Maar zwarte worden ook gewoon vaak bruin geboren en nadat ze de veulenharen verliezen pas zwart worden
Faline
Geplaatst: 03-07-14 14:02
Op koffievos kun je niet testen (net zoals sooty) dat moet je dus voorlopig.gewoon zien aan de buitenkant. Is een tijd geweest dat sooty gelinkt werd aan koffievos, daarna werd het weer tegengesproken. Ik vind het wel logisch klinken, mijn sooty merrie heeft naast sooty palomino veulens ook een koffievos gegeven. Allemaal trouwens erg licht van kleur geboren en daarna erg donker (sooty) gaan tonen.
Verder heb ik stiekem een classic champagne merrie op het oog. Moet dan alleen uit de usa komen... Nu druk aan het uitzoeken of het haalbaar is. *ff duimen draaien dus*
Ik wil ook iets uit de USA maar voor ons is het niet haalbaar Succes iig!
Set_Elkol
Geplaatst: 03-07-14 17:09
Spannend Faline! Bepaald ras?
over stiekem gesproken, stiekem vind ik Kharamel wel een geslaagde match met mijn Blue maar ik vind het wel erg jammer dat het alleen nog via diepvries kan! Hoor toch vaak dat het minder goed pakt.
Faline
Geplaatst: 03-07-14 18:42
75% arab, geen familie van Kharamel. (Dus voor fok interessant imo, dekken met champ)
Wbt minder goed pakken, dat hoor je idd veel met diepvries. We hebben dit jaar iig alweer 100% van de gedekte merries drachtig We doen iig 1 keer dekken + recht op een keer herdekken voor diezelfde prijs. In Duitsland heb je ook nog Mareekk, die doet wel met vers. Die wil ik over een paar jaar op Nina
Set_Elkol
Geplaatst: 03-07-14 19:15
Deze merrie heb ik gezien op facebook, zelfs nog op bokt geplaatst bij halfbloed Arabieren met speciale kleurtjes. Leuk als het lukt! Mareekk spreekt me minder aan, die vind ik wat spaanser/groffer.
Faline
Geplaatst: 03-07-14 22:52
Ik vind Mareekk qua beweging wel sterk (tenminste, voor wat er nu rondloopt aan champagne hengsten) en ik ben eigenlijk ook iets minder arabisch gericht, wil straks toch meer richting sportpony (nrps) fokken. Denk dat hij met Nina wel mooi gaat matchen en alsnog genoeg arab bloed samen. (En geen inteelt, want veel wat rondloopt in de EU is van Khalvin Khlein en dus weer familie van Nina)
De merrie hierboven vind ik ook interessant vanwege ander bloed, lijkt goed te bewegen en wordt een mooie grote maat. Komt nog best wat bij kijken, dat importeren. De kosten vallen me tot nu toe mee, maar heb nog niet alles gehoord. Even afwachten dus.
De champagnes kan van alles zijn Ik zoek voornamelijk op arabische en sporttypes. Die zijn al meerdere generaties lang op arabisch bloed gefokt. De kleur komt dan meestal verder uit de lijn weg bij voorouders zoals gangenpaard rassen, rocky mountain, western rassen en alles waar de kleur oorspronkelijk vandaan komt.
Ja, vind het heel interessant hoe die paarden gebruikt zijn en er toch weer een typisch Arabisch paardje tevoorschijn komt. Maar daar zit jaren werk in natuurlijk, wel mooi gedaan
Gaaf die classic merrie Ik heb een 75% Arab potentieel champagne in de maak. Aspho is gedekt door gave bruine Arab hengst. Dus beetje duimen allemaal (overigens wordt komend jaar champagne potentieel hoog: ook mijn silver classic mini is gedekt, met een wildkleur vos)
Set_Elkol
Geplaatst: 04-07-14 02:03
Spannend Moragh
Nogmaals Faline, erg gaaf
Ik vond uit Amerika deze 2 champagne merries gaaf:
Is er hier iemand die verstand heeft van de precieze kleuren bij paint horses? Ik ben nog steeds heel benieuwd wat voor bont variant mijn merrie precies heeft. Haar basis is chestnut/vos, maar dan? Haar vader draagt splash.