Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

stef schreef:Toch denk ik dat sommige "koudbloedeigenaren" ook niet helemaal eerlijk zijn.
Ik vergeet nooit dat ik een jaar of 2 geleden eens met iemand (met een warmbloed) mee was op wedstrijd.
Na haar kwam er een fjord de ring in. ten eerste was het beestje veel en veel te vet, maar vooruit. Amazone een hoedje op (in de B.....) En vervolgens start de proef.
beest viel van voor tot achter uit elkaar, amazone zat steeds op het verkeerde been, verkeerde galop, etc....
Werd dat mens me een partij boos dat ze geen punten had gekregen (ze werd laatste met ergens achterin de 130)...
"én dat is alleen maar omdat het fjord is" blablabla
Heeft me een scene staan te maken niet normaal
Dat gaat gewoon echt nergens over

Jillyken schreef:Het valt me op dat, bij echt ieder topic dat je plaats als er een fjord, tink, haf ofzo aan het werk is, deze reactie krijgt
"Ik hou niet zo van fjorden maar deze vind ik wel erg leuk"
En die "hij loopt best goed voor..."
Vind ik ook wat misplaatst, da's weer de eeuwige discussie denk ik, 't is toch niet omdat het een fjord, haf, tink ofzo is dat ze niet kunnen lopen

miek140 schreef:De paarden van deze tijd zijn gefokt. Alle dieren zijn gefokt. Ze worden geselecteerd op de kwaliteiten die het individu heeft voor dat specifieke ras. Zo zijn fjorden en haflingers gefokt op hun sterke compacte bouw. Als je een typische rasfjord hebt moet je je erbij neerleggen dat je het niet ver zult schoppen in de sport. En als je hem dan netjes aan de teugel hebt lopen en iemand zegt tegen je dat hij leuk loopt voor een fjord, getuigd dat alleen maar dat je netjes kan rijden, beter dan je verwaande buurmeisje die een dresuurpony uit het Z onder dr kont krijgt geduwd.
Waarom vat je het niet gewoon op als compliment en ga je dr over zitten zaniken?
Wees realistisch, door met een koudbloed op een wedstrijd aan te komen kan je verwachten dat je 4en krijgt. Niet omdat de jury niet van koudbloeden houdt, maar gewoon simpelweg omdat hij niet de kwaliteiten heeft van een warmbloed. Een fjord kan niet zo mooi strekken als een kwpn, dan krijg je er dus ook lagere cijfers voor als een kwpn.
en nu niet zeggen dat ik zelf een verwaande ben met een kwpn paard, want volgend jaar zit ik op ijsland tussen de ijsco's...

miek140 schreef:De paarden van deze tijd zijn gefokt. Alle dieren zijn gefokt. Ze worden geselecteerd op de kwaliteiten die het individu heeft voor dat specifieke ras. Zo zijn fjorden en haflingers gefokt op hun sterke compacte bouw. Als je een typische rasfjord hebt moet je je erbij neerleggen dat je het niet ver zult schoppen in de sport. En als je hem dan netjes aan de teugel hebt lopen en iemand zegt tegen je dat hij leuk loopt voor een fjord, getuigd dat alleen maar dat je netjes kan rijden, beter dan je verwaande buurmeisje die een dresuurpony uit het Z onder dr kont krijgt geduwd.
Waarom vat je het niet gewoon op als compliment en ga je dr over zitten zaniken?
Wees realistisch, door met een koudbloed op een wedstrijd aan te komen kan je verwachten dat je 4en krijgt. Niet omdat de jury niet van koudbloeden houdt, maar gewoon simpelweg omdat hij niet de kwaliteiten heeft van een warmbloed. Een fjord kan niet zo mooi strekken als een kwpn, dan krijg je er dus ook lagere cijfers voor als een kwpn.
en nu niet zeggen dat ik zelf een verwaande ben met een kwpn paard, want volgend jaar zit ik op ijsland tussen de ijsco's...
Ik heb iig geen -4- en op mn protocol gezien. niet in de B niet in de L1 en niet in de L2. met mn fjord
Iris_ schreef:miek140 schreef:De paarden van deze tijd zijn gefokt. Alle dieren zijn gefokt. Ze worden geselecteerd op de kwaliteiten die het individu heeft voor dat specifieke ras. Zo zijn fjorden en haflingers gefokt op hun sterke compacte bouw. Als je een typische rasfjord hebt moet je je erbij neerleggen dat je het niet ver zult schoppen in de sport. En als je hem dan netjes aan de teugel hebt lopen en iemand zegt tegen je dat hij leuk loopt voor een fjord, getuigd dat alleen maar dat je netjes kan rijden, beter dan je verwaande buurmeisje die een dresuurpony uit het Z onder dr kont krijgt geduwd.
Ik ken kwpners die voor geen meter kunnen strekken en fjorden die kunnen geweldig strekken :~
Dus dat slaat nergens op...
En opdat de jury niet van koudbloeden houd mogen ze geen lagere cijvers geven... het gaat om de presentatie,,,
Sythaa schreef:miek140 schreef:De paarden van deze tijd zijn gefokt. Alle dieren zijn gefokt. Ze worden geselecteerd op de kwaliteiten die het individu heeft voor dat specifieke ras. Zo zijn fjorden en haflingers gefokt op hun sterke compacte bouw. Als je een typische rasfjord hebt moet je je erbij neerleggen dat je het niet ver zult schoppen in de sport. En als je hem dan netjes aan de teugel hebt lopen en iemand zegt tegen je dat hij leuk loopt voor een fjord, getuigd dat alleen maar dat je netjes kan rijden, beter dan je verwaande buurmeisje die een dresuurpony uit het Z onder dr kont krijgt geduwd.
Als je met een koudbloed op wedstrijd gaat kan je verwachten dat je 4-en krijgt???? Dame denk eens na... hoe kun je zo kortzichtig zijn? Er zijn legio kwpners die het ene been nog niet voor het andere krijgen...... die meer 4-en scoren dan een goedgebouwde koudbloedIk heb iig geen -4- en op mn protocol gezien. niet in de B niet in de L1 en niet in de L2. met mn fjord
![]()
xMarit schreef:Aan de ene kant een compliment omdat koudbloeden vaak sterker zijn, en je dus echt goed rijd, want je kan ze niet "naar beneden trekken" .. Ik ken van die mensen die alleen op van die kleine ponytjes kunnen rijden; ff zagen, flink been en tadaa: hij loopt! Die mensen kunnen dan niet op een haf rijden bv.
Aan de andere kant ook wel een belediging: waarom zouden ze dat niet kunnen? Tja ach, laat ze lekker kletsen, ze weten duidelijk niet waar ze het over hebben!![]()
stef schreef:wat ik bedoel aan te geven is dat de meeste die hier de "koudbloeden""ophemelen" ook koudbloed eigenaren zijn.
Natuurlijk zijn er kwpnners die voor geen meter kunnen strekken, maar de MEESTE kwpnners kunnen beter strekken dan een fjord/haf/tink, en met alleen strekken red je het niet hoor....
Kijk nou bijv eens met aan de teugel rijden, als ik even naar mijn eigen knollebeest (ja, een haf) kijk... De B en de L zou ze mee kunnen draaien, in de M vragen ze al wat meer oprichting... Dat red ze gewoon niet met dat korte nekkie, krijg je zo'n opgepropt geheel.
Hoe kan ze nou mooie lengtebuiging geven als ze geen lengte heeft? natuurlijk kan ze wel, maar met mate....
Als je met je koudbloed wedstrijden rijdt en je doet het leuk, harstikke leuk.
Heb je er toevallig 1 die na de M ook nog even doorgaat, ook harstikke leuk.
Maar ga je resultaten eisen, ben je gewoon niet goed bezig. Bij de meeste is het na de L2 gewoon klaar
toppers zijn ook hier een uitzondering!