Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 08:21

Bij mij staan ze ook in loopstallen maar moet er niet aan denken aan de dekenwissel na de training.
Eer dat ze dan droog zijn, vreselijk.

Geschoren en goede outdoordeken erop geeft naar mijn idee minder risico op kou en onder de streep ook veel makkelijker.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 08:48

Vroeger kwam ik ook altijd met mijn donzige schimmel, ongewassen op concours. We hadden toen al wel dekens op, maar schoren nooit.
Ik snap wel dat er geschoren word bij paarden die een dichte/dikke vacht hebben. Ook tijdens het werk kan dat profijt hebben.

Maar ik schrik soms hoeveel gram er al op ligt terwijl er nog maar weinig qua temperatuur gebeurt.

Hier beginnen we met de gevoerde regendekens, tzt komt dan de 200 grams om te hoek kijken en als het echt winters word de 300 grams, max 400. Hier trouwens ook wel en inloopstal en 24/7 buiten

Wisselen is rot, wij moeten er dan ook 5 wisselen, daarom ben ik blij dat ik ze straks in de "achtertuin"heb, kan ik tussendoor nog eens wat makkelijker wisselen

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 08:54

Ik heb het idee dat de pony's echt last van die dikke vacht hebben als ze in de sport lopen. Idee van hardlopen met een bontjas aan.

Mijn KWPN'er laat ik altijd in jachtmodel scheren dus met de benen nog behaard zeg maar.
Dat vind ik wel fijn idee omdat ze in de winter ook hele dagen buiten staat.
Ook geschoren krijgen ze bij mij niet meer san 300/400 gram op. 400 alleen bij flinke vorst. Ze voelt altijd warm genoeg.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:16

Enige waar ik wel vanaf gister mee begonnen ben is uitstappen met uitrij of fleecedeken. Ze is nat van het zweet, na een half uurtje rijden en dat in combinatie met een fris windje :=

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 12:23

Nou ik pakte eamonn altijd flink in hoor. Met hals en al. Maar bij ons staan ze overdag buiten en hebben eigenlijk geen schuil mogelijkheid. En als het daar waait waait het erg hard. Ik voel me nooit prettig als ik een nat paard buiten moet gooien met een natte hals.
Nou merk ik dat sky nog maar erg dun in zijn vacht zit maar ook hij krijgt van de winter een deken op. Ik ga het zolang mogelijk uitstellen maar bij die echte gure dagen dan staan ze echt allen met de kop omlaag bij ons in de weien. Echter eamonn doet gewoon lekker zijn ding met zijn deken op. Scharrelt en knabbelt etc... Helemaal kaal vind ik in januari - februari niet fijn dat zijn de koudste maanden. Als ze dan helemaal kaal zijn. Durf ik de dekens er weer niet af doen ivm koude op de lendenen.
Maar ik kan mij zomaar voorstellen een paard dat niet een hele dag verkleumd heeft gestaan dat die soepeler beweegd omdat zijn spieren ook niet zo afzien. En eerlijk is eerlijk met een hagelwitte pony vond ik het toch ook wel fijn dat die altijd zo schoon was . Maar of je nu een deken op legt of niet. De lengte en de dikte van de haren beïnvloed je er niet mee.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:41

Ieder z'n eigen ding toch. :) Iedereen doet het op zijn eigen manier, al onze Connies zien er goed uit en hebben het goed . Of we ze nou wel of niet scheren, wel of geen deken opleggen, iedereen doet zijn best en denk dat niks verkeerd of fout is.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:02

Precies Change!

Vandaag weer les gehad, nu de 3e les van de nieuwe juf en zelfs andere op stal zeggen dat ze zoveel beter is gaan lopen. Ik merk het zelf ook. Ze is enorm los in het lijf en moet dat nu leren gebruiken en laat dat veel stukjes mooi zien. Ze heeft ook veel meer kracht en de juf vond haar veranderd in het lijf. Ze word een gespierde dame :+
Ze ziet er wel dressuurpotentie in omdat ze mooie gangen heeft, alleen het kost nog veel tijd om het lijf eraan te laten wennen. Al doet ze er nog 5 jaar over al blij dat iemand zegt dat er potentie in zit.
Ik merk aan Bjuut dat ze het ook leuker vind. Heel geconcentreerd en werkt enorm hard en je ziet het na een half uurtje les allemaal echt verwerken. Arme pony := voel me een klein kind op een roze wolk met zo'n knappe werkwillige pony *\o/*
Afbeelding

Afbeelding

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:06

Saams wat heerlijk, ga lekker zo door zou ik zeggen en dan kom ik je wel tegen in de dressuurring, hihi en blijf vooral nog even zitten op je roze wolk. Met een vijf jaren plan is helemaal niets mis.

En inderdaad moet iedereen doen waar die zich goed bij voelt, of dat nu wel of niet scheren is en wel of geen deken, voor mijn part geitenwollen sokken en een bontmuts. Onze grote vriend staat nu met een kaal lijf en erge fluffy benen :=

Gister had sanne dressuurles en weet je, dan kijk ik erna en ben reuze trots op het stel en dan smelt ik gewoon. Gek toch. En als ik melody dan zie lopen, denk ik.....oooooh wat is hij toch mooi <3 .
Vanavond genieten van de springles.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:07

Dat is ook zo hoor, ieder zijn eigen ding en waar die zich goed bij voelt, maar ik verbaas me gewoon over sommige dingen :o

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:01

Hoe ging de les Tineke? :D

Larry was superfijn te regelen vandaag! Donderdag en zaterdag start ik hem voor het eerst binnen, ook al een hele tijd niet meer gesprongen op concours dus ik heb er zin in en Ler is fit! Het zal hoogstwaarschijnlijk ook een van de laatste springwedstrijden zijn van ons samen. :( Nog even genieten nu het nog kan!

Filmpie van vandaag:

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:51

Change, de les ging goed. Hij was over enthousiast. Moest een kleine volte in galop maken voor een hindernis langs....was de bedoeling, maar neeeeeeee, daar ga je natuurlijk oooooooover. Sanne in een deuk en de volte maar even op een wat meer open plek in de bak. En na een aantal sprongen toch echt even weg scheuren....bloedje fanatiek die pony, pffffff, maar ook super braaf hoor, hij was gewoon blij zeg maar :D

Waar ga je heen op cc? En idd nog even lekker genieten hoor.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 07:23

Leuke grappenmaker. :')

Woensdag naar Saasveld en zaterdag naar Den Ham, Lourenshoeve. :)
Laatst bijgewerkt door Change3x op 12-10-16 08:02, in het totaal 1 keer bewerkt

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 07:29

Is bij jullie in de regio het ook zo dat je door de weeks iedere dag wel op cc kan en dat er in het weekend nog maar weinig is? Hier wel in ieder geval, niets aan, want door de week is ze veel te druk met school.
Wij gaan zaterdag het in beilen maar eens proberen.
Jullie veel plezier en succes, we lezen het wel weer.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 08:03

Er zijn inderdaad veel concoursen doordeweeks, voor ons ook niet haalbaar (behalve zoals nu in de vakantie van volgende week). Zijn meestal dan ook de profs die met een vrachtwagen vol jonge of ervaren paarden gaan springen op zulke dagen!

Jullie ook succes! :D

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:07

Amai change jij springt toch zo met gemak. Jong geleerd is oud gedaan. Heb jij altijd iemand die mee aan de bakrand staat ?

Vandaag bij de pony's ik ging eerst de wei poeprij maken. En eamonn had nood aan quality time. Want hij heeft de volle 120 m mee gewandeld en geknuffeld. Nou Had die slimmerik maandag dus wel gezien dat ik met sky in de longeerbak bezig was . En dat sky het goed deed dus veel beloningen kreeg stukjes appel. Dus vandaag eamonn eerst aan de beurt poetsen en daarna wat grondwerken . Ik had hem een plezier gedaan en ook pionnen en balken gepakt . En ook al doet die alles wat je hem vraagt. Ik was super uitbundig en beloonde hem ook voor de kleinste dingen. Hij had er echt plezier in. Hij hoorde er helemaal bij. En het was zelfs niet ingewikkeld wat die moest doen. O wat een schat van een pony is het toch.

Daarna sky gaan halen. Die heeft voortaan ook zoiets van hey we gaan wat doen . En er valt wat mee te verdienen. Zo leuk. En ik ben echt blij dat er na al die jaren opnieuw een uitdaging op mijn pad loopt. Waar ik ook zelf bij mag nadenken. Het volgende dat ik wil aanleren is het halster aandoen en hem overal aanraken. Zo basic he. Maar soms dus niet vanzelf sprekend. Ik werk eigenlijk op 2 manieren met hem en wissel ze constant af. Controle over tempo en richting los en vast. En het aanraken van zijn lijf. En hij pikt alles erg goed op. Daarna weer terug naar eamonn .
Tis een super leuke pony heel sensibel en totaal niet rillerig. Dat was paar jaar geleden met esteban de 5 jarige jazz ruin een ander paar mouwen.

Als wij nu met zijn allen ria haar onderschrift maar vaak genoeg zeggen. Dan gebeurd het nog wel eens.

" Iedereen een connemara "

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:30

Serieus hoor kitobeer! Als iemand aan mij vraagt wat vind jij de ideale pony zeg ik connemara! Past zich zo fijn aan aan het werk. Hobbelen prima, dressuren.. proberen we ook. Springen hoe fanatiek of mak wil je me hebben? := Terwijl ik voorheen altijd van de dravers was, dat zijn ook echt gouden paarden.

Fijn dat je zo lekker aan het werk kan met beide!

Change wat een gave springtuin zeg! Vergt aardig stuurwerk :+

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:21

*lees mee en geniet van jullie verhalen!

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:07

Marrit13 schreef:
*lees mee en geniet van jullie verhalen!

Gefeliciteerd !!

Enne, doe weer eens een update, mis je verhalen van je knappe bruine :j :j

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:18

Je hebt gewoon hele leuke pony's kitobeer!

De springtuin is inderdaad heel leuk, een keer wat anders dan een saaie bak. :)

Wat een lief compliment kitobeer! Ik heb met springen altijd begeleiding tenzij ik een keer wat losse sprongetjes maak.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:49

Gister eerst lekker voor mezelf geshopt, 3! daarna nog even naar de divoza geweest. Moest nog even een martingaal kopen, maar kwam (as usual :roll: ) weer met meer thuis dan alleen een martingaal.

Bodyprotector aangeschaft, nieuw hoofstel met mexicaanse neusriem, bitje, en een martingaal, het gene waar ik voor kwam. :')

Super blij mee en zondag ga ik de gok weer wagen, het bos in..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:26

Gaaf. :D

Hou er rekening mee dat een Mexicaanse neusriem wat scherper inwerkt, moeten ze vaak ff aan wennen. :)

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:16

Yes, daar heb ik hem ook voor gekocht :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:55

Mooie spullen!
Wat voor bodyprotector heb je gekocht?

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:23

Mooi hoor tribunals en geniet van je bosrit!!

Change hoe ging het? Vandaag cc gehad toch?

Vanmorgen heb ik zelf les gehad en het was zweten en dat met 7 graden :brr: maar ook zitten op een heeeeeeele grote roze wolk, wat ging hij heerlijk! En ja....een wedstrijd opgegeven, pffffff

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 10:01

Haha!! Die laatste foto van Jackson!! Hij lijkt helemaal trots op zijn nieuwe spulletjes! :D Veel plezier vandaag in het bos Tribunals!

En Tineke, super stoer!! Waar en wanneer gaat het gebeuren?