Mensen met een Vlaams paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 14:11

Ok, hier een dilemmavraag: ik ben vandaag mijn paardenspullen aan het opruimen.
Ik heb een scheiding gemaakt tussen de spullen die ik niet meer (voor een Vlaams Paard) ga gebruiken, zoals hoofdstellen, hulpteugels( :o ), en nog wat spulletjes, en de spullen die ik eventueel nog wel ga (kunnen) gebruiken.

Nu het dilemma: mijn vorige (verzorg)paard was een zwartbruine KWPN merrie. Voor haar had ik alles in het bordeauxrood, met koperen gespen enzo. Alleen, aangezien Vlaamse Paarden vos o.i.d. zijn, denk ik dat die kleur niet zo mooi bij ze staat. Ook wil ik absoluut een mannelijke variant, dus kan bordeaux dan wel?
Is donkerblauw dan niet veel mooier? En koperen gespen of niet? Wat denken jullie?

jenn0dv

Re: Mensen met een Vlaams paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:35

Ik vind dat kleur echt niet uitmaakt voor geslacht. Ik ben trouwens helemaal niet zo van de kleurtjes en setjes en bijpassend dit en dat. Dus ik zou lekker bewaren wat je denkt te gaan gebruiken, en wat ook gaat passen. En de rest schenken aan een opvang ofzo. Of verkopen voor het goede doel. Of voor je eigen zakcentjes natuurlijk :)
Hoe vordert het met je kleine prinsje? Heb je al besloten ?

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:37

Ja hoor, hier zijn weer positieve vorderingen. Morgenochtend ga ik kijken naar hem voor de tweede keer. Dan kan ik hem op het harde zien lopen, en hopelijk een filmpje maken... Dit omdat ik de eerste keer een beetje twijfelde of hij nu wel of niet slap op zijn koten stond. Dus hopelijk heb ik het verkeerd gezien ;)
Als alles goed is gaan we een bod doen!

En ja, ik beken :x ik ben een beetje penny... :o

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:13

Ach dat is gezond. Succes! Ben benieuwd :)

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 00:14

Vanochtend ben ik voor de tweede keer bij hem wezen kijken...
Tja, ik vind het heel lastig, want ik durf niet te vertrouwen op mijn eigen oordeel. Hij is recent bekapt (ik weet niet precies wanneer, maar max. 7 dagen geleden), maar ging rechtsachter steeds overkoot staan. Niet zo heel erg, maar hij deed dat de vorige keer in het weiland ook al een keer. Bij het lopen viel het niet op... Ik heb weer een filmpje gemaakt, ik zal de link hier posten.

Edit: de link https://www.youtube.com/watch?v=fhjnCWrqmRI

Wat vinden jullie van zijn koten? In stap was het het beste te zien. Het overkoot staan zie je aan het einde van het filmpje. Wat moet ik hiermee aan? Is het een kwestie van jeugdigheid en groeit hij hier overheen?

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 22:52

Bordeaux kan ook zeker voor een mannelijk paard. En koperen gespen zijn altijd wel mooi Qokes halster is van zwart leer met koperen gespen. Heb afgelopen weekend een donkerblauwe zweetdeken voor hem gekocht (hou wel van kleuren en setjes)
Wat betreft de koten hij loopt netjes vooral als hij schrikt :P. Achter staat z'n koor idd ietwat naar voren. Maar dit kan ook nog de leeftijd zijn. Evenwicht en concentratie is nog niet zo best Qoke struikelt ook wel vaker maar dat is puur evenwicht en concentratie. Maar heb je geen vertrouwde hoefsmid die eens mee kan komen kijken. Dan heb je je zekerheid? Zou ik doen denk ik. Maar ik ken de hoefsmid die ik heb ook wel best goed.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:03

Goh, ten eerste; wat een leukerd :)
Ik heb er niet zo gek veel verstand van, maar vind dat hij helemaal een beetje op eieren loopt. Weet niet of dat normaal is voor het ras?
Je ziet toch wel vaker bij ukkies dat ze nog wat wankelen en dat het wat scheef staat? Laat dit filmpje anders even aan een kenner zien. Je smid of een paardenarts?

Vlaamspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:33

Lijkt idd een overkoot, wij twijfelen of dit over gaat...vraag het idd voor alle zekerheid aan smid of dierenarts!!

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:04

Ik heb de linken van allebei de filmpjes al naar onze DA gestuurd, om hun mening te horen. De eerste reactie was dat ze het paard liefst gewoon wilden zien, maar ik heb toch even doorgevraagd wat ze ervan vinden. Nu even afwachten wat ze zeggen.

Hij is vorige week denk ik bekapt, de precieze dag weet ik niet. Inderdaad vond ik hem ook een beetje gevoelig lopen, maar ik vond hem ook niet mooi op zijn hoeven staan qua stand, dat moet echt beter voor er schade word aangericht.
Omdat ik nooit een eigen paard heb gehad, heb ik ook nog geen hoefsmid, en ben ik een totaal onbekende in hoefsmidland....
De fokker ging zien veearts er ook naar laten kijken, om te zien of hij er wat aan kon zien, maar daar heb ik niet zoveel vertrouwen in eerlijk gezegd.

Wat suuske zegt, daar kan ik me wel in vinden. Een beetje wankel hier en daar, en een paar keer struikelen hoort erbij. Wat betreft de voorbenen ben ik ook niet meer zo bang. Alleen dat rechtse achtervoetje baart me nu een beetje zorgen...

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:25

Ja het lijkt inderdaad een beetje raar bekapt. Een te hoge hiel?
Ben wel benieuwd wat je DA zegt...

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:29

@jennOdv: ja, dat vond ik ook al!
Maar... weer een update: vanmiddag heb ik éindelijk (!) een hoefsmid gevonden die ook zwaardere paarden doet. En ook nog zonder hoefstal, want die staat niet op de plek waar hij komt te staan. Hij doet ook de paarden bij de paardenkliniek hier in de buurt, dus dat vond ik een heel positief punt. Hij heeft dus een lijntje met de paardenartsen daar, en kan altijd terecht bij ze met vragen en bijzonderheden, ook wel gemakkelijk! Met hem heb ik afgesproken dat hij zo snel mogelijk komt kijken als het paard er is.

Ook de DA gesproken, zij adviseerde om eerst die hoefsmid (waar ze overigens heel tevreden over waren) te laten kijken naar de benen en de stand. Maar omdat hij nog jong is, verwacht ze dat het nog goed te corrigeren valt, en het waarschijnlijk nog wel goed komt. Dit is wel op basis van wat ik vertelde, ze heeft geen foto's of filmpjes gezien.

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:50

Je gaat hem dus kopen? Ik denk dat het een combi van jong en verkeerd bekapt is. En waarschijnlijk kunnen het corrigeren. Qoke loopt nu ook veel beter dan voorheen. Hij draagt zichzelf meer. Dus hopelijk komt t met het veulen ook goed. Ben benieuwd wat wat de smid ervan zegt.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:30

suuske schreef:
Je gaat hem dus kopen?

Die kans zit er dik in *\o/*
Als de hoefsmid er inderdaad positief over is, staat hij waarschijnlijk over een paar weken hier :j

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 00:47

Ah jippie wat cool :) Ik duim voor je. Die beentjes zijn nog zo flexibel. Dat moet toch te verhelpen zijn...

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:45

Woehoeww ben benieuwd. Ze zijn echt zoooooo leuk he die vlaamse kanjers. ben benieuwd wat de hoefsmid zegt

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:10

Joehoe!!! Het komt nu wel heel dichtbij!
Alleen jammer dat de verkoper een beetje moeilijk doet. Eigenlijk zou ik het liefst de hoefsmid er daar nog naar laten kijken, zodat het beestje, mocht het toch niet goed zijn, daar kan blijven staan en niet heen en weer gereden hoeft te worden. Alleen nu wil de verkoper dat niet hebben. >;) Zijn veearts heeft het veulen deze week gezien, en heeft gezegd dat hij niet overkoot staat, maar ik heb op de foto's wel degelijk een overkoot rechts achterbeen staan.
Ik heb ook heel sterk de indruk dat, als ik het veulen koop en pas op zijn nieuwe plaats laat zien aan de hoefsmid, en hij blijkt toch niet goed, ik hem niet terug kan brengen, en sowieso kan fluiten naar mijn geld.
Een beetje een dubbel gevoel dus... :\ Maarrrr jeeejjjj bijna een eigen paard!!!Als het doorgaat :P

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:02

ooh wat spannend !! Wel heel vreemd van de verkoper. Dat moet je dan toch even duidelijk afspreken/vastleggen. Das wel weer vervelend dat dat zo moet.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:18

GOED NIEUWS!!!!
Sorry, ik MOEST even schreeuwen... :o

Prijs is afgesproken, en over 2 weken gaan we hem ophalen........... *\%/*

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:48

Jeeee Gefeliciteeeerd! Wat goed :)
Ben natuurlijk heeel benieuwd naar fotos!

Vlaamspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 11:32

Leuk Leanne, Gefeliciteerd met je Vlaams Paard.

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:36

Van harte Gefeliciteerd! Dat worden 2 lange weken niet? Maar wel heeeeeeeel leuk voor je.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 18:04

Jeetje wat gaaf zeg, van harte gefeliciteerd! Wat zal jij blij zijn!

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:06

Kingie schreef:
Jeetje wat gaaf zeg, van harte gefeliciteerd! Wat zal jij blij zijn!

Och, hou op.. Ik stuiter nog steeds als een duracell poppetje door het huis :))

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:30

Ooooo penny-alarm! Na al mijn spullen uitgezocht te hebben kwam ik erachter dat ik nog wat borstels miste, en een nieuw halster moest gaan kopen. En ja hoor, in het blauw... :') Ik merkte dat ik er nog naar zat te zoeken ook.. Echt erg dit... <<)

Zaterdag de 8e gaan we hem halen!! *\o/*

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:37

Wihoe :) Heerlijk gevoeltje he !