Irish Draught in Nederland

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 13:11

Lieser schreef:
happy2014 schreef:
ja, ik ben er toen voor eentje van 13.5 wezen kijken. maar die was vrij groen. Ik durf ook niet te vragen wat de 9 jarige kost :o Voor een echt leuk paard wil ik best iets over de 15 gaan, maar het druist een beetje tegen mijn principe in om 20k neer te leggen voor een braaf paard voor heerlijke bosritjes..

Sommige gaan inderdaad voor 23k weg. Er staat er nu een in Moergestel te koop voor 17,5k. Iedere keer als mijn oog op de advertentie valt, twijfel ik weer of ik toch niet zal proefrijden ... :(


die ken ik! ik ken iemand die daar op heeft proef gereden...ik twijfel daar ook over...ik pb je even...

Berdien

Berichten: 64564
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:24

Jeetje wat een prijzen :oo Ik heb Sil in augustus 4 jaar, toen waren de prijzen ook al wel fors maar nog niet zó fors. Ik had het geluk dat Sil al een tijdje hier was en 'over' was bij haar eigenaar. Ze hoefde niet voor een topprijs weg, dat scheelde fors wat geld.

Als ik haar op dit moment zou verkopen dan zou ze voor bijna het dubbele weg gaan denk ik :=

MO_horse
Berichten: 89
Geregistreerd: 17-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:10

Mijn (nacht)merrie Blue

5 dec. j.l. kwam mijn 1e ID en 1e paard in mijn leven. Blue zette m'n wereld totaal op z'n kop. Na een lange lange revalidatie, kwam ik weer elke dag urenlang buiten en bouwde ik weer aan spieren en conditie. Om nog maar te zwijgen over de zielevoeding die ik elke dag tussen de paarden kreeg.

Wat genoot ik van haar en ik denk ook v.v. en wat deed ze het goed in de kudde op 5km. van waar ik woon. Fijne plek met 24/7 voordroog in slowfeeders in een open loods en 24/7 vrij in en uitlopen, de paddock op en zodra mogelijk (dit jaar al lekker vaak in maart) de omliggende weilanden erbij getrokken.

Gemiddeld 3 uur p/d was ik bij haar. Van gewoon samenzijn, via grondwerk, vrijheidsdressuur, wandelen naar rijden. Les in natural horsemanship en rijles om haar als beginner zo weinig mogelijk te belasten en zo goed mogelijk met haar te communiceren. Wat een heerlijk dier. Dapper, nuchter, sober, vol karakter, slim en eigenwijs. En wat at ze graag.

Helemaal kapot schrok ik me toen ze nog geen 3 maanden later ineens koliek had. Gelukkig was ik er toen ze 1e tekenen begon te vertonen. Om een lang verhaal kort te maken, Blue is in Utrecht geopereerd aan koliek en ineens hoor je dan dat het paard, waar je vanmiddag nog opzat, dat zo diep onder je huid zit, 50% overlevingskans heeft. Bange dagen en nachten volgden, maar Blue was sterk, ze kwam glansrijk door de operatie en mocht na 9 dagen naar huis. Boxrust werd vertaald in een klein stukje paddock naast de kudde en Blue knapte supersnel op. De zichtbare wond was nooit gezwollen, rood of ontstoken en ze had al haar fratsen al snel weer terug. Elke dag 1 of 2x 20 tot 30 min. wandelen en lekker in de berm vd dijk grazen. Heerlijk.

Tijdens mijn bezloek op 5 april begon Blue weer te schrapen en wilde ze al snel, ook op heel onlogische plekken gaan liggen. Snel de DA er weer bij en hoewel hij aan kramp dacht, kreeg hij haar niet comfortabel en reisden we opnieuw met de paardentaxi naar Utrecht. Daar vonden ze het al snel geen goed beeld. Blue was inmiddels dol vd pijn en ze zeiden nog nooit zo'n moeite te hebben gehad om een naald in de hals van een paard te krijgen. Toen het eindelijk lukte had Blue geen pijn meer, maar de uitkomst vh 1e onderzoek was niet goed. Verdenking van verkleving vd darmen. 2 opties: in laten slapen of opnieuw opereren, 1 maand na de 1e operatie, met een overlevingskans van 20%. Heel even nagedacht of het fair was haar weer een operatie aan te doen, maar ze was 8, ik had haar nog wel 20 jaar een fijn leven kunnen geven.... We gingen ervoor. Ik mocht weer meekijken met de operatie, maar begreep niet wat de chirurgen deden. Vorige keer haalden ze het hele darmpakket uit de buik na de meeste lucht te hebben laten weglooen, dit keer bleven ze maar 'graaien' in haar buik. Na 3 kwartier kwam 1 vd chirurgen zeggen dat Blue d'r dikke, dunne èn blindedarm volledig met elkaar verkleefd waren en dat er helemaal niets meer voor haar kon worden gedaan. En zo is Blue in de vroege uurtjes van 6 april, na 4 maanden samen, op de operatietafel ingeslapen. M'n hart ligt nog ergens in Utrecht in 1000 stukjes.....

Zo kan het dus helaas ook gaan. Domme pech volgens Utrecht. Geen enkele aanwijsbare oorzaak vd koliek....

MO_horse
Berichten: 89
Geregistreerd: 17-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:20

Afbeelding

Afbeelding

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ook ik heb de ID's in Moergestel en Eemnes gezien. Maar tegen deze prijzen wordt 't 'm niet. Blue was al 5 jr in NL toen ik haar in november kocht en ik betaalde nog geen 3e van wat nu gevraagd wordt.

esje01

Berichten: 4908
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:07

Heel veel sterkte met het verlies van jouw knapperd.

Lieser
Berichten: 1564
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:08

MO_horse schreef:
En zo is Blue in de vroege uurtjes van 6 april, na 4 maanden samen, op de operatietafel ingeslapen. M'n hart ligt nog ergens in Utrecht in 1000 stukjes.....

Ach, wat verdrietig :(:)

MO_horse
Berichten: 89
Geregistreerd: 17-09-21

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:42

_/-\o_

kamsel
Berichten: 3423
Geregistreerd: 12-07-08

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:56

Wat een nachtmerrie.. Veel sterkte Mo!

Sille55

Berichten: 253
Geregistreerd: 08-09-11

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 20:39

Ach wat sneu MO_horse! Je hebt niet lang van je nieuwe vriendje mogen genieten... Sterkte!

MO_horse
Berichten: 89
Geregistreerd: 17-09-21

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:51

_/-\o_

sijs
Berichten: 109
Geregistreerd: 14-04-10

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:17

Wat een verhaal MO_horse! Vreselijk om dat mee te moeten maken! Heel veel sterkte met het verlies!

lies

Berichten: 9646
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:26

Zo verdrietig. Nogmaals sterkte.

MO_horse
Berichten: 89
Geregistreerd: 17-09-21

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:45

Dankjewel allemaal

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:05

wat een verdriet, sterkte Mo_horse

Berdien

Berichten: 64564
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:38

Ach wat een verschrikkelijk verhaal. Heel veel sterkte gewenst!

MO_horse
Berichten: 89
Geregistreerd: 17-09-21

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:44

Dank!

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:33

Jee Mo_Horse wat een heftig verhaal. Heel veel sterkte.....

MO_horse
Berichten: 89
Geregistreerd: 17-09-21

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 21:47

Dankjewel, vandaag nog een traantje weggepinkt bij haar nog zichtbare hoefsporen in de paddock...

Berdien

Berichten: 64564
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 21:27

NK Jachtpaarden was weer genieten!! Fantastisch weer, prachtige paarden, fijne sfeer. Had mijn twee vriendinnetjes mee die ook op Sil rijden, was zo gezellig!

Wat plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tsja en het is en blijft NKJ… O:)
Afbeelding

esje01

Berichten: 4908
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 21:42

Ziet er gaaf uit

Lieser
Berichten: 1564
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 07:09

Mooie foto's Berdien!

lideli

Berichten: 2453
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 09:42

Gaaf Berdien! Ziet eruit als een geslaagde dag :))

nmpo
Berichten: 46
Geregistreerd: 22-11-11

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 08:34

Waar moet je je Irish Draught registreren? Bij welk stamboek? Wie weet dit?

san4nie
Berichten: 3582
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 08:43

nmpo schreef:
Waar moet je je Irish Draught registreren? Bij welk stamboek? Wie weet dit?


Als je een veulentje hebt gefokt bedoel je?

nmpo
Berichten: 46
Geregistreerd: 22-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:02

san4nie schreef:
nmpo schreef:
Waar moet je je Irish Draught registreren? Bij welk stamboek? Wie weet dit?


Als je een veulentje hebt gefokt bedoel je?


Ik bedoel als je er een geïmporteerd hebt. Er is geen Nederlands stamboek voor de Irish Draught. Waar hebben jullie je paard aangemeld? Dit is nodig om ze ook bij de RVO op te geven.