Gelders Paard en Tuiger

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saaams

Berichten: 13323
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:02

DreamGuide schreef:
Ik heb een Henri de Rivel springzadel op mijn tuiger. Weet niet of die overal beschikbaar zijn. Als deze niet had gepast was ik voor een Vivary gegaan, daar is mijn dressuur zadel ook van.

En bovenal goed aan laten passen door een zadelmaker, liefst eentje met ervaring met tuigpaarden. (Ans en Hans van Vivary hebben veel ervaring met dit type paard, ik ben altijd heel tevreden met hun service en hulp!)

[ [url=m/IDbrUd.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jouw paard is erg vergelijkbaar qua bouw.
Heb jij geen issues met schuivende zadels of achterover komen te zitten?

Ik heb momenteel contact met Dana & Country Mill. Tevens ook wat zadelmakers benaderd. Maar door corona is tweedehands springzadels uniek en zeker onder de €1000..

Ik heb geen budget voor nieuw.
Type wat je noemt ken ik niet. Even gezocht. Weinig tweedehands maar ga hem wel noteren.

Vivary ken ik. Ook dat is tweedehands boven budget verwacht ik. Maar kan hem altijd eens mailen. Dank!

DreamGuide

Berichten: 2018
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 00:40

Nee, ik heb soms een dekje onder mijn springzadel wat schuift, maar dit ligt meer aan het type dekje. Zadel blijft goed liggen, ook zonder borsttuig, al heb ik die wel altijd om als ik ga crossen voor de zekerheid.
Achterover zitten is volgens mij vaak op te lossen door de kussens ruim op te vullen, dan blijft de lepel wat hoger. Wel belangrijk om dat een zadel te hebben waar voldoende ruimte is in de kussens voor de vulling.

Ik heb mijn zadel destijds 'nieuw' kunnen kopen voor een gunstige prijs omdat het een showmodel was wat niet meer gebruikt werd. Een vivary is idd wat duurder, maar je kunt altijd Hans even contacteren of ze niet nog wat hebben liggen wat aan jouw budget en wensen voldoet. :)

eenitraM
Berichten: 10952
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:05

Ik durf me langzaam te gaan melden met mijn, op afstamming 100% tuigpaard (.antijn X .afraan) maar nu op papier mijn Gelderse paard.

Onlangs is Hennie via een thuiskeuring opgenomen in het Stamboek van het Gelders Paard en ik kan niet trotser zijn.

Ze is nu vier en nu eindelijk hersteld na een lang ziektebed. We proberen het rijden op te pakken en ze gaat echt met gigasprongen vooruit <3 <3 wij rijden nu ongeveer 3 keer per week en ondanks haar karakter hoop ik ooit met haar de ring in te gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Saaams

Berichten: 13323
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:15

Wat ziet ze er al mooi uitgegroeid uit voor haar leeftijd!

Hoe groot is ze?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:32

Mooi paard hoor. Past perfect bij de Gelderse.

eenitraM
Berichten: 10952
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:50

Ze is niet heel groot, gemeten op 163.

Ik vind haar ook meer Gelders dan tuig, bewegingstechnisch ook. Maar toch heb ik er moeite mee dat ze niet op papier Gelders is maar opgenomen vanwege het type in het Gelders stamboek.

stitchlover

Berichten: 2616
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:59

Wat een leuk topic!

Eenitra, gefeliciteerd met de stamboek opname!

Ik herken het moeilijke qua zadels wel, veel zadels liggen achterover. Ik ben met mijn zadelmaker ook flink aan het passen en meten geweest. Ik heb er nu een Cliff Barnsby op liggen met pro lite pad er onder. Zo kan hij nog groeien en hoef ik niet ieder half jaar een ander zadel (mijn tuiger is 5 nu). Een Dylano x Saffraan.

Afbeelding

Afbeelding

SophievdV
Berichten: 14762
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 10:05

Ooh een Fantijn! Dat vind ik echt zo'n bloedmooie hengst! Of ruin is het nu dan eigenlijk.

Wij hebben twee heel verschillende tuigpaarden. Een Eebert en een Indiana:

De Eebert
Afbeelding
Afbeelding

De Indiana:

Afbeelding
Afbeelding

Rocamor

Berichten: 11047
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 10:21

Er komen weer bloedmooie paarden voorbij!

Martine, ligt jouw zadel nou zo beroerd?

eenitraM
Berichten: 10952
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:15

Rocamor beroerd nog wel := ik denk dat het beeld ook wel vertekend want ze staat op een helling.

stitchlover ik volg jouw paardje al enige tijd en ik vind het heel knap wat voor progressie je elke keer maakt en hoe breed je Murphy inzet. Dat hoop ik ooit ook met mijn paard te kunnen want dat is echt wel een droom hoor. Schoolvoorbeeld :D

Wat heb jij een knap stel Sophie! En wat een mooie actie in de benen. Train je ze ook nog speciaal op het naar voren wegzetten van de benen in plaats naar het omhoog?

Rocamor

Berichten: 11047
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:22

eenitraM schreef:
Rocamor beroerd nog wel := ik denk dat het beeld ook wel vertekend want ze staat op een helling.


Je hebt gelijk, had het wat chiquer kunnen verwoorden (druk in het hoofd, even snel reageren en dan krijg je dit). Excuus.

Ik vind hem zo achteroverliggend ogen. Maar als het door de helling komt, waar ze op staat, dan zal het dat zijn.

Samantha89

Berichten: 1121
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:58

Hallo,
Ik heb een veulen op het oog, maar ik ben helemaal niet bekend met de bloedlijnen. Eerlijk gezegd ook nooit opgelet hoor, bij mijn ruin(kwpnxappaloosa, kwpn zit tangelo in) niet en ook niet bij een merrie(kwpn, ramiro en belisar zaten daar in) die ik ook had gehad.
Mijn ruin is echt super nuchter, heerlijk dier, zo opstappen en wegrijden. Weet alleen helaas heel goed dat hij sterker is als dat ik ben, dus aan de hand was het nogal een probleem(hij wordt 15 en ik heb hem vanaf jaarling zijnde).
Maar zou iemand mij misschien meer kunnen vertellen hoe de karakters zijn? Zodat ik beetje een idee krijg of dit wel bij mij past. Natuurlijk is het altijd afwachten, maar bijvoorbeeld een paard met een sensibel en heet karakter is niet voor mij weggelegd.
Veulen: Moedersvader is torino- nando.
Zijn vader is de gelderse hengst Gloriant (Rodium x Ahoy).
Moeder van het veulen: vader is de hengst Castor en haar moeder stamt af van Ahoy.

mirm

Berichten: 862
Geregistreerd: 22-11-06
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 12:31

Afbeelding

Afbeelding

Dit is mijn Gelderse tuigpaard Zilda ( de vos) met haar dochter Dana. Zilda is van Droomwals.

SophievdV
Berichten: 14762
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 12:44

Samantha Gloriant is niet kwpn gekeurd. Rhodium is ook geen Gelderse en geeft nog wel eens scherpe paarden. Is de moeder vh veulen een Torino of een Castor?

Samantha89

Berichten: 1121
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 12:51

Als ik het goed lees in de advertentie is de vader van moeder een castor en stamt de moeder van moeder af van Ahoy.

DreamGuide

Berichten: 2018
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 15:09

Wat leuk dat het topic weer zo opbloeit en om al jullie knappe paarden te zien. Schroom vooral niet om veel te delen, ik vind het prachtig!

Puppetje
Berichten: 1024
Geregistreerd: 24-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 17:26

Nou hier mijn Gelderse x Tuiger dan.
Een 2 jarige hengst van Kardieno x Atleet.
Afbeelding
Afbeelding

Saaams

Berichten: 13323
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 19:28

Prachtige 2 jarige.
Laat je hem zo lang mogelijk hengst?

Leuk dat het topic wat aangewakkerd is. *\o/*


Het paard wat ik rijd is van de staleigenaresse die oa een stalhouderij runt waarbij 6 toffe en zeer verschillende tuigpaarden.

Het paard wat ik onder het zadel heb nu is een 11 jarige ruin van Cizandro.
Loopt in enkelspan, tweespan wedstrijden (L dressuur en L vaardigheid) en ik hoop hem uiteindelijk onder het zadel te kunnen starten in de dressuur.

Grootste werkpunt voor ons is het stukje lengte aannemen, bit aannemen. Hij heeft de neiging om gauw achter de loodlijn te krullen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik heb zelf een zeer nuchtere connemara in eigendom. De afwisseling is fantastisch!
Laatst bijgewerkt door Saaams op 08-06-22 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Puppetje
Berichten: 1024
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 19:32

Ik haal hem eind van de zomer op samen met mijn andere Kardieno hengst.
Dan gaan ze op de röntgenfoto en ik denk dat ik ze dan laat castreren.
Uiteindelijk moet ik gaan kiezen welke ik wil houden, want ik heb ook nog 2 enter hengsten en ik kan niet alles houden.
Als de Kardieno x Atleet niet nog een beetje gaat groeien gaat hij verkocht worden.

SparkYY_8

Berichten: 395
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 19:36

Leuk!
Al die gelderse en tuigers <3

Wij wachten nog op ons gelderse veulentje dit jaar :)

taverno

Berichten: 4218
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 09:34

Trots op mijn tuiger Aladin(Udo x Cambridge Cole).Echt een knapperd vind ik zelf :D
Altijd in de wedstrijdsport gelopen en mag het nu rustig aan doen,al snapt hij dit soms niet.

Afbeelding

Nimber

Berichten: 26559
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 07:24

Ookal een knappe!

hesterve

Berichten: 1944
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:04

Leuk al die tuigers en Gelderse paarden.

Dit is Kato, een 7 jarige Delviro waar ik dressuur mee rijd( inmiddels al Z1 +10) Haar eigenaar rijd haar in t vierspan. Ze heeft een super werkwillig karakter. Ze is echt mijn maatje. Foto is van 1,5 je geleden. Moet hoognodig weer eens foto’s laten maken
Afbeelding
De merrie van mijn profiel foto was mijn eerste paard, ook een Geldere.
Laatst bijgewerkt door hesterve op 10-06-22 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:09

Wauw, dies gaaf!
Je moet je onderschrift ook eventjes bijwerken. :P

hesterve

Berichten: 1944
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:15

AlwaysH schreef:
Wauw, dies gaaf!
Je moet je onderschrift ook eventjes bijwerken. :P

Inderdaad _O-
Ze is echt door de klasses heen gevlogen. Eerste week maart eerste Z1 wedstrijd en 1 wedstrijd per maand gereden, nu al +10.
Nu wel even een break. Alles laten bezinken en opbouwen naar het Z2