Waarom willen mensen geen draver?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Re: Waarom willen mensen geen draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:18

Zeggen dat een ander een dommig hoofd heeft omdat hij/zij toevallig geen ander woord kan vinden maar wel om de mening werd gevraagd, vind ik een beetje veel weg hebben van een aanval op de persoon, willen we daarmee uitkijken? Ik wil wel eens in een mod-loos topic zitten hier op Bokt. :)

Overigens heeft Polly2 compleet gelijk dat dit topic een open deur is, maar maakt het er niet minder leuk om mits we het netjes weten te houden.

Ik vind trouwens dat mensen die zeggen "Ik wil geen draver want ze zijn lelijk" ook feiten en meningen door elkaar houden. Beter het op "Ik vind ze niet mooi" te houden toch?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:21

Wat mij zou tegenhouden een draver te kopen is dat ze vaak veel te jong ingezet worden, en ik dan bang ben dat er op latere leeftijd fysieke problemen van komen.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:27

Dravers zijn nou eenmaal niet makkelijk om te toveren in een dressuurpaard. Ik heb zelf een tijdje een draver gehad, en springen kon ze geweldig, maar dressuur ging gewoon echt niet makkelijk. Ze zijn heel horizontaal gebouwd, en daardoor moeilijk in de oprichting en bij elkaar te rijden, en vooral moeilijk om de achterhand eronder te krijgen. En de meeste mensen willen toch wel een leuk paardje om mee te dressuren.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:45

Precies dames, laten we het netjes blijven houden in het topic. In vind de discussies tot nu toe erg fijn en ook fijn dat veel mensen hun mening onderbouwen. Evt. misverstanden mbt de draver kunnen zo prachtig uit de weg geholpen worden.

Wat betreft fysieke problemen, is heb nu niet zo veel jaren ervaring met de draver, maar je moet wel bedenken dat ondanks dat ze soms vroeg ingezet worden, het vrij onbelast werk is. Zeker de rug heeft vrij weinig te voorduren, itt de rijpaarden die zodra ze 3 zijn vol in training gaan om zadelmak gemaakt te worden. Om nog maar niet te spreken over jonge hengsten die klaargemaakt worden voor de HK...

Over de achterhand wil ik ook nog graag wat zeggen. Het is natuurlijk zo dat ze een stuwende achterhand hebben van nature en daar snel op terug zullen vallen. Echter vind ik dat met de juiste training (en ja, daar zal waarschijnlijk wat tijd en ervaring in gaan zitten) er niets mis is met die achterhand. Mijn draver heeft door een verlamming een bijzonder slechte achterhand, maar is het afgelopen jaar zo vooruit gegaan, dat ik haar beter vind lopen dan sommige rijpaarden hier op stal.. Maar misschien ben ik bevooroordeeld :P

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:59

Nou RianneH het is zeker zo dat die bij ons ook moeilijk de achterhand eronder te krijgen is, hij is vrij voorwaarts gebouwd en zeker in de draf wil hij gewoon doortuffen.
En toch had ik hem laatst in het bos (en dan vraag ik echt niets van de paarden) dat hij achter de teugel ging kruipen (huh? normaal trekt ie?) en in de draf die achterhand eronder zette.

Hij kan het dus best... maar vindt het minder interessant denk ik.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:16

Ik denk dat je daar mis zit. Achterhand eronder brengen heeft niets te maken met het punt of een paard het interessant vind of niet. Een draver heeft een stuwend achterbeen, anders kan hij niet zo hard gaan, daarvoor zijn lange spieren nodig. Een dressuurpaard heeft een dragend achterbeen en die spieren zijn kort en krachtig. Kijk bijv. naar een PRE, die gaan veel gemakkelijker 'zitten'.
Een draver omscholen tot rijpaard heeft daarom meer tijd nodig dan om het hem te leren, want ze moeten hun spieren ook nog eens anders ontwikkelen. Vaak snappen ze het wel al, maar kunnen ze het lichamelijk nog niet.

Maar dat betekend niet dat ze geen krachtige achterhand kunnen ontwikkelen. Zoals ik zei, als ik het verschil zie in kracht wat mijn paard ontwikkeld heeft het laatste jaar, dan moet een fysiek normale draver dat minstens zo goed kunnen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:52

Ah goed dat je het even uitlegt. Ik probeerde gewoon een antwoord te verzinnen op "waarom gaat hij in het bos helemaal dressuren terwijl ik niets van hem vraag en waarom doet hij dan in de bak zo lastig"? Het is natuurlijk een manegepaard, die doen vaak in de bak lastiger, maar toch. :+

Spieren heeft ie zeker maar het zijn wat plattere, dus dat klopt alvast. :) Het kost wat training maar ik geloof zeker wel dat dravers prima om te scholen zijn.

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:57

Dravers zijn over het algemeen koppiger en vallen altijd op de voorhand om ze te leren de achterhand te gebruiken ben je soms maanden bezig.IK ben persoonlijk wel fan van dravers al deze die ik gezien zijn zacht van karakter en kindvriendelijk

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:01

Ik heb een bepaalde richting van de paardensport gekozen waarvan ik denk dat dravers daar niet geschikt voor zijn. Maar ik zou dus ook niet naar friezen, tinkers, haflingers, fjorden enz kijken. Ik startte Z sgw en dat hoop ik weer te kunnen als mijn merrie der blessure genezen is en ze een gezond veulen ter wereld heeft gebracht. Persoonlijk denk ik dat dravers voor het sgw niet geschikt zijn en dan bedoel ik Z of hoger. Maar er zijn altijd uitzonderingen. Alleen hechyt ik me teveel aan een paard en als die het niet blijkt te kunnen gaan ze bij mij minder makkelijk weg.

Mijn ambities wat betreft de sport is komt niet overeen met de capaciteiten va de meeste dravers en dan moet je er niet aan beginnen. Wordt geen van de partijen gelukkig van

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:03

emjam schreef:
ik zou niet zo snel een draver nemen omdat ze eigenlijk niet gemaakt zijn om op te rijden.

Sorry, maar dit is echt onzin :o
Dus geen enkel paard dat erop gefokt is om voor een kar te lopen, is gemaakt om op te rijden? Een draver is ook gewoon een paard hoor, het is niet omdat ze worden gekweekt op snelheid dat je er niet mee kan rijden :=

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:16

Fusa schreef:
Dravers zijn over het algemeen koppiger en vallen altijd op de voorhand om ze te leren de achterhand te gebruiken ben je soms maanden bezig.

Koppig :? Dan doe je echt iets verkeerd. Ik kan ze een hoop noemen, maar koppig absoluut niet.

Nemurin schreef:
Ik wil wel eens in een mod-loos topic zitten hier op Bokt. :)

tsssk >;) :D

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:17

Nou inderdaad, ik denk dat ik koppiger ben dan mijn Draver. :))

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:27

Ik ken dravers juist niet als koppig maar wel als werkwillig!
De mijne geeft geen 100 maar 200% bij alles wat we doen!
Of dat nou een bosrit is of we rijden dressuurmatig in de bak, hij maakt er nooit een potje van en doet erg zijn best!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:33

Mij ligt het niet perse aan de naam "draver', maar het feit dat je toch wel degelijk verschil ziet ohz tussen de gangen van het paard. De draf van een draver is anders als van een 'rijpaard'.
Dravers zijn leuk om te scholen tot dressuurpaarden hoor, niks is minder waar *heeft eigen ervaringen*.
Wil zelf verder in de dressuur komen, als ik dan toch een paard koop en er een hoop geld aan uit geef,
heb ik liever een paard waarmee ik zeker wat kan (dat het niet aan de gangen oid ligt) als dat ik een draver koop waarmee het misschien niet helemaal lukt door de gangen oid en hem weer weg moet doen.
Ik ben heel slecht in een dier verkopen namelijk.

Maar vind dravers opzich best leuke beesten met een leuk karakter. :j

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:46

emjam schreef:
ik zou niet zo snel een draver nemen omdat ze eigenlijk niet gemaakt zijn om op te rijden.

_O-
Geen enkel paard is gemaakt om te rijden :')
Waarom rijd jij op een paard??? Moeder natuur heeft ze daarvoor toch niet gemaakt....
Schaf gelijk alle rijpaarden af joh :7

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 16:17

WendyBZ schreef:
Fusa schreef:
Dravers zijn over het algemeen koppiger en vallen altijd op de voorhand om ze te leren de achterhand te gebruiken ben je soms maanden bezig.

Koppig :? Dan doe je echt iets verkeerd. Ik kan ze een hoop noemen, maar koppig absoluut niet.

Ik ben er vrij zeker van dat ik niet verkeerddoe mits ik met dravers hetzelfde omga als andere paarden maar mijn 4 jaarse draver is enorm koppig als zij niet wilt is het niets en met de 15 jaar oud draver die ik vroeger reed net van het zelfde.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 16:21

Ik heb ook een draver gehad en die was ook zo koppig en eigenwijs als ze groot was hoor :D
Had ze geen zin om te draven, bleef ze een uur lang stappen en galopperen.
Had ze geen zin om te staan in de trailer, ging ze languit liggen tot we aankwamen.
Was ze tanden aan het wisselen, liet ze zich vallen waar het uitkwam en ging ze liggen kreunen alsof ze stervende was.

Geweldig dier met een zeer uitgesproken karakter.
had ze wel zin, liep ze echt geweldig. Ze was ook onwijs leergierig en ging met sprongen vooruit.... zolang ze maar zelf wilde ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:45

Ach om even het grootste vooroordeel van dravers uit de wereld te helpen. Tv laat net een stukje zien van paarden in galop voor mensen op skieës uit. De presentator is helemaal enthosiast over deze dravers. :D

Foutje waarschijnlijk

Ik blijf vinden dat je naar een paard als individu moet kijken, en niet gelijk een heel ras moet 'veroordelen' omdat je persoonlijk een paar kent die niet leuk zijn. Ik ken een rond uit k*t fries, lelijk en en vreselijk rotkarakter. Maar om nu maar gelijk te zeggen dat alle frieze paarden spuuglelijk en een rotpaarden zijn, gebaseerd op een paar ervaringen? Niet helemaal eerlijk toch? Helemaal dravers verschillen onderling vreselijk van elkaar, omdat ze gefokt zijn om hun snelle draf, niet om uiterlijke kenmerken. Zelf vind ik een paard uitsluiten omdat het lelijk is zelf ook niet helemaal eerlijk maar goed.

Mijn draver is absoluut niet koppig, sterker nog, hij is super werkwillig, super gevoelig en erg slim. Niks niet koppig. Kan aan de hand van mijn paard natuurlijk niet zeggen dat er geen koppige dravers bestaan. Maar om geen draver te kopen omdat er ooit een was die koppig is geweest. Waarom nu alle paarden uitsluiten op basis van een paar ervaringen? Dat snap ik niet? Niemand hoeft van mij verplicht een draver te kopen en iedereen is ook vrij om een eigen mening te hebben. Maar meningen zijn geen feiten en hoeven ook niet kwetsend gebracht te worden :)

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:50

ik heb zelf een draver en een fries.
2 totaal verschillende paarden met karakters.
de fries altijd even aanhankelijk wil alles zien
en als het ff kan ook helpen haha
mijn draver: wel heel eenkennig mja ze moet het dan ook vooral met mij doen .
en ze is wel een heethoofd met rijden maar ik hou er wel van..
je gaat net even wat harder haha!
ze gaat wel door het vuur voor je en ik kan er alles mee dressuur springen western en nu doen we alles bitloos en met een rij sjabrak ze is van alle markten thuis.. wil mn 3jarige fries ook bitloos voor de kar hebben, en als dat gelukt is zet ik mn draver voor de sulky en gaan we ( mn ouders vriend en ik ) er lekker met zn allen op uit!

veelzijdig ik hou dr van!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:24

Goof schreef:
Ik heb ook een draver gehad en die was ook zo koppig en eigenwijs als ze groot was hoor :D
Had ze geen zin om te draven, bleef ze een uur lang stappen en galopperen.
Had ze geen zin om te staan in de trailer, ging ze languit liggen tot we aankwamen.
Was ze tanden aan het wisselen, liet ze zich vallen waar het uitkwam en ging ze liggen kreunen alsof ze stervende was.

Geweldig dier met een zeer uitgesproken karakter.
had ze wel zin, liep ze echt geweldig. Ze was ook onwijs leergierig en ging met sprongen vooruit.... zolang ze maar zelf wilde ;)

_O- Wauw wat een typetje zeg!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:40

Ja, een om nooit te vergeten ;)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 23:07

Laatst bijgewerkt door Olympia op 02-08-10 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's moeten in links :)

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 03:47

emjam schreef:

En de Monté dan? Zijn dit in jouw ogen dan weer speciaal gefokte dravers??? :=

Afbeelding

Miss_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:33

sammy1 schreef:
nog wat leuke foto s van mijn dressuur draver.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kan er nog weet ik hoeveel hier neerzetten,
ben echt super trots op hem.

Wauw.. Ik hoop dat mijn dravertje ooit ook zo loopt! hoe oud is hij/zij??

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:52

hij is 5 jaar,
en ik heb hem vorig jaar beleerd terug op het land gezet,
en in april weer goed opgepakt,
heb 1 keer in de winter erop gezetn om foto s te maken,maar voor de rest heeft hij echt volle rust gehad.
hij moet nu wat meer de oprichting in dat is wel wat zwaarder voor hem.