Marjolein schreef:Een goede irish cob had toch ook geen maanogen en ramsneus?
Wat ik nu een beetje lees in de reacties is dat bij het ICS het belangrijkste het type is, hoe dichter het paard bij hun ideale plaatje van een Irish cob komt hoe hoger hij geplaatst wordt, terwijl bij het NST heel duidelijk ook op beweging wordt gekeurd en darnaast natuurlijk ook nog op de correctheid van de bouw, maar ze hebben geen plaatje voor ogen waar t paard op moet lijken.
(verder is dit een van de eerste discussies tussen de 2 stamboeken waarbij er niet tot weinig met modder wordt gegooit, dat moet toch wel iets historisch zijn!)
Ramsneuzen zijn niet gewenst, maar wel toegestaan. Blauwe ogen was eerst niet toegestaan, maar doordat het een verenging is hebben de leden besloten dat blauwe ogen, vooral hier op het vaste land, wel gewenst zijn. Als beginnend stamboek moet je toch ook polsen wat de leden willen.
Wat jij als voordeel van het NTS noemt, vind ik juist een nadeel. Je hebt geen enkel idee hoe de ideale "Tinker" eruit hoort te zien. De rasomschrijving is zo vaag, dat bijna elk paard er binnen valt. Dat zwarte paard dat weggestuurd is had volgens mij wel gewoon opgenomen kunnen worden. Bij de ICS is het heel duidelijk hoe de idelale "Irish Cob" eruit zou moeten zien. En dat er ook paarden opgenomen worden die niet helemaal aan dit ideeal voldoen, dat maakt niets uit. Zou wat zijn als er alleen maar 1e premie paarden opgenomen zouden worden.
De oplossing qua stamboeken zoals het in bijvoobeeld Duitsland is, zou ideaal zijn. Daar zijn de Tinkerstamboeken (ook verenigingen) samen gaan werken met het ICS. Paarden zijn daar "Tinkers", maar ze kunnen als extra titel "Irish Cob" verdienen als ze aan de ICS rasstandaard voldoen. Het is jammer dat het NTS deze oplossing niets vind.