Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Desi_2409

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:45

Leuk die filmpjes Mkango. Krijgen de paarden verder geen hooi? En wat was het nu voor krachtvoer wat ze kregen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:10

Desi_2409 schreef:
Leuk die filmpjes Mkango. Krijgen de paarden verder geen hooi? En wat was het nu voor krachtvoer wat ze kregen?
Ze krijgen wel hooi, maar het verschilt per stal hoe dat geregeld wordt. Op de meeste stallen doet de ground staff dat, maar bij bijvoorbeeld Andrew Balding zijn de ruiters daar verantwoordelijk voor. Krachtvoer krijgen ze meestal niet van de ruiters, maar van de head staff, alleen Charlie Fellowes doet dat dus iets anders.

Hij voert brok en 'chaff,' gehakselde grassen of kruiden voor extra vezels en extra voedingsstoffen. :) Het voer bevat weinig zetmeel en geen haver o.i.d.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:33

Toen ik bij Gary werkte kregen de paarden 3x per dag hooi.
In de ochtend na het rijden (daarvoor hadden ze meestal nog van de laatste avond ronde), dan werd in de middag nogmaals gecheckt en dan in de avond. Er was ook yard personeel dat niets anders deed dan continue alles in de gaten houden en de paarden verzorgen.
Bij de renstal hier in Nederland in de ochtend en avond.

Kwa krachtvoer wordt overal anders gedaan. Wel eigenlijk overal minimum 3x per dag.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:37

Pfff ik heb weer even genoeg van paarden...
Vorig weekend had Willy waarschijnlijk klop gekregen van een ander paard op de binnenkant van zijn voorbeen. Wondje leek niet heel erg dus gewoon honingzalf beginnen smeren. Dinsdag zag het er toch was vies uit en zat er een nieuwe snede onder. Dierenarts geweest, alles proper gemaakt, verbandje rond, 80 euro armer.
Gisteren krijg ik telefoon van de verzorgsters van mijn andere paard. Kolieksymptomen. Nog geen 24u later weer de veearts gebeld, 130 euro armer en vannacht nog uit bed gemoeten om olie te geven.
Ik ga deze ochtend daar gaan checken, paard is weer in orde en dan krijg ik telefoon van op stal (mijn paarden staan op 2 verschillende plekken) dat Willy zijn onderbeen helemaal dik staat. Nog eens dierenarts gebeld, weer ontstekingsremmers en antibiotica erin en 165 euro er bovenop.

Niet leuk -O- -O- -O-

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:42

Ik kijk zo de filmpjes even, bedankt voor het delen mkango, leuk!

Oef wat een pech katyatje ;(

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:51

@Katyatje, staat hij met het been wel gewoon buiten. Op stal zwelt zoiets altijd op.
Hier standaard zalf en vetraps etc oo stal liggen. Bij zo'n wondjes doe ik dus direct met hibi-scrub schoonmaken. Honingzalf er op en indien nodig een verband er om. Dit iedere dag en/of om de dag even doen. Is het heel erg dan heb ik ook nog wel antibiotica en pijnstillers op voorraad. Maar dat geef ik echt als laatste iets. Voor de rest mooi MINIMAAL 6 uur per dag buiten zodat vocht en viezigheid etc er uit gelopen kan worden.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:02

Heb ze gekeken! Inderdaad leuk om een beetje inzicht te krijgen in hoe het er aan toe gaat op een renstal.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:23

kyrkelover schreef:
@Katyatje, staat hij met het been wel gewoon buiten. Op stal zwelt zoiets altijd op.
Hier standaard zalf en vetraps etc oo stal liggen. Bij zo'n wondjes doe ik dus direct met hibi-scrub schoonmaken. Honingzalf er op en indien nodig een verband er om. Dit iedere dag en/of om de dag even doen. Is het heel erg dan heb ik ook nog wel antibiotica en pijnstillers op voorraad. Maar dat geef ik echt als laatste iets. Voor de rest mooi MINIMAAL 6 uur per dag buiten zodat vocht en viezigheid etc er uit gelopen kan worden.

Hij kan altijd buiten. Hij heeft een ruime stal met een grote Paddock aan maar het hooi wordt wel enkel binnen gegeven. Dus het komt er op neer dat hij wel vaak gewoon stil staat.
Ik zal maar eens wat extra EHBO materiaal inslaan en wondjes inderdaad aanpakken zoals je zegt. Wondes schoonmaken vind ik wel echt vreselijk. Ik krijg dan bijna plaatsvervangende pijn.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 13:12

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden moet je dan maar in je achterhoofd houden.

Ik begon ook met enkel een zalfje en tegenwoordig een heel arsenaal aan spullen.

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 13:17

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 13:51

Misschien kun je van de dierenarts zilveralginaat stickers krijgen. Die heeft mel gehad op haar ontstoken wond van haar voorknie. Als die in contact komt met wondvocht lost er een stukje van de sticker op en daar komt dan een ontsmettende stof van vrij.
Dus als je die sticker op de wond plakt en dan er verband omheen doet, wordt de wond gedurende de dagen dat je het verband erom houdt toch elke keer schoongemaakt zonder dat je het helemaal hoeft uit te pakken enzo.

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:28

Jeetje wat een pech allemaal weer.. heel veel beterschap voor Willy.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:46

Mel voelde zich vandaag alweer een stuk beter. Beentjes waren ook dun, dus ze mocht voor het eerst bitloos. Ging best goed!
Afbeelding
En in het geheel. Ze had geen zin in een standfoto geloof ik O:)
Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 19:37

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:59

Wat fijn dat Mel zich weer wat beter voelt en dat het bitloos goed ging!

Miles staat weer op schoentjes, had ik al een beetje aan zien komen maar het was duidelijk weer nodig dus we gaan zo weer verder. Morgen komt de fysio, ik ben benieuwd wat die zal zeggen!

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:09

Wat een bijzonder zadel Sintara! is dit speciaal voor endurance?

Hoe is het met de ziekenboeg Katyatje en AlwaysH
Het bevalt mij ook prima nu Gentle weer op voorijzers staat, hoeven blijven veel mooier en krijgen nu tenminste kans om te groeien

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:12

Ja precies! Nu zei de smid dat ze wel mooi gegroeid waren maar hij was wat gevoelig op z'n straal, nouja goed, door met dus.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:50

Desi_2409 schreef:
Wat een bijzonder zadel Sintara! is dit speciaal voor endurance?

Het is een semi boomloos 'australian stock' zadel. Inderdaad geschikt voor endurance en buitenritten, hij zit echt heerlijk en je kunt lekker lui je hand met teugels op de boog voor je leggen. Ook weegt hij maar 5 kilo ongeveer :).

Ik ben wel aan het kijken voor een boomzadel voor erbij, voor de afwisseling. Geeft weer anders druk en voor zo'n gevoelig draakje als mel is dat denk ik het beste. Zelfs goed passende spullen gaan na veel uren per week irriteren.
Ook is dat boomzadel dan waarschijnlijk wat meer geschikt voor lollige basis sprongetjes/dressuur. De 28e komt de passer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:30

Sintara schreef:
Mel voelde zich vandaag alweer een stuk beter. Beentjes waren ook dun, dus ze mocht voor het eerst bitloos. Ging best goed!
[ [url=m/kch05y.jpg]Afbeelding[/url] ]
En in het geheel. Ze had geen zin in een standfoto geloof ik O:)
[ [url=m/Twz311.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wat een gave kleuren. <3 Zo stom, ik houd dus best wel van felle kleuren, maar niet op m'n eigen paard, haha. Ik vind je pad echt heel mooi, en dat turquoise. <3 Heerlijke zadels zijn dat ook!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 11:34

Nobli is er nog erg rustig onder. Af en toe beetje in de war ‘hé, je vergeet mij!!!’, maar verder heerlijk rustig en vrolijk.
Met uitmesten staat ‘ie even in een buurstal. Dit vond hij voorheen spannend, maar nu niet meer. Stond gisteren lekker te dutten terwijl we de stal deden.

Afbeelding
Afbeelding

We maken echt een speeltuin van zijn stal. En lekker kleefkruid want dat groeit nu super veel weer. Buiten dat hij dat erg lekker vindt, heeft dit ook een positieve werking op de lymfeknopen en dat is alleen maar mooi meegenomen als hij niet beweegt.
Afbeelding
Afbeelding

Hij loopt overigens helemaal niet meer kreupel de stal uit. Vorige week wel nog als hij uit stal kwam. Dus hopelijk houdt hij dit vast.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:58

Hihi, dat hooinet ziet er leuk uit :D toch al goed dat hij niet meer zo overduidelijk mankt.

Ondertussen ben ik zo wat apotheker geworden. Dit gaat nu allemaal door Willy zijn eten :') hij eet het met lange tanden.
Afbeelding

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:01

Wat fijn dat Nobli niet meer kreupel is! Super hoe jullie hem kunnen vermaken!

Ah die Willy, dat is aardig wat, wat er door zijn voer gaat. Ik denk inderdaad dat dat de smaak wel beïnvloed. Misschien ook iets van appelmoes erdoor om het weer wat smakelijker te maken?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:04

Hmmm ik zou het iets wat versimpelen.

Stap 1: hooi.
Stap 2: goede brok of muesli. Dan zit je sowieso al aan al je vitaminen en mineralen.

Stap 3: FibreBeet of een andere ruwvoer slobber.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:16

Avalanche schreef:
Hmmm ik zou het iets wat versimpelen.

Stap 1: hooi.
Stap 2: goede brok of muesli. Dan zit je sowieso al aan al je vitaminen en mineralen.

Stap 3: FibreBeet of een andere ruwvoer slobber.

Is dit voor mij?
Want zijn eten zit wel goed hoor :P maar hij krijgt momenteel siroop + poeder voor zijn luchtweginfectie en dan AB + ontstekingsremmers voor de wonde aan zijn been. Dus onze apotheek is gelukkig niet altijd zo uitgebreid :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:23

Thnx mkango!
Agutte nobli is zo'n lieverd he. Fijn dat hij al niet meer kreupel de stal uit komt. Het kleefkruid is hem gegund :D
Arme willy ook met z'n hele apotheek.. Maarja als het maar helpt dat is uiteindelijk het belangrijkste.

Mel is jarig vandaag dus die ga ik straks verschrikkelijk verwennen