Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 18:14

Ja echt verschrikkelijk dik!

Ja, wit glimt minder erg denk ik. :+

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 18:24

Nou met de wintervacht in aantocht glimt die nu niet. Maar wanneer de wintervacht in zijn top is. Glimt die juist heel erg hoor.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:22

Hier zitten ze ook al aardig in de vacht.
De shet voorspelt een horrorwinter maar de overige 3 ponies komen ook al dik in de vacht. Alleen mijn paard heeft nog een dun velletje maar dat houdt ie eigenlijk heel de winter, die heb ik nog nooit hoeven scheren (maar wel altijd deken van 500 gram op anders bibbert ie)

esje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:55

Heerlijk ritje op de heide vanmiddag.
Stilstaan om op de foto te gaan is sowieso niet zo zijn ding en beetje heen en weer draven tot we een fatsoenlijke foto hadden vond ie ook maar matig, maar de galopjes vond ie heerlijk. :D :D Die staan alleen niet op de foto, want dat kon de fotograaf niet bijhouden op de fiets.

Afbeelding

Let op de poging om een truitje aan te hebben dat de kleur van heide heeft. Helaas was de heide al op veel plekken bruin, waarschijnlijk door de extreem warme nazomer.

Rebel begint ook al weer aardig in de vacht te komen. Het valt me op dat hij in de zomer echt een vliegenschimmel is, met ieder jaar meer vlekjes en iedere winter toch weer witter wordt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:27

Heerlijke hei foto Esje!
Mbt wit en glimmen: Punzel glimt toch echt wel, die kan soms haast een soort parelmoer glans hebben.

Jou ontwikkeld ook al weer een behoorlijke vacht, maar ik probeer het scheren nog even uit te stellen, in de hoop dat ik dan de winter door kom met 2 keer scheren ( ipv 3).
Maar joh..Een paar uur Change? Heftig! Maar lekker dat hij zijn lange haar kwijt is.

Ik laat er altijd iemand voor komen, maar die is met anderhalf uur toch echt wel klaar ( gelukkig!!)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:48

Ja lang he! Deed het dit jaar voor de 2e keer zelf en tussendoor nog een pauze ingelast van 20 minuutjes omdat Ler er helemaal klaar mee was (en ik ook := )
Ik heb hem expres superkort geschoren dus hij heeft echt geen haar meer over, hopelijk kom ik dan ook met 2 keer scheren rond! :=

Larry heeft nu na het scheren een geloof ik 200 grams deken op, 's nachts is het koud en hij staat bij een luik naar buiten. Overdag is het ook niet echt warm en bovenop de wei staat altijd een behoorlijk windje, als het toch warmer wordt dan moet hij het maar een uurtje warm hebben. :=

Leuke foto esje! Rijden op de hei is echt heerlijk! Zelf 1 keer meegemaakt op het KNHS kamp in 2013.

Alexandra_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:05

Hi allemaal,

Lang niks laten horen, druk druk druk. Wel meegelezen :)
Helaas heb ik er ook al 1 geschoren, vorig weekend al. Die had zoveel haar en ik vond het zo zielig om haar met dat lange haar nog die 4 warme dagen in te sturen. Ik doe het ook zelf, was in 1/1,5 uur klaar en dan haal ik de benen en het hoofd er ook uit. Je ziet dan wel wat strepen maar das toch binnen een week weg :+ als ik echt heel precies ga scheren dan doe ik er ook 2 uur over, maar het ging me er nu echt om dat het haar eraf was.
Luck kan nog wel heel ff door, heeft nog niet zo verschrikkelijk veel haar. Ze gaan binnenkort allebei weer op de weegschaal, ben benieuwd wat ze nu wegen.

Dravertje gaat ook goed die is begonnen met koersen en laatste 2X allebei in het geld :D

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:39

Hier nog geen paardjes geschoren, Karel zal ws wel geschoren worden maar nu voorlopig nog niet. Vind het nog te vroeg voor dekens ;-)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:44

Het zwartje krijgt vanavond een deken op, zodra het kouder wordt en blijft doen we dat, ook al zou het bij wijs van in juli al zijn. :+

Ik vind het heel fijn dat Larry kaal is, hij heeft nu geen last meer van al dat haar en hij is nu makkelijker om schoon te krijgen. :)

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 18:03

Afbeelding

Even kijken of dit lukt.
Een panorama van achteruit de wei, rechts zie je een wit 3hoekje, dat is ons toekomstige huis. De groene hokjes ervoor zijn de "stallen" en link (wit) is de inloopstal. De rest van de witte hallen zijn van andere huurders.

Rechts langs de stallen komt een pad naar ons huis.

Edit: bokt verkleint wel heel erg _O- _O- _O-

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 18:59

esje007 schreef:
Heerlijk ritje op de heide vanmiddag.
Stilstaan om op de foto te gaan is sowieso niet zo zijn ding en beetje heen en weer draven tot we een fatsoenlijke foto hadden vond ie ook maar matig, maar de galopjes vond ie heerlijk. :D :D Die staan alleen niet op de foto, want dat kon de fotograaf niet bijhouden op de fiets.

[ [url=m/KEdlPU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Let op de poging om een truitje aan te hebben dat de kleur van heide heeft. Helaas was de heide al op veel plekken bruin, waarschijnlijk door de extreem warme nazomer.

Rebel begint ook al weer aardig in de vacht te komen. Het valt me op dat hij in de zomer echt een vliegenschimmel is, met ieder jaar meer vlekjes en iedere winter toch weer witter wordt.

Mooie foto !

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:02

Ziet er mooi uit curly! Wat gaaf toch dat je dit straks zo mooi voor elkaar hebt.

Gister zelf weer les gehad met melody. Hij wilde links lekker vast houden en rechts niet aannemen, dus.....werk aan de winkel. Beetje gaan prutsen met die achterhand, waardoor zijn stap al erg verbeterde en losser werd en daardoor een betere aanleuning. Daarna een drafje proberen, dat was weer moeilijk, dus links lekker vasthouden. Ook in draf hem er bewust van maken dat er achter het zadel ook nog een stukje pony is. Resultaat, voor mooi op twee teugels, wat begon hij lekker te sjouwen! Meteen een stukje galop meegenomen en oh boy, hij zat!! Hield ie een halve volte vol, maar oh wat een heerlijk gevoel, dat was het gewoon. Zaaaaalig! Linksom hield hij wel anderhalve volte vol, de topper, dus daarna nog een stukje rechtsom. Zweepje in de buitenhand om het buitenachtbeen even bij te tikken indien nodig en daar stegen we op....naar de zevende hemel/ roze wolk.
Een dag later, maar geniet nog na. Zo heerlijk, kleine momentjes die zo top gaan. T wordt nog een echte dressuurpony :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:57

Oh Tineke: was is dat lékker he... zo'n rij-roze wolk! Daar kun je dan nog dagen van nagenieten ( ik in ieder geval wel!!) Super dat het zo fijn gaat!!! Niet vergeten dit op facebook te zetten, dan kun je over een jaar nóg weer een keer nagenieten als je herinneringen langskomen..

Werd zelf vanochtend door facebook getrakteerd op foto's van baby Punzeltje die ik destijds geplaatst heb:

Babypunz ( check de oren :D ) :
Afbeelding

En spelend met Pandora ( Punzel is het steigerende veulen):
Afbeelding

Werd ik zó blij van!!!

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:18

Haha, ja meteen dus ook maar even gedaan :)

Heerlijk toch die foto's en niet te vergeten de roze wolk momenten

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 17:28

Welk merk brok muesli of wat anders voeren jullie je paard? Ik gaf subli met luzerne maar ben hier niet zo tevreden over bij melody, dus.... Ik heb me op horse event ontzettend laten voorlichten door heel veel voerleveranciers en wel 20 verschillende merken. Ben nu alle info aan het doorspitten, maar hoor graag ook jullie ervaringen. Het is natuurlijk een vrij sober ras, maar melody moet wel zijn inspanning leveren en ik wil geen gekke, vliegende pony die niet weet wat hij met zijn energie moet doen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 17:32

Wij hebben basis muesli en basis brok. Wij geven weinig krachtvoer en juist veel ruwvoer. Daarnaast geven we vitaminen&mineralen bij zodat ze wel alles wat nodig is binnenkrijgen en soms een handje sportbrok.

Verder elke dag zemelen waardoor de vitaminen en nog andere supplementen gemixt worden.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 17:34

Ik voer pavo nature best. Als deze zak op is gaan we over op havens. Zonder suiker, haver en minimaal zetmeel.

Wij zijn vandaag weer naar de zadelmaker geweest. Dressuurzadel moest minimaal opgevuld worden. Bjuut durft niet achteruit de klep af, op de klep wil ze omdraaien (wat past) anders zet ze niet het laatste stapje de klep af :') ze staat er echt van te trillen. Erop is dan weer geen probleem.

Afbeelding

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:18

Wie geeft er hier allemaal supplementen en welke.
Ik geef sinds april standaard magnesium omdat die hoefbevangen is geweest en ik merk duidelijk wanneer hij het 2 dagen niet krijgt .
En ik geef fenegriek voor zijn stofallergie. Maar momenteel heb ik het even helemaal niet onder controle zijn hoest . Dus zijn we weer even gaan zoeken naar een iets nattere voordroog. Hopelijk is hij weer gauw van zijn hoest vanaf.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:30

Aaah Bjuut toch! Veel oefenen dan gaat dat vanzelf beter! Larry vond dat ook altijd heel spannend.

Wij hebben verschillende supplementen, wel op advies van de DA omdat wij veel sporten. Ze krijgen niet allemaal alles maar dit is wat we gebruiken, we hebben nog wel meer staan maar gebruiken nu niet alles.

Neutradex: dit geven we na zware inspanningen, het zorgt ervoor dat de spieren niet verzuren en voorkomt dus spierpijn.

Sport support: ondersteund de gewrichten, pezen en spieropbouw.

NAFF Magic: een combi van magnesium en andere kruiden, vermindert stress.

Provarium: tegen hengstigheid en ruinen die denken dat ze nog hengst zijn.

Volgensmij was dat het. :=

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 00:27

Wij voeren gewoon Natures Best van Pavo, allemaal ci 300 gram per dag, na het werk er een beetje bij. Daarnaast de weide ingezaaid met paardengras ( veel kruiden ook), waar we ook voor een deel ons hooi van hebben, wat we in de winter mengen met wat rijker hooi

Supplementen doe ik niet aan, ben van mening dat dat bij gewoon normaal voeren in de basissport gewoon nergens voor nodig is. Sterker nog: ik vind het een onnodige extra belasting voor de nieren.

Punz en Jou werken allebei hárd ( in de training gaat het bij Jou stiekem toch al naar een heel behoorlijk Z niveau), maar ze zijn beiden fris en energiek zat, dat hoeft niet uit het voer te komen. Merk wel dat nu EK Jou-Jou rijdt hij bij toenemende conditie, en toenemende spierontwikkeling ook toenemend fit en energiek wordt. Hij gebruikt zijn lijf beter ( wordt beter gereden :) ) en dáár wordt hij echt krachtiger, fitter en frisser van.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 06:18

Ik ben eerlijk gezegd ook niet zo van het bijvoeren van supplementen. Ze krijgen bij ons onbeperkt ruwvoer en alleen op de dagen dat er gewerkt wordt krijgen ze krachtvoer en dan nog kijk ik naar wat ze doen, dus een buitenrit is wel beweging maar niet echt werken en dus minder krachtvoer dan bij meer inspanning.
Ik had van st hippolyt de hesta mix gevonden en dat lijkt me erg goed, maar ja weer nergens te krijgen natuurlijk, pffff. Dus nu op zoek naar iets wat daar dicht bij in de buurt komt.

En .....gister vol trots rond gelopen met de gewonnen bodywarmer!!

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 07:14

Saams mag ik vragen op welke je overstapt van havens? Ik vind nl het zetmeel/suiker gehalte van havens erg hoog. Terwijl die van pavo nature's best 18,4% is.
Voert er ook iemand care4life?

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 07:26

Hier krijgt Karel iedere morgen een halve schep pavo natures best.

En diegene die gewerkt hebben na het werk.

Verder voer ik momenteel merriebrok van Havens omdat Karel net wat meer nodig heeft. De rest eet daar met gepaste hoeveelheid ook van mee.

De shet krijgt ivm lichte zomerexceem anti itch van fibra, alleen eet hij het slecht, hij vind er niet zoveel aan.

Verder voer ik geen supplementen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 07:31

Wij geven alleen supplementen op aanraden van de DA.

Op topsport stallen wordt er vanalles in die paarden gegooid, dan is dit beetje stressverminderend en het voorkomen van spierpijn en ondersteunen van gewrichten en pezen maar niks bijzonders. :')

Ieder lekker z'n eigen ding toch. :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 08:29

Tineke, wij zijn van care4life toch weer overgestapt naar Natures best.. :D Of het de pony's wat uitmaakt weet ik niet, maar Natures best zat ( na aanpassing van hun recept) toch weer lager in suikers ed dan care4life.
De pony's eten alles wel....

Change:
Maar wij doen toch geen topsport? En dat topsportstallen het dóen wil nog niet zeggen dat het góed is?

Het zit in de aard van mensen om wat te willen DOEN, maar meestal is dat niet eens het góede om te doen. Een overmaat aan mineralen toevoegen is gewoon niet goed voor de nieren: lees de meest recente literatuur er maar op naar. Pas nog een artikel in de hoefslag (?) of een ander paardenblad over het risico van zoutvergiftiging ed.

Mensen doen maar wat, iedereen loopt achter iedereen aan, maar er wordt veel te weinig gekeken naar de feíten! Er is nauwelijks onderzoek gedaan naar de effecten van supplementen óf het wel werkt én wat de risico's zijn van het zonder noodzaak voeren van supplementen.

Dus tja.. .voordat ik er wat in gooi bij mijn paarden, wil ik zélf eerst weten wát het ( middels degelijk ondezoek bewézen) doet, wat de risico's zijn, en waarom ik het uberhaupt zou geven.

Vind het advies van je dierenarts best een wonderlijke eigenlijk. Je doet met je pony's toch gewoon aan basissport? Dan zou dit allemaal helemaal niet nodig moeten zijn.

En ja...

Ieder zijn ding.... maar kijk wél ook even naar de risico's

Edit, zie oa:
http://www.bitmagazine.nl/algemeen/bit-238/supplementen-op-overdosering/62834/