Wat vinden jullie van rassen kruisen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annick12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:38

pairadice schreef:
Hoewel het misschien niet de meest gelukkige keuze is om een kwpn hengst op een shet-merrietje te zetten is het resultaat wel erg leuk! Ik ken een kruising Tuigpaardmerrie met goedgekeurde new forest hengst. Een experimentje van een new-forest fokker en een ontzettend leuk beest. Ze is nog niet onder het zadel, maar ik denk dat het een leuk sportpaardje kan worden. Aan de ene kant een mooi sierlijk paardje, maar wel de stevige bouw en het stoere karakter van een pony. Ik zou haar zo willen hebben!

Ik ken ook nog een kind van een shire pappa en een pony mama (kleine bolle appaloosa van 1.35). Het was een ongelukje, maar het kind is wel leuk. Een soort mini shire....

Heb je ook een foto van dat tuigpaard x newforest? En hoe groot is hij?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:30

Mijn merrie wordt dit jaar heel bewust gedekt door een ander ras, ik ben wel voor goed doordacht kruisen. Er kunnen soms betere paarden uitkomen dan uit een vol ras, helemaal als je voor een bepaald doel fokt waar misschien twee rassen elkaar mee kunnen verbeteren :) Mijn geplande combinatie staat in mijn profiel.

princequillo
Fotograaf

Re: Wat vinden jullie van rassen kruisen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 22:36

Ligt er een beetje aan hoe er gekruisd wordt.
Vb: Piet heeft een hele luxe Welsh NWR merrie staan en wil er erg graag een veulen van, want oh, een eigen veulen fokken is natuurlijk zo leuk! Toevallig heeft buurman Henk nog een hele mooie Tinker hengst staan en die stemt in met een dekking. Dit noem ik gewoon vermeerderen, niet verbeteren. Wie weet hoe het er in de komende jaren uit gaat zien voor Piet, die nu wel een veulen heeft maar eigenlijk helemaal geen veulen nodig had.

Sommige kruisingen zijn om iets van beiden rassen te nemen dat een veulen moet creëren die een verbetering is van beiden met goede eigenschappen van beide ouders. Een Arabier kan samen met een Fries een prima sportpaard vormen bijvoorbeeld. Bovendien bestaan de meeste rassen nou eenmaal vooral uit kruisingen. Niets mis mee, maar dit is kruisen met voorbedachte raden waar bij nagedacht is.

Citaat:
Ik ken ook nog een kind van een shire pappa en een pony mama (kleine bolle appaloosa van 1.35). Het was een ongelukje, maar het kind is wel leuk. Een soort mini shire....

Dit vind ik dus absoluut geen "leuk" ongelukje. Het is dit keer goed gegaan, maar een Shire is gewoon véél te groot voor een pony van 1.35 dus ik vind dit echt een kwestie van geluk hebben. Het kind had ook complicaties kunnen veroorzaken tijdens de bevalling door de grootte. Kind kan ook zo snel te groot worden dat hij niet meer bij moeders kan drinken.

Nu was dit een ongelukje, maar er zijn ook echt mensen die denken dat het wel kan om een grote hengst op een (te) kleine merrie te zetten. Dit is gewoon onverantwoord..

Als je kruist, doe het dan om een veulen te fokken uit 2 paarden die elkaar verbeteren, en niet omdat het zo leuk is een veulen te hebben en er toevallig een hengst in de buurt is.

liselove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:26

ras kruisingen vind ik zobiezo mooi. m'n lieveling is een FjordxArabier <3

Mjetterd

Re: Wat vinden jullie van rassen kruisen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:32

Heeeel oud topic dit :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:34

Klopt maar iemand heeft m omhoog geschopt :+