Irish Draught in Nederland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 08:26

Ik ga hopelijk vanavond naar een ID kijken ... Een merrie van 12.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:04

Spannend. Veel plezier!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:54

Super leuk Lieser :)) Spannend! *\%/*

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 17:40

Ik heb zelf afgezegd. Ik ben ineens enorm aan het twijfelen of ik wel echt een eigen paard wil kopen en hebben ... :(

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:54

Oooh waarom? Wat doet je twijfelen?
Ik had dat ook wel eventjes; het geld, de tijd en kan ik dat nog wel aan allemaal (ben oud :+ )..
Maar heb nog geen spijt gehad hoor!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 20:06

lies schreef:
Oooh waarom? Wat doet je twijfelen?
Ik had dat ook wel eventjes; het geld, de tijd en kan ik dat nog wel aan allemaal (ben oud :+ )..

Precies dat, inderdaad. Kan ik het wel betalen, niet het aankoopbedrag maar juist de maandelijkse kosten? Wat doe je als het geld op is? Heb ik er wel tijd voor, ook als het druk is op mijn werk of ik ziek word? Ga ik me niet vervelen, drie, vier keer per week rondjes rijden in de bak ... Wat als ik weer door mijn rug ga ... (ben ook oud :) )

Nou ja, het leven, het heelal en de rest dus :) .

Het is niet zoiets als een tegenvallende vakantie, waarbij je met een paar dagen geduld weer fijn thuis bent.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 20:16

Hmm, ja ik begrijp je zorgen totaal hoor.
Ik zal je niet proberen over te halen natuurlijk, want als je het niet ziet zitten, vooral niet doen.

Maar een ding wil ik je wel meegeven, sinds ik mijn paard heb, heb ik zoveel meer energie! Ik rijd niet alleen rondjes in de bak, maar ga ook lekker naar buiten en doe wat grondwerk, longeren, etc. Het kost veel geld (meer dan ik voorzien had, maar red het allemaal wel), maar het is het mij tot nu helemaal waard!

Misschien kan je eerst een poosje een paard bijrijden van iemand, om te kijken of het lukt met je lijf en je tijd?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 20:48

lies schreef:
Hmm, ja ik begrijp je zorgen totaal hoor.
Ik zal je niet proberen over te halen natuurlijk, want als je het niet ziet zitten, vooral niet doen.

Maar een ding wil ik je wel meegeven, sinds ik mijn paard heb, heb ik zoveel meer energie! Ik rijd niet alleen rondjes in de bak, maar ga ook lekker naar buiten en doe wat grondwerk, longeren, etc. Het kost veel geld (meer dan ik voorzien had, maar red het allemaal wel), maar het is het mij tot nu helemaal waard!

Misschien kan je eerst een poosje een paard bijrijden van iemand, om te kijken of het lukt met je lijf en je tijd?

Dank je wel voor je reactie. Heel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben.

Een bijrijdpaard lijkt me inderdaad een goed idee, om mee te beginnen.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:54

Wat jammer van je twijfel.

Ik vind een eigen paard heerlijk. Kan gewoon het doen op de manier die ik fijn vind. Hoef met niemand rekening te houden en kan gaan rijden wanneer ik wil.

Tja een paard kost geld, maar ik ben echt geen honderden euro's eraan kwijt. Stalgeld dat weet als het goed. Verder smid, tandarts en dierenarts. Maar als dat de normale dingen zijn dan is dat ook niet heel veel. Je kunt altijd een keer pech hebben dat je extra kosten kwijt bent aan de dierenarts, maar ik heb daar een potje voor. Daarbij zijn dit ook dingen die je toch voortijd bekeken hebt?

Ik sta op een pensionstal en daar is altijd wel iemand die mijn stal een keer wil doen als ik niet kan. Heb een vriendin die hem ook wel eens rijdt voor mij als ik niet kan of weg ben. Je denken in problemen of in oplossingen. Een eerste paard is altijd even spannend, maar ik zou niet meer anders willen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:35

egnie schreef:
Tja een paard kost geld, maar ik ben echt geen honderden euro's eraan kwijt.

Niet? De stallingskosten zijn hier al bijna 500 euro per maand. Zonder huur van het weiland in de zomer, zonder paddockservice, zonder lessen of startgeld, ...
Ik denk dat ik 800 euro per maand kwijt zal zijn.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:42

Dat scheelt nogal wat. Ik sta voor 245 op een behoorlijk luxe pensionstal. Inclusief buiten en binnen zetten, mesten, ruwvoer, wasplaats met warm water, solarium tegen extra betaling, binnenbak en 20x60 buitenbak. Moeten alleen paddock en wei zelf mesten. En ik had in januari natuurlijk een dikke vette veearts rekening.. tegenvaller, maarja.

En vind een eigen paard ook écht zo heerlijk. Wil er echt niet meer zonder. Maar je moet er wel 100% achter staan, je zit er wel echt aan vast. Maar ik zou het zo weer doen.

Sille55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 22:46

Wow dat is echt een hoop geld Lieser! Hier in Drenthe is het gelukkig een stuk betaalbaarder. Ik ben voor 3 paarden nog geen €500 kwijt aan stalgeld... Daar staan er 2 van op een simpele 24-7 buiten plek en 1 op een wat luxere stal met binnenbak etc.

Ik mocht vroeger nooit een eigen paard van mijn ouders, dus heb altijd bijrijdpaarden gehad. Maar ik zou nu echt niet meer zonder willen, met een eigen paard kun je dingen doen zoals je het zelf wil en het is gewoon een fantastische band wat je ermee opbouwt <3

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:16

Das een klap geld Lieser. Ik ben 210 pm kwijt dat in incl binnen/buiten zetten en een extra portie hooi. Wij hebben ook een binnen en buitenbak.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:58

Jeetje wat een geld Lieser.. ik houd voor de helft twee paarden :oo Moet dan wel redelijk wat zelf doen (1x per week mesten, 2x per week paddock/binnenzetdienst) maar goed, dat vind ik op zich niet heel erg.

Wel gaan bepaalde zaken op mijn stal me wel meer tegen staan.. Het is gewoon lastig om afspraken te maken en die vast te laten houden. Waar staan jullie Sille en san4nie? Ik woon zelf in stad Groningen, dus het moet wel enigszins op afstand van de stad zijn én ze moeten elke dag buiten komen. In de zomer is onze stal echt een paradijs, maar de winters worden wel steeds meer afzien..

Ik zou echter ook niet zonder ze kunnen. Ja het is een klap geld en een hele verantwoordelijkheid en nu met die extreme natheid is het soms écht niet leuk meer maar als ik dan die dikke (natte ^) ) neus tegen mijn wang aangedrukt krijg of je hoort hun murmeltje als je aan komt lopen dan is de wereld toch echt een stukje beter :+:

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:04

Ik stuur je wel even een pb Berdien op welke stal ik sta.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:13

Ik schrik ook een beetje van het bedrag. Ik betaalde in het midden van NL €75,- per paard per maand op een doe-het-zelf stal en €180,- op een luxe pensionstalling met binnen en buitenbak. Incl brok en hooi.

Tegenwoordig staan ze aan huis en heb ik geen stalgeld meer. Enkel de hoefsmid elke 8 weken en €100,- aan hooi en brok per maand.

Ik snap je zorgen verder wel Lieser :j Ik heb zelf ook ooit die gedachtegang/twijfel gehad, maar ik heb toen besloten toch door te pakken. Ik heb er geen spijt van gehad. Succes met de keuzestress, dat is geen pretje :(:)
Laatst bijgewerkt door Djoena op 07-03-24 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:10

Er zijn in de regio wel stallen die (iets) goedkoper zijn, bijvoorbeeld omdat de weidegang er al bij inzit en niet apart bijgekocht hoeft te worden. Dat scheelt 325 euro voor de zomer. Maar die hebben geen springmateriaal of organiseren geen wedstrijden, dus dan komen de kosten van de trailer en het gedoe van de verplaatsing bij.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:06

Maar weidegang er apart bij kopen.. daar heb ik nog nooit van gehoord? Is dat standaard in jouw regio? Op zich kun je voor € 325 per maand wel een keertje op wedstrijd gaan natuurlijk. Of wil je elk weekend starten?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:28

Berdien schreef:
Maar weidegang er apart bij kopen.. daar heb ik nog nooit van gehoord? Is dat standaard in jouw regio? Op zich kun je voor € 325 per maand wel een keertje op wedstrijd gaan natuurlijk. Of wil je elk weekend starten?

Dat is niet standaard in de regio hoor, volgens mij is dat alleen op onze manege/pensionstal. Gras is schaars hier :)
Die 325 is trouwens niet per maand, maar voor het hele weideseizoen (boven op de standaard stalprijs).

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:51

Mijn ogen vallen bijna uit mijn oogkassen van verbazing. Dan heb ik het toch maar getroffen. Ik rijd geen wedstrijden, wel gedaan kon altijd met een ander mee. Maar ik heb meer lol aan het gewoon rijden en verzorgen dan aan die hele wedstrijden gedoe.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:01

Poeh.. dan nog een fors bedrag. Hier gelukkig meer dan genoeg weiland. Nu in de winter even afzien, zeker zonder binnenbak := Maar goed, liever zo dan dergelijke bedragen en dan dus nog moeten dubben over weidegang..

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:42

Hier staan ze gelukkig aan huis maar ook dat kost geld natuurlijk. Vooral goed hooi is erg duur en wij hebben de laatste tijd nogal pech gehad met flinke dierenarts rekeningen. :7

Maar als je hier in de regio op een luxe pensionstal wil staan ben je tussen de 300-400 per paard per maand kwijt. Wij hebben zelf ook één pensionklant omdat goede stallen hier wel schaars zijn.

Sille55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 10:13

Op de Facebook pagina van Irish Draught Horse Breeders Association staan een heleboel foto's van de stallion parade in Mullingar, leuk om even te bekijken. Die Black Hero is gaaf <3

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 22:51

Kan t niet vinden (heb geen facebook, misschien ligt het daar aan :+ )

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 08:58

Die hengsten zijn echt prachtig Sille!

Hoe gaat het met jullie allemaal?

Wij zijn rustig aan het opbouwen. Ik vind het erg spannend, daarom zijn we vorige week weer begonnen met een lesje. Ik bleef heel weinig doen en kwam eigenlijk niet verder.
Afbeelding