[FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: [FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:36

Ik weet dat zijn moeder een fjord is...

En de vader zou waarschijnlijk.....wilde gok, een arabier zijn geweest

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:37

Femke schreef:
s6801881 schreef:
Er is geen databank met alle paarden, dus het is via een DNA test niet te zeggen wie de ouders van een paard zijn, of welk ras het paard is. Dus daar schiet je helemaal niets mee op.

Jawel hoor... stamboeken controleren vrijwel allemaal op de ouders met een DNA test. Dus van ieder geregistreerd stamboekpaard zijn die gegevens wel bekend en is dat wel degelijk te zeggen.
Alleen doen ze dat niet met een paard met onbekende ouders. Het enige dat ze testen is of de opgegeven ouders op het stamboekpapier inderdaad kloppen.
Maar als beide ouders onbekend zijn, heeft een dna test geen zin, omdat überhaupt al niet zeker is of de ouders wel geregistreerd zijn.

Maar die is niet zo opgesteld als de DNA databank voor criminele mensen dat je een DNA sequentie kan invoeren en 50-100% matches eruit krijgt. Dat gaat met de hand en is ook alléén binnen een stamboek te doen. Er is geen "allbreedpedigree" DNA databank voor zover ik weet.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:41

maralyn schreef:
Ik weet dat zijn moeder een fjord is...

En de vader zou waarschijnlijk.....wilde gok, een arabier zijn geweest

Ik zie er nu echt geen AV in terug :n volgens mij is hij daarnaast erg klein, wat is de stokmaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:43

@ s6801881:
Klopt, dat schrijf ik verderop in het bericht toch ook...
Ze kunnen wel bevestigen dat de ouders wel of niet juist zijn, maar ze gaan niet actief voor je op zoek naar wie de ouders misschien kunnen zijn. :j

Ik weet niet of andere stamboeken het elders laten onderzoeken.
Ik verwacht eigenlijk dat het een vrij centraal laboratorium is voor de stamboeken... Maar zeker weet ik dat niet, omdat ik destijds alleen met de fjorden te maken had.

Maar goed, we gaan met z'n allen wel erg offtopic...
Het is een kleuren topic natuurlijk, geen dna topic :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:45

Ik denk dat het van Haeringen Laboratorium bij de meeste stamboeken het onderzoek doet, maar ik vraag me af of zij voor alle paarden, in Nederland en het buitenland geregistreed de DNA profielen hebben opgeslagen, laat staan gedigitaliseerd. En dat bedoel ik met een DNA databank. Die is er dus niet.

We gaan nu wel erg off topic. maralyn, je kan je vraag beter hier: [RPA] [FOTO] Verzameltopic kruisingen. stellen. Dit topic is gericht op bijzondere kleurtjes. Aangezien Dun DE kleur is voor Fjorden is het niet bepaald bijzonder. En het is hier niet de bedoeling te gokken wie de vader kan zijn.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:48

Ik denk gewoon een "volbloed fjord" ;)

Ik zag in een ander topic hier in NL ook zo'n dubbele verdunning Fjord veulen, wel apart hoor!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:50

Ik zie er ook geen ander ras in dan Fjord :)

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:06

s6801881 schreef:
Als ik het goed heb begrepen zijn de wimpers toch ook in de basiskleur van de vacht, niet in de kleur van de manen? Dus, anders gezegd, flaxen heeft dan geen invloed op de wimpers?

De moeder van de ....?... bonte merrie is vos met flaxen en heeft dezelfde kleur wimpers als haar manen en staart dus niet voskleurig.

Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:08

Wacht....ik zet m bij de rassentopic fjorden....met de vraag

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:19

trouwens het is niet zo dat elk stamboek standaard de ouders test. Weet je wat dat grapje kost :+

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:20

vandango schreef:
trouwens het is niet zo dat elk stamboek standaard de ouders test. Weet je wat dat grapje kost :+

Dat is een heel duur grapje :+

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:21

Bij het AVS: Losse ouderschapsbepaling €48,- Daar wordt dan het DNA van het veulen met het DNA van de ouders vergeleken geloof ik? Vind ik wel heel erg meevallen hoor!

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:22

Ik denk dat vandango bedoelt dat als het vanuit het stamboek standaard getest wordt, het voor het stamboek een duur grapje wordt (tenminste, zo begreep ik het)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:23

Hengsten worden bij de meeste stamboeken gecheckt en de hengstenmoeders, kost ongeveer € 45 per DNA profiel op afstamming.
Verder is een steekproef op de veulens verplicht voor de Erkenning.
Kleur check is bij van Haeringen nog maar heel beperkt mogelijk, ook niet echt duur maar of daar wat uitkomt?

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:25

Wel hebben wij een haararchief bij ons stamboek. Bij het chippen van de dieren wordt bij ons ook een haarmonster getrokken en die slaan wij op in een archief. Dan kan later een haarmonster altijd nog weer gebruikt worden...

@s met een heleboel getallen: Nou het kost bij van Haeringen €43,- per onderzoek, dus als de ouders niet bekend zijn met een profiel ben je dus al 3x €43,- kwijt...
Nou moet ik inderdaad zeggen dat vaak de vaders al een profiel hebben, mits ze goedgekeurd zijn.

@xKimberley: Dat klopt... eigenaren zitten naast de registratiekosten niet altijd te wachten op de kosten hiervan zoals bovenstaand vernoemd.

Edit: het klopt inderdaad dat een steekproef van 5 dieren voor de erkenning getest moeten worden...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:27

Bij veel stamboeken is het toch zo dat een veulen meteen DNA wordt getest i.v.m. de registratie? Dan zou je op zeer korte termijn alle paarden DNA geregistreerd hebben.

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:29

Ik weet alleen van de mini's dat nmprs en falabella dna onderzoek doen.. appaloosa en shetland niet.. Ben wel benieuwd hoe ze dat met de kosten doen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:34

Nmprs alleen bij hengsten die ter goedkeuring aangeboden worden, maar goed, t ging over kleur ;)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:37

Inderdaad, kleur...

Even een leuk plaatje gegoogled, ik vind hem erg apart:

Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:40

Tinniie schreef:
Peterina schreef:
Er is wel een Dun test beschikbaar bij UCLA Davis ... dit is niet een DNA test maar een ei-wit test en is goed voor 99% zekerheid.

Dat is toch de dun-zygosity test he? http://www.vgl.ucdavis.edu/services/dunhorse.php
Hiervoor zijn ook liefst haren van beide ouders nodig + foto's + kleurenstamboom.
Dus uiteindelijk ben je hier niet echt veel mee he, aangezien de test weinig uitstelsel geeft he...

Haren van ouders enz zijn niet noodzakelijk.
En zoals ik al schreef ... test geeft 99% zekerheid.

De test voor tobiano was vroeger ook een zygosity test tot ze een paar jaar daarna het DNA link konden vastleggen en daarop een DNA test konden aanbieden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:40

:wow: dat is een dun, ik vraag me af of die "bloody shoulder" wordt veroorzaakt door een somatische mutatie die het Dun gen blokkeert? Ben niet zo bekend met het hele dun verhaal, maar ik vind dit wel een hele opvallende uiting.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:48

s6801881 schreef:
Bij veel stamboeken is het toch zo dat een veulen meteen DNA wordt getest i.v.m. de registratie? Dan zou je op zeer korte termijn alle paarden DNA geregistreerd hebben.

Niet bij de meeste Warmbloed Stamboeken of Sport Registers.
Bij WB stamboeken alleen als je een 'buitenlandse' (lees = buiten die specifieke stamboek) hengst als vaderdier hebt gekozen, dan wordt veulen alleen op vaderschap getest (kostprijs voor de fokker = 100 euro).

Bij Volbloed Arabieren ... altijd DNA getest.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:57

Dit vind ik trouwens zo prachtig, is dit er in te fokken of is zo'n patroon gewoon toeval?
Afbeelding

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:02

Nee, geen enkele specifieke witverdeling is erin te fokken. Dit is overigens waarschijnlijk splashed white. Daar kan natuurlijk wel op worden geselecteerd, maar het biedt geen enkele garantie op deze kleur/wit verdeling.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 04-06-12 19:08, in het totaal 3 keer bewerkt

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:03

VisibreTeam schreef:
Dit vind ik trouwens zo prachtig, is dit er in te fokken of is zo'n patroon gewoon toeval?
[ Afbeelding ]

is dat geen splash patroon

die max sabino arabier mooi! kleurt deze nog door of blijft deze zo