Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Van schreef:ibouma schreef:Het zou toch raar zijn als je met een criollo niks anders dan argentijns kan rijden, het zijn ook gewoon paarden. Ik ga ook voornamelijk western rijden met mijn konik en een konik heeft ook niks met een quarter te makenTip: koop je criollo van iemand die weet wat hij doet(Rick Woudenberg), en niet 3e 4e hands via via, want meestal zijn deze niet meer goed te rijden( ze hebben er op zitten kloten met 2 handen, of omgeschoold naar western, terwijl een Argentijns paard niks met een quarter te maken heeft)hierdoor krijgen ze een slechte naam, terwijl het fantastische werkpaarden zijn met een groot gebruiksgemak.
Van schreef:dat lijkt me toch eerder liggen aan de ruiter/degene die hem heeft omgeschoold, dan aan het paard. Als ze werkelijk zo dom zijn dat ze niks anders begrijpen dan ben ik blij dat ik voor de konik ben gegaan
Ik dacht ook eerst dat koniks meer type fjord/koudbloed zijn maar het zijn juist hele sportieve veelzijdige paardjes.
Van schreef:dat heeft dus met de capaciteiten van de ruiter te maken, niet met wat voor ras het paard is. Het neckreining en het snel reageren is ze ook maar aangeleerd en het vergt wat inzicht van de ruiter om zo'n paard op een goede manier om te scholen maar dat ligt niet aan het paard. Je zegt het zelf, ze zijn het niet gewend, mijn konik is het ook niet gewend om bereden te worden als ik er nu op ga zitten en haar meteen keihard aan het werk zet dan zal ze ook in protest komen, dat betekend niet dat ze het niet kan. Iets afleren is alleen nog een stuk moeilijker dan iets aanleren.
dus dan zal jij zeggen omdat ik graag endurance wil rijden dat ik dan maar een arabier moet nemen? Dank je vriendelijk, arabieren zijn absoluut niet mijn ding, dus dan zou ik het hele endurance maar moeten laten varen?
Citaat:1. Equus caballus gmelini: de Poolse Tarpan lijkt de laatste afstammeling van deze groep te zijn.
Het was een meer ontwikkeld en fijner paard met een lange hals en levendige gangen. De voorouder van de Warmbloedpaarden.
2. Equus caballus sylvaticus: ook bekend als Woudpaard.
Dit tragere, loge paard leefde in Noord-Europa. Uit dit paard stammen de huidige trekpaarden. Zijn voornaamste kenmerken, dikke benen en brede hoeven.
3. Equus caballus przewalski: het Przewalskipaard leeft ook vandaag nog in Mongolië.
Men kan het beschouwen als het laatste wilde paard. Het is een sterk behaard en klein paard met een zwaar hoofd.