Niet "dressuurrassen" in de dressuurring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 14:34

Kawa heeft het weer eens beter uitgelegd, maar ik bedoel hetzelfde OK dan!!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 14:35

Afbeelding

Dit is ws ook een ongewone combi in de ring, we zijn nu L1 maar helaas zijn de commentaren van de jury soms belachelijk! Zo heb ik eens op het grote concours in schoorl eens van een jury gehoord dat we maar moesten gaan rooien op het veld, ipv dressuurrijden. Klein kanttekeningetje: ik was wel in 5 wedstrijden door de b heen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 14:41

Kantekening, ik was ook in 5 wedsrijden door de B, maar heb de B toch vol gereden, om me niet vast te rijden in de L.
Dit is iets wat ik ook vaak hoor en me afvraag waarom mensen meteen over gaan?
En dan maar mopperen als ze dan geen punten meer krijgen.

En ik heb ook wel eens commentaar gehad op mijn spring knol met springzadel, maar die keren horen toch echt meer bij de uitzonderingen en daar laat ik mijn plezier niet voor bederven.
Want ik ga nog altijd voor het plezier, niet alleen voor de wp

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 14:44

Ik bedoel dat ik in vijf wedstrijden de winstpunten had! Ben niet meteen over gegaan!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 14:45

Als je dan toch voor de resultaten gaat, dressuurgericht, zou ik daar eerder een paard voor kopen dat er speciaal voor gefokt is Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 14:46

Jij misschien niet, maar het was iets wat ik me ff bedacht bij jou berichtje Lachen
Want vaak hoor je dat wel, lees ook maar op bokt.
Nog 1 punt en ik ga M rijden of zoiets.
Terwijl ik dan vaak denk, ben je er wel echt aan toe dan?
Zie vaak om me heen dat dat bij veel ruiters niet het geval is.
Maar daarna mopperen ze op de jury en dat kan ik dan niet snappen.
Ras staat er dan ook buiten Haha!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 16:32

Anoukie schreef:
Als je dan toch voor de resultaten gaat, dressuurgericht, zou ik daar eerder een paard voor kopen dat er speciaal voor gefokt is Knipoog.

Wat zijn dat voor paarden dan? Paarden waarmee je eerder in harmonie een proef kunt rijden??

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 16:57

Taaclover schreef:
In je onderschrift staat volgens mij dat je nog 7de van de 25 pony´s was dus zo erg is het dan toch niet.
Als ik eens lage punten heb en ik zie het terug op video is het ook gewoon terecht.

ik was 7de met springe Pling

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 16:58

schaapjuh"]
[quote="Anoukie schreef:

Wat zijn dat voor paarden dan? Paarden waarmee je eerder in harmonie een proef kunt rijden??
[/quote]

Naar mijn mening? Een warmbloedpaard (welk stamboek laat ik even open), met de juiste gangen, bouw, capaciteiten, karakter etc. Harmonie in een proef is een samenspel tussen ruiter en paard, dat kun je net zo goed terugvinden bij (ik noem maar wat) een fjord.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 16:59

Anoukie"]
[quote="SplashIsLief schreef:
..., maar er word zo negatief gekeken en das eigenlijk niet eerlijk:n, wij moeten super rijden voor het zelfde aantal punten wat iemand met een 'wedstrijdras' met een kl*te proef krijgt

Kijk, met zo'n instelling heb ik dus wel problemen,... dressuur gaat niet alleen om de proef die je neerzet maar ook om de gehele uitvoering/presentatie eromheen. Denk maar aan een ballerina, die zie je ook liever slank in een tutu dan met overgewicht in hetzelfde pakje om even een voorbeeld te geven. Dat beinvloed de puntentelling gewoon.
[/quote]
jah i know maar de meeste jury's keken wel zo naar mijn proeven

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:01

runningkawa"]
[quote="SplashIsLief schreef:
ik vin het heel leuk als dat soort paarden wat hoger lopen. Ik heb zelf een dravertje en als je de ring inkomt dan kijkt de jury meestal zo van ow een draver die kan toch geen dressuur> ik ben blij dat ik nu mn wp heb en der daarna nog 2 heb gehaald, maar ik ga nie meer alleen voor dressuur op pad, als het dressuur en springen is ok, maar er word zo negatief gekeken en das eigenlijk niet eerlijk:n, wij moeten super rijden voor het zelfde aantal punten wat iemand met een 'wedstrijdras' met een kl*te proef krijgt

Als jij een nette proef rijd, kan de jury niet anders dan jou je punten geven.
Als jij een ras hebt, waarmee je geen galop kunt laten zien, kan een jury daar ook geen 8 aan kwijt.
Dat is of je erbij neerleggen, of heel veel oefenen op de galop.
En dat maakt niet uit wat voor paard je hebt.
I heb een kwpn-er die van nature geen goede draf heeft.
Dat is je punten accepteren en oefenen, heel veel oefenen en dan ervaar je ook dat je punten omhoog gaan, niet omdat ik een wpn-er heb, want ook als ik een kl*te proef laat zien, heb ik geen wp!
[/quote]
zelfs als splashie netjes met der hoofd naar beneden liep en lekker ontspannen en rustig dan kreeg ik nog maar 140 punten enzo, maar k hoef me der nu gelukkig nie meer druk om te maken

Quissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:10

Hmmm zit dr aan te denken om volgend jaar ook op concour te gaan met m'n half fries half tuigertje.... Is dus ook niet echt een dressuurtypje... Toch hoor je wel veel van Friezen in de z... Haar papa liep ook Z2. Ben benieuwd wat dit halfbloedje wil laten zien.
Ik vind persoonlijk dat Friezen enz. altijd een mooie uitstraling hebben, Vingers aflikken niet alleen voor de wagen maar ook zeer zeker in de dressuurring.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:11

Anoukie"]
[quote="schaapjuh"][quote="Anoukie schreef:

[/quote]

Naar mijn mening? Een warmbloedpaard (welk stamboek laat ik even open), met de juiste gangen, bouw, capaciteiten, karakter etc. Harmonie in een proef is een samenspel tussen ruiter en paard, dat kun je net zo goed terugvinden bij (ik noem maar wat) een fjord.
[/quote]

Harmonie is het doel van dressuur, dat kun je met elk paardenras. Waarom dan een 'dressuurgefokt' paard met de juiste bouw, gangen e.d.? Blijkbaar gaat er het meer om beweging dan om de harmonie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:00

SplashIsLief"]
[quote="runningkawa"][quote="SplashIsLief schreef:
ik vin het heel leuk als dat soort paarden wat hoger lopen. Ik heb zelf een dravertje en als je de ring inkomt dan kijkt de jury meestal zo van ow een draver die kan toch geen dressuur> ik ben blij dat ik nu mn wp heb en der daarna nog 2 heb gehaald, maar ik ga nie meer alleen voor dressuur op pad, als het dressuur en springen is ok, maar er word zo negatief gekeken en das eigenlijk niet eerlijk:n, wij moeten super rijden voor het zelfde aantal punten wat iemand met een 'wedstrijdras' met een kl*te proef krijgt

Als jij een nette proef rijd, kan de jury niet anders dan jou je punten geven.
Als jij een ras hebt, waarmee je geen galop kunt laten zien, kan een jury daar ook geen 8 aan kwijt.
Dat is of je erbij neerleggen, of heel veel oefenen op de galop.
En dat maakt niet uit wat voor paard je hebt.
I heb een kwpn-er die van nature geen goede draf heeft.
Dat is je punten accepteren en oefenen, heel veel oefenen en dan ervaar je ook dat je punten omhoog gaan, niet omdat ik een wpn-er heb, want ook als ik een kl*te proef laat zien, heb ik geen wp!
[/quote]
zelfs als splashie netjes met der hoofd naar beneden liep en lekker ontspannen en rustig dan kreeg ik nog maar 140 punten enzo, maar k hoef me der nu gelukkig nie meer druk om te maken
[/quote]
er word meer gevraagd dan ontspanning en rust Lachen
Misschien was je paard zelfs wel te rustig, was er totaal geen aktiviteit.
Ook dat is niet goed.
Als je 1 keer 140 krijgt bij een nette proef is het gewoon een flut jury, maar heb je dat elke keer zijn je proeven gewoon minder correct gereden dan dat je dat zelf vind/voelt.

Carlijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:20

Ik rij zelf L1 tussen de paarden met mijn Haflinger. Ik heb een vriendin die met haar Haflinger zelfs inmiddels Z2 startgerechtigd is tussen de pony's!! Het kan echt wel, maar jah, het is wel iets voor de doorzetters onder ons!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:24

Het is leuk om wat andere rassen in de bak te zien, maar alleen als ze ook een goede proef afleggen. En dan moet je idd niet gaan zitten miepen dat je maar een 5 hebt op de middengalop omdat je paard nu eenmaal niet meer kan.

Ik rij zelf M1 op een lipizzaner en als ik daar een opmerking over krijg dat een positieve. Ik moet extra rijden voor mijn punten omdat zij een beroerde galop heeft (nee, hoort niet bij een lipi, zit nu eenmaal bij dit paard Knipoog ), maar dat vindt ik niet meer dan terrecht (ik had de laatste keer overigens 170 pt, dus dat compenseren lukt prima).

Maar zolang je in de basis rijd hoef je ook helemaal geen super gangen te laten zien. Met een correct gereden, actieve en gehoorzame proef haal je gewoon een winstpunt. Dat geldt voor alle rassen, ook voor de wat ongewonere rassen in de dressuurring.

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 10:22

Ha leuk topic!

Mijn bastaardje lijkt het meest op een KWPN'er, dus vervelende opmerkingen verwacht ik niet (we gaan pas over een maandje de uitdaging vanh het starten aan Lachen ) Misschien wel over haar kleur, veel mensen houden niet van bont...maar ja, het gaat uiteindelijk om de gereden proef en zoals ze nu loopt moeten we makkelijk winst kunnen halen. Ik verwacht alleen dat ze een beetje afgeleid gaat zijn de eerste paar wedstrijden: ze is altijd ontzettend snel uit haar concentratie..maar we zien wel Lachen

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 12:25

Ok ga ik ook even mee doen Haha!
Max is een heel werklustig paard. Hij doet alles overdreven, bv schouderbinnenwaards moet ik opletten dat hij het niet op een meter van de hoefslag doet. Appyeren, moet ik opletten dat hij ook nog vooruit blijft lopen, want hij weet dat ie ook opzij moet, en vouwt ich zo dubbel dat ik 'm naar voren moet rijden, anders doen we de zigzag zowat op de plaats Schijnheilig
Tijdens een groot IC had ik een show met hem en de merrie. Tineke en Imke bartels hebben er toen op gereden. Ze waren heel erg te spreken over de gehoorzaamheid, en hebben me daarvoor tijdens de show een compliment gegeven Bloos

Ga ik met die zelfde hengst een Bproefje rijden, om eens te kijken wat dat zal brengen. Na al die lovende woorden zag ik het helemaal zitten. Max maakte 2 foutjes, hij stond niet stil bij het groeten (zoals altijd...) en de overgang van galop naar draf reed ik te straf, en hij ging van galop naar stap. Foutje. Nou mooi dat ik geen wp kreeg! De jury moest lachen toen ik de ring in reed Boos!
Goed doen we nog een keer.
Bij het school concours gaat alles om de lol. Dus ik dacht nou dan moet het zeker lukken. Ik had de merrie mee genomen, en een andere hengst. Bij de merrie moest ik na de proef bij de jury komen. Die vroeg mij :houd jij nou zo veel van dat paard? Dat je er op gaat rijden? Koop toch een echt paard, dit is zonde van je goede zit. Boos! poedersuiker jury!
En bij de hengst, die nog mar 2 weken onder het zadel was en er wat moeite mee had: Dit paard doet alles verkeerd, en dit paard kan ik niet beoordelen, dus je krijgt van mij geen punten! Klote jury!
Ik ben dus voor goed genezen. En dat terwijl als ik een show met ze doe ik echt complimenten krijg dat hij zo mooi loopt, en zo netjes allemaal.
Zonde hoor, ik had het best wel willen proberen, maar die jury..... Misselijk

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 12:32

Irene heeft het nog goed gedaan met Queenie (Shire)! En met Ballouk ging het ook goed tot ie kreupel werd....volgens mij heeft ze ook helemaal niet zoveel negatieve reacties gekregen. Zal haar eens even vragen of ze ook even wat schrijft in dit topic...

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 12:36

maar ballouk is ook wat minder dik dan een volle shire. Maar evengoed vind ik het erg fijn voor haar dat ze niet van die reacties heeft gehad. Misschien heeft het wel wat te maken met de regio waar je in rijd. Bij mij was dat in zwolle.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 12:38

O vergeten. Met max in de B had ik 155 punten, en er was een verbetering gemaakt van een 7 naar een 6 ergens Boos! Plus het feit dat ik een 7 had voor de verzorging, terwijl ik nooit lager heb gekregen dan een 8 of zelfs een 9! Ze hebben gewoon zitten tellen de schijtbakken Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 12:59

Als je met zo'n instelling naar wedstrijd gaat, kun je idd beter thuis blijven.
Er word vaak gesproken dat de kak ruiters met wpn-ers de sfeer verzieken.
Maar als ik jou hoor vertellen over schijtbakken enz, dan weet ik wel wie er de sfeer verziekt, gezellig hor zo'n chagerijn op concours.

Ik kree met mijn schimmel ook bijna altijd een 8 voor verzorging, maar soms ook een 7, terwijl ik altijd net zoveel werk er aan besteed.
Het is niet anders dan jammer dan, maar ik ga er echt niet achterzoeken dat het vals gaat.
Als je dat denkt kun je idd beter geen concoursen rijden.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 18:28

Nou da's ook wat zeg!
Ik ben meestal of vrolijk op wedstrijd, of zenuwachtig. Met de KWPN nooit problemen gehad. Hoe weet jij nou of ik chagerijnig ben daar? Ik ben boos over het fijt dat ze moesten lachen toen ik de ring binnen kwam, en over die opmerkingen na de proef. Met de beste wil van de wereld kun je daar nog niet vrolijk van blijven.
En trouwnes tijdens het losrijden ben ik altijd vriendelijk tegen de mede ruiters, verleen voorang, heb nooit wat aan te merken op de mensen met gewone paarden, enz. Daarbij vals tellen, gebeurd wel degelijk. De meeste juryleden zijn eerlijk, ja dat wel. Maar er zijn juryleden bij die je de punten gewoon niet gunnen met zo'n dikbil.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 20:49

mijn instructrice rijd met haar tinker nu M1. Ze vloog de B door en ook de L1 en L2 ging ze makkelijk door. zij rijd erg secuur en start ook alleen als scott er helemaal klaar voor is. ze heeft nu 1 winstpunt in de M1 uit 4 wedstrijden. Scott heeft heel veel moeite met dat beetje extra verzamelen dat gevraagd word en gaat al snel onzuiver stappen. Ze gaat nu nog een paar wedstrijden starten en daarna houd ze een zomerstop. Tijdens het indoorseizoen zal ze dan wel weer een paar keer starten.
Als je zo nodig met een 'apart' ras wil starten moet je ook voor lief nemen dat niet iedereen het waardeert. Rij netjes en ga niet zeuren op de jury, die doen ook alleen mar wat in hun ogen terecht lijkt.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 21:29

Juistem, en om even in te gaan op de harmonie: beweging van het paard telt uiteraard heel zwaar mee! Ze zien liever een dragend paard, met een sterke draf vanuit het achterbeen met een mooi voorbeen dan een paard met een ponydrafje/krabbeldrafje. Dat is toch logisch???