte nekkie, krijg je zo'n opgepropt geheel.
Hoe kan ze nou mooie lengtebuiging geven als ze geen lengte heeft? natuurlijk kan ze wel, maar met mate....
Als je met je koudbloed wedstrijden rijdt en je doet het leuk, harstikke leuk.
Heb je er toevallig 1 die na de M ook nog even doorgaat, ook harstikke leuk.
Maar ga je resultaten eisen, ben je gewoon niet goed bezig. Bij de meeste is het na de L2 gewoon klaar

Das waar! Maar de opmerking op zich is nou niet bepaald aardig. PUNT

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 19:04

miek140 schreef:
De paarden van deze tijd zijn gefokt. Alle dieren zijn gefokt. Ze worden geselecteerd op de kwaliteiten die het individu heeft voor dat specifieke ras. Zo zijn fjorden en haflingers gefokt op hun sterke compacte bouw. Als je een typische rasfjord hebt moet je je erbij neerleggen dat je het niet ver zult schoppen in de sport. En als je hem dan netjes aan de teugel hebt lopen en iemand zegt tegen je dat hij leuk loopt voor een fjord, getuigd dat alleen maar dat je netjes kan rijden, beter dan je verwaande buurmeisje die een dresuurpony uit het Z onder dr kont krijgt geduwd.
Waarom vat je het niet gewoon op als compliment en ga je dr over zitten zaniken?
Wees realistisch, door met een koudbloed op een wedstrijd aan te komen kan je verwachten dat je 4en krijgt. Niet omdat de jury niet van koudbloeden houdt, maar gewoon simpelweg omdat hij niet de kwaliteiten heeft van een warmbloed. Een fjord kan niet zo mooi strekken als een kwpn, dan krijg je er dus ook lagere cijfers voor als een kwpn.

en nu niet zeggen dat ik zelf een verwaande ben met een kwpn paard, want volgend jaar zit ik op ijsland tussen de ijsco's...

En dat moet veranderen vind ik het uitgaans punt.....
Je moet niet van uit gaan hoe een corect gefokte sport paard "kwpn" loopt en dat vergelijken met dat ene ras wat in de ring komt...

Nee je kijkt naar de corect heid van dat paard ongeacht ras en naar de ruiter. Het samen spel...

Dressuur bestaat al zo lang.....Toen had je het ras sport paard nog niet hoor.

Zoals ik al eerder zei:
Als anky vandaag of morgen op een ras rijd wat volgens het gros van de wedstrijd mensen niet dressuur gefokt is en ze zet een prestatie neer en scoort hoog.

rijden die week er op alle anky aanhangers op dat ras

miek140

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 17:57

Barcelano schreef:
miek140 schreef:
De paarden van deze tijd zijn gefokt. Alle dieren zijn gefokt. Ze worden geselecteerd op de kwaliteiten die het individu heeft voor dat specifieke ras. Zo zijn fjorden en haflingers gefokt op hun sterke compacte bouw. Als je een typische rasfjord hebt moet je je erbij neerleggen dat je het niet ver zult schoppen in de sport. En als je hem dan netjes aan de teugel hebt lopen en iemand zegt tegen je dat hij leuk loopt voor een fjord, getuigd dat alleen maar dat je netjes kan rijden, beter dan je verwaande buurmeisje die een dresuurpony uit het Z onder dr kont krijgt geduwd.
Waarom vat je het niet gewoon op als compliment en ga je dr over zitten zaniken?
Wees realistisch, door met een koudbloed op een wedstrijd aan te komen kan je verwachten dat je 4en krijgt. Niet omdat de jury niet van koudbloeden houdt, maar gewoon simpelweg omdat hij niet de kwaliteiten heeft van een warmbloed. Een fjord kan niet zo mooi strekken als een kwpn, dan krijg je er dus ook lagere cijfers voor als een kwpn.

en nu niet zeggen dat ik zelf een verwaande ben met een kwpn paard, want volgend jaar zit ik op ijsland tussen de ijsco's...

En dat moet veranderen vind ik het uitgaans punt.....
Je moet niet van uit gaan hoe een corect gefokte sport paard "kwpn" loopt en dat vergelijken met dat ene ras wat in de ring komt...

Nee je kijkt naar de corect heid van dat paard ongeacht ras en naar de ruiter. Het samen spel...
Dressuur bestaat al zo lang.....Toen had je het ras sport paard nog niet hoor.

Zoals ik al eerder zei:
Als anky vandaag of morgen op een ras rijd wat volgens het gros van de wedstrijd mensen niet dressuur gefokt is en ze zet een prestatie neer en scoort hoog.

rijden die week er op alle anky aanhangers op dat ras

Helemaal mee eens! defenitely! Maar een compact paard zal minder kunnen strekken (om daar maar even bij te blijven) dan een elegant paard. Dan hoef je niet naar het ras te kijken, maar alleen naar het paard.

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:27

Maar wáárom nou dat gezeik over de rassen? Ik word er zo moe van. Wat nou als je een paardje bezit dat geen papieren heeft en een mix is van vanalles en nog wat? Moet je dan geen wedstrijden gaan rijden? het is toch immers geen warmbloed..... Ik vind dat er ALTIJD naar het individu gekeken moet worden. De essentie van de dressuur is het verbeteren van het paard en de ruiter. Iin die zin is dus ieder paard geschikt voor de dressuur, en op de lange termijn zou anky nog wel wat uit een boerenknol kunnen halen. Ik heb zelf wel eens een trekpaardhengst gezien die m2 liep.

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:30

Daarnaast komt nog eens dat niet iedereen geld en kennis heeft om nou net die ene geweldige kwpner te kopen. Moeten zij met hun minkukeltje dan ook maar geen poging meer wagen? Zoals ik al veel vaker heb gezegd: Niet iedereen heeft de bedoeling om internationaal anky na te streven.
Het is net als een normaal tennisraket kopen, je moet zo'n raket pas afdanken wanneer je echt professioneel gaat beginnen.

Saika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:34

christel1857 schreef:
Daarnaast komt nog eens dat niet iedereen geld en kennis heeft om nou net die ene geweldige kwpner te kopen. Moeten zij met hun minkukeltje dan ook maar geen poging meer wagen? Zoals ik al veel vaker heb gezegd: Niet iedereen heeft de bedoeling om internationaal anky na te streven.
Het is net als een normaal tennisraket kopen, je moet zo'n raket pas afdanken wanneer je echt professioneel gaat beginnen.

Helemaal mee eens!! Mensen moeten eens leren elkaar in hun waarde te laten......

miek140

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 19:38

Maar je moet niet de verwachting hebben dat je met een compact paard hoge punten zult scoren. En oke, in de B-dressuur is daar nog (bijna) geen verschil tussen, maar hoe hoger je komt, hoe moeilijker het wordt om op te boksen tegen de elegantere paarden. En dan wordt vaak de jury afgekraakt omdat die niet van fjorden zou houden. Maar dat is gewoon niet eerlijk.
En als je met je pony lekker recreatief ook wat wedstrijden wilt doen: ga je gang! ik houd je niet tegen, lol met je knol! Tennis lekker met dat normale tennisraket! Maar wordt niet boos op de scheidsrechter als jij met je normale raket niet kan winnen van krajchek (of hoe schrijf je dat ) haha

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:30

christel1857 schreef:

Met andere woorden als je toch hoog wil komen verkoop je knol en koop een zogenaamde sportpaard.

Als iedereen zo gaat denken en het niet gaat proberen met dr fjord of een ander ras lopen er binnen de kortste keren inderdaad alleen "Sportpaarden"Zoals men dat noemt in de hogere sport...

Nee hoor die instelling van het khns mag van mij wel veranderen.....

Wist je dat er bijvoorbeeld in Amerika ook Arabische volbloeden hoog mee lopen.....
En in Duitsland ook..........

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 07:05

ik vind arabieren ook prachtige elegante paarden,ik kan me goed voorstellen dat zij net zo goed hoog in de sport kunnen komen.

maar het is gewoon jammer dat mensen zich zo snel aangesproken voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 07:21

Het is leuk om met een koudbloed of een ander volbloed die dressuur leuk vind, zijn best doet, lekker los door zijn lijf loopt, gehoorzaam is, de kunstjes netjes kan uitvoeren ook proeven te rijden als je dat ook leuk vind.

Dan wel zo leuk voor het dier om ook meer te mogen doen dan alleen dressuur, zijn tenslotte toch buiten paardjes, lekker de bossen in e.d.

Blijkt dat je regelmatig winst rijdt, waarom dan niet zo ver gaan als gaat lukken. Blijf je na een tijdje in de zelfde klasse hangen met steeds de zelfde punten, moet je stoppen of als je paard aangeeft het niet meer te willen te kunnen ook stoppen.

Ik geloof ook niet dat die B en L vol zit met koudbloeden, ik zie er soms een paar, moet toch kunnen?

Stel je hebt een koudbloed die wel kan strekken, dat is toch ontzettend leuk om daar wat meer mee te gaan doen dan alleen in het weitje en af en toe de bossen in??

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 07:49

Barcelano schreef:
christel1857 schreef:

Met andere woorden als je toch hoog wil komen verkoop je knol en koop een zogenaamde sportpaard.

Als iedereen zo gaat denken en het niet gaat proberen met dr fjord of een ander ras lopen er binnen de kortste keren inderdaad alleen "Sportpaarden"Zoals men dat noemt in de hogere sport...

Nee hoor die instelling van het khns mag van mij wel veranderen.....

Wist je dat er bijvoorbeeld in Amerika ook Arabische volbloeden hoog mee lopen.....
En in Duitsland ook..........

Dat is helemaal niet wat ik er mee bedoel. Ik heb bij dit topic alleen maar de rassen verdedigd . Volgens mij heb je mijn opmerking verkeerd begrepen. Ik noem alleen de minkukeltjes. Dus deindividuele paarden kwpners, haflingers, fjorden, friezen, tinkers, of wat dan ook die hét niet echt hebben. Ik vind dat je ook met een paard dat niet supergetalenteerd is gewoon de basissport kan doen. Ik zal wel de laatste zijn die zegt dat zulke paarden uit de ring moeten verdwijnen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:03

Ja maar stel dat de jury net even anders naar een proef kijkt.
Dus niet vanuit het oog op de "sportpaard"
Maar vanuit het oog "Paard"
Dan zullen er ook meer combinaties die het dan toch in zich hebben mee kunnen dingen naar de hogere klasses(Hoger dan het z)

Want je bent helemaal gek van dressuur maar je lievelings ras is een Tinker........
Dan moeten mensen het toch mogelijk maken om ook hun een kans te geven....

En op dat punt ziet het khns liever "Sportpaarden" want anders zouden ze ook niet die regels in stellen.
Zoals stokmaat dat is er toch ingebracht om een deel in te korten van de rassen......

Prestatie is voor mij een meid/jongen die op zijn "ongewone sportpaard" toch bereik waar van vele jury leden denken koop een normaal rijpaard.
En op die punt hoort een jury lid iemand te belonen en niet af te kraken.

Ik zeg niet dat elk jury lid dat doet maar hoe vaak hoor ik om me heen dat jury s naar de stamboom van het paard kijken of zeggen dit paard hoort niet in de ring thuis....

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 07:20

waarom zou je dan meer beloond moeten worden met een 'ongewoon' sportpaard?ieder moet gelijk bekeken worden,tinker of kwpn,de prestatie blijft gelijk.

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 07:23

ik vind hij kan het wel of hij kan het niet !

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 07:25

ja,helemaal waar

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 07:35

Om heel eerlijk te zijn zie ik zulke opmerkingen als compiment Ik vind het stiekem altijd wel leuk als ze dat zeggen en ik denk ook niet dat het banketstaaf bedoeld is ofzow. Fjorden hebben nou eenmaal niet de bouw van een sjieke kwpner, daarom is het dubbel zo knap als jij je fjord op hoog niveau kan rijden vind ik!

Laatst was er een moeder op wedstrijd van een meisje dat reed op een hele sjieke pony. Deze mensen hebben ook iets van 10 van sjieke pony en paarden thuis staan dus ja......ik reed bij dat meisje mee in dezelfde klasse met mijn fjord M2. Zat die moeder langs de kant helemaal te zeuren dat ze het raar vond dat er een fjord op dat niveau mee liep. Die beesten waren er niet voorgebouwd zei ze en ze vond het belachelij kdat die fjorden op hoger niveau mee liepen. Ze zei nog...als die fjord al punten kan lopen dan wint mijn dochter zeker!!! Dit vertelde ze tegen mensen langs de kant en mijn meoder stond op een afstandje en hoorde ook alles, ikzelf niet.

En dan komt.....ik was eerste met mijn fjord met een winstpunt!!! En dat meisje...tja die had met der sjieke pony niet eens een
winstpunt
Als mensen zo reageren vind ik het altijd erg jammer. Je kan bets een fjord neit leuk vinden..mara dit vond ik belachelijk. Het leek wel een misdaad....een fjord in de sport

Saika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:40

Wat een domme opmerkingen zeg van die vrouw.... echt heel jammer. Kun je nagaan hoe onzeker ze is over de prestaties van dr dochter... anders ga je niet zo dat iedereen het kan verstaan van dit soort dingen zeggen over andere deelnemers! Super dat je eerste was en een wp had!

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:59

Citaat:
Om heel eerlijk te zijn zie ik zulke opmerkingen als compiment Ik vind het stiekem altijd wel leuk als ze dat zeggen en ik denk ook niet dat het banketstaaf bedoeld is ofzow. Fjorden hebben nou eenmaal niet de bouw van een sjieke kwpner, daarom is het dubbel zo knap als jij je fjord op hoog niveau kan rijden vind ik!

Volgens mij is die zin ook bedoeld als compiment.
Het is extra knap van zo'n paardje om met zijn bouw die dingen goed te laten zien.

Volgens mij denken sommige dat andere mensen hun ras niet mooi vind en ziet het daardoor negatief.

Een springpaard (alleen op springpaard gefokt) die een mooie proef neerzet kun je toch ook een compiment geven...en dat voor een springpaard. Hij is niet voor dat doel "gemaakt", dus wanneer hij dat goed kan is dat knap.

Ik heb M.E. Wanneer ik wat doe en dat lang vol hou denk ik zelf ook wel eens...en dat voor iemand met M.E . Voor een gezond persoon was dat makkelijk, maar voor mij niet.....

Waarom kun je een compiment niet gewoon voor een compliment zien ipv daar wat negatiefs over te denken?

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:41

Ik heb net dit Topic van voor naar achter zitten lezen en ik begrijp echt het probleem niet.
Laat ik voorop zeggen, dat ik een enorme fan ben van 'andere' paarden in de ring.
Ik ben ook van mening dat de KNHS en het KWPN twee handen op een buik zijn, maar je moet wel objectief blijven.
Zo hebben wij een Welshcob in de M2 paarden lopen (Het boerenpaard van Wales )
Hij heeft al heel wat dressuurpaarden zijn gesokte voeten laten zien.
Tijdens de Internationale Keuring was hij 2e in het Best Ridden, waar type ook mee speelt en aangezien hij niet de meest rastypische is kostte DAT zijn eerste plaats, van gangen vond de jury hem de beste.

Goed, hij kan dus lopen.
als ik langs de ring sta en ik kijk objectief zeg ik zelf:
Hij kan behoorlijk stappen, hij kan prima draven, maar wel anders dan een KWPNer en hij galoppeert best goed VOOR EEN COB.

En zo is het ook, dat brengt zijn bouw nu eenmaal mee. Net zoals problemen met lengte buiging. Maar wel 8en voor draf, middendraf en uitgestrekte draf.
Je hoort ons niet klagen hoor, ookal kijken bij ons ook sommige juryleden van wat krijg ik nu in de ring.
Na afloop denken ze vaak HIJ LOOPT BEST GOED VOOR EEN .......
(Ze hebben eestal geen idee WAT het is )

En dan zijn we niet beledigd, maar TROTS.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:40

hoezo galoppeerd hij goed VOOR EEN COB. als hij goed voor een cob loopt wordie ook niet eerste want dat is dan anders en minder goed

miek140

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:17

idje schreef:
Ik heb net dit Topic van voor naar achter zitten lezen en ik begrijp echt het probleem niet.
Laat ik voorop zeggen, dat ik een enorme fan ben van 'andere' paarden in de ring.
Ik ben ook van mening dat de KNHS en het KWPN twee handen op een buik zijn, maar je moet wel objectief blijven.
Zo hebben wij een Welshcob in de M2 paarden lopen (Het boerenpaard van Wales )
Hij heeft al heel wat dressuurpaarden zijn gesokte voeten laten zien.
Tijdens de Internationale Keuring was hij 2e in het Best Ridden, waar type ook mee speelt en aangezien hij niet de meest rastypische is kostte DAT zijn eerste plaats, van gangen vond de jury hem de beste.

Goed, hij kan dus lopen.
als ik langs de ring sta en ik kijk objectief zeg ik zelf:
Hij kan behoorlijk stappen, hij kan prima draven, maar wel anders dan een KWPNer en hij galoppeert best goed VOOR EEN COB.

En zo is het ook, dat brengt zijn bouw nu eenmaal mee. Net zoals problemen met lengte buiging. Maar wel 8en voor draf, middendraf en uitgestrekte draf.
Je hoort ons niet klagen hoor, ookal kijken bij ons ook sommige juryleden van wat krijg ik nu in de ring.
Na afloop denken ze vaak HIJ LOOPT BEST GOED VOOR EEN .......
(Ze hebben eestal geen idee WAT het is )

En dan zijn we niet beledigd, maar TROTS.

amen

Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:20

Ik zeg het ook welles hoor, als ze dan vragen waarom dan is het gewoon; omdat je een koudbloedig paard moeilijker rond kan rijden dan een warmbloedig paard dus eigenlijk is het alleen maar een compliment hoor

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:35

aartlover schreef:
hoezo galoppeerd hij goed VOOR EEN COB. als hij goed voor een cob loopt wordie ook niet eerste want dat is dan anders en minder goed

Kijk, en dat is nu net niet waar.
Bij een proef komt er meer kijken dan alleen de kwaliteit van 1 gang.
War dacht je van tact, regelmaat, aanleuning, figuren..... noem maar op.
Loopt je 'afwijkende' paardje een door de band genomen goede proef, dan krijg je bij de MEESTE juryleden je punten toch wel en ieder paard heeft sterke en minder sterke punten. Bij een draf voor een 8 kun je een 5/6je voor galop wel hebben en toch eerste worden.
Het is heel gewoon een feit, zijn galop is best goed voor een Cob maar lang niet goed genoeg voor een 7 of 8 en dat zal het nooit worden ook.
Nogmaals de bouw.
Gewoon objectief naar je eigen paard zijn en toch beretrots.