[FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aeckker03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:04

zou dat ook niet kunnen met genetische manipulatie?
niet dat dat goed zou zijn maar ben gewoon nieuwsgierig :D

NikkivanOlst

Re: [FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:07

ja dat is splash :j

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:07

AnnoDomino3 schreef:
zou dat ook niet kunnen met genetische manipulatie?
niet dat dat goed zou zijn maar ben gewoon nieuwsgierig :D

Nee, de uiting van dergelijke patronen wordt door één gen veroorzaakt, maar de uitwerking per stukje vacht is gewoon toeval. Je kan een paard dus wel genetisch manipuleren zodat hij bijvoorbeeld tobiano is, maar daarmee garandeer je nog niet dat hij veel vlekken heeft, laat staan waar die vlekken zijn.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:08

Ik ben een stille meelezer, maar over het plaatje van het wit/zwarte paard. Dit is een splashed white, dit komt in vele manieren voor. Van hele heftige tot hele minimale. De minimale komen vaak voor bij welsh en volgens mij ook groningers.

Hier een schema van de varianten die voorkomen:
Afbeelding

het paard of de foto is een H gok ik.
ergens eerder in dit topic is volgens mij al een AMHA geplaatst met ene splash patroon. Kan hem alleen zo 1,2,3 niet vinden

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:12

Moderatoropmerking:
Zoals in de openingspost staat omschreven is het doel van dit topic om foto's te tonen van je paard of pony. Het bespreken van foto's vanaf internet is dan ook niet toegestaan. Op de laatste pagina's wordt veelvuldig gesproken over kleur en kleurvererving.
Dit onderwerp wordt veelvuldig besproken in dit topic [F-AM] Kleurencalculator + bespreken van uitslagen
Graag nu verder on topic, het plaatsen van eigen paarden/pony's met bijzondere kleuren.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:13

Kenmerk van splashed: zo te zien blauwe ogen, hoewel dat op zo'n kleine totaalfoto niet makkelijk is te zien, daarnaast aftekeningen met scherpe randen, de aftekeningen lopen (duidelijk :') ) van onderaf. Lijkt me een splashed :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:31

Tja Coby, Zorgen jullie dan eens voor een plaats waar je dit wel kunt bespreken... :(

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:33

Of de OP een beetje aanpassen? Ik vind het wel interessant hoor :P

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:38

Ik denk niet dat de discussies over de bijzondere kleurmutaties in dat topic aan de orde kunnen komen, en dat we daar net zo hard off topic gaan met onderwerpen als dominant wit :n Ik vind de theorie achter de kleur erg interessant en vind dit een geschikt topic om dat te bespreken. Ik vind de sfeer in dit topic daar ook toe, en dat maakt het topic IMO ook leuk. De afgelopen 10 pagina's zijn er heel veel interessante onderwerpen voorbij gekomen die je in de andere topics niet terug zal vinden en waarvoor je ook geen aanknopingspunten zal vinden in het kleurencalculator topic. Sooty en rabicano worden bijvoorbeeld helemaal niet meegenomen in de calculator, maar zijn wel degelijk interessant voor de kleurliefhebber. En dan zullen we het nog maar niet over uiterst zeldzame mutaties als Brindle en Chimera. Jammer dat op bokt, het grootste paardenforum, dergelijke interessante discussies in een kleurentopic over bijzondere kleuren verboden worden :(

Kan je de TAG niet uit de titel halen en een aantal regels opstellen zodat het bespreken van bijzondere kleurtjes niet off topic is? Lijkt me een stuk vriendelijker dan een interessante discussie als off topic te bestempelen en te verwijderen. Juist omdat dit topic de aanknopingspunten biedt die hele bijzondere kleurtjes te bespreken en de sfeer overwegend goed is :)
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 04-06-12 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:44

Is niet de eerste keer, ben al jaren bezig voor een sub.
Maar kennelijk wil men enkel plaatjes kijken en als het ingewikkeld wordt gaan ze temmen...

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 19:48

Ik heb niet getemd, maar ben wel iemand die inderdaad graag plaatjes wil kijken. De theorie erachter is interessant voor fokkers, maar voor mij persoonlijk gaat het wel erg diep. Ik zie ook niet dat dat verkeerd is, dit is tenslotte een foto verzamel topic. Er kan toch een gewoon een 2de topic geopend worden op fokkerij en afstamming met bijv als titel "bespreken van bijzondere kleuren adv foto's" of iets dergelijks? Dan gaat het hier niet meer offtopic en kunnen de mensen die de theorie interessant vinden daarheen en kunnen we hier weer gewoon een boel mooie foto's kijken :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:50

Dikke kans dat zo'n topic wordt gesloten, maar ik ga ermee aan de slag :) Ik haal de interessante foto's en post wel uit dit topic als dat nog lukt voordat de mods grote schoonmaak houden. Gaat even duren en ik hoop niet dat dat topic dan wordt gesloten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:51

Danielle, probeer jij het dan voor elkaar te krijgen bij het team? Mijn puf op dit gebied is echt op. En vind het gewoon weer zó jammer, zit je in een boeiende discussie, komt er groen langs, en dag discussie....

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:53

Stef, ik ga een poging doen de kernpunten van de afgelopen pakweg 20 pagina's in een apart topic te gooien. Ik hoop dat wij -de zeldzame kleurliefhebbers- daar hun ei kwijt kunnen :) Dan zijn we on topic, kunnen we discussiëren en bespreken naar hartelust, ook foto's van andermans paarden en zitten we veilig :) tot volgend jaar :')

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:54

Zoals ik al eerder meldde vooral een meelezer met een enorme interesse in genetica. Ik zou het echt jammer vinden als de discussies niet meer mogen. Want dat is vooral waarom ik het lees. En de 'standaard' met dun/cream/appie heb ik nu wel door. Maar juist KIT mutaties/brindle/splash is erg interresant! Dus hopelijk mag er een ander topic komen of kan daar door gepraat worden!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:57

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:58

Ik ben al begonnen, als je nog ideeën hebt en dingen die je graag zou zien, vanavond even een PB :))

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:59

Marjoow schreef:

In de calculator worden heel veel kleuren en mutaties niet meegenomen. Daarnaast is de informatie in het topic wat droog en loopt niet. Het gaat ook daar voornamelijk om paarden die van bokkers zijn en de kleurfokkerij met die paarden. Het gaat mij (ons?) vooral om de theorie en de hele zeldzame gevallen, die aanknopingspunten vind je daar simpelweg niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:02

Calculator is hetzelfde verhaal, als het niet over de calculator gaat is het offtopic

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:52

Ik ben ook van mening dat het hier net lekker loopt, ik als liefhebber vind het echt heel interessant! En wat het calculator topic betreft, daar kan het inderdaad ook niet allemaal aan de orde komen wegens off-topic. Meerdere mensen geven aan het interessant te vinden, erg jammer dat het dan toch wordt afgekapt. Maar goed, ik wacht met smart het nieuwe topic af :j

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:11

Zo, wat een klus, ik ben bijna klaar, maar zal vast opmerkingen over het hoofd hebben gezien. Ik ga nog even een een keer door de boel heen, met een half uurtje staat hij hopelijk online met een overzicht van bijzonderheden die hier (uitgebreid) aan de orde zijn geweest! :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:30

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:12

@ Jette, de nagenoeg witte paarden die je bij de Groningers ziet zijn Sabino's, dit komt weg bij de hengst Otto.
Eerder in dit topic heb ik enkele van deze paarden getoond, die zijn ook in mijn profiel te vinden.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:16

tiwi1969 schreef:
@ Jette, de nagenoeg witte paarden die je bij de Groningers ziet zijn Sabino's, dit komt weg bij de hengst Otto.
Eerder in dit topic heb ik enkele van deze paarden getoond, die zijn ook in mijn profiel te vinden.

Weet ik. Ik doelde zowel voor de welsh als de groniger meer op de minimal splashed whites :)

belper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:17

het is waarschijnlijk helemaal geen bijzondere kleur ofzo, maar aangezien hier zoveel mensen zijn die toch wel het een en ander over kleur weten.
vroeg ik me af of iemand weet welke kleur mijn shet heeft.
ze is nu 3 jaar en elk jaar heeft ze zo'n bruinige kleur, in de zomer is ze donker maar ook geen zwart...
ze heeft trouwens ook overal witte haartjes zitten en ook heeft ze een lichte staart, sommige plukken lijken een beetje blond met grijs.

2 maanden geleden ong.
http://tinypic.com/r/244a79f/6

afgelopen winter
http://tinypic.com/r/iyzcit/6

begin najaar
http://tinypic.com/r/978kyq/6

ook begin najaar, ze heeft ook een aalstreep...
http://tinypic.com/r/2ir98cg/6

moeder is trouwens een vos met blonde manen
en vader een zwartbonte(deze heb ik in najaar gezien en was gitzwart)