Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 19:17

Avalanche schreef:
Hoe bevalt dat dual halster? Ik zie dat Nobli hem om heeft.

Klopt hoor, is ook echt de paardenwereld, iedereen heeft een mening over alles en geeft je met liefde en soms wat minder liefde advies, en soms erg tegenstrijdige adviezen. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat het niet simpel is.

Ik vind hem super. Nobli heeft toch ergens een ietwat trauma opgelopen mbt druk en dit halster geeft druk, maar niet scherp. Perfect voor ons. En kan je ook lekker aan de onderkant klikken en als gewoon halster gebruiken. Plus wisselen als je bijvoorbeeld aan de rechterkant loopt.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 19:23

Willy zit met een hoestje :roll: de voorbije weken hoeste hij soms eenmalig tijdens het eten maar verder merkte ik niks (ben er dan ook minder vaak dan anders) dus ik maakte me daar niet echt zorgen over, maar vandaag moest hij echt de hele tijd hoesten tijdens het eten. En zijn stalmaatje stond ook te hoesten. Dus er gaat een verkoudheid rond vrees ik. Heb de dierenarts maar al gebeld. :z

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 19:29

AlwaysH schreef:
Avalanche schreef:
Hoe bevalt dat dual halster? Ik zie dat Nobli hem om heeft.

Klopt hoor, is ook echt de paardenwereld, iedereen heeft een mening over alles en geeft je met liefde en soms wat minder liefde advies, en soms erg tegenstrijdige adviezen. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat het niet simpel is.

Ik vind hem super. Nobli heeft toch ergens een ietwat trauma opgelopen mbt druk en dit halster geeft druk, maar niet scherp. Perfect voor ons. En kan je ook lekker aan de onderkant klikken en als gewoon halster gebruiken. Plus wisselen als je bijvoorbeeld aan de rechterkant loopt.

Thanks, fijn om te weten :j

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 23:48

Katyatje schreef:
Willy zit met een hoestje :roll: de voorbije weken hoeste hij soms eenmalig tijdens het eten maar verder merkte ik niks (ben er dan ook minder vaak dan anders) dus ik maakte me daar niet echt zorgen over, maar vandaag moest hij echt de hele tijd hoesten tijdens het eten. En zijn stalmaatje stond ook te hoesten. Dus er gaat een verkoudheid rond vrees ik. Heb de dierenarts maar al gebeld. :z

Of een schimmel of stof in het hooi.
Een kuurtje Airway Respiratory van Ewalia is een stuk goedkoper en werkt als een trein. Dat geef ik hier eerst altijd. Als dat niet werkt dan kan ik altijd nog de dierenarts contacteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:51

Voor degenen die het leuk vinden, de Grand National meeting is vandaag begonnen, met vandaag de eerste dag met 7 races die je hier allemaal kunt terugzien. De National zelf is komende zaterdag. Ik zal per race proberen wat te vertellen over dingen die mij opvielen. :)

Bij sommige races zie je de term 'novice' staan, dat is een bepaalde categorie races voor paarden die tot aan dit seizoen nog geen race onder deze code (in dit geval hurdles of chases) gewonnen hebben. Anders dan bij een maiden race, waarbij paarden überhaupt nog geen races gewonnen mogen hebben, kan een paard wel meerdere novice races winnen in hetzelfde seizoen.

Race 1, de Grade 1 Sss Super Alloys Manifesto Novices' Chase: hier is met name de start van de race interessant om te zien. Rachael Blackmore rijdt Gin On Lime (zwart/wit/roze) en Jonjo O'Neill Jr zit op The Widdow Maker (blauw met geblokte hat silk). Je ziet The Widdow Maker het snelste weg is, maar Rachael heeft duidelijk in haar hoofd dat zij de leiding wil nemen en doet dat dus heel rustig. Waaraan zien we dat het met intentie is? Omdat ze haar handen gewoon rustig op de schoft laat rusten. Zou het paard zelf te snel willen gaan, dan zouden de handen van de hals af zijn (meer hierover bij race 2). Ze drijft de merrie ook niet extreem aan, maar laat haar gewoon rustig inlopen op The Widdow Maker om zo de leiding over te nemen.

Race 2, Grade 1 Jewson Anniversary 4 Y O Juvenile Hurdle. Anders dan op de vlakkebaan, waar 2-jarigen de juveniles zijn, zijn dat bij jumps racing de 4-jarigen. Hier zie je meteen wat ik in het vorige stukje bedoelde: Inca Prince galoppeert eigenlijk al voor de start aan, steekt z'n hoofd in de lucht en knalt ervandoor met 52-53kph, wat vrij hard is voor een jumps race. Niet de bedoeling en je ziet hier ook aan de jockey dat hij hem niet kan houden: de handen zijn van de hals af en vergeleken met de andere jockeys, leunt hij ook veel meer naar achteren. Je ziet ook dat het paard totaal niet ontspant, in tegenstelling tot de paarden achter hem. Dit is uiteraard niet vol te houden en hij loopt de race dan ook niet uit.

Dan de merrie Fautinette (donkergroen met witte silks, groene ster op de cap) met Charlie Deutsch. Je ziet bij de eerste sprong al dat ze er niet 100% vloeiend overheen komt. Niet dramatisch slecht, maar het gaat ook niet echt van harte. Dit blijft zo en in het overzicht zie je ook dat ze niet lekker mee komt met de rest. Het lijkt haar allemaal veel moeite te kosten en ze raakt al snel achterop. In plaats van haar te pushen de race uit te lopen, besluit Charlie om haar na drie sprongen te stoppen. De redenen dat ze niet lekker oppakte kunnen heel divers zijn: van toch niet helemaal fit (ze is al bijna een jaar niet gestart) tot moeite hebben met de ondergrond (in Frankrijk is ze alleen maar gestart op Soft of Heavy ground; hier was het Good to Soft, dus een tikje harder), of simpelweg haar dag niet hebben.

Uiteindelijk zijn het Pied Piper en Knight Salute die in een dead heat over de finish komen, maar krijgt Knight Salute de overwinning in de Stewards' Room omdat ze vinden dat Pied Piper Knight Salute teveel hinderde bij de laatste sprong.

Race 3, de Grade 1 Betway Bowl Chase. Hier valt niet het rijden op, maar het springen van het paard Kemboy (blauwe silks), die een paar keer naar rechts springt. Hij botst zelfs tegen Eldorado Allen op terwijl hij over de eerste sprong gaat. Verder is deze race niet heel spannend. De race is lang, net iets meer dan 3 mijl, dus de snelheden liggen zo tussen de 35 en 45kph, en de paarden zijn ervaren. Het jongste paard is 7, het oudste paard 11.

Race 4, de Grade 1 Betway Aintree Hurdle. Ook een weinig spannende race, tot Zanahiyr valt bij de laatste hurdle, Guard Your Dreams voor hem moet uitwijken en z'n jockey even achterlaat. Epatante wint vervolgens met 14 lengten.

Race 5, de Randox Foxhunters' Open Hunters' Chase, toch wel het evenement van deze eerste dag. Hoewel het "maar" een Class 2 is, is dit de eerste race van de meeting die over de Grand National course gaat; alle andere races die je tot nu toe gezien hebt, waren over de Mildmay Course. En dan mag je eindelijk over de Grand National fences, lig je er bij hindernis 1 al naast, in het geval van Immy Robinson en Alice Stevens. :+

Race 6, de Grade 3 Close Brothers Red Rum Handicap Chase. Ook weinig spannends verder, haha.

Dan tot slot, Race 7, de bumper van vandaag: Grade 2 Goffs UK Nickel Coin Mares' Standard Open National Hunt Flat Race. Veel trainers kiezen ervoor om hun paarden eerst wat race-ervaring op te laten doen in vlakkebaan koersen. Dat kan op de "echte" vlakkebaan zijn tegen flat horses, maar er zijn ook zogenaamde bumpers (officieel 'National Hunt Flat' races). Het grootste verschil hierbij is dat ze, anders dan op de vlakkebaan, ook in een bumper niet starten van uit het starthek. Daarnaast zijn bumpers langer dan veel flat rennen, en lopen de paarden tegen hun mede staying slowpokes. Ze gaan nog net niet ineen hack canter, maar heel veel scheelt het ook niet. :+

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:11

Staying slowpokes hahahahaha.

Foxhunter Chase, ooit was het mijn droom om daarin te rijden, echter met mijn krakkemikkige lichaam een utopie dus dat werd en wordt hem sowieso niet.

Wat overigens zeer opvallend is bij jumpers dat het niet zozeer de best springende paarden zijn die de koersen winnen, maar de beste economische springers. Alle hindernissen zijn zo gemaakt dat ze er voor een groot gedeelte doorheen kunnen springen.
De core bestaat dan weer uit een zacht soort rol mechanisme bij de GN fences. De Hurdles kunnen dan weer wegklappen als het paard een fout maakt. Dit is de klasse waar de paarden over het algemeen in beginnen na de bumpers.

Daar waar Mkango met name flat paarden gereden heeft, heb ik heel veel jumpers gereden. Echt mega fijne nuchtere dieren! Meerdere die ik ken zijn daarna de eventing in gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:20

kyrkelover schreef:
Staying slowpokes hahahahaha.

Foxhunter Chase, ooit was het mijn droom om daarin te rijden, echter met mijn krakkemikkige lichaam een utopie dus dat werd en wordt hem sowieso niet.

Wat overigens zeer opvallend is bij jumpers dat het niet zozeer de best springende paarden zijn die de koersen winnen, maar de beste economische springers. Alle hindernissen zijn zo gemaakt dat ze er voor een groot gedeelte doorheen kunnen springen.
De core bestaat dan weer uit een zacht soort rol mechanisme bij de GN fences. De Hurdles kunnen dan weer wegklappen als het paard een fout maakt. Dit is de klasse waar de paarden over het algemeen in beginnen na de bumpers.

Daar waar Mkango met name flat paarden gereden heeft, heb ik heel veel jumpers gereden. Echt mega fijne nuchtere dieren! Meerdere die ik ken zijn daarna de eventing in gegaan.
Haha, ik zeg dan altijd weer: I'm built for speed, not jumps. Zet me op de meest gestoorde, meest rotten keen sprinter en ik vind het dikke prima, maar echt no way dat je mij ooit ziet schoolen, laat staan dat ik ambieer om te gaan chasen. _O-

Wbt die hindernissen: Kemboy in race 3 tilt bij één sprong idd nauwelijks z'n voeten op, maar springt gewoon door de takken heen zonder een centje pijn. :j

Dorien66

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 08:33

Wat leuk om te lezen Mkango, tnx!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 20:20

Vandaag heb ik eindelijk weer tijd gehad om te rijden. Ze heeft de hele week niks gedaan, het waaide nog best wel en moppie was super braaf en relax *\o/*
Ik ben echt gek op dit paard <3

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 20:22

Ahh zo goed zeg, leuk Sinatra!

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 22:12

Dank voor je leuke verslag Mkango.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 23:56

Sintara schreef:
Vandaag heb ik eindelijk weer tijd gehad om te rijden. Ze heeft de hele week niks gedaan, het waaide nog best wel en moppie was super braaf en relax *\o/*
Ik ben echt gek op dit paard <3
Lekker bezig! :D

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 00:41

Wat goed Sintara!

Willy heeft een virale luchtweginfectie. Hij moet een weekje aan de hoestsiroop + medicatie. Zei ik nog onlangs dat hij fragiel is? :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 00:45

Awww mijn omaatje heeft ook serieus altijd wat. EV's zijn echt wel wat fragiel......

Mag ik even kwijt dat ik verliefd ben op het Zwarte Monster? <3

Afbeelding

Afbeelding

Kijk dan hoe trots ie is.
Ik kan vrouwtje dragen <3

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 00:53

En terecht verliefd! Zwart monster trots, maar jij ook vermoed ik :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 01:13

Hahaha ja. Dit paard komt van zó ver....... dit is zo verschrikkelijk knap <3

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 09:43

Fijn Sintara!

Betetschao voor Willy! :knuffel:

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 10:04

Katyatje schreef:
Wat goed Sintara!

Willy heeft een virale luchtweginfectie. Hij moet een weekje aan de hoestsiroop + medicatie. Zei ik nog onlangs dat hij fragiel is? :')

Sterkte!

En knap monster, ja! <3

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 11:15

Beterschap met willy! Ja ze zijn echt te fragiel he.. Echt jammer.

Knappe zwarte dame hoor. Op de laatste foto kijkt ze wel een tikkie onzeker of lijkt dat maar zo :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 11:23

Katyatje schreef:
Wat goed Sintara!

Enerzijds zijn ze spijkerhard, anderzijds zijn ze echt van porselein idd. Ze zijn ook niet heel goed in zelfbehoud. := Hopelijk knapt 'ie snel op!

Wat heerlijk, Avalanche! :D

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 11:45

Ja, vaak zijn ze erg onhandig met zichzelf.
Moet wel zeggen dat de weerstand van Nobli echt zoveel beter is nu, vergeleken met vorig jaar.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 11:53

Ja mel heeft nu ook gelukkig een veel betere weerstand. Ze zit wel helemaal vol littekens, en heeft een grote schiefel aan de binnenkant van dr rechter voorbeen die ze over heeft gehouden aan die keer dat ze in elkaar was gemept.. Zo jammer :( maar gelukkig is het alleen maar lelijk en heeft ze er geen last van

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 12:54

Nobli ook inderdaad. :+

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 13:13

Miles zit ook onder de plekken inderdaad, teer huidje :roll:

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 13:18

Dat sowieso. Altijd als ik een ander paard aai denk ik ‘juck’ (sorry paardjes _O- ), want Nobli is echt zóveel zachter. Echt dunne, fluwele haartjes. Glanst altijd, maar schuurt ook snel stuk en heeft heeeeeel snel krasjes en gaatjes (zoals jullie al eerder hebben voorbij zien komen :roll: ).