Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
het gaat om de kleur smokey black.

dus zal ik maar even voor eme houden

) maar je kan het vaak toch niet zeker weten. Halve Dartmoor hier is ook geen Dartmoor maar 'gewoon' een kruising... wel een hele leuke
en nog veeel meer dingen maja je bent van die organisatie afhankelijk want is enige stamboek (zolang als t nog duurt) in nld
xxxclau schreef:thoraklover schreef:Jullie praten offtopic omdat jullie niet meer het onderwerp van de beginpost aanhouden (toch?).
Dit is het enige Dartmoortopic op heel Bokt. Waren er maar meer..![]()
Maar we zitten helemaal goed. Mijn Dartmoorpony, en koffievos, komt uit de Wageningse Dartmoorkudde. Prince van idefix4 is daar vast en zeker familie van! Wat is de afstamming van Prince ook alweer?
Hij is gefokt bij stal Richter. Hij heet Richter's Prince. Een ruin fokt nogal onhandig.
Het heeft er vast mee te maken dat ze er welshpony's mee gekruisd hebben in het verleden. Dat hebben ze toch gedaan toen het ras bijna was uitgestorven?
Prince heeft zich van zijn beste kant laten zien toen. haha.
Fiffill schreef:Die hierboven vind ik ook niet 'typisch' Dartmoor maar ik zie er wel iets van terug. Heeft echter ook wel iets Welsh-achtigs naar mijn idee.
Edit: dit gaat over de pony van andafries
) komt
maar met kruisingen of papierloze pony's zonder verdere info kun je er vaak niet vanuit gaan dat het een bepaald ras is. Voorbeeld; misschien is mijn vz pony wel een hele Dartmoor (nu denk ik dat niet hoor) maar de vader is en blijft onbekend, dus ik kan er niet vanuit gaan.
andafries schreef:Ik heb totaal geen verstand van het ras maar het werd erbij gezegd toen we haar kochten. Maakt mij verder ook niet uit. Haha ik vindt het prima het is een leuke kinder pony en daar gaat het om. Ze is overigens niet zo groot haalt de 1.20 niet eens.
).
) 
xxxclau schreef:andafries schreef:Ik heb totaal geen verstand van het ras maar het werd erbij gezegd toen we haar kochten. Maakt mij verder ook niet uit. Haha ik vindt het prima het is een leuke kinder pony en daar gaat het om. Ze is overigens niet zo groot haalt de 1.20 niet eens.
Mee eens. Karakter is (meer dan) de andere helft van de pony. Over stokmaat: mijn pony is een raszuivere, is 3,5 en is in september op 1.12 m gemeten :-(. Ik hoop dat ze nog groeit!
Op deze foto zie je dat ze niet zo groot is (http://www.achterhoekfoto.nl/Fotoalbum/20110903-Dartmoor%20Pony%20Hengelo/images/TJ00029.jpg>voorste pony met mij), toch noemden ze haar 'harmonieus gebouwd'. Ikke blij! (sowieso natuurlijk omdat ze zich zo professioneel gedroeg op haar allereerste uitstapje, in totaal 6 uur reizen).
colette_007 schreef:Een na laatste (grijze) is die van ons die toen 1e premie kreeg.
Jij stond ook vooraan of niet? 2e toch?
Karakter of opvoeding telden toen even niet mee. Ik was steeds bang klappen te krijgen ofzo, daarachter.Fiffill schreef:Wat een leuke pony! Ik denk niet dat ze echt meer gaat groeien alleen... met welke kleur is ze opgenomen in het stamboek?
Ik denk ook dat ze niet veel groter meer wordt, maar ja. Ze is nog steeds een béétje overbouwd dus hopelijk gaat het schoftje nog wat omhoog. 1.12 m kan dus ook dartmoor zijn. In haar paspoort staat gewoon vos, meer niet. Toen ze geboren werd had ze eerst ook haflingerkleur. Nu kan ze in de winter héél erg donker zijn, soms zie ik het verschil niet van ver in de buurt van een zomerzwarte IJslander!
)
colette_007 schreef:Is schimmel inderdaad, grappig dat mensen daar nog steeds over twijffelen (dartmoor-mensen dan) hengst wilde hengstenboer kopen als het schimmel was maar hij was er van overtuigd dat het zwarte was (vanaf dag 1 zeker weten schimmel) dusja nu brengen we hem zelf maar voor
Ja als iedereene stop met fokken gaat het stamboek zeker naar de kl*te en kom je ook geen stap voorruit
Schimmeldartmoors zijn erg zeldzaam in Nederland, vandaar dat het je waarsch steeds gevraagd wordt. Dan heb zomaar ineens een 'exclusieve' kleur, toch? Vandaar dat de hengstenboer waarsch het schimmelhengstje wel wilde hebben. Heb je nog steeds een schimmelhengstje dan?
.
.
) xxxclau schreef:andafries schreef:Ik heb totaal geen verstand van het ras maar het werd erbij gezegd toen we haar kochten. Maakt mij verder ook niet uit. Haha ik vindt het prima het is een leuke kinder pony en daar gaat het om. Ze is overigens niet zo groot haalt de 1.20 niet eens.
Mee eens. Karakter is (meer dan) de andere helft van de pony. Over stokmaat: mijn pony is een raszuivere, is 3,5 en is in september op 1.12 m gemeten :-(. Ik hoop dat ze nog groeit!
Op deze foto zie je dat ze niet zo groot is (http://www.achterhoekfoto.nl/Fotoalbum/20110903-Dartmoor%20Pony%20Hengelo/images/TJ00029.jpg>voorste pony met mij), toch noemden ze haar 'harmonieus gebouwd'. Ikke blij! (sowieso natuurlijk omdat ze zich zo professioneel gedroeg op haar allereerste uitstapje, in totaal 6 uur reizen).
Om daarna weer als een dooie pier met een bloedzenuwachtige Sabrina van toen net 8 op de rug rond te wandelen. Prince liet op en top zien, dat hij zich volledig aanpast aan het niveau van de ruiter.
Daar had ie geen enkele hulpteugel, staartriem of wat dan ook bij nodig.
Wat de anderen lieten zien sloeg volledig de plank mis. Maar Prince heeft zijn ras al beter gepromoot. Als er nu mede-clubleden op zoek gaan naar een goede pony, komen ze bij mij vragen waar ze bij een Dartmoor op moeten letten hihi. Omdat ze nog vrij prijzig zijn en moeilijk te vinden, is er pas één bijgekomen.
.