Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon87

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:06

Gelukkig dat het iig vooruit gaat Nadine! Ik zou echt nog eventjes oppassen met op een paard stappen. Als het nu misgaat duurt het nog veeeel langer voor het geneest.. Leuk dat je zoveel vooruitgang ziet bij Pumbaa, erg knap van jullie.

Hier begint het eindelijk beter te gaan. Loki is wat bekomen van de worminfectie. Hij is inmiddels ook gecastreerd en dinsdag gaat hij voor het eerst naar de hoefsmid. Ik probeer vaak met hem te wandelen, dat gaat normaal erg goed, maar vandaag had hij een energy-boost. Normaal is hij erg sloom, en nu kon het allemaal niet snel genoeg. Ook sprong hij een paar keer vooruit en gaf hij een paar flinke bokken. Gelukkig probeert hij er niet echt vandoor te gaan, maar ben toch maar omgedraaid na een tijdje :D

We zijn ook een beetje begonnen met de 7 games, dat gaat redelijk goed! Ik kan hem al overal aanraken, en ik kan zijn achterhand al omzetten. Ook gaat hij achterwaarts zonder druk. Dus er is een beginnetje gemaakt :)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:37

Wat super Debby dat hij al zo goed op de 7 games reageert!! En gelukkig dat hij weer van de wormeninfectie is bekomen! Ik ga je binnenkort weer ff pb-en over parelli enzo, ik ben momenteel weer volop aan het werk (kan ik gelukkig bijna alles met 1 hand), dus heb het erg druk, daarbij werkt mijn computer ook nooit mee want die valt om de haverklap uit.
Ja echt rijden kan ik voorlopig ff niet idd, is niet echt verstandig, maar kon het gisteren toch niet laten om ff op Pumbaa te kruipen. Vriendin hield hem wel vast aan de leadrope en uiteraard alleen ff paar stappen, daarna hielp ze me er weer af, want het bonkt veel te veel als ik eraf spring. Maar het gevoel van weer even op hem zitten en de schommeling van zijn stap te voelen heeft me wel goed gedaan :D Was de eerste keer weer na de val.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:22

nadine_yvana schreef:
@Van: leuk nieuw paardje! Van jouzelf of voor je zus?
We(ik vooral :+) gaan haar inrijden en weer verkopen. Het is een erg leuk ding maar sowieso niet geschikt voor mijn zus, ze is niet gemeen ofzo maar 't is wel een brutale. Ze is ook al de 2e in rang in onze 'kudde' maar Wolf kan haar prima de baas. Eentje die duidelijkheid en consequentheid nodig heeft en dat is niks voor mijn zus wel en leuke voor de sport denk ik :j

fijn dat het herstel goed gaat Nadine :)

Ik heb ook eindelijk een smartphone aangeschaft en meteen endomondo erop gezet en nu kriebelt het wel heel erg om het eens uit te testen maar met de weer op een pony stappen die al weken niet bereden is :=

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:04

Ik zit een beetje met een ''probleem''
Loki staat alleen in de wei, zolang hij bij ons is. Hij is gecastreerd en binnenkort zou hij dan bij de merrie kunnen. Ze staan nu gescheiden door een draadje, maar ideaal is het niet, paarden moeten lekker bij elkaar kunnen staan.

Nu komen de voedselbehoeftes van de quartermerrie en van Loki totaal niet overeen.. Merrie eet met gemak een pak hooi per dag op, en Loki zwelt al op van iets teveel hooi. Nou denkt de eigenaresse er over om de quarter te verhuizen naar een andere wei, een wei met rijker gras, omdat 'ons' gras al best oud is en minder voedingsstoffen bevat, wat haar merrie duidelijk nodig heeft.
Loki kan mee naar die andere wei, maar ik ben bang dat hij veeel te dik gaat worden, is het niet deze winter, danwel het voorjaar, met de gevolgen van dien.. Daarnaast blijft het probleem dat de voedingsbehoeftes heel anders zijn, en krachtvoer lastig te geven is in een groep.

Nu heb ik nog een andere Konik gezien, een jaarling, die we voor een prikkie mogen hebben en zit ik er aan te denken om die erbij te nemen, zodat Loki in zijn eigen wei kan blijven en een maatje erbij heeft van zijn eigen soort, zodat ik ze iets makkelijker samen kan houden.

Deze jaarling komt uit een natuurgebied en is nog niks gewend ( hij wordt wel gecastreerd voordat hij komt) uiteindelijk zou ik er toch graag 2 willen, maar dat had ik eigenlijk in gedachten voor volgend jaar.. Het zijn wel meteen weer extra kosten en extra werk. Dat maakt opzich niet veel uit, maar ik vind het toch een hele stap, om een 'wilde' Konik in huis te nemen, Loki was toch al wat mensen gewend. Pff, ik vind het best een moeilijke keuze.. Wat denken jullie wat de beste oplossing zou zijn?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:29

lekker die jaarling ophalen ;)
die 'wilde' koniks zijn zo wild nog niet hoor, het is niet dat je een woeste hengst in huis haalt, daarbij zijn ze rete intelligent en leren ze ontzettend snel. Als hij bij Loki staat zal hij snel genoeg aan je wennen alleen al doordat jij lekker met Loki bezig bent. In mijn ervaring zijn koniks vreselijk nieuwsgierig, hij zal vast en zeker uiteindelijk zelf wel toenadering zoeken en van daaruit kun je langzaam uitbouwen, het is een jaarling dus je hebt alle tijd ;)

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:01

Ik ga morgen voor de jaarling kijken.. :)
Ben heel benieuwd!

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:12

Stille meelezer meld zich.

Ik heb een grullo mini merrie en heb besloten haar te koop te gaan zetten. Dit jaar heb ik twee hengstveulens gehad en het valt nog niet mee hun te verkopen naar een goed tehuis.
Als iemand interesse heeft in een look-a-like-konik als maatje ontvang ik graag een pb.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:23

Hele leuke mini's! Ik heb je kraamstal topic ook gevolgd ;)n Erg schattig die grullo kleur!
Mocht ik iemand weten die zo iets zoekt dan hou ik hem zeker in gedachten!

Gisteren ben ik gaan kijken naar de konik veulens. het was echt heel leuk! We hebben ruim een half uur lopen zoeken naar de kudde, ondertussen kreeg ik van de boswachter een prive excursie door het gebied. Uiteindelijk hadden we ze gevonden, ze waren idd een stuk minder 'wild' dan ik had verwacht :D
Ze kwamen gewoon op ons af lopen en waren erg aai en knuffelbaar, ook de oudere dieren. De veulens waren ook totaal niet schuw, ze lieten zich gewoon aanraken. 2 veulens mochten de particuliere verkoop in, waarvan er eentje naar ons komt!

Dan is er nog een veulen dat een goed plekje zoekt, dus als hier nog liefhebbers zijn??? of als jullie nog iemand weten. het zijn echt mooie en goed gefokte dieren. Hun beleid is ook heel goed, regelmatig worden er dieren naar andere gebieden gebracht, om lijnteelt te voorkomen. Ze worden trouwens aardig aan de maat. De veulens zijn nu al bijna even groot als Loki, en ze zijn pas 8 maanden oud! Die gaan de 1.40 zeker halen. Ik krijg mijn nieuwe veulen pas in januari, dan worden ze gevangen en gechipt. Dus het is nog even geudld hebben..

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:19

Super Avalon! Veulentje klinkt echt aantrekkelijk, maar helaas kan dat er nu niet bij. De mini grullo merrie is ook echt leuk!

Kaiyo is ondertussen reuze irritant aan het worden (grondwerken erg dominant/ proberen te happen in alles en nog wat) en ook ik ben er af gedonderd. Helaas viel ik net verkeerd op mijn rug/stuitje waardoor mijn SI gewricht een grote klap heeft gehad. Nu 3 weken later gaat het eindelijk wat beter. Morgen opniwue naar de fysio, hopelijk mag ik wel snel weer aan de slag. Hij staat overdag op de paddock (3x6m) met slowfeeders en een vriendje. S'nachts staan ze op stal. Ik probeer hem zoveel mogelijk te laten rennen en met hem te grondwerken, maar merk echt dat dit hem geen goed doet.

Ik ben gaan kijken bij een ijslander stalletje in Voorschoten (ik woon in Amsterdam) waar hij eventueel mag komen staan. Ze staan daar ook s'winters 24/7 op het land, wel paddocks en stallen aanwezig als het nodig is. Echter is er geen schulstal, wat ik wel een groot nadeel vind. Staat wel een rij bomen, maar niet direct in het land. Ook is er geen bak, maar wel een goede longeer cirkel en een weide waarin getrained en gereden mag worden, maar alleen als het niet te nat is. Er is eventueel wel een goede rijbak op 2km afstand, maar dan kan je in mijn ogen net zo goed gaan buiten rijden.

Wat denken jullie hiervan? De kosten zijn met de extra reiskosten die ik zal maken ongeveer gelijk aan elkaar, alleen is de reistijd wel een stuk langer (45min ipv 20). Daar in tegen hoef ik niet meer elke dag te komen, dus dat scheelt. In de directe omgeving van Amsterdam is eigenlijk niets te vinden wat 24/7 buiten of uberhaubt winter weide aanbiedt.. ligt blijkbaar aan de grondsoort.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 01:32

@Avalon, zie je wel, kan me ook niet echt een schuwe/bange konik voorstellen, brutale donders zijn het :')

@Belinda, sterkte nog met je SI gewricht :(:) klinkt alsof hij je een beetje aan het uittesten is.
een paddockje van 3x6m is ook niks. Daar zou ik mijn paard niet een hele winter in willen hebben. Ik zal voor die ijslanderstalling gaan, hij red zich echt wel zonder schuilstal. Het is maar net hoe belangrijk je een bak vind, hier doet de bak voornamelijk dienst als paddock voor het rijden gebruik ik hem nauwelijks en 2km is ook niks, een poep en een scheet en je bent er :Y) is hij ook meteen opgewarmd.

maar goed ik heb makkelijk praten ik heb ze aan huis. In Amsterdam zal het moeilijk zijn

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:25

Belindaap88...In Zwanenburg bij de renbaan staat nu ook een schuilstal op de weide. Misschien is het daar nu ook mogenlijk om je paard heel het jaar rond buiten te laten. Mijn oud verzorgstertjes verzorgen daar nu pony's en zeggen dat het er erg leuk is.

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:34

Uiteindelijk is het de ijslanderstal toch niet geworden. Helaas teveel regeltjes waar ik me niet gemakkelijk bij voel (mag bijvoorbeeld niemand mee nemen behalve mezelf, moet eigenlijk iedereen overlegggen, bijrijders en lesgevers worden sowieso niet geaccepteerd) en daarbij is het 's avonds erg slecht verlicht, wat ik ook wel erg belangrijk vind als ik 's winters na werk nog iets wil doen. Ben vandaag bij een zorgboederij wezen kijken, best dicht in de buurt. Hij kan hier mogelijk bij een aantal andere pony's in een uitloopstal, met zand paddock, dit zou echt ideaal zijn als het klikt met de andere pony's. De stal in zwanenburg klinkt ook goed Hagar_Helga! Ik pm je even, fijn dat er wordt mee gedacht!

Ja hij is zeker aan het testen, maar het is helaas ook verveling en teveel energie. Hij verveelt zich echt te pletter, want zodra hij even mag 'spelen' gaat hij helemaal los, iets wat hij in de zomer helemaal niet had toen hij nog 24/7 buiten stond. Maar dat is ook logisch natuurlijk.

Helaas slecht nieuws van de fysio, gewricht zat niet goed, is opnieuw gemasseerd |(, deed pijn joh! En de conclusie was dat het niet verstandig is de aankomende tijd te gaan rijden -O- . Verder met grondwerken dus!

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:37

Wat is het stil hier de laatste tijd..
Hoe is het met jullie en de paardjes?

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:16

Met Kaiyo gaat het goed, met mijn rug en been wat minder helaas, rustig aan dus maar. Kaiyo gaat volgende week verhuizen naar een zorgboederij waar hij 24/7 op een ruime zand uitloop kan staan, met schuilstal. Gelukkig ook een hele hoop voorzieningen voor mezelf :). Een mooie optie denk ik. Zomers kan hij gewoon het land op.

Er staat trouwens weer een konik te koop: http://link.marktplaats.nl/748713915

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:51

ik do op dit moment weinig met Wolf

mooi dat je een plekje hebt gevonden voor Kaiyo
vind dat geen mooie Belinda, ook veel te dik

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:21

Puh, wat n dikkie... met al respect, maar er is iets in zijn verschijning dat mij zegt dat hij niet zuiver konik is;;;;; het hoofdje ok, maar het lichaam zou ik direct zeggen fjord.. weet niet wat jullie denken, maar dit stemt niet overeen met het oertype konik hoor..

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:04

Hallo allemaal! I am back :D Ben inmiddels weer uit het gips, maar nog wel veel pijn en moet minimaal nog 6 weken fysiotherapie. Het blijft onzeker of ik mijn pols ooit weer helemaal goed krijg, maar zolang ik er bijna alles weer mee zou kunnen ben ik tevreden.

Hier op paardengebied weer iets actiever, met name op grondwerk gebied aangezien ik nu eindelijk weer een beetje de leadrope en stick vast kan houden. De vriendin die me hielp met de paarden zit zelf met een gebroken pols nu, dus de paardjes hebben een tijdje stil gestaan. Tijd om Pumbaa weer op te pakken dus. Heb er in totaal 3x weer op gezeten, heel simpel alleen stap en klein stukje draf. En heethoofd Pumbaa schoot weer in galop, maar dit was nog niet mijn bedoeling haha :') Ik doe het allemaal nog een beetje rustig aan, maar kan stiekem niet wachten tot ik weer volledig met ze aan de gang kan en Pumbaa weer actief kan rijden. De bespiering is wat afgezwakt en hij lijkt nu ook best vol, terwijl ze bijna nog geen hooi bijkrijgen. Door de wintervacht lijkt het nog weer meer. Ik zal eens even een fotootje maken vanmiddag.

@Avalon: wat leuk van je tweede konik! Hoe gaat het ermee?
@Belinda: Wat fijn dat je een ander plekje voor Kaiyo hebt kunnen vinden.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:01

dat is toevallig dat zij dan ook net haar pols breekt := (niet door Pumbaa toch? :'))

Ik ben Wolf nu ook weer aan het oppakken. In de bak dit keer, moet mezelf echt even en schop onder de kont geven, ze moet echt efficiënter gaan lopen. Ze is al met al toch wel al een jaar onder het zadel maar we zijn niks verder dan vooruit, achteruit en sturen :=

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:52

waar vinden jullie die beleerde koniks toch? :o? :+

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:58

af en toe komt er eentje langs op marktplaats of hier op bokt
die van mij heb ik als 2 jarige gekocht en zelf beleerd

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:16

Ik kom me hier ook weer melden als dat mag.
Drukke periode achter de rug weinig op bokt geweest.
Maar begin het nu weer wat rustiger te krijgen.

Met me konik ukkie gaat alles goed. Van de week nog fotoshoot gehad.
En zag net dat we uitgelicht staan op bokt. :)

@ Lisse: mijn konik heb onbeleerd wild uit het bos gehaald. zou zo niet weten waar je beleerde koopt.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:30

tuurlijk mag dat :D

mooi dat het zo goed gaat met Ukkie
zij is qua bouw wel echt het tegenovergestelde van mijn Wolf, grappig om te zien :P
Jammer dat ze nog steeds veel te dik is, niet om op jou af te geven maar ik zou er echt wat aan doen voor dat je met een zieke pony zit.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:34

Ukkie is al heel veel afgevallen begin van 2013 was ze echt te dik. :)
Er mag nog wel paar kilo af. Maar meer ook niet.
Vind haar nu mooi op gewicht, kan haar ribben nu voelen.
Ze is een echte teddybeer en hierdoor lijkt ze of dat ze mega dik is.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:13

Ukkie is leuk :D
Ik denk dat haar bouw en ruige vacht veel vertekent hoor, volgensmij valt het wel mee. Loki heeft ook een meer compact lijfje. Mijn gras is zo goed als op nu, dus ik voer al best veel hooi bij.

Mijn nieuwe konik wordt in januari uit het gebied gehaald! En brengen ze hem naar mij. Nu heb ik zolang een shet als loge. Ik heb parelli level 1 en 2 besteld, dus in de kerstvakantie heb ik veel te kijken :)

Fijn dat t weer wat beter gaat Nadine! Goed dat je weer een beetje aan de gang kan!

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:22

Bij mij is de dierenarts langs geweest, ik ben een beetje ten einde raad aan het raken :(
Al sinds Loki bij ons is, heeft hij best een dikke buik. Ook alleen zijn buik is dik, de rest is vrij iel.
Hij had een ontzettende worminfectie, die eerst aangepakt is, maar buik blijft dik.

Dierenarts denkt toch dat het gasvorming is, waarschijnlijk door zijn slechte start. Ik heb nu Colosan, dat moet gaan helpen tegen gasvorming, maar wordt nog niet echt minder. Ook krijgt hij komende week een zandkuurtje. Zou het misschien toch kunnen dat hij teveel eet? Hij krijgt nu 2 x 2 flinke plakken hooi per dag, en een halve schep Natures Best. Gras staat er niet meer echt. voor een normaal paard zou ik zeggen dat het echt niet veel is. Zou het voor hem dat toch teveel zijn en dat dit bijdraagt aan het opzwellen? Het lijkt nl wel alsof hij drachtig is, zo'n bolle buik heeft hij.