Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:16

ik weet dat elk paard dat kan maar ik vind het raar omdat ik ze alleen met een rechte hals gezien en nog niet nagevelijk.
maar mag ik dat dan niet raar vinden want ik vind het bijvoorbeeld ook raar als een halfinger nagevelijk loopt ook al zie ik dat wel vaak

ghashira

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:42

http://www.youtube.com/watch?v=BPmu44CE ... re=related
filmpje op youtube van een soort landbouwtreffen waar ook een hele resem koniks hun kunnen tonen: dressuur, springen, ingespannen... er rijden er daar ook echt grote volwassen mannen op.
Hoe meer ik zie van de koniks en lees,hoe meer ik er gek op raak en ervan overtuigd ben dat het een ras is dat heel veelzijdig is en waarvan we over een aantal jaren nog heel veel gaan horen...

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:04

Van schreef:
ibouma schreef:
Tip: koop je criollo van iemand die weet wat hij doet(Rick Woudenberg), en niet 3e 4e hands via via, want meestal zijn deze niet meer goed te rijden( ze hebben er op zitten kloten met 2 handen, of omgeschoold naar western, terwijl een Argentijns paard niks met een quarter te maken heeft)hierdoor krijgen ze een slechte naam, terwijl het fantastische werkpaarden zijn met een groot gebruiksgemak.
Het zou toch raar zijn als je met een criollo niks anders dan argentijns kan rijden, het zijn ook gewoon paarden. Ik ga ook voornamelijk western rijden met mijn konik en een konik heeft ook niks met een quarter te maken :+

Wel als je paard op 1 hand is ingereden en je laat hem of haar omscholen. veel Argentijnen begrijpen dit niet. laatst bij een Criollo wezen kijken waar ze met een gebroken bit in bak mee aan het rijden waren. ze durfden niet meer naar buiten. erg zonde van een Croillo!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:32

dat lijkt me toch eerder liggen aan de ruiter/degene die hem heeft omgeschoold, dan aan het paard. Als ze werkelijk zo dom zijn dat ze niks anders begrijpen dan ben ik blij dat ik voor de konik ben gegaan :=

Ik dacht ook eerst dat koniks meer type fjord/koudbloed zijn maar het zijn juist hele sportieve veelzijdige paardjes.

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:57

Van schreef:
dat lijkt me toch eerder liggen aan de ruiter/degene die hem heeft omgeschoold, dan aan het paard. Als ze werkelijk zo dom zijn dat ze niks anders begrijpen dan ben ik blij dat ik voor de konik ben gegaan :=

Ik dacht ook eerst dat koniks meer type fjord/koudbloed zijn maar het zijn juist hele sportieve veelzijdige paardjes.

zo ligt het niet. Hetgene waardoor de Criollo zo interessant is, is dat ze als het ware een soort van stuurbekrachtiging hebben. ze reageren heel snel, door middel van nekreining. ga je hier met twee handen rijden, worden ze 'taai' met sturen. plus dat ze nooit gewend zijn in een bak te rijden, hierdoor kunnen ze gaan protesteren.

dan denk ik op mijn beurt, neem een quarter als je western wilt rijden.
wil je lekker buiten rijden, of werken met je paard (achter vee aan, paarden vangen) neem dan een criollo. maar waardeer hem zoals ie is, en ga hem niet omscholen, dat heeft niks met dom oid te maken.
of neem een Konik, bijvoorbeeld. :) het lijken me leuke paardjes.

Ha Lynn(Van), wat grappig, ik vond je nog in onze mailbox. je had vorig jaar bij ons geinformeerd naar de paarden. maar je zat in een verhuizing en had je vorige paard nog niet verkocht....wat een kleine wereld he? ;)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:12

dat heeft dus met de capaciteiten van de ruiter te maken, niet met wat voor ras het paard is. Het neckreining en het snel reageren is ze ook maar aangeleerd en het vergt wat inzicht van de ruiter om zo'n paard op een goede manier om te scholen maar dat ligt niet aan het paard. Je zegt het zelf, ze zijn het niet gewend, mijn konik is het ook niet gewend om bereden te worden als ik er nu op ga zitten en haar meteen keihard aan het werk zet dan zal ze ook in protest komen, dat betekend niet dat ze het niet kan. Iets afleren is alleen nog een stuk moeilijker dan iets aanleren.

dus dan zal jij zeggen omdat ik graag endurance wil rijden dat ik dan maar een arabier moet nemen? Dank je vriendelijk, arabieren zijn absoluut niet mijn ding, dus dan zou ik het hele endurance maar moeten laten varen?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:38

Die 'stuurbekrachtiging' is puur een paard wat zó op z'n mieter heeft gehad dat hij het wel uit z'n hoofd laat om niet acuut te gehoorzamen. Criollo's zijn zoals ze zijn omdat ze zo gemaakt worden.
De criollo's die ik ken hebben trouwens ook prima geleerd in een bak te rijden. net als elk ander paard dat kan/moet leren. De problemen die mensen hebben, hebben ook niks met neckreining te maken maar alles met het feit dat je in wezen gewoon een getraumatiseerd dier hebt. Ook quarters en paints, ranchhorses, andalusiers en en lucitano's waar WE mee gedaan wordt worden op neckrein gereden, daar is de Criollo echt niet exclusief mee. Het is gewoon een manier van rijden die ontstaan is door mensen die werken met hun paard en een hand vrij moeten hebben. Ook Quarters en Anda's kunnen op 1 hand op een dubbeltje draaien als ze dat geleerd is. Maar die krijgen er ook echt niks van als je ze een keer op 2 handen pakt. Net als met alles moet je een bepaalde manier van rijden wel blijven doen/trainen omdat het anders weg zakt maar dat heeft niks met 'taai' of wat ook te maken, da's pure training. Niks meer in niks minder.

En waarom zou het 'zonde' zijn van welk paard of ras ook, als je er mee doet wat JIJ er mee wilt doen. Wíe bepaalt dat ik wat voor ras ik moet kopen, alleen omdat ik een bepaalde dicipline wil doen? Als iemand dressuur wil rijden op een Quarter, wil springen met z'n Paint, wil western rijden met z'n Konik of Criollo of wat dan ook, dan moet hij/zij dat toch fijn zelf weten. Waarom is dat 'zonde' van het paard? 'Zonde' vind ik het als een paard met heel veel ellende gedwongen wordt te doen waar hij voor 'gemaakt zou zijn' terwijl hij daar totaal geen plezier aan beleeft. En als iemand met veel plezier iets doet waar het paard zich ook happy bij voelt, dan is dat alleen maar mooi, ongeacht welk ras dat paard heeft en welke dicipline er mee gereden wordt.

Maar goed, nu ga ik toch in op een Criollo-bericht terwijl ik in de veronderstelling was in een Konik topic te zitten... Misschien weer even 'back on topic'?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:44

mooi verwoord Francis, precies wat ik ook bedoel ;)

inderdaad maar weer ontopic

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:14

Van schreef:
dat heeft dus met de capaciteiten van de ruiter te maken, niet met wat voor ras het paard is. Het neckreining en het snel reageren is ze ook maar aangeleerd en het vergt wat inzicht van de ruiter om zo'n paard op een goede manier om te scholen maar dat ligt niet aan het paard. Je zegt het zelf, ze zijn het niet gewend, mijn konik is het ook niet gewend om bereden te worden als ik er nu op ga zitten en haar meteen keihard aan het werk zet dan zal ze ook in protest komen, dat betekend niet dat ze het niet kan. Iets afleren is alleen nog een stuk moeilijker dan iets aanleren.

dus dan zal jij zeggen omdat ik graag endurance wil rijden dat ik dan maar een arabier moet nemen? Dank je vriendelijk, arabieren zijn absoluut niet mijn ding, dus dan zou ik het hele endurance maar moeten laten varen?

A van: idd, in de endurance zie je heel veel arabieren. Nu wil dat niet zeggen dat dat het enige geschikte ras daarvoor is. Want van de 100 goeie en baanvaste, verkeersvaste, die je op endurance ziet, zijn er mss 200 die niet goed bevonden geweest zijn en in andere circuits terecht komen of lees de slacht... in endurance, zeker in de lagere klassen zitten evengoed haflingers, fjorden, ponies.. ik ben nu met Juul in dit stadium van mijn leven gekomen, precies omdat mijn arabische merrie door een ongelukkig toeval in het verkeer, nu compleet freakt als ze op de baan komt, en gevaarlijk geworden is. Trouwens, zij is western geschoold (omgeschoold) op haar 8 jaar en kon daarna perfect met 1 hand gereden worden, kon sliding stop, turnaround enz. En ze is ook behoorlijk snel om te starten, te wenden en whatever.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:22

dat weet ik wel ghashira, het was meer een voorbeeld voor ibouma. Ik ga lekker met Wolf de endurance in en ik zie wel hoever we komen. Ik ben sowieso niet zo prestatie gericht, als we maar lol hebben :Y)

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:39

Laten we idd on topic blijven, het gaat hier om de Konik en niet om de omgang met criollo's.
ik blijf wel meelezen, want ik vindt ze behoorlijk interessant!

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:00

Leuk dat iedereen hier tenminste openminded is en dat we mekaar begrijpen... wat ik toch nog even wou vragen: ik heb het verschil koud-warmbloed altijd gezien als koudbloed= de zwaardere types, dus trekpaarden, ijslanders, haflingers en fjorden,s hetlanders? en de warmbloeden de fijnere types, dus rijponies, bwp, frans zadelpaard, enz... maar hoe wordt die scheiding eigenlijk echt bepaald?? want ik had dus eerder gedacht de konik in het koudbloedlijntje te stellen,maar idd, mss is dat niet correct?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:04

volgens mij is het:

Volbloed: arabieren en engelse volbloed
Warmbloed: paarden die volbloed bloed voeren
koudbloed: paarden die geen volbloed bloed voeren

maar de paarden van tegenwoordig stammen af van 3 oertypes
Citaat:
1. Equus caballus gmelini: de Poolse Tarpan lijkt de laatste afstammeling van deze groep te zijn.
Het was een meer ontwikkeld en fijner paard met een lange hals en levendige gangen. De voorouder van de Warmbloedpaarden.
2. Equus caballus sylvaticus: ook bekend als Woudpaard.
Dit tragere, loge paard leefde in Noord-Europa. Uit dit paard stammen de huidige trekpaarden. Zijn voornaamste kenmerken, dikke benen en brede hoeven.
3. Equus caballus przewalski: het Przewalskipaard leeft ook vandaag nog in Mongolië.
Men kan het beschouwen als het laatste wilde paard. Het is een sterk behaard en klein paard met een zwaar hoofd.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:44

Ha, mijn konik, wat zie ik hem graag!!!!! Het weer slaat hier weer helemaal om , lucht is grijs en het is guur en koud en veel regen op komst. Dus had ik een regenjack mee naar de wei. Samen met dochtertje de wei in om extra hooi in hun stal te leggen, laat ik haar dat jack vasthouden terwijl ik het hooi omhoogbindt en wat zie ik::::::::,,, *\o/* Juul die het jack inspecteert en mijn dochter die het in haar kinderlijke naieviteit omhoog houdt, vlak voor zijn hoofd en Juul die er gewoon zijn hoofd helemaal in steekt...waarna hij weer omhoog komt , ... :brr: mét dat jack om zijn hoofd...... als dat één van onze arabieren was geweest, tja, dan was er toch even spektakel geweest denk ik. Juul bleef staan, begon dan met zijn kop op en neer te schudden, maar het jack bleef zitten... uiteindelijk gaf hij het op en bleef dat zo maar ter plekke staan tot ik hem er van verloste... ja, en dat voor n "wild" paard.... Hij zuchtte heel diep toen ik het jack wegnam en slofte toen de stal binnen om zijn buikje te vullen...zalig, zo'n rustig paard..

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:51

Bij ons op stal staat een halve Konik nou die is niet altijd rustig integendeel, als het meneer niet zint zet hij z'n nek erop en je hebt niks meer te houden en sjeest hij naar stal of naar een pluk gras en jij erachteraan, ik weet heeft ook alles met opvoeding te maken, maar deze is niet makkelijk.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:20

Haha Rumay, komt me bekend voor, die van mij heeft er ook een handje van. Het heeft niet alleen met opvoeding te maken, is ook het karakter wat erin zit. Bij sommigen zit nou eenmaal een kop op, aan de ene kant hardstikke leuk, aan de andere kant knap lastig, maar ja zo heeft elk paard wel wat. :+
@ghashira: wat een leukerd toch, fijn dat ie zo relaxt is :)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:23

ghashira bij ons op stal precies andersom bij de halve konik is er dan enorme stress en mijn biertje blijft gewoon staan en denkt wie bevrijd mij en konik heeft de jas dan al kapot en is uit z'n dak gegaan.

Grappig hoe ze toch allemaal zo verschillend zijn.

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 13:46

ik dacht dat het ijndelijk goed ging met mijn konik (dus niet trappen, bijten, duwen, enzo)
maar de laatsen tijd vraagt hij agresief aandacht dus duwen enzo maar ik wou hem gister in de groten wei zetten en hij begon weer.
daarop draaide ik mijn rug naar hem doe en megeerde hem en liep gewoon door de padok maar plots beet hij mij in de nek daarop heb ik hem kei hard geslagen met het halster tegen zijn hoofd ( ik weet je mag niet hard slaan maar dat was meer uit reaxi).
maar hij gaat gewoon door ondangs die tik.
gelukkig kwam de shet (mini shet hengst met groot heids waan)van mijn zus er tussen en heeft hem weg gerapt maar hij moet gewoon luisteren
is dat gewoon koppig heid of nog de pubber tijd.

sorry voor de schrijf fouten ik hen dyslectie

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 13:56

ik zal niet je rug naar hem toekeren, hij ziet jou duidelijk niet als leider.
geef hem maar gerust een goeie harde klap, hij heeft niet te bijten.

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:37

kan het ook temaken hebben dat hij nog in de pubber tijd zit?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:46

dat zou goed kunnen maar dan is het juist belangrijk je grenzen duidelijk te maken
een puber wil namelijk hoger op komen, zijn grenzen verleggen en dat moet je niet toestaan

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:01

oke dat zal ik doen mijn grenzen stellen

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:37

Hey Pinkelotje, duwen doet Juul ook hoor.. en best met veel kracht. Maar dat is normaal. toen hij nog in zijn kudde liep in het reservaat was dat zijn manier-de paardenmanier-om aan iemand duidelijk te maken ; weg jij, laat me gerust.... dus ergens als je daar aan toegeeft (niks terugdoet) bekijkt hij dat als: ok, ik ben baas, want ze luistert... in het boek van Joanne day dat ik nu aan het lezen ben, schrijft joanna over haar paard dat dat ook deed en probeerde om haar met zijn hoofd omver te gooien, hij gaf echt heel erge duwen. Ze lostte het op door zelfs bij het grondwerk een cap te dragen, zo moest ze geen angst hebben voor blessures en als hij een duw gaf, gaf ze er zelf een extra erge terug... ik heb dat nog niet op die manier bij Juul geprobeerd, maar ben wel kordaat en straf het af met een ferme tik op zijn neus. onmiddellijk daarna , als hij zijn kop laat zakken, streel ik met diezelfde (straffende) hand over zijn voorhoofd, even kort maar zo weet hij, de hand straft niet enkel maar beloont ook...

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:52

mijn konik was nog niet eens een week toen hij op de zorgboerdrij kwam.
hij is met de fles groot gebracht.
dus hij heeft nooit paarden van zijn soort echt kunnen zie ( hij is verstoten).
hij heeft altijd in een kudden van 20 ezels gestaan en daar werd het duwen afgestraft.
als hij mij duwt krijgt hij ook een tik of een duw terug maar hij vind geneegeert worden vreeselijk dus ik dacht hem daar mee te straffen maar dat werk weer het tegen over gestelden.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:55

Pinkelotje: heb even de foto's bekeken van Bobby, als ik je zo zie liggen met je hoofd op je pony, denk ik toch dat er een vertrouwensband is, én dat hij je wel als meerdere beschouwt,a nders zou hij toch niet aanvaarden dat je bovenop hem gaat liggen.. maar hij is natuurlijk nog n "puber" en zal je momenteel natuurljik nog testen. Ik denk niet dat paarden die snel bij mensen terecht komen, geen natuurlijke instincten meer hebben. Bovendien zullen de ezels hem een goede vervanging gegeven hebben. In principe is een paard dat met de hand grootgebracht werd (als het correct gebeurde), makkelijker. Maar je mag natuurlijk als ze nog heel jong en schattig zijn, niet vergeten dat het naderhand grote sterke dieren worden en dat je ze dus ook als jong veulen al direct netjes op hun plek moet wijzen....
Wij hebben hier een arabierenruin, zijn moeder wou hem niet zogen, mijn man heeft hem dan ook zelf opgebracht. Hij is op zijn 4,5 licht ingereden, nu is ie 6 en vorig jaar heeft hij voor t eerst grote ritten meegedaan. Maar hij is behoorlijk dominant, zeker naar mij toe, hij weinig respect voor mijn "veilige zone" bv , heeft ook geen geduld bij het openen van de deur van zijn box enz... als ik hem liet doen, zou ie zo over me heen walsen. Ik heb er elke keer weer heel wat energie voor nodig om hem te overtuigen dat ik TOCH boven hem sta...