voor en nadelen tinkers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 15:32

Kinglover:Dan krijgen ze dat met zonder zadel dus nog meer..... of niet Verward

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 15:52

Ja ik vind dat alle Tinker geregistreerd moeten worden. Ook ruinen e.d
En fokken met een niet goedgekeurde hengst vind ik helemaal niet slim.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 15:58

ben ik wel met Esme eens, alleen denk ik niet dat alle Tinker bezitters dit zullen doen, ik denk dat er zelfs mensen zijn die een Tinker hebben en niet eens weten dat het een Tinker is.

Annick

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 16:59

Ik vraag me af hoe mensen een veulen selecteren ... zo hebben wij (zoals veel andere mensen) een tinkerveulen gekocht. Gezien je aan een veulen weinig kan aflezen van de uiteindelijke bouw of fouten in de bouw vraag ik me af hoe je dan kiest bij de kleinsten? Tuurlijk zie je wel of de beentjes juist zijn (of ongeveer, want ook dit moet bij veulens vaak nog wat bijtrekken) en of het beestje voor de rest leuk getekend is naar jouw smaak ... maar dan de rest. Hoe zie je aan een veulen of het een grove of slanke (s)tinker zal worden bijvoorbeeld???

Zo is Spix'je tot recent behoorlijk slank/iel geweest. Het nieuwe fotorolletje zal echter een ander beeld van hem tonen. Hij is erg aan het uitzwaren nu, staat nog wel met z'n kont in de lucht (normaal op z'n leeftijd). We konden het onmogelijk aan de bouw zien als veulen of ie al dan niet een grof of een rijtypische tinker zou worden. Ik vraag me af hoe mensen dan beslissen om een veulen te kopen die een bepaald ideaalbeeld voor ogen hebben ... Nu hebben wij van Spix'je zijn moeder gezien, dus we wisten wel iets van z'n oorsprong (vind het nog steeds zonde dat ik geen foto heb van z'n moedertje, moet nog 's terug gaan bij die mensen en 's een foto'tje nemen Haha!), maar al bij al is dit geen garantie voor een gelijkaardig type veulen, vooral gezien paps een Ierse stoere was en hij liever anoniem door het leven gaat Haha!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 17:04

Volgens mij spreek ik mezelf niet tegen maar misschien staat het er wat rottig Bloos . Voor mij persoonlijk is Chakotay te wit en dan heb ik het niet over hem als dekhengst maar gewoon dat ik zo'n kleur niet zou kopen. Hij zou echter wel een goede dekhengst kunnen zijn, zijn bouw vind ik wel mooi (hoofd dus ietsje minder maar dat komt misschien door de foto).
En over dat Arabierenbloed infokken: nu heb je ook al het irish cob sport horse bij de ICS en het tinkerstamboek zal ook wel een "lichtere" versie bevatten. Ik zeg niet dat ìk dat zou doen, maar je kunt dacht ik straffeloos een tinker met bijv. een Arabier kruisen en het veulen nog steeds laten registreren. Van de meeste van onze tinkers zijn de ouders immers ook niet bekend. Een tinker met een Arabierenhoofd vind ik ook niet kunnen maar bij sommige tinkers zou een beetje luxer hoofd niet misstaan hoor. Soms lijkt het wel of er een ezel in een vourouder zit Bloos! Bloos!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 17:26

Een veulen kan je voorlopig alleen nog selecteren op ouders, wat dus weer niks zegt omdat we de ouders van de ouders niet weten..
Dus voorlopig lijkt het me nogal gokken...

Wat Soxje zegt klopt helemaal. Je kan een tinker met een arabier fokken en het veulen alsnog in het stamboek goedgekeurd krijgen mits het veulen voldoet aan de rasstandaar en je niet met de arabier-moeder op de keuring verschijnt Haha! Maar dat is het nadeel van open keuringen.
Over een paar jaar sluit het stamboek en dan houden we het dus alleen nog maar binnen het "ras". Het Tinkerras bestaat nu nog uit een hoop kruisingen, dat zal steeds zuiverder worden hoop ik. Uiteindelijk zijn alle rassen gecreeërd door de kruisen.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 17:47

[quote="sonjabelgium"]Ik vraag me af hoe mensen een veulen selecteren ... zo hebben wij (zoals veel andere mensen) een tinkerveulen gekocht. Gezien je aan een veulen weinig kan aflezen van de uiteindelijke bouw of fouten in de bouw vraag ik me af hoe je dan kiest bij de kleinsten?

Ik heb Damian gekocht toen hij 10 maanden was , en ik heb hem niet echt voor zijn uiterlijk gekocht, zijn ouders spraken mij allebei aan.
en het is inderdaad zo dat ze heel snel veranderen .
ik denk dat hier veel mensen Damian niet mooi vinden als ik de berichten zo lees.
ik ben wel heel benieuwd hoe hij uit zal groeien.
maar het is wel een risico om een veulen te kopen.
hieronder een foto van damian toen hij 10 maanden was en van vandaag.
Afbeelding
Je kan op mijn website zien hoe zijn ouders eruit zien, die zal ik hier maar niet posten.
ben trouwens wel benieuwd wat jullie van zijn Hoofd vinden?????
groetjes
Annick

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-03 18:07

Esme_27 schreef:
Ja ik vind dat alle Tinker geregistreerd moeten worden. Ook ruinen e.d
En fokken met een niet goedgekeurde hengst vind ik helemaal niet slim.

ik dacht dat bij tinkers ook alles geregistreerd werd, net zoals bij andere stamboeken. Het zou inderdaad wel een beter 'overzicht' geven van het aantal tinkers in Nederland en hoe een hengst doorfokt. Invoeren die hap Haha! Knipoog Waarom vind je dat niet slim? Omdat je niet week of hij erfelijke afwijkingen doorfokt?

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 18:16

Ik heb pas een veulen bijgekocht en ik heb gekeken naar de dingen die ik belangrijk vind. Benen goed gebit goed en dat soort idngen en de manier van bewegen. Ook heb ik naar de kleur gekeken. Niet teveel wit omdat ik dit persoonlijk niet mooi vind maar uiteindelijk is het het totaalplaatje wat de doorslag geeft.
De vader is dus King Rocky en de moeder is een slanke tinker die erg mager was toen ik haar zag. Zij is dus niet gekeurd Boos! en er zit een dekbewijs bij van het ICS. Niet verkeerd bedoeld maar hier kan ik dus niets mee want ik ben bij het NTS. Ik weet dat hij van KR is maar zal nooit voor 100% bewezen worden.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 18:18

annick, hij is enorm verbeterd vind ik!
hoewel ik z'n kleur aan het hoofd niet zo mooi vind. is persoonlijk en niet rottig bedoelt!

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 18:53

Annick, is z'n staart geknipt op de tweede foto? Die van mj heeft echt zo'n "puntstaart". Heb er al aan gedacht om 'm wat bij de snijden ...

Verder heb ik de mijne op zes-maanden gekocht. En ook ik denk dat de tinkerende bokkers mijn tinkertje niet echt leuk vinden. Misschien worden de ukjes gewoon nog niet echt gewaardeerd en zullen we later met de créme de la créme rondhobbelen

Trouwens, welke sites gebruiken jullie om foto's te plaatsen? Bij mij lukt het gewoon niet meer ... picturetrail doet meteen moeilijk, gofoto ligt er vaker uit dan dat ie werkt .... Ik zou anders ook wel 's z'n evolutie tonen hoor (ben er zelf héél fier op Schijnheilig )
Laatst bijgewerkt door sonjabelgium op 27-07-03 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 18:53

Tss ben ik een paar dagen weg, mis ik een van de interessantste discussies! *zonder ruzie e.d.!*

En ehm ja veel dingen zijn hier al gezegd, kan dus niet overal op ingaan.

Mijn persoonlijke mening/aanvulling, etc:
* Een tinker is vanoudsheer een paardje dat uit allerlei rassen is ontstaan, maar zo zijn er wel meer rassen. Ik volg persoonlijk de lijn van het NST in Nederland. Uitgaande van vier types paarden/pony's die Tinker genoemd kunnen worden. Met de juiste kenmerken vind ik alle vier types prachtig, maar er zijn ook tinkerachtige paarden die tussen twee types invallen of overal buiten en toch prachtig kunnen zijn. En zeker te weten zijn er wel lelijke tinkers/tinkerachtige paarden. Maar dit zal altijd per persoon anders zijn. Wat betreft het Cob-type ben ik het volledig met Esme_27 eens, maar de Vanner en Grai zijn meer mijn type, daarna de Cob en Scudder.

Ik ken een prachtige Scudder hengst, ondertussen geruind. Maar ook prachtige Cobs, Vanners en Grai's. Ik vind Snowdon tussen Cob en Grai inzitten, maar kreeg vandaag te horen dat hij voor een *jonge* cob een hele correcte bouw heeft.

Hengsten als King Rocky en Glen King Hill vind ik prachtig, dit zijn dan ook Vanners. Nog groter is nog leuker en daar zitten ook zeker mooie bij, dit worden echter geen tinkers meer genoemd, maar Drum Horses.

Qua behang en vlekkenpatroon ben ik niet zo kieskeurig, het geheel moet gewoon bij elkaar horen en samen is het totaalplaatje dan mooi! Ook bij het fokken heeft het geen zin te letten op vlekken en behang. Bont/Effen heeft nog wel zin, maar is nog lang niet duidelijk.

Ik ben toevallig net begonnen met een onderzoek naar de exterieurseisen voor het stamboek en vanaf volgend jaar hoopt t stamboek gerichter te kunnen keuren per type.

De laatste tijd zie je erg veel tinkers met een mindere bouw, gangen of karakter. Uit Engeland en Ierland komt nu grofweg gezegd alleen nog maar het uitschot. Nederland en andere landen met tinkerliefhebbers moeten dus voor zichzelf gaan fokken voor een beter resultaat en dan is het logisch dat de prijzen omhooggaan. Er zijn dus ook zeker wel tinkers die het dubbel en dwars waard zijn! Over het algemeen gezien stijgt de prijs natuurlijk vooral vanwege de vele vraag. Dit zal stabiliseren zodra er een standvastig fokbeleid is en een gesloten stamboek.

Vergelijken met het friezenstamboek is onlogisch, de geschiedenis van de Fries is totaal anders en zij hebben een geheel anders fokbeleid dan waar het tinkerstamboek naartoe wilt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 21:11

off topic:
ik krijg als het goed is volgende week mijn boomloze zadel, de barefoot, via pmarena van Bokt. Die site die kattebeest liet is ook van haar. Ik heb hem gekocht omdat ik meteen viel voor het model en de gedachtengang aan het boomloos rijden sprak me ook erg aan. Er zit een hele dikke pad tussen je kont en de rug van het paard en ook nog eens een dik zitkussen. Met dit model zadel worden ook endurances mee gereden op heel hoog niveau dus ik vlak de mogelijkheid tot drukplekken uit.
Ik hou jullie wel op de hoogte van mijn barefoot ervaringen, voor mensen wie er in geïnteresseerd is. Lachen

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 21:27

Spannend Pellie zo'n mooi zadel. Ben benieuwd straks. Kunnen we ook wel een topic aan wijden hè: zadels voor tinkers Lachen
Hallo Snowdon, leuk dat je er ook bij bent gekomen. Ik weet niet of de prijzen omlaag zullen gaan bij een gesloten stamboek...paarden met papier zijn meestal meer waard dan zonder. Daarom zal ik àls ik Sox laat dekken haar zeker van te voren laten keuren. Nu heeft dat nog niet veel zin, het kost best wel wat met chippen en alles erbij. En ik heb geen trailer, ook nog zoiets lastigs.
Ik was al aan het zoeken naar de vergelijking met het Friezenstamboek waar je over rept maar kan daarover toch niks vinden. Dus hebben wij niks vergeleken denk ik Knipoog .
Annick, je hebt een leuke tinker hoor. Misschien niet iedereens smaak maar dat hoeft ook niet! Die van mij is zwart en sommigen vinden dat ook niks. Ik heb een tijdje geleden in de westernmanege Rosworld een prachtig gebouwde tinker gezien (die werd daar opgeleerd) en die was lichtbeige. Beetje palomino-achtig, prachtig behang en supermooie cob-bouw. En een grote ook nog. Vrouw van wie ze is woont in de stad Groningen en dat is alles wat ik er verder van weet. Dus uh mensen, aftekening vind ik echt niet zo belangrijk. Maar àls ze dan bont zijn moeten ze voor MIJ ook wel mooi getekend zijn. In het tinkerboek staan een paar prachtige tinkers, bijv. die met die bonte hond en nog een paar maar ook lang niet allemaal hoor. In ieder geval nog even voor alle duidelijkheid: als ik ooit ga fokken zal ik zeer zeker naar het karakter van de hgnst kijken en natuurlijk ook naar de nakomelingen. Het zou mooi zijn als de hengstenhouders nakomelingendagen zouden organiseren. Of de ICS of Tinkerstamboek.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 21:31

de prijzen zullen ook niet omlaag gaan, maar op een gegeven moment niet verder meer stijgen Knipoog

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 21:42

Nee, dalen zullen ze idd niet maar ik denk dat ze wel zullen stijgen. De tijd zal het leren. Als het economisch minder met ons gaat is er ook minder geld voor luxe als paarden. Maar de hondenprijzen zijn ook nog steeds aan het stijgen (heb al 100 jaar Knipoog rashonden), niet veel, maar in de loop der jaren toch een paar honderd euro. Ligt ook maar net aan het ras hoeveel meer. Als je doodgegooid wordt met tinkers dan stijgen de prijzen natuurlijk niet. Een shetlanderveulen kost bijvoorbeeld nog minder dan een bastaardhondje. Voor 50 euro of zo gaan ze hier al van de hand. Dat zullen dan waarschijnlijk ook veulens zijn zonder papier maar het is toch bijna niks!

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 00:12

volgens mij was ik de eerste die over het friezen begon, maar ik heb niks gerept over het friezen stamboek!
Ik heb het over de prijs van een fries gehad en dat de tinker aardig in die richting gaat als het zo door gaat dat heb ik gezegd.
Ik heb nergens een vergelijking gemaakt met het friezen en het tinker stamboek.

en fokken met een hengst die nog niet goed gekeurd is is ieder zijn eigen keus.
dat gebeurt bij ieder stamboek. daarin zijn wij( van het tinker gebeuren) geen uitzondering in.
Daar kun je hoog en laag over vallen maar gebeurt toch.
En wij met het oog op onze hengst staan er achter dat hij proeft dekt!
Maar we staan er niet achter om met een kleuter naar een hengsten keuring te gaan! Als we naar een keuring gaan dan met een volwassen hengst.
Eerst maar eens kijken of hij wel de moeite waard is om te keuren tot dek hengst!

Op advies van serieuze hengsten houders(andere rassen) hebben wij onze hengst laten proef dekken.
Maar ja zulke zaken intereseren je pas echt als je zo'n hengst bezit.
Als buiten staander kan je daarover niet serieus beslissen.

Bovendien wie weet bezitten wel heel veel eerste premie tinker bezitters juist wel zo'n tinker die voort komt uit zulke dekkingen.
Niemand weet wat er gebeurt ierland en engeland en waar zijn tinker vandaan komt die al wat ouder is......
in de beide tinkers die onze hengst heeft gedekt zit tinker bloed.

Alleen nu komt de vraag, moet je proef dekken met andere rassen?
bv Tinker op een fjord zetten, die aanvraag is er bij ons.
En daar sta ik persoonlijk niet achter.
vind ik een heel gek idee, en wil volgens mij niet eens weten wat daar uit komt.
Ik heb ooit een kruising arabier tinker gezien en vond hem zeer lelijk.

Maar een fries tinker...hm ja en of wat meer andaluarier er in..mag van mij ook, mooie barokke tinkers ben ik niet vies van..

maar ja zoals altijd al is gezegd smaken verschillen en men moet elkaars mening waarderen.

Monique

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 07:52

kattebeest schreef:
annick, hij is enorm verbeterd vind ik!
hoewel ik z'n kleur aan het hoofd niet zo mooi vind. is persoonlijk en niet rottig bedoelt!

Nee maar ik neem het ook niet zo op hoor.
je mag altijd zeggen wat je er van vindt. Haha!
groetjes
Annick

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 07:54

[quote="sonjabelgium"]Annick, is z'n staart geknipt op de tweede foto? Die van mj heeft echt zo'n "puntstaart". Heb er al aan gedacht om 'm wat bij de snijden ...

Nee hoor Sonja, ik heb nog nooit aan Danian geknipt, ook niet aan zijn staart, ik weet het ook niet hij valt gewoon zo Haha!
Annick

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 08:06

Annick, je hebt een leuke tinker hoor. Misschien niet iedereens smaak maar dat hoeft ook niet! Die van mij is zwart en sommigen vinden dat ook niks.

Dankje wel, maar ik heb de foto alleen geplaats om te laten zien hoe snel ze veranderen.
de ene foto is van 10 april dit jaar en de andere van gisteren 27 julli dus tel uit, er zit bijna 4 maanden tussen.
vondt het wel leuk om te posten Haha!
groetjes
Annick

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 08:42

Ik vind hem wel mooi geworden hoor..

en hij gaat nog groeien dus je weet maar nooit welke hogte hij nog in gaat enz..

Monique

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 08:51

tinkernikky schreef:
en hij gaat nog groeien dus je weet maar nooit welke hogte hij nog in gaat enz..

Monique

Ik hoop het wel hahahaha Haha! .
hij is nu 1.40 en 13 maanden.
maar dat is dus ook zoiets, kun je echt uit gaan van de hoogte van de ouders?
King rocky is 1.65 mirza z'n Moeder is als ik het goed heb 1,53.
ik heb hier al op bokt zo vaak zien staan : hoe groot zal mijn Paard worden.
ik wil Damian wel ruinen , maar hoor van de ene moet je pas doen als hij 2 jaar is geweest voor de groei, en een andere zegt dat het niet echt wat uitmaakt.? iemand hier ervaring mee???
wat stel ik toch weer veel vragen , Sorry Knipoog
groetjes
Annick

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 09:01

Als je de tijd en ruimte hebt zou ik hem zo laat mogelijk castreren. Dan dijt hij nog lekker een beetje uit en krijgen ze toch altijd een mooiere uitstraling! Grappig trouwens om te zien dat hij hetzelfde koppie krijgt als paps! Dat is een errug leuke hengst

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 09:12

irish-lady ik heb je even een foto pb gestuurd.
Annick

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 10:13

Hey,

tsja, ik hoop ooit nog een veulen te kunnen fokken met Chubby (zodra ik 2 paarden kan onderhouden, want ik zou zo'n uk niet weg willen doen) Cool . Welke hengst ik dan zou gebruiken weet ik echt niet: hij moet iig. groter zijn dan Chubby (die nu zo'n 1.60 meet). Daarbij zou ik vooral kijken naar de mindere punten in Chubby's exterieur en gangen (even 16 augustus afwachten voor een deskundiger oordeel Haha! ), de hengst moet die goed in-/ aanvullen... En dan hoop ik op een hengstveulen... Schijnheilig

Overigens lijkt het me wel erg leuk om eens te meeten! Ik zou dolgraag eens met mijn meisje een strandrit maken, maar ik krijg vanaf de manege niemand mee Huilen (Tinker)mensen van hier wel?!

Overigens ben ik benieuwd wat jullie van mijn meisje vinden: ik heb wat foto's in mijn profiel gezet! En welke hengst jullie zouden kiezen... Een vriendin van me staat met haar arabiertje bij Chakotay op stal en dat is idd. een supergave kerel! Heel imposant! *LOL*

Groetjes!
Jacqueline en Chubby