Dartmoors

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Re: Dartmoors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:15

Die foto is helemaal geem dartmoor? Is te groot lijkt het, heeft sokken een groot (paard-achtig) hoofd en witte aftekeningen op benen (wat nog minder gewenst is als kol ed)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:16

Nee natuurlijk is dat geen Dartmoor :P het gaat om de kleur smokey black.

Edit: wacht, misschien komt het door mijn tekst eronder. Die is dus bedoelt voor de persoon die een Dartmoor zonder papier zou hebben :))

In 't wild:

Merrie met leuk grulloveulen :D
http://www.flickr.com/photos/fatcatbrussels/5019951781/

Leuk getekend bont veulentje
http://www.flickr.com/photos/tony_carney/5750236488/

En een aansprekend grullo bontje :D
http://www.flickr.com/photos/chocolateb ... 643268221/

Kleurtjes mogen van het stamboek niet.... maar ze zijn zo leuk ;)
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 19-12-11 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:19

Haha ow ik dacht al hahaha. Kleuren yje vind t zo'n onzin maar heb nog wel meer "klachten" over het hele dartmoor beleid ;) dus zal ik maar even voor eme houden :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:20

Nee wel heel knap om daar een Dartmoor in te zien ja. :')

Wat vind je onzin eraan dan? Dat bepaalde kleuren niet mogen (of ben je daar juist voor)?

Overigens is een pony zonder papier voor mij eigenlijk gewoon geen ras (in de meeste gevallen dan... een Haflinger is natuurlijk vrij herkenbaar :+ ) maar je kan het vaak toch niet zeker weten. Halve Dartmoor hier is ook geen Dartmoor maar 'gewoon' een kruising... wel een hele leuke :D

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:28

Dat bepaalde kleuren niet gewenst zijn etc ;) en nog veeel meer dingen maja je bent van die organisatie afhankelijk want is enige stamboek (zolang als t nog duurt) in nld

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:30

Ja, dat vind ik ook wel jammer. Maar goed dat zou ook een lang selectieproces zijn om er andere kleurtjes in te krijgen (en toch de standaard van exterieur hoog te houden) omdat de meeste aparte kleurtjes eruit zijn gefokt natuurlijk. Maar ik had 't ook leuk gevonden ;)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:10

xxxclau schreef:
thoraklover schreef:
Jullie praten offtopic omdat jullie niet meer het onderwerp van de beginpost aanhouden (toch?).

Dit is het enige Dartmoortopic op heel Bokt. Waren er maar meer.. |(
Maar we zitten helemaal goed. Mijn Dartmoorpony, en koffievos, komt uit de Wageningse Dartmoorkudde. Prince van idefix4 is daar vast en zeker familie van! Wat is de afstamming van Prince ook alweer?

Uhm, kijk ik morgen even na. ;) Hij is gefokt bij stal Richter. Hij heet Richter's Prince. Een ruin fokt nogal onhandig.

Zo'n merrie moet wel opgenomen kunnen worden. Dan moet je dmv DNA onderzoek de ouders kunnen aantonen. Zo werkt het in elk geval bij het stamboek waar ik veel voor doe en dat is vrij standaard. Dus wel een kostbare actie om te doen. Maar als je dat er voor over hebt, kan je dat dus doen. Mss kan je nog contact opnemen met het stamboek? Zij kunnen je vast verder adviseren.

Filfil: Ik heb zelfs in een Engels blad eens een advertentie gezien van een bonte Dartmoor. Volgens de boekjes kan dat helemaal niet, maar toch was ie raszuiver. :j Het heeft er vast mee te maken dat ze er welshpony's mee gekruisd hebben in het verleden. Dat hebben ze toch gedaan toen het ras bijna was uitgestorven?

Colette: Wij hebben ons lidmaatschap opgezegd. Ons dochtertje wilde graag lid worden, omdat ze met Prince wilde helpen op Horse Event. Dat leek haar echt geweldig. Ze heeft een keer geholpen op Animal Event. Daar mocht ze komen, omdat er te weinig aanmeldingen waren. Daarna zijn de regels verzwaard in het promotieteam. Alleen echt rastypische pony's mochten nog deelnemen. De leiding van het promotieteam was op Animal Event al niet erg vriendelijk, omdat Prince niet rastypisch genoeg was vanwege zijn blesje. Dat vonden we zo kinderachtig naar Sabrina toe! Prince mag dan uiterlijk niet voldoen (en daarom is ie ruin) van binnen is hij op en top rastypisch. Hij is een heuse kinderpony en toch een paard in een klein lijfje. Echte karakterpony. Hij was wel de publiekstrekker, omdat hij dus wel gezellig ging staan proberen de aandacht te krijgen van de kijkers. De andere Dartmoors waren veel minder mensgericht en als rijpony kwamen een paar anderen naar mijn mening ook niet erg uit de verf. :P Prince heeft zich van zijn beste kant laten zien toen. haha. :D

Filfil: er zijn pony's zat, waar de afstamming van bekend is. Mijn moeder chipt veel paarden. Als zij een Irish Cob chipt is ze gerechtigd om dat in de papieren te zetten met de namen van de ouders. Maar als het een ander ras betreft, mag ze dat niet. Dat kan alleen als je je viervoeter laat chippen door het erkende stamboek en een dekbon kan afleveren. Én wat veel fokkers nog wel vergeten: Het te chippen paardje moet duidelijk aantoonbaar bij zijn moeder staan. Dat laatste gaat veelvuldig mis. Als een paard hier dus niet aan voldoet, komt er in het paspoort te staan: "Ouders onbekend en anders komt het paardje in het chipregister. Zo werkt dat. Dat zegt dus nog niet of iets een origineel ras is. Veel handelaren laten hun paardjes chippen bij mijn moeder, omdat ze veel goedkoper werkt dan menig stamboek én ze werkt heel snel. Vandaag chippen en betalen, morgen je paspoort in de bus. Heel veel stamboeken doen daar veel langer over. Handelaren willen de papieren snel hebben, zodat ze bij verkoop ook meteen kunnen leveren. Ik heb toch al wel paardjes langs zien komen waar de ouders van bekend waren, maar dat ze toch niet in het paspoort kwamen. Dat mág namelijk niet in de Europese wetgeving als je als chipper niet gebonden bent aan die rasvereniging.

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:16

Fiffill schreef:
Die hierboven vind ik ook niet 'typisch' Dartmoor maar ik zie er wel iets van terug. Heeft echter ook wel iets Welsh-achtigs naar mijn idee.
Edit: dit gaat over de pony van andafries

Ik begin na 3 jaar amateurschap toch dartmoorpony's te herkennen tussen andere pony's. Als ik erop af stap, klopt het ook altijd. Deze op de foto vind ik er ook zeker wat van hebben. Niet zo goed te zien op deze foto alleen. Het hoofdje is ook niet goed te zien door de vele manen. Anders zou het een Welsh (B) kunnen zijn misschien.

Trouwens, ik had ergens gehoord (weet niet waar) dat bij de dartmoors toch best veel kleuren mogen. Bonte niet, en veel aftekeningen ook niet. Maar ik heb al aardig wat veulentjes geboren zien worden uit ouders zonder aftekeningen, die een bles en sokken (soms één half witbeen) hadden. Dus je krijgt het er moeilijk uit. Ik snap dat het stamboek veel wit niet toestaat, maar ik vind het soms wel flauw. Het is een zeldzaam ras en dan moet je oppassen voor bottlenecks in het fokken. Ze zullen er denk ik niet gauw gaan uitzien als Welshjes A met zo vreselijk veel wit. Maar goed, ik heb daar geen ervaring mee.
Laatst bijgewerkt door xxxclau op 19-12-11 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:23

Afstamming bekend is al wat anders... dan weet je iig waar 'ie vandaan (uit :P ) komt ;) maar met kruisingen of papierloze pony's zonder verdere info kun je er vaak niet vanuit gaan dat het een bepaald ras is. Voorbeeld; misschien is mijn vz pony wel een hele Dartmoor (nu denk ik dat niet hoor) maar de vader is en blijft onbekend, dus ik kan er niet vanuit gaan. :)

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:24

Ik heb totaal geen verstand van het ras maar het werd erbij gezegd toen we haar kochten. Maakt mij verder ook niet uit. Haha ik vindt het prima het is een leuke kinder pony en daar gaat het om. Ze is overigens niet zo groot haalt de 1.20 niet eens.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:26

Het zou best kunnen hoor, ik zie er wel iets van in terug. Maar het blijft altijd gissen als je geen verdere informatie hebt.

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:31

andafries schreef:
Ik heb totaal geen verstand van het ras maar het werd erbij gezegd toen we haar kochten. Maakt mij verder ook niet uit. Haha ik vindt het prima het is een leuke kinder pony en daar gaat het om. Ze is overigens niet zo groot haalt de 1.20 niet eens.

Mee eens. Karakter is (meer dan) de andere helft van de pony. Over stokmaat: mijn pony is een raszuivere, is 3,5 en is in september op 1.12 m gemeten :-(. Ik hoop dat ze nog groeit!
Op deze foto zie je dat ze niet zo groot is (http://www.achterhoekfoto.nl/Fotoalbum/20110903-Dartmoor%20Pony%20Hengelo/images/TJ00029.jpg>voorste pony met mij), toch noemden ze haar 'harmonieus gebouwd'. Ikke blij! (sowieso natuurlijk omdat ze zich zo professioneel gedroeg op haar allereerste uitstapje, in totaal 6 uur reizen).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:33

Wat een leuke pony! Ik denk niet dat ze echt meer gaat groeien alleen... met welke kleur is ze opgenomen in het stamboek?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:34

Idefix snap ik wat ik afgelopem keer op keuring zag was 0,0. Onze pony's zijn ook rijtypisch (te "licht") tja ze zijn gewoon niet zo afgemest als 8vd10 anderen (en die 9vd10e is vaak te mager door wormen ;)).
En tja rara wie wint er altijd.... :=
Afgelopem jaar wel 1e premie behaald met 3j merrie pap zei nog bren hem maar niet voor dalijk herft die 3e premie (mijne was "wollig" en leek daardoor meer en concurrentie was bagger) dus toch mooi premie te pakken. Al moet ik wel zeggen 100% kinderpony die van ons, super braaf nooit slaan oid (ook als ze jong zijn niet) en gaan graag met de paarden mee (lopen dan net zo hard als de paarden want ze denken dat ze zelf ook paard zijn :=)
Hebben nu merrieveulen lopen ook zoo braaf en kan iedereen mee knuffelen en doen, maja zie ze maar eens te verkopen....

Hengst is ook erg braaf :)

Dit jaar niet gedekt ivm laat veulen (augustus) volgend jaar 2 dekken waarschijnlijk met de zwarte (die kamp was ben even naam kwijt)

Overigens promotieteam wat ik vorig jaar in deurne zag.... Om te huilen er kwam niks naar voren van "de kinderpony" show vond ik niks aan, ze hadden het veel beter neer kunnen zetten. Overigens vond ik het ook niet de meest geschikte ponys...

Mbt keuring in de tijd dat ik mee reed (jaar of 10/15 geleden) deden er ruim 100 ponys mee was echt (leuke!) dag vol, afgelopen jaar mager 30 ponys slechte kwaliteit en volgens mij was op bestgaand na iedereen om 2u al thuis :=

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:36

xxxclau schreef:
andafries schreef:

Mee eens. Karakter is (meer dan) de andere helft van de pony. Over stokmaat: mijn pony is een raszuivere, is 3,5 en is in september op 1.12 m gemeten :-(. Ik hoop dat ze nog groeit!
Op deze foto zie je dat ze niet zo groot is (http://www.achterhoekfoto.nl/Fotoalbum/20110903-Dartmoor%20Pony%20Hengelo/images/TJ00029.jpg>voorste pony met mij), toch noemden ze haar 'harmonieus gebouwd'. Ikke blij! (sowieso natuurlijk omdat ze zich zo professioneel gedroeg op haar allereerste uitstapje, in totaal 6 uur reizen).

Een na laatste (grijze) is die van ons die toen 1e premie kreeg.
Jij stond ook vooraan of niet? 2e toch?

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 00:00

colette_007 schreef:
Een na laatste (grijze) is die van ons die toen 1e premie kreeg.
Jij stond ook vooraan of niet? 2e toch?

Hey wat leuk!! Ik stond inderdaad dan naast jullie bij de rozetten uitdelen (ik werd 2e, jullie 3e van de 6). Ik dacht dat jullie een 2e premie hadden gekregen, gelukkig dus een 1e. Jullie pony stond nog zo te brullen even waarna mijn pony heel verbaasd terugkeek. Ik vond dat wel grappig. Meestal bemoeit de mijne zich overal mee, maar ze zal toen wel moe zijn geweest (en braaf natuurlijk).

Wordt die van jullie een schimmel, denk je? Ze werd al wat lichter, leek het. En ze oogde nog een beetje jeugdig, misschien groeit ze nog wat verder uit en moet je volgend jaar gewoon teruggaan. Ik voer de mijne ook met mate, en ze heeft als veulen één slechte winter gehad. Die nr. 1 was ook wel erg fors al voor 3 jaar! Erg mooi was ze, maar vervelend!! |( Karakter of opvoeding telden toen even niet mee. Ik was steeds bang klappen te krijgen ofzo, daarachter.

Inderdaad jammer dat de keuring en zo niet meer zo groot is dan. Werk aan de winkel, helaas heb ik de financiën niet. Met eentje hoop ik ook reclame te kunnen gaan maken (mennen, lange lijnen). Volgens mij heeft ze ook springen in haar mars, maar dan moet ik eerst een ruitertje vinden. Daar hoort ook weer een fatsoenlijk zadel bij. Maar het prachtige tuigje kostte al mijn halve maandsalaris dus die eerst maar in bedrijf.

En, jullie gaan toch verder fokken ondanks dat het niet verkoopt de laatste tijd??
Fiffill schreef:
Wat een leuke pony! Ik denk niet dat ze echt meer gaat groeien alleen... met welke kleur is ze opgenomen in het stamboek?

Fiffil, thnx! :D Ik denk ook dat ze niet veel groter meer wordt, maar ja. Ze is nog steeds een béétje overbouwd dus hopelijk gaat het schoftje nog wat omhoog. 1.12 m kan dus ook dartmoor zijn. In haar paspoort staat gewoon vos, meer niet. Toen ze geboren werd had ze eerst ook haflingerkleur. Nu kan ze in de winter héél erg donker zijn, soms zie ik het verschil niet van ver in de buurt van een zomerzwarte IJslander!

PS: Leuk dat het forum weer leeft!!!! *\o/*

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 06:50

Inderdaad.
Wad jeugdig maar erg goede beweging, nee gaan niet terug (waarom zou je gekeurd is gekeurd en Zeker nu het zo'n fflauwekul spelletje is geworden heb ik niet de ambitie vaker te gaan dan nodig :+)
De moeder die heeft L gesprongen en L dressuur geloprn deze is wel zadelmak en wor volgend jaar doorbeleer voor de kar.
Is schimmel inderdaad, grappig dat mensen daar nog steeds over twijffelen (dartmoor-mensen dan) hengst wilde hengstenboer kopen als het schimmel was maar hij was er van overtuigd dat het zwarte was (vanaf dag 1 zeker weten schimmel) dusja nu brengen we hem zelf maar voor :+
Ja als iedereene stop met fokken gaat het stamboek zeker naar de kl*te en kom je ook geen stap voorruit ;)

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 06:57

heb je op de moeder het sportpredikaat aangevraagd, dat kan als ze dubbel l was met winst.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 07:54

Uhm nee, zal eens navragen want dan mt k eerst formulieren vd knhs hebben neem ik aan?

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:07

colette_007 schreef:
Is schimmel inderdaad, grappig dat mensen daar nog steeds over twijffelen (dartmoor-mensen dan) hengst wilde hengstenboer kopen als het schimmel was maar hij was er van overtuigd dat het zwarte was (vanaf dag 1 zeker weten schimmel) dusja nu brengen we hem zelf maar voor :+
Ja als iedereene stop met fokken gaat het stamboek zeker naar de kl*te en kom je ook geen stap voorruit ;)

Ik twijfelde niet zozeer of het een schimmel was, ik wilde alleen graag bevestiging van de eigenaar zelf. :) Schimmeldartmoors zijn erg zeldzaam in Nederland, vandaar dat het je waarsch steeds gevraagd wordt. Dan heb zomaar ineens een 'exclusieve' kleur, toch? Vandaar dat de hengstenboer waarsch het schimmelhengstje wel wilde hebben. Heb je nog steeds een schimmelhengstje dan?

Het volgende is niet persoonlijk naar jou bedoeld colette_007, maar in het algemeen.
Het is maar wat je met vooruitgang in de fokkerij bedoelt. Ik ben soms verbaasd dat mensen met deze economie en slechte markt stug doorgaan met paarden en pony's fokken, gewoon omdat ze dat altijd zo deden. Tegelijkertijd puilt marktplaats uit en de prijzen zijn aan het kelderen. Er wordt wel gezegd dat topkwaliteit paarden nog steeds gewoon duur verkocht worden, maar dat is natuurlijk maar een (klein?) deel van de hele fokkerij. Ik vind dat dus scheeftrekkerij van de werkelijkheid door de media. Iedereen blijft proberen die topper te fokken en klaagt daarna dat ze veulens aan de straatstenen niet kwijtraken. Dan dek je toch niet weer opnieuw?! Ik vind persoonlijk dat een paard een meer exclusief goed moet worden, en niet iets dat je voor een paar tientjes of hondertjes op de kop tikt. Dat is slecht voor het dierenwelzijn, en zeker ook voor de fokkerij. Vervolgens weten (vaak onervaren) eigenaren niet met het paard om te gaan of kunnen het niet fatsoenlijk stallen.
Hopelijk verbetert dat binnenkort weer, en wordt er gerichter gefokt. Idealiter heeft het veulen al een bestemming voordat het verwekt wordt. Ook bij de dartmoors zal dat vast helpen. Je kunt wat mij betreft beter exclusieve dartmoors hebben, dan een overspoeld aanbod van fokkers die wanhopig zijn om hun veulens ergens te laten. Onder meer daarom laat ik mijn (1e premie) merrie niet dekken. Er zijn genoeg stamboekbroertjes en -zusjes van haar die gewoon de handel zijn in gegaan. En ik bedoel dit voor alle rassen, hoor.
Maar ja, dat idealiter is maar een droom van mij. De werkelijkheid zal blijven zoals het is, er zal doorgefokt worden, en de jonge dieren zullen maar verhandeld blijven worden en verhuizen van eigenaar naar eigenaar. Mensen vinden handelen gewoon een sport. Maar ik vraag me af waar die dieren uiteindelijk (en na hoe lang) terecht komen.
Babette de Bruin verwoordt het beter dan ik in haar column op horses.nl: http://www.horses.nl/horsesnl/artikelen/22477/columnwedstrijd-_-hou-de-hengst-bij-de-merrie-vandaan

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:52

Er is een verschil tussen fokken en fokken ;).
Het gros op bokt hier fokt een veulentje voor de leuk.... Dat is wat je uiteindelijk op mp treft omdat ze "lelijk" zijn niet correct of gewoonweg niet opgevoed.
Geloof mij dat de (seieuze) fokker selecteerd en dus regelmatig ook een lading weg doet voor de slacht.
Wij hebben ook vaak (nouja 3x) paard laten slachten ondat t bv exceem heeft oid.
En alles maar in leven houden tot hun 200 dat os slecht voor de fokkerij ;).
Paarden kopen vanwegen "de lieve oogjes" stimuleert het fokken zonder doel alleen maar (neem bv iemand die puur op kleur fokt alles door elkaar?! Ja je hebt wat "aparts" maar wat heb je erAan ;))

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:53

Overigens schimmelhengst hebben we nog gewoon ston ook niet perse te koop (veulen ook niet overigens) als ze 3 zijn en braaf raak je ze toch wel kwijt als het moet

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:17

xxxclau schreef:
andafries schreef:

Clau! Wat een mooie pony! Mooie kleur ook!

Prince meet 1.15 m. Ze zijn er ook als B-pony. Als ik die tegenkom... :j

Colette: Een pony op de keuring is iets heel anders dan een rijpony. Ik heb zo een dag op een Irish Cob keuring gezeten en ik kijk naar een pony/paard met de gedachte: "Hoe zou hij worden beoordeeld door een jury, die hem moet beoordelen in de proef." Terwijl op een keuring meer wordt gekeken naar bouw en fokwaarde. Ik had de paardjes in een heel andere volgorde staan dan de keurmeesters! Puur omdat zij door het vet heenkijken en kijken naar bouw en front. Het is echt anders kijken. :j
Mbt die pony's zijn we het eens. Helaas deel ik je mening. Prince liet zich van een heel andere kant zien. Met Sabrina was ie de meest dooie pony in de bak en ik had een bijrijdstertje bij van 13, die vrij tenger is gebouwd. Die liet Prince zien als barragepony met een springparcoursje. Toen was ie de snelste en zijn ruiter lag er bijna naast, omdat er wat twijfel was of we nou links of rechts zouden gaan. _O- Om daarna weer als een dooie pier met een bloedzenuwachtige Sabrina van toen net 8 op de rug rond te wandelen. Prince liet op en top zien, dat hij zich volledig aanpast aan het niveau van de ruiter. :+ Daar had ie geen enkele hulpteugel, staartriem of wat dan ook bij nodig. :') Wat de anderen lieten zien sloeg volledig de plank mis. Maar Prince heeft zijn ras al beter gepromoot. Als er nu mede-clubleden op zoek gaan naar een goede pony, komen ze bij mij vragen waar ze bij een Dartmoor op moeten letten hihi. Omdat ze nog vrij prijzig zijn en moeilijk te vinden, is er pas één bijgekomen. _/-\o_

Waar wordt de keuring meestal gehouden? Dan houd ik het in de gaten, zodat Sabrina een keer mee kan gaan kijken. Ik weet zeker dat ze zo iets leuk vindt.

Is de erkenning van het stamboek eigenlijk al rond? Ik heb al gehoord dat de shetten er behoorlijk moeite mee hebben en ook de Irish Cob moet er hard aan trekken om het rond te breien. Er worden behoorlijk zware eisen aan gesteld. Eén eis is dat ze volledig aan de reglementen van het moederstamboek voldoen en de andere is dat ze voldoende leden hebben. Ik hoor er eigenlijk helemaal niks over. Hoe zijn de verhoudingen tussen moederstamboek en dochterstamboek hier in NL? Waar zit het moederstamboek van de Dartmoor?

Clau: Mbt fokkerij is er toch wel een tendens dit jaar dat er minder gedekt is. De verwachting is zeker bij het KWPN dat er volgend jaar aanzienlijk minder veulens geboren worden. Maar ja, dan heb je er altijd nog gokkers tussen, die dan denken, dat er door minder aanbod meer wordt gegeven voor zijn veulen. Die mensen blijf je houden. Mijn moeder doet erg veel voor een stamboek en die zag ook al minder dekbonnen dan vorig jaar. Dus ook daar worden minder paarden gefokt. Maar er wordt momenteel ook nog zat geïmporteerd. Vlak dat niet uit. ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:35

Ik lees nog steeds mee, maar heb weinig toe te voegen.
Bij de shetten is de erkenning idd nog niet rond. Van het moeder stamboek mag alles dekken, hier in NL komt er maar een heel beperkt groepje in aanmerking voor de dekdienst (en nog is dat meer dan zat in de huidige markt). Daar ligt een van de grootste struikelpunten bij het NSPS.

Goede selectie vind ik heel belangrijk. Aan pony's die wat mankeren heeft niemand wat aan. Niet als keurings pony, niet als fokdier, niet als sportpony, maar ook niet als grasmaaier :).

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:51

Ja, mijn moeder had dat probleem met het ICS ook. Toch heeft ze dat goed weten te verwoorden bij het PVV. Mijn moeder draagt het shetlanderstamboek een warm hart toe. Ik weet zeker dat ze graag haar ervaringen hierin deelt. Ik ben met je eens, dat een pony, die al niet aan de eisen voldoet niet als dekhengst moet worden ingeschakeld. Sommige shets vind ik gewoon simpelweg niet in verhouding. Die moet je niet gaan gebruiken daarna.