welk type tinker?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:17

nog niet zo slecht bedacht zeg!

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:07

ach als je kijkt in mariaska haar profiel heeft ze bij ras ook tinker staan,
als je kijkt naar haar site zie je ook regelmatig het woord tinker staan,
dus volgens mij weten ze zelf het verschil ook niet..

Mariska_28

Berichten: 10540
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:17

SuperQuinta"]
ach als je kijkt in mariaska haar profiel heeft ze bij ras ook tinker staan,
als je kijkt naar haar site zie je ook regelmatig het woord tinker staan,
dus volgens mij weten ze zelf het verschil ook niet..
[/quote]Er is helaas geen keuze " Irish Cob" hier. En de site hebben we al 5 jaar, nog voordat er een NST of ICS was in Nederland.. En ik zeg zelf ook wel dat ik een Irish Cob heb, die hier in Nederland ook wel Ierse Tinker worden genoemd. Je hoort mij hier niet zeggen dat een Irish Cob geen Tinker genoemd zou mogen worden van mij. En verder:

[quote="Mariska_28 schreef:
Van het ministerie van PVE moet het ICS het gebruik van de naam "Tinker" tot een minimum beperken omdat het anders te verwarrend zou zijn voor de mensen. Als jullie vinden dat het niet zo is moet je maar een brief naar het PVE sturen en zeggen het Irish Cobs ook Tinkers zijn en dat de ICS die naam wel mag gebruiken... Maar het bestaanrecht van het NST is nou juist dat zij andere paarden keurt dan het ICS. En dat daarom die 2 naast elkaar kunnen bestaan.

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 19:07

Volgend jaar wil ik mijn mooie 3 kleurmerrie laten keuren ik heb nog geen keus gemaakt bij welk stamboek.
Ik wil graag argumenten horen waarom wel bij een van de 2 graag argumenten van Bonte en Mariska-28 omdat zij een rol vervullen in de stamboeken.
Ik wil dus waarom wel horen/lezen en dus niet daarom niet.

Het mag ook via pb

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 19:59

jeanie schreef:
Volgend jaar wil ik mijn mooie 3 kleurmerrie laten keuren ik heb nog geen keus gemaakt bij welk stamboek.
Ik wil graag argumenten horen waarom wel bij een van de 2 graag argumenten van Bonte en Mariska-28 omdat zij een rol vervullen in de stamboeken.
Ik wil dus waarom wel horen/lezen en dus niet daarom niet.

Het mag ook via pb



Dan zou ik graag willen weten wat voor rol mariska vervult bij het ICS?

Djana

Berichten: 764
Geregistreerd: 15-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:09

Goed idee via pb OK dan! . Er staat ook genoeg informatie op de sites van beide stamboeken. En anders kun je zelf eens een kijkje nemen bij de keuringen van beide stamboeken.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:23

snowdon schreef:
Dan zou ik graag willen weten wat voor rol mariska vervult bij het ICS?

promotie of vrijwilligers werk mischien ? Bloos!

IndianaJones

Berichten: 1762
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:27

tjonge jonge jonge zeg. Iedere keer neem ik me weer voor niet te reageren, maar kan het weer niet laten.
Ik heb zo'n "gewone bonte pony" omdat hij niet gekeurd is...dit is 'm ... Indy...

Afbeelding

Afbeelding

Ben al een aantal jaren lid van de Tinkervereniging, maar ook geabbonneerd op oa Tinkerland...gewoon omdat ik het leuk vindt om zoveel mogelijk leuke dingen te lezen etc van dit leuke paard. (nou had ik bijna gezegd "leuke ras" maar dat wordt dan weer moeilijk, want over welk ras heb ik het dan, krijg je die discussie weer).

Volgens mij is het heel simpel te zien, alleen zeg je dit soort dingen, dan krijg je heel Tinker/ICS land over je heen...maar in mijn ogen
zijn er 2 stamboeken voor 1 en hetzelfde soort paard...simpelweg omdat er aan het hoofd van beide stamboeken mensen zitten die een stamboek wilden beginnen voor paard X. Mensen konden niet met elkaar overweg, verschillende meningen over paard X, maar ieder wilde wel graag een stamboek beginnen. En kan het niet samen...dan maar beide 1!
Het paard werd steeds meer populair in ons land en dan zie je ineens (bij beide stamboeken) dat er zich mensen met meerdere types aanmelden...wat te doen?!?!
Meerdere benamingen geven voor de diverse types.
Het NTS heeft dan de Vanner en de Cob...over het algemeen zijn dit vaak de paarden die bij het ICS gekeurd worden als Irish Cob. Dan komen de wat lichtere paarden met minder behang etc om de hoek. Hoe noemen we deze of waar vallen die onder...bij het NST Grai en Scudder en bij het ICS "Crossbreads".
Al met al zie je bij beide verenigingen dezelfde paarden rondlopen. Het enige verschil wat ik dan nu nog zie is dat je inderdaad bij het NST vaak als dagkampioenen etc wat lichtere paarden ziet en bij het ICS de wat zwaarder gebouwde.

Verder lopen er dezelfde paarden rond...paarden X...Tinkers...Irish Cobs...bonte ponies (voordat ze gekeurd zijn Lachen ) of hoe je het ook wilt noemen.

Ik denk dat de meeste mensen met Tinkers/Cobs het over 1 ding wel eens zijn (en dan heb ik het niet over de besturen van beide stamboeken, maar gewoon in het algemeen)....het is doodzonde dat door het gekift van mensen onderling het zo moet zijn dat je in zo'n klein landje als Nederland met fatsoen deze paarden niet in 1 stamboek kunt plaatsen en ze 1 naam kunt geven, zodat het ook voor beginnende Tinker/Cob liefhebbers/ eigenaren allemaal een stuk makkelijker en duidelijker zou zijn!

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:06

AMEN!

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:30

Hallelujah! en wat een prachtig paard is Indy!! OK dan!

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:04

teneerste een heel leuk paardje die indy!! mooierd hoor, Haha!
maar ik snap jouw verhaaltje heel erg goed, zo moet het voor veel mensen ook over komen... er is alleen 1 hele grote maar....
het is niet waar dat deze mensen allebei een stamboek zijn begonnen omdat ze niet met elkaar overweg konden...
het NSVT was er namelijk al veel eerder, en het ICS was gewoon een vereniging waar mensen met een tinker bij konden gaan en dingen konden gaan doen..
ik las laatst ook al het de mening van Pellie en dat ze vertelde dat ze dit nog maar twee jaar volgde, maar dit is geloof ik al een jaar of 5 aan de gang dus daarom dat sommige NSVT mensen zo reageren... en dat het voor mensen die deze discussie nog maar een tijdje volgen allemaal een beetje onzinnig/ onduidelijk is...

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:10

@ IndianaJones: ik had begrepen dat een IC waarvan niet beide ouders bekend zijn deze dan in het Crossbread (soort registerstamboek) komt en de rest waar de ouders wel bekend van zijn onder het IC stamboek. Dus niet zo zeer dat het om de bouw gaat maar om de registratie van de ouders van het paard. Zit ik er nou naast?

Enne Indy staat er mooi op Lachen

Caira
Berichten: 26089
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:13

Jup, je zit er bijna helemaal naast. Een crossbred is vrij vertaald een kruising. Dus deels tinker en deels iets anders. Veulens waarvan maar 1 ouder bekend is worden daar wel in geplaatst, maar kunnen als 3 jarige opgaan voor rasopname als Irish Cob, ik denk dat je daarmee in de war bent. Echte stamboekpaarden krijg je natuurlijk pas met de veulens van 2 geregistreerde ouders. Maar dit zal pas gebeuren als het stamboek zich sluit, en dat gebeurt voorlopig bij beide stamboeken nog niet.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:17

gesnopen, thanks.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:20

irish_lady schreef:
Jup, je zit er bijna helemaal naast. Een crossbred is vrij vertaald een kruising. Dus deels tinker en deels iets anders. Veulens waarvan maar 1 ouder bekend is worden daar wel in geplaatst, maar kunnen als 3 jarige opgaan voor rasopname als Irish Cob, ik denk dat je daarmee in de war bent. Echte stamboekpaarden krijg je natuurlijk pas met de veulens van 2 geregistreerde ouders. Maar dit zal pas gebeuren als het stamboek zich sluit, en dat gebeurt voorlopig bij beide stamboeken nog niet.

Verward hoezo als het stamboek zich sluit dat je dan pas papieren krijg met 2 geregistreerde ouders/?? snap er niks van

Caira
Berichten: 26089
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:24

Nee, ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Echte stamboekpaarden ( en dit geldt voor beide stamboeken) hebben 2 geregistreerde ouders. Op dit moment worden er ook tinkers opgenomen waarvan de ouders niet bekend zijn of waarvan de ouders niet in het stamboek staan. Op het moment dat een stamboek sluit zou dit niet meer kunnen en kun je alleen nog stamboek tinkers krijgen door te fokken. Zo is het in de meeste stamboeken geregeld ( denk aan kwpn en fries) Maar ik denk niet dat dit voorlopig te gebeuren staat, er zijn nog te veel mensen met een tinker ,zonder bekende ouders, die hem nog willen laten registreren.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:32

ooooooooooow je bedoelt dat als ik ergens een papierloze "tinker " ( over x aantal jaar koop ) pech heb en niet aan kan melden. Dat het stamboek alleen verder gaat met paarden met papieren.
Ja dat klopt idd ik snapte niet wat je bedoelt/
maar nu wel

Caira
Berichten: 26089
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:33

Jup, alleen met de constante aanvoer van tinkers wordt het moeilijk dit rond te krijgen denk ik. Want wanneer is een goede tijd om de stamboeken dicht te gooien?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:48

Zo mijn werktijd vliegt er doorheen zeg Haha! Even een topicje doorlezen hahaha

Heb niet het gevoel dat ik nog iets wil toevoegen bij deze discussie eigenlijk. Heb ik al vaak genoeg gedaan en in herhaling vallen is niet goed Haha! Voegt ook niks toe denk ik.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 22:17

Esme_27 schreef:
Zo mijn werktijd vliegt er doorheen zeg Haha! Even een topicje doorlezen hahaha

Heb niet het gevoel dat ik nog iets wil toevoegen bij deze discussie eigenlijk. Heb ik al vaak genoeg gedaan en in herhaling vallen is niet goed Haha! Voegt ook niks toe denk ik.

houd dan maar je mond Clown Knipoog Tong uitsteken grapje!

Mero

Berichten: 643
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 23:41

irish_lady schreef:
Jup, alleen met de constante aanvoer van tinkers wordt het moeilijk dit rond te krijgen denk ik. Want wanneer is een goede tijd om de stamboeken dicht te gooien?



Waarom zou je dit doen?
Het aantal stamboekpaarden wordt elk jaar alleen maar meer waardoor het aantal registerpaarden zal dalen. Wanneer mensen in de toekomst een Tinker in Nederland kopen zal dat door het stijgende aantal al snel een stamboekpaardje zijn. Kijk maar eens naar het aanbod van veulens. Dit zijn bijna allemaal in Nederland gefokt en geregisteerde veulens. De import neemt al flink af, van zoveel constante handel is geen sprake meer. Wat dat betreft is het aanbod van Tinkers in Nederland voldoende. Je ziet zelfs dat er steeds meer export komt.
Daarbij is het zo dat een ieder zijn 'kale' Tinker moet kunnen registreren bij het NSvT of ICS. Voor deze mensen moet de mogelijkheid er zijn en blijven.
Ik snap dat dit een lange-termijn-planning is maar ik denk dat het zich vanzelf op gaat lossen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 00:23

irish_lady schreef:
Jup, alleen met de constante aanvoer van tinkers wordt het moeilijk dit rond te krijgen denk ik. Want wanneer is een goede tijd om de stamboeken dicht te gooien?



imo nóóit!!! ik kan me hier erg over opwinden. wie zijn wij arrogante nederlanders om dit 'recht' te nemen als ze dat in de moederlanden ook niet doen?! Boos!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 09:03

In de moederlanden is er niet eens sprake van een stamboek als je het NTS-verhaal neemt, toch?

En is ICS Ireland dan niet van mening om de stamboeken te sluiten over "zoveel" jaren?
Laatst bijgewerkt door snowdon op 01-10-04 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira
Berichten: 26089
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 09:10

Idd Pellie, ik denk dat zo een beslissing bij de ICS direct zou gelden voor alle landen waar de ICS bestaat:
Ierland, Nederland, Belgie, Duitsland, Denemarken, Frankrijk, Finland, Zweden en Zwitserland. Denk niet dat dat een beslissing van maar 1 land kan zijn.

Mariska_28

Berichten: 10540
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:34

SuperQuinta schreef:
het is niet waar dat deze mensen allebei een stamboek zijn begonnen omdat ze niet met elkaar overweg konden...
het NSVT was er namelijk al veel eerder, en het ICS was gewoon een vereniging waar mensen met een tinker bij konden gaan en dingen konden gaan doen..
En al eerder dan het NST was er dus al de Tinkervereniging.. Die werd in begin 2001 benaderd door het ICS Ierland of wij (ik zat toen in het bestuur) een ICS dochter op wilden zetten in Nederland. Wij als bestuur, hadden zoiets van: Er is hier al een stamboek, namelijk het NST, en die is ook al moederstamboek. Wij hebben de Ieren toen meteen doorgestuurd naar het NST. In deze nieuwsbrief van het NST maken zij daar ook melding van:
http://www.tinkerstamboek.nl/archief/nieuwsbrief1_2001.php3

Het contact tussen het ICS en NST was van korte duur, NST wou alleen met het ICS samenwerken als de rasstandaard van het NST door de Ieren overgenomen werd, en de ICS moest maar onder het NST komen. anders niet. De ICS was het daar niet mee eens, zij waren toch het stamboek uit het land van herkomst en zij hadden hun eigen rasstandaard natuurlijk. Toen kwamen ze weer bij ons.. Wij hebben als bestuur hier lang over vergaderd. We waren immers een vereniging voor ritten en gezelligheid. Maar we waren ook liefhebbers van het ras. Ook vonden wij dat het een Iers ras was, en dat als er een stamboek was aldaar wij daar meer waarde aan hechtte dan aan een Nederlands stamboek. Daarnaast zou je later krijgen dat de hele wereld ICS was, en dat alleen hier in Nederland er een ander stamboek met een andere rasomschrijving zou zijn...

Wij hebben toen besloten om met de Ieren in zee te gaan. Niet omdat we dat wilde, het kostte immers een hoop extra werk en tijd, maar omdat we vonden dat we het moesten voor onze paarden. De leden hebben ons daarin gesteund en zo is ICS Nederland ontstaan..

Ik ben uiteindelijk uit het bestuur gegaan, maar sta nog steeds achter ze. En natuurlijk niemand is perfect, en zo`n stukje van de voorzitter moet gewoon niet.. maar ik snap het wel. Maar gelukkig kijkt het ICS bestuur steeds meer voorwaarts, en steeds minder naar achteren.. Er is gewoon veel bonje geweest tussen de 2 besturen. Maar nu hebben ze beide hun eigen weg gekozen en als er al frictie is, gebeurt dat gelukkig merendeel achter de schermen..


Sorry voor het lange verhaal, maar voor de mensen die inderdaad het allereerste begin niet hebben meegemaakt verduidelijkt dit verhaal misschien een beetje hoe het allemaal is ontstaan.