Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 10:31

Een oprechte vraag.....
Kan iemand me uitleggen hoe een mexicaanse neusriem mechanisch gezien scherper kan inwerken?
Wát is de inwerking die scherper is, gezien de constructie van het hoofdstel/de neusriem? Het zit zoals het zit.. Er is geen connectie teugel/neusriem of neusriem bakstuk waardoor je zou denken dat er op enig moment extra druk toegepast kan worden... dus hoe zit het? Wáár zit dan de extra controle waarvoor het kennelijk gebruikt wordt?
Ben hier oprecht benieuwd naar, vraag het me al een tijdje af, en nu het hier weer zo voorbij komt dacht ik het nu toch maar eens te vragen...

( en verder vrees ik helaas weer even meelees stand.... beetje druk.....)

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 17:16

Ik heb ook geen idee punz en vraag het me ook regelmatig af, dus ben benieuwd ....

Marieke 30 oktober gaat het gebeuren :D
Vandaag sanne wedstrijd gehad en wat had ze m lekker lopen, mooi ontspannen, lekker nageeflijk zelfs en dat is nog nooit gebeurt met springen. Wat zijn ze dan vooruit gegaan in een jaar tijd. Heerlijk een pony die zo relaxt is.....tot de bel gaat en sanne haar been aanlegt. Een bommetje was het vandaag die afgeschoten werd, wat een enrgie, over en over enthousiast, op alle hindernissen aantrekken, zelfs de verkeerde :? , en dan toch redelijk netjes je parcours rond kunnen rijden met maar 1 foutje vind ik netjes. En wat ben ik dan trots op sanne, want ik vroeg aan haar hoe het kwam dat melody langs de laatste hindernis ging, nou mam zei ze, hij ging zo hard, hij kwam niet uit, dus ik denk dan rent hij er in, dus heb ik hem er maar langs gestuurd. Zo trots, pony's belang voor eigen belang, niks geen doordrukkerij om toch te proberen foutloos te zijn. Wat voelt dat goed.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 17:36

Verstandig van je dochter! :j Wel eng hoor dat ze hem niet kon controleren, vooral bij dat hoge!

Wij zijn vandaag weer een paard rijker geworden. :)

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 17:51

Een neusriem er voornamelijk voor om de mond dicht te houden, dus of met een lage neusriem of een neusriem met sperriem. Heb mijn neusriem er daarom helemaal afgegooid, omdat het toch kapot was en ik eerlijk gezegd niet veel verschil merk met rijden. En als het bit pijn doet vind ik dat mijn pony haar mond open mag doen. Een neusriem zet er op zichzelf druk op (en dat ligt er ook aan strak je 'm doet) er komt dus niet meer druk op te staan met meer teugeldruk. Er komt druk op te staan wanneer een paard z'n mond open doet en ik denk dat een Mexicaanse neusriem scherper werkt omdat er meer druk op 1 punt komt te staan.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 17:56

Hoe strak je de neusriem aansnoert zal ook het ding zijn, maar dat is bij alle hoofdstellen zo. Heb dat zelf altijd losjes zitten.

Een mexicaanse neusriem werkt inderdaad scherper in omdat de druk minder verdeeld is zoals bij een gewoon Engels hoofdstel. Het is dus zo dat je hem alleen moet gebruiken als je het echt nodig hebt. :j

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 21:26

Klopt :j

Gebruik het hoofstel dan ook alleen in het bos, in de bak heb ik hem niet nodig. Ik hoop dat het goed gaat morgen, ben toch wel redelijk nerveus na de laatste keer.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 22:09

Mijn valk is vandaag grijs geworden.
Wel jammer hoor, maar ja die vacht eraf is ook wel fijn.

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 22:09

Even een verhaaltje vanaf de veluwe. Ik lees trouw mee, maar net als zovelen best wel druk nu en reageer niet altijd... Maar ik vind het super leuk om jullie te volgen! +:)+

Met Cloontje gaat het goed, ik heb het idee dat ze echt wat meer op haar gemak aan het raken is. Veel gewandeld, gespeeld, grondwerk gedaan, geborsteld, gekletst (ze smeekt nog net niet om een paar oordoppen... _O- .), gemasseerd en geaaid. En we zijn haar ook weer af en toe aan het rijden 2 keer per week ofzo.
Doen we heel relaxed en niet te veel vragen en bij alles wat ze ook maar een beetje goed doet de hemel in prijzen. :)F Haar ego en zelfvertrouwen begint langzaamaan wat te groeien. Als ze briest en loslaat (en dus ontspant) reageren we alsof ze de olympische spelen heeft gewonnen.

Het leuke is wel dat we merken dat het contact veel intenser wordt. We leren haar veel beter kennen en zij ons ook. <3 Ze begint heel langzaamaan te snappen dat we haar geen kwaad willen doen. Intussen doen we dus veel leuke dingen en daar genieten we zelf ook van. :D

Een aantal van jullie hebben de foto's vast al gezien op FB, maar voor de rest die benieuwd is wat voor "penny-gedoe" we allemaal uitspoken met Clooney, hier nog wat foto's!

Lekker wandelen
Afbeelding

Samen met Evrona (mijn Eef) kijken bij de waterval
Afbeelding

Even kijken bij het stromende water, en ook even slokje drinken
Afbeelding

En dan super cool door het water op en neer. +:)+
Afbeelding

Spelen in de paddock
Afbeelding

Vragen of Mevrouw wat moeite wil doen voor een snoepje??
Afbeelding

Circus Clooney...zucht..nu nog een pluim voor op haar hoofd... :+
Afbeelding

Samen chillen, ook belangrijk
Afbeelding

En vandaag weer even lekker ontspannen gereden en wederom de olympische spelen gewonnen! +:)+
Afbeelding

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 22:41

Oooooh ik vind Marlon en Clooney echt zo'n ontzettend schattige combinatie <3
Fijn dat het vertrouwen begint te groeien. Clooney heeft het echt zo getroffen bij jullie!

@tineke, zo leuk om jouw enthousiaste verhalen over Melody te lezen. Echt een topsportpony!

@change, begrijp ik nu goed dat de nieuwe aanwinst het zusje van Leo is?' leuk!

@elly, zonde he dat die mooie valkjes zo grijs worden na het scheren.

@tribunals, hopelijk helpt de Mexicaanse neusriem om Jackson buiten een beetje in bedwang te houden.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 09:48

Clooney is zooo leuk. <3

Dat grijze trekt wel weer bij! Over een week zie je daar niks meer van!

Bar, ze is inderdaad het zusje van Leo! Ze komt uit dezelfde moeder en dat is ook de reden waarom we maar een gok genomen hebben en haar gekocht hebben. :D

Voor de niet FB volgers, onze nieuwe aanwinst:

Afbeelding
Afbeelding

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 10:09

Wat een mooi veulen Change! Prachtig koppie!! <3

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 10:37

Prachtig dier Elysa <3

En wat is Clooney toch een prachtige pony.

Over een uurtje naar stal, gooi hem eerst even aan de longeerlijn en dan naar Havelte.. Ik hoop dat het goed gaat.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 11:07

Alvast veel plezier maxime!

Ik neem Ler vandaag ook mee naar buiten, heerlijk. :)

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 17:59

Afbeelding

Wij hebben vandaag ook even genoten van het lekkere weer!

Leuk veulen Change

Tof dier die Cloony en wat bouwen ze zo een fijne band op.

Grijze valken, jammer hè dat ze de kleur niet gouden na het scheren.

Een hete melody,verstandig dat ze hem er langs gestuurd heeft.

En was de buitenrit tribunals?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 18:31

Leuke sfeerplaatjes! :D

Ik heb vandaag heerlijk buitengereden met mijn witje en ben daarna weer eens op ons dressuurpaard geklommen om ermee te springen. Ze kan het ook nog. :=
Afbeelding
Afbeelding

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:09

Wat een heerlijke zonnige foto's!! Karel het family-paard!! Heerlijk zeg! <3

En Change, dat is al een stuk hoger dan dat vorige kruisje! Gaat snel vooruit met jouw dressuurpaard! +:)+

Tribunals, hoe is het gegaan in het bos? Weer veilig thuis nu? En hoe beviel de neusriem?

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:28

Ziet er goed uit allebei!!

Ik was stiknerveus en heb hem van te voren 20 minuten aan de longeerlijn gehad, maar wat ben ik trots! Hij was in het begin erg enthousiast, moest indruk maken op alle andere paarden die we tegenkwamen (wat overigens hilarisch is: staart omhoog, continu brullen en hij leek salinero van anky wel 8)7 kreeg een paar keer de vraag of het eem hengst was :')) en hij sprong 3 keer terecht weg. Een keer van een hert die achter hem langs rende, een keer van een eekhoorn (held op sokken!) en een keer van wat vogels. Ondanks dat hij zich af en toe flink sterk maakte was hij goed te houden en heeft hij zich super goed gedragen. Ben echt apetrots en ben nog steeds aan het nagenieten. Zelfs meerdere keren galop meegepakt, inclusief op een open veld!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heb dus niet voor niets alles nieuw gekocht :D

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:50

Toch braaf dan maxime :D Lekkerding is het ook!

Zwartje springt vrijwel nooit maar telkens gaat het ietsje beter! Als Ler straks weg is ;( wil ik met haar wat lage oefenparcoursen springen zodat ik zelf toch nog iets aan de gang blijf en zij vind het zelf ook leuk!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 23:52

Change3x schreef:
Hoe strak je de neusriem aansnoert zal ook het ding zijn, maar dat is bij alle hoofdstellen zo. Heb dat zelf altijd losjes zitten.

Een mexicaanse neusriem werkt inderdaad scherper in omdat de druk minder verdeeld is zoals bij een gewoon Engels hoofdstel. Het is dus zo dat je hem alleen moet gebruiken als je het echt nodig hebt. :j

En HOE doe je dat dan...dat gebruiken? Dat is precies mijn vraag.
Ik weet waar een sperriem voor is. Ik weet dat de mexicaanse neusriem zo ontworpen is dat het de neugaten vrij laten, waardoor er onbelemmerd geademd kan worden én tegelijkertijd er wel een sperriem functie is. Maar: hoe zou de druk minder verdeeld zijn waardoor het scherper is? En dan nog...Dan is er toch constant meer druk? Hoezo geeft dat meer controle? Je hebt dan toch alleen maar scherper ( als het drukverdelings verhaal klopt) een constante druk??

En dan ga ik nu foto's kijken, want ik zie er heel veel voorbijkomen!!

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:43

@Marieke33 wat een leuk verslag! Hoe oud is Clooney? Wandelen jullie op de ruiterpaden?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 18:14

Vandaag heeft mijn juf even gereden. Bjuut is zo fanatiek geweest en vooruit gegaan dat ze zich nu niet meer los wilde laten. Ik ben gewoon nog niet handig genoeg.

Ik had zomaar ineens een dressuurpony met achterbeen gebruik :+

Ik moet alleen leren rechtop te blijven zitten.. door mn vest (connemaravest!) voel ik me een beetje papzak.

Afbeelding

Afbeelding

esje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 21:46

Wow, Saams! Die Bjuut zet haar achterbeen er netjes onder!

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 23:10

Gaaf Tribunals!! Fijn dat het zo goed ging!! Vanaf nu dus weer vaker naar het bos? Je had ook wel heerlijk weer zeg! {:}

Dank je Silver-fox! Clooney is 6 jaar. We wandelen uiteraard alleen op paden waar je met een paard mag komen. O:)

En Saams: Wat een gave foto!! Ziet er goed uit!!!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 08:11

Wij zijn gister naar de andere kant van Nederland gereden. Wat is het toch mooi in Twente.
De eigenaren van een oude C pony van mij wonen hier en zijn helemaal van het springen. Dochter is afgelopen zomer 2e geworden op NK.

Willem gedroeg zich echt super op de lange rit. En dat terwijl hij nog niet ech heel veel trailer kilometers in de benen heeft.
De bonte is niet zo handig in het springen maar die verbaasde ons hoe goed ie het toch nog aanpakte. Misschien toch maar een wat meer in gaan trainer.
Hieronder wat foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De kat heeft nog maar 8 levens over :)
Afbeelding

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 08:42

Waar in Twente waren jullie? Ik woon daar. :=

Mooie foto's! Ik vind die bonte echt stoer!

En Bjuut kan het wel!! En jij ook hoor. :j