Kruisinf Fries x Arabier, meer info?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lotttttttt

Re: Kruisinf Fries x Arabier, meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:59

Ik vind sommige trouwens echt prachtig

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:03

nee, het is een nieuw ras

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:33

Sfieke schreef:
@Friezenluver: ik bedoel dat ik het wel erg opvallend vind dat enkel de echt goede ruiters met de echt goede Friese paarden de Z1 halen. In dit geval waren dat de dekhengsten, heb geloof ik ook wel eens een merrie zien lopen in de Z1 (not sure). Volgens mij kunnen alleen de ruiters/amazones met een verdomd goed ruitergevoel die paarden naar het hogere niveau rijden. Dat heeft dan voor een doorsnee ruiter toch helemaal geen zin? Die zouden dan eerder kiezen voor een warmbloed bijvoorbeeld of misschien een Arabo Fries. Die paarden zijn wellicht geschikter voor een doorsnee hobby ruiter (in de goede zin van het woord ) dan de zuivere Fries.... De uitzonderingen daargelaten!

En daarbij komt: de Friesen staan niet echt bekend als sportpaarden zoals de warmbloeden dat wel zijn. Als je in Brabant met een Fries

wedstrijden gaat rijden, moet je net dat ene extra tonen om een wp te kunnen halen. In Friesland is dat gelukkig niet zo. Barcelano, ik denk dat dat bij de Haflingers ook zo is. Bij de ponies zou je em goed kunnen starten, maar bij de paarden wordt het gewoon een stuk moeilijker. Het blijft een jurysport en de bewegingen van een Haf zijn lang niet zo ruim als van een KWPN-er van 1,70 m. Daar moet je wel rekening mee houden Maar als jij het graag op een Haf wil proberen, ik zou zeggen: Doen!! Wellicht schop jij het als een van de weinigen tot de Z of nog hoger Succes in ieder geval!

Haflinger was een voorbeeld
Ik heb zelf een Arabisch volbloed die worden ook altijd onderschat.
Toch het ras waar alles mee is begonnen

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:28

BleikjA schreef:
Afbeelding

pppfff.. ik vind deze echt heel mooi...

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:57

Sfieke schreef:
Nou ja, daarom juist! De "gewone" ruiters kunnen dus blijkbaar niet meekomen met hun Fries

Denk nou eens na? Er is een competitie voor Friezen, daarin rijden dus alleen maar Friese paarden. De besten gaan naar de finale. Er rijden een aantal professionals mee. Die zijn prof geworden omdat ze héél goed kunnen rijden. Lijkt me redelijk logisch dat deze met ook nog hele goede paarden onder hun achterste meer kans maken om de finale te halen dan de "gewone ruiters". (iemand gaat immers niet veel geld betalen om een ongetalenteerd paard te rijden, je brengt ook geen manegepaard naar Anky van Grunsven lijkt me.... ) De conclusie die je hieruit kan trekken is dat een goed paard met ook nog een goede ruiter erop meer kans maakt in een onderlinge competitie te winnen dan een goed paard met een gewone ruiter en een gewoon paard met een gewone ruiter. Dat zegt toch helemaal niets over de kwaliteiten van een arabo-fries en ook niets over de kwaliteiten van de Fries in het algemeen?
Ik ben nog altijd benieuwd naar je logica dat arabofriezen getalenteerder zijn dan gewone Friezen in de dressuur....
Heb jij al een arabofries in de hogere dressuur gezien? Nee, want die zijn er niet. Heb jij dan veel arabieren in de hogere dressuur gezien? Nee, want die zijn er ook nauwelijks en niet te vinden in de bloedlijnen waarmee de arabofriezen fokken.
Als je volgens jouw theorie een quarterhorse kruist met een springpaard komt daar een veel beter springpaard uit, ook al heeft de quarterhorse geen enkele staat van dienst op het gebied van springen?

Libertylove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:06

Ik heb het hele topic niet gelezen, maar vind deze kruising echt fantastisch!
Vooral omdat het dan een kruising is die ongeveer uit 75 % uit Fries bestaat en de rest uit Arabier. Zo krijgt de 'Fries' een beter uithoudingsvermogen. Ik hoorde van iemand met een Fries dat er speciale hengsten zijn, met arabisch bloed in zich, die ook goedgekeurd zijn bij het Friezenstamboek ....

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:15

Zoals ik al zei het is de mentaliteit van de sport wereld in nederland.
In alle anderen landen zijn er bijvoorbeeld zat Arabische Volbloeden die Hoog niveau Lopen...

Ik weet zeker dat als er een beroemde ruiter in nederland met een fries,haflinger,of elk ander ras dan een warmbloed in hoge wedstrijd rijd in NL.
Dat het opeens wel Kan............

Als er iemand met een Arabo Fries door traint en het ver schopt..............Eens moet iemand de eerste zijn..........

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:22

Libertylove schreef:
Ik heb het hele topic niet gelezen, maar vind deze kruising echt fantastisch!
Vooral omdat het dan een kruising is die ongeveer uit 75 % uit Fries bestaat en de rest uit Arabier. Zo krijgt de 'Fries' een beter uithoudingsvermogen. Ik hoorde van iemand met een Fries dat er speciale hengsten zijn, met arabisch bloed in zich, die ook goedgekeurd zijn bij het Friezenstamboek ....

ECHT NIET!!

Dit klopt pertinent niet dus van wie je het ook gehoord hebt, vertel het niet verder alsof het waar is!

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:40

Barcelano schreef:
Zoals ik al zei het is de mentaliteit van de sport wereld in nederland.
In alle anderen landen zijn er bijvoorbeeld zat Arabische Volbloeden die Hoog niveau Lopen...

Ik weet zeker dat als er een beroemde ruiter in nederland met een fries,haflinger,of elk ander ras dan een warmbloed in hoge wedstrijd rijd in NL.
Dat het opeens wel Kan............

Als er iemand met een Arabo Fries door traint en het ver schopt..............Eens moet iemand de eerste zijn..........

De arabofriezenvereniging claimt op haar site en in artikels dat alle paarden die uit deze kruisingen ontstaan het zo goed doen in de sport.
Deze kruiserij is al jaren bezig, Krudop begon al in de zeventiger jaren.

Het is iets heel anders of er eens ergens een keertje een toevalstreffer ontstaat die het wel ver schopt of dat je claimt dat al je produkten zo geschikt zijn voor de topsport!
Als dat het geval zou zijn dan was heel Nederland nu immers al overspoelt met hun toppers? Het is echt niet van de laatste paar jaar hoor!
Mensen denken altijd dat er een gemakkelijke weg is naar de Z, als zij maar zo'n goed paard hadden als de buurman, niet altijd zo'n pech hadden met de jury, enz.enz. Er zijn genoeg mensen die goed presteren met een Fries en die vinden het onzin om te kruisen (tot en met Tineke Bartels aan toe!).
Juist de mensen die niet presteren denken de "snelle oplossing" gevonden te hebben door te kruisen..... Ik ben bang dat ze er straks achter komen dat de weg naar de Z precies even lang is op een gewone Fries als op een arabofries.......

Libertylove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:53

horseyfries schreef:

ECHT NIET!!

Dit klopt pertinent niet dus van wie je het ook gehoord hebt, vertel het niet verder alsof het waar is!

Raar dan! Want diegene zocht een leuke hengst voor haar Fries .... en ze zat nog over zo'n hengst te twijfelen, aangezien die ook goedgekeurd waren ...

Karl66

Re: Kruisinf Fries x Arabier, meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 00:15

Er bestaan meer sporten dan alleen dressuur. De reden om arabo-friesen te fokken was het verbeteren van het uithoudingsvermogen in de marathon omdat daar de friesen teveel in verloren en dus steeds minder in de mensport uitgebracht werden.

De gemiddelde arabofries of fries is minder geschikt als dresuurpaard dan de kwpn-er. Simpelweg omdat dressuur niet het fokdoel van die paarden is.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 08:39

Horseyfries; je hebt een pm van me!

Verder hou ik me hier voorlopig even buiten

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 11:33

Libertylove schreef:
horseyfries schreef:

ECHT NIET!!

Raar dan! Want diegene zocht een leuke hengst voor haar Fries .... en ze zat nog over zo'n hengst te twijfelen, aangezien die ook goedgekeurd waren ...

Goedgekeurd bij de eigen arabofriezen vereniging ja, die worden geregistreerd bij de NRPS. Maar goedgekeurd bij het Fries paarden stamboek is iets héél anders......

Karl66, in eerste instantie had je gelijk, de arabo-friezen werden gefokt voor de marathon. Echter de markt voor marathonpaarden is niet zo groot, de markt voor dressuurpaarden is een stuk groter en nu is er dus een duidelijke verandering in de manier waarop arabo-friezen worden aangeprezen gekomen en zijn ze plotseling véél geschikter voor de dressuur dan échte Friezen volgens hun artikelen en advertenties. Dus stel ik simpelweg de vraag: waar komt die conclusie vandaan en waar zijn al die geweldig presterende paarden dan in de dressuursport?
Ik wacht nog altijd op het antwoord want dat heb ik, ook niet per pb, nog altijd niet gekregen.....

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:11

ik dacht ook al dat zze bij de NRPS in geschreven stonden klopt dus ook zie ik

horseyfries: echt antwoord zal daar denk ik niet op zijn, zal toch wel een eeuwige discussie blijven.... volgens mij friezen hebben nog de reputatie van karrepaard ..... ( al zijn daar al veel mensen van afgestapt )

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:54

Er is wel een antwoord op maar dat zal de arabofriezen vereniging niet willen geven denk ik....
Feit is dat er momenteel al heel wat Friezen in de hogere dressuursport lopen en geen enkele Arabofries.
De opmerking "karrepaard" komt meer van KWPN liefhebbers en dan denk ik altijd "ach wat sneu die weet niet beter....."

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:40

wouw dat k dat kon denken meestal maak k der dan een drama van meestal houden ze dan ook op

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:24

Hahahaha dat werkt ook dan!

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:25

als je lang genoeg door blijft gaan wel

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:53

ik vind er echt hele mooie bij zitten...het blijft toch altijd een kwestie van smaak natuurlijk.
dat is met zoveel dingen, ik vond mijn appaloosa helemaal geweldig en echt mooi, maar het meerendeel van de mensen om me heen vonden het maar een gek pipi langkous paard

gelukkig vind niet iedereen hetzelfde mooi