paarden met niet standaard kleuren.. Foto's als links aub!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Blablabla11

Re: paarden met niet standaard kleuren.. Foto's als links aub!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:52

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:11

Ben wel benieuwd, maar voor het zelfde krijgt je gewoon een vos.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:34

Meavey schreef:
Mijn June is ook een grullo bonte die van Cyrilletje lijkt mij een valk.

Hij is van kleur verandert sinds die foto's in mijnalbum. Ja
Zijn hoofd is momenteel veel donkerder dan op de foto's (bijna zwart/grijs) met lichte valkkleurige vlekken bij zijn mondhoeken, en zijn achterwerk is lichter (valkkleurig) geworden met een donkere streep dat lijkt op een aalstreep... Nagelbijten / Gniffelen
Ik vermoed dus dat hij toch een grullobonte is Blond

Zal kijken of ik vanmiddag de kleur goed op de foto kan zetten. Ja

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:17

Lise81 schreef:

Is bijna onmogelijk... Moeder van mijn paard is palomino bont.. mijn paard is een appaloossa, er komt nergens vos in voor .. maar het zal ons niet verbazen Tong uitsteken we zijn in ieder geval erg benieuwd

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:34

hmm..
ik heb een vraagje voor de kenners.
kan een schimmel oranje achtige manen hebben van zich zelf?

(een vriendin van mij schijnt een schimmel te hebben verzorgd die oranje manen had, maar ik heb hier nog nooit van gehoord.. of het gezien)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:36

darkmoona schreef:
hmm..

(een vriendin van mij schijnt een schimmel te hebben verzorgd die oranje manen had, maar ik heb hier nog nooit van gehoord.. of het gezien)

Was het geen perlino? http://j.b5z.net/i/u/2022106/i/9-4-06_016__2_.jpg

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:47

Lindy1982 schreef:
Lise81 schreef:

Is bijna onmogelijk... Moeder van mijn paard is palomino bont.. mijn paard is een appaloossa, er komt nergens vos in voor .. maar het zal ons niet verbazen Tong uitsteken we zijn in ieder geval erg benieuwd

Komt nergens vos in voor???? Dan zou ik maar wat meer verdiepen in de genetica!

Palomino is vos + creme
Jou appaloosa heeft als basis kleur waarschijnlijk vos, aangezien ze geen zwarte benen heeft. Ze is roan / fewspot (Erg mooi) dus waarschijnlijk dubbel appaloosa gen.

Ieder paard is of vos of zwart.
Een bruin paard is namelijk zwart + agouti
Een paard kan een vos gen bij zich dragen zonder dat dit tot uiting komt omdat dit recessief is (zoals bij friezen). Is een paard vos, dan geeft deze geen zwart/bruin oid door.

Aangezien bij jou paard de hengst en merrie beide vos als basiskleur hebben wordt het veulentje ook een vos. Krijgt iig 1 vosgen van pa en 1 vos gen van ma.
Daarbij heb je 50% kans dat de vader zijn creme gen mee geeft en dat het dus een palomino wordt.
Is jou merrie echt homozygoot appaloosa dan heb je 100% kans op een appaloosa. Weet je dat niet zeker dan is de kans 50 %.

Dus 50% kans op vos en 50 % kans op palomino
100 % of 50 % kans op Lp (appaloosa)

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:52

darkmoona schreef:
hmm..

Denk dat het een voskleurige schimmel is geweest.
http://www.foxhillsporthorses.com/images/wromeo.jpg
Kan extremer, als het paard zijn vacht helemaal wit is. Blauwschimmels (zwarte) hebben soms erg lang nog zwarte manen terwijl ze verder al bijna wit zijn.

*edit* gevonden! http://www.dkimages.com/discover/previe ... 003397.JPG (kwijl)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:33

En wat te denken van een vos few spot? Geeft ook vaak rode manen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:53

Peterina schreef:
De tint van zijn valk moeder zal hij nooit krijgen om dat bruin basis is en een palo nooit die 'tint' zal krijgen. Hopelijk wordt hij meer 'rood'. Wel valt op dat de moeder misschien ook meally gen draagt wat de 'verlichting' veroorzaakt (oksels, buik, achter kaak) maar misschien is het ook gewoon de foto?

Ik heb nog nooit van het meally gen gehoord, wat is dat precies? Dit is een meer duidelijke foto van de moeder (hoop ik)

http://pic50.picturetrail.com/VOL409/75 ... 798387.jpg

http://pic50.picturetrail.com/VOL409/75 ... 924767.jpg

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:38

Lindy1982 schreef:
Lise81 schreef:

De merrie is een vos varnish appy (of vosroan) x hengst die palomino is dus veulen zal altijd vos basis kleur zijn met misschien de creme gen erbij (= palomino), of de appy gen (= vos appy) of beiden (palomino appy).

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:44

@ petrina...dat staat ook in mijn post (4 post eerder) Knipoog

@jeannie - super mooie merrie. Lijkt net of ze geschoren is gedeeltelijk.
Hier staat wat over Mealy of ook wel Pangare
http://www.equinecolor.com/modifiers.html

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:53

Lise81 schreef:
Lindy1982 schreef:

Komt nergens vos in voor???? Dan zou ik maar wat meer verdiepen in de genetica!

Palomino is vos + creme
Jou appaloosa heeft als basis kleur waarschijnlijk vos, aangezien ze geen zwarte benen heeft. Ze is roan / fewspot (Erg mooi) dus waarschijnlijk dubbel appaloosa gen.

Ieder paard is of vos of zwart.
Een bruin paard is namelijk zwart + agouti
Een paard kan een vos gen bij zich dragen zonder dat dit tot uiting komt omdat dit recessief is (zoals bij friezen). Is een paard vos, dan geeft deze geen zwart/bruin oid door.

Aangezien bij jou paard de hengst en merrie beide vos als basiskleur hebben wordt het veulentje ook een vos. Krijgt iig 1 vosgen van pa en 1 vos gen van ma.
Daarbij heb je 50% kans dat de vader zijn creme gen mee geeft en dat het dus een palomino wordt.
Is jou merrie echt homozygoot appaloosa dan heb je 100% kans op een appaloosa. Weet je dat niet zeker dan is de kans 50 %.

Dus 50% kans op vos en 50 % kans op palomino
100 % of 50 % kans op Lp (appaloosa)[/quote]

geen fewspot, aangezien de moeder geen appie was, kan deze nooit fewspot zijn, daarnaast ziet ze er ook niet uit als een fewspot. Basis is wel vos., aangezien de hengst als basis ook vos heeft komt er iig een vos uit, van moederskant 50% kans op appaloosa, van vaderskant 50% kans op 1x verdunning, dus palomino. Oftewel je hebt kans op een gewone vos, een vos met appaloosakenmerken/tekening, een palomino en een palomino met appaloosakenmerken/tekening

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:12

Je hebt helemaal gelijk, was ik even vergeten.
Er is dus 25% kan op een vos veulen zonder appy-kenmerken. - helaas voor de fokker.

Nou schijnt het wel zo te zijn dat appies met kleinere stippen deze makkelijk zouden vererven dan de appies met grote stippen. (Hoe dat allemaal zit weten genetica's ook niet)

*edit* raar dat de naam in de quotes verkeerd om staan!!! (Zie bericht eerder, daar staan ze wel goed).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:20

[***] schreef:
Peterina schreef:
De tint van zijn valk moeder zal hij nooit krijgen om dat bruin basis is en een palo nooit die 'tint' zal krijgen. Hopelijk wordt hij meer 'rood'. Wel valt op dat de moeder misschien ook meally gen draagt wat de 'verlichting' veroorzaakt (oksels, buik, achter kaak) maar misschien is het ook gewoon de foto?

Ik heb nog nooit van het meally gen gehoord, wat is dat precies? Dit is een meer duidelijke foto van de moeder (hoop ik)

http://pic50.picturetrail.com/VOL409/75 ... 798387.jpg

http://pic50.picturetrail.com/VOL409/75 ... 924767.jpg

Leuke dikke buik foto!!
Mealy of Pangare gen is een gen die de kleur 'aantast' op de 'zachte' gedeelte van het lichaam of rond de mond, onderzijde van de buik, achter de ellebogen, op de flank, soms op de achterbillen, boven of rond de ogen. De effect is meer van een verbleking van de originale kleur, en kan extreem of minimaal zijn.
Een paar voorbeelden:
vrij extreem (haflinger = typische voorbeeld van mealy): http://www.equinecolor.com/photos/mealy.jpg
leuke reus: http://www.mustangs4us.com/colors/Dave& ... _small.jpg
bruin paard rechts: http://www.mustangs4us.com/colors/stockton%20studs.jpg

De genetisch geschreven code voor mealy/pangare = 'P' of 'p'
De meeste paarden zijn pp ... zonder dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:49

Het ziet er wel bekend uit, Tarana is op die plekken wel witter dan op de rest van haar lichaam, daar is ze meer goudgeel.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 23:27

Oke dank je... mijn andere veulen hadden we verw8 dat het een vos zou worden gezien de moeder vos is maar daar is een bruine uit gekomen met licht valk Tong uitsteken

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 23:29

is toch altijd afw8ten ben wel heel benieuwd hoop in ieder geval geen vos ben daar niet zo gek op...

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 23:33

Mijn paard is een wielkopolski en haar kleur is helemaal uitgestipelt door iemand die er voor gestudeerd heeft en in polen is geweest en op de fokkerijen daar heeft gewerkt waar zij vandaan komt

siteer :
Jou paard is een appaloosa, de kleur heet in het pools masc tarantowaty. Dit paard is geen redroan een kleur die ik in polen nog nooit ben tegen gekomen zeker niet met malachit en mandat als voorouders en ik heb echt heel veel paarden gezien waaronder dus ook appaloosa gekleurde paarden. Michalow oa fokt deze tarantowaty paarden

Ze is een fewspot appaloosa

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:41

Ze is geen few spot !! Few spot is nl niet hetzelfde als de letterlijke vertaling (weinig stippen), few spot is de benaming voor een paard die homozygoot is voor het appaloosa gen, meestal mond dit uit in een volledig wit paard, met soms wat kleur op de harde delen van de benen en een enkele stip.
hier een typisch voorbeeld van een fewspot:Two-spot van de Immetjeshoeve
Afbeelding

ik denk dat die van jou marmerbont is, aangezien de moeder geen appaloosa is kan ze niet homozygoot voor het appaloosagen zijn en dus ook nooit few spot !!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:40

Maar daisy is ook helemaal grijs en alleen een bruin hoofd en benen Tong uitsteken naja heb weinig verstand van kleuren Haha! weet wel dat ze apart is hahah.. heel veel zeggen ook dat ze een roan is maar dat geloof ik niet gezien er op haar papieren appaloosa staat

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:43

Wat er op het papier staat moet je je niet aan vasthouden. Van de 11 die we op stal hebben staan staan er maar liefst 4 verkeerd op papier met de kleur. Zwarten die bruin zijn, bruinen die zwart zijn, en mijn sjabrakbonte appaloosa die als panterbont erop staat.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:44

Lindy1982 schreef:
Maar daisy is ook helemaal grijs en alleen een bruin hoofd en benen Tong uitsteken naja heb weinig verstand van kleuren Haha! weet wel dat ze apart is hahah.. heel veel zeggen ook dat ze een roan is maar dat geloof ik niet gezien er op haar papieren appaloosa staat

het schijnt moeilijk te zijn om de goede kleur te bepalen Clown

de mijne is een Few-Spot staat op haar papier,maar door iemand op Bokt [ geen idee meer wie Bloos ]is het een Snowcap[dacht ik,ik kan me vergissen]
dat vanwege de gekleurde huid op de lijn van schoft naar lies.

ik hou het gewoon op Few-Spot Haha!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:45

Varnish-roan is een kleurslag bij de appaloosa's net als panterbont, sjabrakbont, snowcap en fewspot.
Jou paard is op de foto idd grijs, fewspot is écht hartstikke wit.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:47

Een snowcap is (waarschijnlijk) net als een fewspot ook homozygoot voor het appaloosa gen. echter bij een snowcap zijn het hoofd, de hals, de benen en soms een gedeelte van het lijf (behalve het kruis, billen en gedeelte van de rug) ook gekleurd.