Irish Draught in Nederland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

san4nie

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:18

Voor de rvo heb ik de mijne bij de knhs aangemeld. Al mijn gegevens en foto’s van het paspoort gemaild naar IenR@knhs.nl.

nmpo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:58

san4nie schreef:
Voor de rvo heb ik de mijne bij de knhs aangemeld. Al mijn gegevens en foto’s van het paspoort gemaild naar IenR@knhs.nl.

Dus er is geen enkel stamboek die de Irish Draught kan opnemen. Niet KWPN, niet NRPS etc.? En voor klasseren moet je dus naar Ierland?

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:08

Ja het kan ook bij het kwpn bijvoorbeeld, volgens mij zijn er ook mensen uit dit topic die het bij het tinker of Shetlander stamboek hebben geregeld. Dat maakt in principe allemaal niet zoveel uit dacht ik. Voor de rvo regel kwam waren veel geïmporteerde paarden nergens in Nederland ingeschreven.
Klasseren voor wedstrijden bedoel je? Dat weet ik niet, ik rijd geen wedstrijden. Maar als ik dat zou willen, dan zou ik gewoon in de B beginnen.

sijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:32

Ik heb mijn Ier ook zelf geregistreerd, zowel bij RVO als bij de KNHS, mocht je nog hulp nodig hebben mag je mij wel een prive bericht sturen en dan kan ik kijken of ik je kan helpen!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:55

Sil heb ik toen bij het Nederlands Stamboek voor Tinkers voor de RVO laten registreren. Puur omdat mijn andere merrie een Tinker is :+ en daar al bekend was.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:10

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 18:09

De mijne is gewoon zo aangemeld. Ik zit bij geen enkel NL instantie. Mijn stal heeft dit geregeld. Ik ben er toen ook mee aan het kijken geweest, maar het hoefde dus niet.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 18:19

egnie schreef:
De mijne is gewoon zo aangemeld. Ik zit bij geen enkel NL instantie. Mijn stal heeft dit geregeld. Ik ben er toen ook mee aan het kijken geweest, maar het hoefde dus niet.

Klopt je kan zelf bij RVO een importmelding doen, echter gaat dit weer gewijzigd worden waarschijnlijk, omdat er dan geen controle op de paard gegevens is.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 18:51

Mijn pensionstal houder kon mijn paard niet vinden voordat ik het had geregeld. Misschien is dat anders als je ze aan huis hebt?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 19:04

Mijne zijn KWPN geregistreerd. Sportstanden staan er ook bij.

Sille55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 19:08

Wij hebben gewoon een importmelding bij de RVO gedaan.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 12:45

Iemand nog op zoek naar een onbeleerde 4-jarige merrie?
Betrouwbare verkoper.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:20

kamsel schreef:
Betrouwbare verkoper.

1 is echt genoeg :o

Wij zijn nog steeds met opbouwen bezig, maar het gaat wel heel fijn! Geen top kwaliteit foto’s, maar ben er zo blij mee dat we weer lekker kunnen rijden. *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:42

kamsel schreef:
Betrouwbare verkoper.

Dat zou ik best willen, maar ik ben bang dat we daarvoor nog niet genoeg ervaring hebben :(

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 21:47

Hoi allemaal,

Ik kom me ook melden in dit topic. Ik heb eind maart 2022, 1,5 jaar nadat ik haar heb leren kennen mijn merrie Kilcorban Big Birtha gekocht. Ik ben echt totaal verliefd op haar :o
Ze is 10 jaar, sinds juli/augustus 2020 in Nederland. Ik geloof via Johan Laseur aangekocht, in NL een keer verkocht en retour gekomen en in oktober 2020 verkocht aan vrienden van mij. Ze heeft gejaagd zowel in NL als in Ierland. Ik heb inmiddels contact met de (trainings) stal in Ierland (Knockmeal Stables). Zij hebben haar gekocht van een vrouw in de buurt van Ballinakelly die er mee jaagde. Ze kon rijtechnisch dus niet zoveel. Mijn doel is heel allround bezig zijn. Hoop binnenkort in de B-dressuur te starten. Springles wordt opgepakt en wellicht volgen er later wat oefencrossen.

Volgens de Ierse verkoopster is ze een ID x .... Ze zal proberen na te gaan wat haar afstamming is. Als ik haar zo zie vermoed ik ook wel wat Irish Cob oid. Vroeg me af of de toevoeging 'Kilcorban' jullie iets zegt?

Afbeelding

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 22:40

Welkom Charmaine. Wát een gaaf dier! Echt, wauw!
Staat de afstamming niet in haar paspoort?
Ik ben lid van een Ierse paarden Facebook groep, zo ben ik toevallig er achter gekomen waar het eerste deel van de naam van mijn ruin vandaan kwam. Wat googlen en zoeken wil soms nog wel eens wat opleveren.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 22:49

Kilcorban is een streek in ierland volgens google.
Leuk dier hoor, lijkt me ook dat de afstamming wel te vinden is in het paspoort toch?
Hoe groot is ze? Ik zie er geen cob in trouwens.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 07:12

Wat een ontzettend leuk paard Charmaine! <3
Echt heel knap :j

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 08:37

Oef die is goed gelukt Charmaine. Veel plezier met dr

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:33

lies schreef:
Kilcorban is een streek in ierland volgens google.
Leuk dier hoor, lijkt me ook dat de afstamming wel te vinden is in het paspoort toch?
Hoe groot is ze? Ik zie er geen cob in trouwens.

Helaas is er geen afstamming in het paspoort opgenomen. Ze staat zoals ik het begrijp ingeschreven bij het Irish piebald en skewbald studbook supplementary. Via de site van het L.H.I. geen nadere info kunnen vinden. Via google kwam ik niet heel veel verder, behalve dan dat er meer paarden zijn met het toevoegsel.

Ze heeft behoorlijk fors behang aan de benen, wat ik er geregeld af haal omdat dat bij haar echt mooier (en beter voor haar) is. Ook haar hoofd heeft de vorm en lengte wat typerend is voor tinkers/Irish Cobs. Maar hier heb ik een mooi plaatje geplaatst waar dat wat minder opvalt :+

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 18:23

Ach het is en blijft een mooi dier Charmaine. Ik heb er eentje dat is een volbloed x tinker. Daar scheer ik het behang ook af en de manen zijn ook kort. Zien ze er heel anders uit.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 21:35

Charmaine schreef:
Ze heeft behoorlijk fors behang aan de benen, wat ik er geregeld af haal omdat dat bij haar echt mooier (en beter voor haar) is. Ook haar hoofd heeft de vorm en lengte wat typerend is voor tinkers/Irish Cobs. Maar hier heb ik een mooi plaatje geplaatst waar dat wat minder opvalt :+

Hahaha, nu wil ik haar hoofd op z'n onvoordeligst zien hoor! Vind d'r wel heel leuk!
Jammer dat er geen afstamming bekend is. Als er meer paarden zijn met die toevoeging, kan je dan niet opzoeken of die een gemeenschappelijke stal/fokker/eigenaar hebben? Misschien kan je op die manier meer uitvinden?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 21:38

Leuk paard Charmaine! Er zal in ieder geval iets in moeten zitten waar de kleur vandaan komt.

Er staan meerdere Kilcorban paarden in de database, maar met verschillende fokkers. Ook een heel aantal waarbij afstamming en fokker niet geregistreerd zijn.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:02

Bij de mijne kwam het van de stal waar hij zadelmak gemaakt is blijkbaar. Er stond een paard te koop op Facebook met hetzelfde voorvoegsel. Had daar onder gereageerd met de vraag of zij de mijne ook gefokt hadden en toen kreeg ik later een berichtje dat hij het voor me had uitgezocht.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:50

Kamsel in welke database kijk jij? Mss dat ik daar nog wat kan achterhalen...

Vooruit dan maar, een iets minder florissante foto :D Check hoe groot...

Afbeelding

Afbeelding

Maar maakt mij allemaal niet uit hoor, ze is nl echt geweldig <3